N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
čiastočná úprava tlačív. Neupravením tlačív samosprávy nepriamo žiadali predkladanie údajov a výpisov v listinnej po-
dobe. Spravidla len pri osobnom kontakte, napríklad v klientskom centre, bolo občanovi a podnikateľovi oznámené, ktoré
výpisy v listinnej podobe nie je povinný predkladať. Napríklad v žiadostiach o výrub dreviny bolo uvedené, že povinnou
prílohou je výpis z listu vlastníctva. Ak však občan žiadal o výrub dreviny v obecnom úrade, bolo mu ústne oznámené,
že list vlastníctva nie je povinný predložiť.
NKU SR sa zameral aj na využitie dostupných údajov pri „pred-vyplnení údajov“ v elektronických formulároch. Špecia-
lizované IS samosprávy (DCOM) v určitej miere zabezpečili vyplnenie údajov v elektronických formulároch. Niektoré sa-
mosprávy (spravidla tie väčšie) zabezpečovali výkon verejnej moci elektronicky len prostredníctvom formulára všeobec-
ného podania. Ten neobsahoval žiadne vyplnené údaje. To malo za následok, že občan vypĺňal aj údaje, ktoré mala
samospráva k dispozícii (napríklad kontaktné údaje občana alebo podnikateľa).
50 % miest a obcí neinformovalo občanov o zmenách
Polovica samospráv nebola aktívna v oblasti informovania občanov a podnikateľov. Nezverejnila v priestoroch úra-
dov, ktoré doklady už nie je potrebné predkladať a neupravila príslušné internetové stránky. Vo viacerých prípadoch bolo
na webových sídlach obcí a miest priamo uvedené, že spolu s tlačivami je potrebné predložiť aj výpisy v listinnej podobe.
V oblasti ľudských zdrojov sa NKU SR zameral na dva okruhy – školenia a zastupiteľnosť zamestnancov. Najmä menšie
samosprávy nevedeli zabezpečiť systematické a dostatočné vzdelávacie aktivity pre svojich zamestnancov (aj) pre
oblasť jedenkrát a dosť. Zamestnanci tak boli odkázaní na samoštúdium. Mesto Modra ako jediný kontrolovaný subjekt
vydalo internú smernicu o aplikácii zákona proti byrokracii v podmienkach mesta. Takáto smernica môže slúžiť ako príklad
dobrej praxe v oblasti ľudských zdrojov. Len vo dvoch kontrolovaných samosprávach bol zistený problém v rámci zastu-
povania zamestnancov pri získavaní výpisov pri výkone úradnej činnosti.
Pri všeobecne záväzných nariadeniach a metodikách na princíp zabudli
Samosprávy mali vykonať aj revíziu svojich
Zistenie: Dve samosprávy podmienili poskytnutie sociálnej dávky predlože-
ním potvrdenia o návšteve školy dieťaťa. Listinná forma výpisov bola samo-
správami vyžadovaná aj pri poskytovaní dotácií z ich rozpočtov.
platných VZN, smerníc a metodík. V prípa-
doch, keď tieto dokumenty zaväzovali dotknuté
osoby predkladať výpisy v listinnej podobe
a boli prijaté pred účinnosťou zákona proti by-
rokracii, odporučil NKU SR ich úpravu. Avšak tri kontrolované samosprávy (Mestá Čierna nad Tisou a Moldava
nad Bodvou, Obec Zavar) aj po 1. 9. 2018 prijímali také VZN a smernice, ktoré boli priamo v konflikte s týmto zákonom.
V prípade VZN týmto konaním samosprávy porušili zákon o obecnom zriadení.
Nesystematické opatrenia viedli k nahrádzaniu jedného tlačiva iným
Až polovica samospráv žiadala od občanov
a podnikateľov pri žiadostiach o zníženie miest-
nych poplatkov predložiť listinný údaj vydaný inou
Zistenie: V obci Dolný Vadičov mal poplatník pri žiadosti o vrátení poplatku
alebo jeho časti doložiť listinný doklad o prihlásení na trvalý pobyt v inej obci
alebo doklad o zrušení prechodného pobytu v obci Dolný Vadičov. Obec
obcou, alebo subjektom VS. Kým zákonodarcom
Králiky požadovala predložiť na rovnaký účel list vlastníctva k nehnuteľnosti.
bolo prezentované ako víťazstvo odbúranie po-
vinnosti predkladať potvrdenie o návšteve školy
pre zníženie alebo odpustenie miestneho poplatku, tak na druhej strane to v obciach a mestách vyvolalo vo viacerých
prípadoch potrebu predkladania iného dokladu (potvrdenie o ubytovaní v školskom internáte napr. pri úprave výšky po-
platku za komunálne odpady). K porušeniu zákona nedošlo, avšak prejavila sa nesúrodosť a nesystematickosť
prijatých opatrení na odstraňovanie byrokracie pri riešení niektorých životných situácií obyvateľov miest a obcí.
Uvedený stav preto kontrolóri nepovažujú za víťazstvo.
Malé obce s problémami pri aplikácii
Polovica obcí v kategórii do 500 obyvateľov neprijala pri aplikácii princípu jedenkrát a dosť do svojej činnosti žiadne opat-
renia, alebo prijala opatrenia, ktoré kontrolóri vyhodnotili ako nedostatočné. S rastúcim počtom obyvateľov rástol rozsah
a počet prijatých opatrení samosprávami. Väčšie samosprávy dosahovali aj lepšie výsledky pri aplikácii jedenkrát a dosť.
Prijatá stratégia informatizácie územnej samosprávy určila dva prístupy (centralizovaný a čiastočne decentralizovaný),
z ktorých oba predstavujú riziká pre jej realizáciu. V prípade centralizovaného prístupu ide najmä o autonómne postavenie
samospráv, keďže im nemožno nariadiť združovať sa a používať vybudované centrálne riešenia (napríklad odporúčaný
DCOM). V prípade decentralizovaného prístupu spočívajú riziká v nedostatku zdrojov a informačnej „vyspelosti“ najmä
menších samospráv.
| 11