2020  
Správa o výsledku  
kontroly  
Opatrenia na zníženie administratívnej záťaže občanov pri výkone  
úradnej agendy samosprávy  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Správa o výsledku kontroly  
Opatrenia na zníženie administratívnej záťaže občanov pri výkone  
úradnej agendy samosprávy  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava, október 2020  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
DCOM  
VÝZNAM  
Dátové centrum obcí a miest  
DEUS  
Datacentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska  
Európska únia  
EÚ  
IS  
informačný systém  
KIS  
Kontrolórsky informačný systém  
MDV SR  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Národná koncepcia informatizácie verejnej správy (2016 – 2020)  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
orgán verejnej moci  
Národná koncepcia  
NKU SR  
OVM  
SR  
Slovenská republika  
UPVII, orgán vedenia, (MIRRI)  
Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu  
(od 1.7.2020 Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informa-  
tizácie Slovenskej republiky)  
VZN  
všeobecne záväzné nariadenie  
VS  
verejná správa  
zákon o miestnych daniach a poplatkoch  
zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku  
za komunálne odpady a drobné stavebné odpady  
zákon proti byrokracii  
zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie ad-  
ministratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej  
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrok-  
racii)  
zákon o e-Governmente  
zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti  
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
(zákon o e-Governmente)  
ZMOS  
Združenie miest a obcí Slovenska  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Vláda SR vo svojom programovom vyhlásení v roku 2020 zaradila medzi svoje ciele znižovanie byrokratickej záťaže ob-  
čanov aj podnikateľského prostredia. Jedným z kľúčov na odbúranie duplicitných a nepotrebných administratívnych úko-  
nov je intenzívne využívanie informačných systémov a referenčných databáz údajov priamo úradmi, orgánmi verejnej  
moci.  
Po desiatich rokoch informatizácie verejnej správy a päť rokov od presadenia povinného elektronického výkonu verejnej  
moci („vládnutia“ e-Gov) nadobudol v roku 2018 účinnosť zákon proti byrokracii. Zakazuje OVM vyžadovať od občanov  
údaje, ktorými už iné úrady disponujú. Vznikol základ na dosiahnutie tzv. rýchlych víťazstiev – pozitívnych zmien, ktoré  
vďaka informatizácii pocítia ľudia v každodennom živote doma aj v práci a spolu s úradmi ušetria čas i financie. Ide aj o  
uplatnenie celoeurópskeho princípu Once Only – jedenkrát a dosť; tento komfort bude poskytnutý (vďaka pripravenosti  
členských krajín) postupne na celom území EÚ. V prvej vlne debyrokratizácie na Slovensku sa predpokladala finančná  
úspora pre občanov cca 6,45 mil. € ročne.  
Najvyšší kontrolný úrad kontrolnou akciou preveril, či vybrané obce a mestá pri celej svojej úradnej činnosti efektívne  
a účinne napĺňali princíp jedenkrát a dosť. Zameral sa na správnosť metodík a smerníc zodpovedného rezortu – UPVII  
(dnes MIRRI) a OVM, úpravy všeobecne záväzných nariadení obcí, informovanie občanov, úpravu tlačív a formulárov, ale  
aj na informačnú podporu a celkové zrýchlenie úradného konania.  
Pri hodnotení nastavenia celého prostredia a jeho predvídateľnosti kontrolóri konštatovali, že pôvodná Národná kon-  
cepcia informatizácie (NKIVS) nie je napĺňaná a termínované úlohy v oblasti jedenkrát a dosť neboli opakovane, s ve-  
domím vlády, plnené. Zo strany MIRRI neexistuje ani plán postupu a termínov odbúravania jednotlivých výpisov, či zdie-  
ľania údajov. Tento spontánny, či nesystematický prístup potvrdzuje aj výsledok kontrol v obciach a mestách. NKÚ SR  
identifikoval prípady, keď odstránenie povinnosti predložiť jeden výpis (napr. potvrdenie o školskej dochádzke) vyvolalo  
povinnosť predložiť iný (potvrdenie o ubytovaní v školskom zariadení), aby obyvateľ obce v tomto prípade získal zľavu  
z miestneho poplatku za komunálny odpad.  
Problematický je nielen regulačný rámec, teda legislatívne prostredie. To naďalej umožňuje vyžadovať potvrdenia osobit-  
ným predpisom, alebo vytvára situácie, keď je určitý výpis povinne predkladaný pri jednej agende, pri inej ho vyhľadáva  
orgán v IS VS sám. Komplexná úprava legislatívy si vyžiada podľa odhadu NKÚ SR viacročné úsilie.  
Naďalej existujú oblasti, ktoré pre občana a podnikateľa predstavujú pri jednaní so samosprávou mimoriadnu byrokratickú  
záťaž. Výstižným príkladom z praxe sú konania v oblasti územného plánovania, či stavebného poriadku. Ukázalo sa, že  
MDV SR v metodickom usmernení umožnilo stavebným úradom v prípade „ich zvýšenej záťaže“ vyžadovať od klientov  
výpisy z katastra nehnuteľností. Podľa dokumentu „Návrh na zrušenie trvalého pobytu“ z dielne ministerstva vnútra v roku  
2020 mali obce vyžadovať predloženie listu vlastníctva budovy. Neúmerná záťaž obyvateľov pri stavebných konaniach je  
spôsobená aj chýbajúcim informačným systémom tejto agendy a celkovo hlavne absenciou centrálnej evidencie elek-  
tronických rozhodnutí.  
Kľúčovou podmienkou na akýkoľvek pokrok v protibyrokratickom úsilí vo verejnej správe je však dostupnosť kvalitných  
dát v jednotlivých databázach, referenčných registroch. Podľa národnej koncepcie informatizácie mali byť takéto očistené  
dáta do konca roka 2017 vyhlasované za referenčné. Tu kontrolóri poukázali na viac ako trojročnú prestávku, ktorú  
ukončilo v máji t. r. označenie dát registra adries za (piaty) referenčný register.  
Rovnako dôležitou podmienkou odstraňovania byrokracie je dostupnosť platformy na zdieľanie týchto dát. Jej zave-  
denie nie je zatiaľ naplánované, hoci podľa národnej koncepcie mala byť táto časť infraštruktúry funkčná už tretí rok.  
Vďaka rýchlo realizovanému projektu UPVII – portálu oversi.gov.sk, však získali orgány verejnej moci pripojenie k vybra-  
ným dátam od roku 2018. Rozdielny „komfort“ pri používaní obcami, na ktorý sa sťažovali, bol podľa kontrolórov NKÚ SR  
spôsobený nesprávnym nastavením ich internetového pripojenia.  
Výsledky kontroly potvrdili, že obce a mestá nad dvetisíc obyvateľov pri úradnej činnosti väčšinou, a mestá  
nad 20 tisíc obyvateľov využívajú výlučne tento portál. Naopak, malé obce do 500 obyvateľov z kontrolovanej vzorky  
pokračujú na spoplatnenej platforme DCOM alebo miniDCOM. Problematická je konzumácia dát kontrolovanými obcami  
do 500 obyvateľov, z ktorých viac ako 40 % nemalo žiadne riešenie napojenia na dáta VS. Obce, ktoré nevyužívajú  
špecializované informačné systémy, sú považované za rizikové.1  
1
NKÚ SR vykonal v minulých rokoch kontroly zamerané na IS samospráv. Záverečné správy z týchto kontrol sú publikované  
na webovom sídle NKÚ SR (odkaz1, odkaz2, odkaz3).  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V priamom kontakte s občanom hodnotí NKÚ SR protibyrokratické pôsobenie miest a obcí ako prevažne pasívne.  
Polovica kontrolovaných samospráv neinformovala občanov aktívne o zmenách – t. j. o zrušených prílohách/dokladoch  
vďaka zákonu proti byrokracii, mnohé nezabezpečili ani dostatočné informovanie vlastných zamestnancov. V konaniach  
vo vzťahu klient – obec/mesto, resp. obec/mesto klient pretrváva zotrvačnosť doterajších návykov. Tak ako pri OVM,  
ktoré neupravili vzory formulárov a príručiek (napr. pre čerpanie eurofondov) a nepriamo tak porušovali zákon, aj obce  
zaostali v úprave tlačív. V tlačivách a formulároch neodstránili povinnosť predkladania výpisov, čím nepriamo vyžadovali  
ich predkladanie. Zároveň nedoplnili údaje pre vyžiadanie výpisov, na základe ktorých mali úradníci overovať výpisy elek-  
tronicky.  
Pri výberových konaniach tak neoprávnene vyžadovali od uchádzača doklad o bezúhonnosti, pri verejnom obstarávaní  
výpis z obchodného alebo živnostenského registra. Špecifické boli prípady, keď mestá žiadali doklady, ktoré samy  
ako stavebné úrady vydali, pretože zákon proti byrokracii tieto činnosti nepokrýva. Technicky to nebolo ani realizovateľné,  
keďže nemali k dispozícii jednotné prostredie na zdokumentovanie všetkých svojich úkonov. Občania tak pokračovali  
v predkladaní výpisov pri zmene súpisného čísla, kolaudačných rozhodnutiach, územných rozhodnutiach, stavebných po-  
voleniach, výrube drevín či povoleniach vjazdu alebo zvláštneho užívania mestskej komunikácie.  
To, že využívanie dát cez zriadený portál je veľakrát len otázkou informovanosti alebo aktívnejšieho prístupu, potvrdzuje  
skutočnosť, že po poukázaní na ich nevyužívanie začali niektoré obce získavať tieto dáta pri administrovaní žiadostí ob-  
čanov už počas kontrolnej akcie NKÚ SR.  
Hoci nastavenie systému organizácie mestských a obecných úradov možno označiť za spoľahlivé, preverenie obec-  
ných a mestských VZN odhalilo nedostatky pri rozhodovaní samospráv a uplatňovaní princípu jedenkrát a dosť. Vo svojich  
interných predpisoch často vyžadovali preukázanie sa výpisom z obchodného registra, či registra trestov, alebo živnos-  
tenský list.  
Kroky opatrenia, ktoré prijali kontrolované subjekty na implementáciu princípu jedenkrát a dosť – pri výkone svojej  
úradnej činnosti samosprávy – označujú kontrolóri za nedostatočné. Úroveň výkonu kompetencií samosprávy pritom  
môže súvisieť s počtom jej obyvateľov. Špecifickosť, rozdrobenosť samospráv a nedostatok zdrojov, to všetko sa u tých  
najmenších javí ako prekážka pri napĺňaní princípu jedenkrát a dosť. NKÚ SR konštatuje, že na digitalizáciu samo-  
správy naďalej chýba metodické riadenie, usmerňovanie a koordinujúci orgán (ako napr. DEUS), ktorý by dokázal  
pracovať na implementácii cieľov e-Governmentu v špecifických podmienkach autonómnej územnej samosprávy. V tejto  
súvislosti NKÚ SR zadefinoval odporúčania na odstránenie nedostatkov tak pre ústredný orgán štátnej správy, ako aj pre  
mestá a obce. Príklad dobrej praxe – ako postupovať pri aplikácii zákona, uvádzame v prílohe tohto dokumentu.  
Protibyrokratický princíp jedenkrát a dosť je jedným zo siedmich princípov elektronického vládnutia e-služieb verejnej  
správy. Zároveň jedným z predpokladov transformácie Slovenska na úspešnú digitálnu krajinu, jej hospodársky, sociálny  
a environmentálny rast s dôrazom na trvalo udržateľný rozvoj. Zrýchlenie a skvalitnenie naštartovaných procesov, zavá-  
dzanie stále väčšieho rozsahu win-win služieb (rýchlych víťazstiev) pre občanov a podnikateľov, ale aj prepojenie národ-  
ných strategických opatrení s globálnymi trendami digitalizácie možno považovať za nový motor ekonomického rastu  
a konkurencieschopnosti krajiny.  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť účinnosť a efektívnosť opatrení na znižovanie byrokratickej záťaže občana pri vý-  
kone úradnej agendy samosprávy. Efektívnosť na účely kontroly bola definovaná ako miera zosúladenia povinností  
a procesov v obci s princípom jedenkrát a dosť. Účinnosť na účely kontroly bola určená ako miera dosahovania výsledkov  
pri aplikácii princípu jedenkrát a dosť. Účelom kontrolnej akcie bolo prispieť aj k správnej implementácii potrebných opat-  
rení na zabezpečenie zníženia byrokratickej záťaže občana pri výkone úradnej agendy samosprávy a poukázať na prí-  
padné formálne plnenie povinností v predmetnej oblasti.  
Účelom kontroly bolo preveriť i opatrenia centrálneho orgánu vedenia, prijaté na zvyšovanie úžitkovej hodnoty služieb  
verejnej správy, t. j. najmä vytváranie predpokladov pre výkon kompetencie samosprávy z centrálnej (štátnej) úrovne.  
Predmetom kontroly bolo dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v súvislosti s aplikáciou zákona  
proti byrokracii a opatrení obcí a miest na znižovanie byrokratickej záťaže občana (vrátane prijatia opatrení a výsledkov  
prijatých opatrení). V kontrolovanom subjekte – Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, bol predmet  
kontroly zameraný na opatrenia pre zvyšovanie úžitkovej hodnoty služieb verejnej správy.  
| 6  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola realizovaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií ISSAI.  
Kontrola posudzovala aplikáciu princípu jedenkrát a dosť v období od 1. 9. 2018 do roku 2020 (prvý polrok).  
Tabuľka 1: Kontrolná akcia v číslach  
NKÚ SR vykonal kontrolu v 31 subjektoch, v obciach  
a mestách všetkých krajov Slovenskej republiky. Na  
základe identifikovaného rizika a ďalších skutočností aj  
v Ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informati-  
zácie Slovenskej republiky, ktoré je gestorom legislatívy2 a  
prevádzkovateľom portálu oversi.gov.sk. Štatistika preve-  
rených subjektov je v tabuľke č. 1. Pri kontrole boli určené  
dva druhy kritérií, a to legislatívne (dodržiavanie zákona  
veľkostná kategória počet obcí počet obyvateľov  
0 500  
7
2
13  
5
2 602  
1 180  
68 513  
75 470  
193 300  
341 065  
501 2 000  
2 001 10 000  
10 001 20 000  
20 001 >  
4
Spolu  
31  
proti byrokracii a novelizovaných predpisov) a kritériá výkonnosti (úroveň aktivity obcí pri aplikácii jedenkrát a dosť v ich  
úradnej činnosti). Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 (od 1. 9. 2018), 2019 a 2020 (prvý polrok). Kontrola sa zamerala  
na realizáciu výkonu vlastných a prenesených kompetencií samospráv.  
Použité boli základné techniky zberu údajov pri kontrole výkonnosti, najmä preskúmanie dokladov a dokumentov. Použitím  
analytických postupov boli identifikované najmä rozdiely medzi plánovanými a dosiahnutými výsledkami v oblasti jedenkrát  
a dosť.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
JEDENKRÁT A DOSŤ: V PRAXI LEN DOČASNÉ RIEŠENIE  
Znižovanie byrokratickej záťaže pre občana a podnikateľa (využívaním dostupných údajov z IS) by malo byť jedným z be-  
nefitov vyplývajúcich z investícií do informatizácie spoločnosti. Spočíva aj v odbúravaní procesov, ktoré vyžadujú predkla-  
danie informácií a dokladov úradom, ak nimi disponujú iné úrady (výpisy z registrov, stanoviská, rozhodnutia a iné úradné  
dokumenty). Zníženie byrokracie by malo priniesť občanovi a podnikateľovi úsporu financií. Jedným z nástrojov na zvyšo-  
vanie hodnoty služieb pre občanov a podnikateľov je v Národnej koncepcii určený princíp jedenkrát a dosť. Národná kon-  
cepcia bola dňa 28. 9. 2016 schválená Vládou SR a predstavila aj návrh základného akčného plánu postupu v informati-  
zácii VS, vrátane indikatívnych termínov jeho splnenia.  
Princíp jedenkrát a dosť bol zadefinovaný  
v Národnej koncepcii: „verejná správa bude  
od žiadateľa vyžadovať len údaje, ktoré sú nové  
a verejná správa nimi ešte nedisponuje. Tento  
princíp bude platiť na úrovni celej Európskej  
únie a bude zabezpečovaný pomocou platformy  
dátovej integrácie. Zároveň bude umožnené  
elektronické zdieľanie rozhodnutí, ktoré vydala  
verejná správa.” To znamená: zdieľanie údajov  
a dát, zdieľanie už vydaných rozhodnutí a pou-  
žitie týchto údajov v elektronických formulároch.  
Princíp jedenkrát a dosť má fungovať pri osob-  
nom, listinnom aj elektronickom vybavovaní po-  
trieb občana.  
Obrázok 1: Základné prvky odstraňovania byrokracie  
UPVII zabezpečoval centrálne riadenie a koordináciu plnenia úloh v oblasti informatizácie spoločnosti a analyzoval a hod-  
notil dosahované výsledky. Národná koncepcia pre zabezpečenie jedenkrát a dosť definovala termínované úlohy.  
UPVII v každoročnom vyhodnotení jej plnenia neanalyzoval plnenie týchto termínov.  
2 V súvislosti s jedenkrát a dosť sú to najmä – zákon proti byrokracii a zákon o e-Governmente.  
| 7  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Mechanizmus pre zdieľanie údajov medzi jednot-  
Jedenkrát a dosť  
Podľa § 17 ods. 5 zákona o e-Governmente: ... ak zákon ukladá povinnosť  
predložiť OVM na účely konania o právach, právom chránených záujmoch  
alebo povinnostiach osôb dokumenty, údaje alebo preukázať skutočnosti,  
OVM je oprávnený také dokumenty, údaje alebo preukázanie skutočností  
požadovať od účastníkov konania, len ak na tento účel nemožno použiť hod-  
notu referenčného údaja a nie sú známe OVM z jeho činnosti.“  
livými agendami VS bol k dispozícii od prijatia zá-  
kona o e-Governmente v roku 2013. Ak údaje boli  
vyhlásené za referenčné, OVM ich nesmel od po-  
užívateľa pri výkone verejnej moci vyžadovať.  
Dotknuté orgány však nepovažovali tento me-  
chanizmus za dostatočný, keďže osobitné  
predpisy vyžadovali v konaniach predloženie údajov a potvrdení od používateľa. To vytvorilo predpoklad pre porušova-  
nie princípu jedenkrát a dosť.  
Podľa Národnej koncepcie mal byť princíp jedenkrát a dosť zavedený vo všetkých konaniach do konca roka 2018. Tento  
ambiciózny cieľ sa nepodarilo naplniť. Disproporcia medzi termínmi Národnej koncepcie a skutočnosťou bola čiastočne  
kompenzovaná prístupom tzv. „rýchlych víťazstiev.“ Zákon proti byrokracii „rýchlymi víťazstvami“ novelizoval osobitné  
predpisy a upravil konania, v ktorých sa nemožno dožadovať listinnej formy výpisov. Ďalšia úprava legislatívneho prostre-  
dia a odstraňovanie ďalších výpisov a potvrdení predpokladá viacročný proces.  
Princíp jedenkrát a dosť mal byť dosiahnutý realizáciou viacerých termínovaných aktivít, a tie mali obsahovať nasledujúce  
skutočnosti.  
Dátová kvalita  
Zvýšenie kvality dát vo VS je základným predpokladom na poskytovanie lepších a kvalitnejších služieb verejnosti. Národná  
koncepcia stanovila UPVII aktualizovať a zverejniť metodiku pre dátovú kvalitu do konca roka 2016, realizovať čistenie  
dát a zvýšiť dátovú kvalitu do konca roka 2018. Metodika merania dátovej kvality bola aktualizovaná (a zverejnená)  
v priebehu roka 2018 a v tomto roku bolo realizované prvé ucelené meranie dátovej kvality v troch registroch. Z merania  
vyplynuli nedostatky v oblasti kvality údajov v týchto registroch. V rokoch 2019 a 2020 došlo k pilotnému testovaniu kvality  
ďalších údajov.  
Referenčné údaje  
Referenčné údaje predstavujú údaje, ktoré sú k subjektu evidencie3 jedinečné a k týmto údajom je uvedená domnienka  
správnosti. Každý údaj, ktorý je zdieľaný na základe požiadaviek vyplývajúcich z implementácie princípu jedenkrát a dosť,  
mal byť v zmysle Národnej koncepcie zaradený do zoznamu referenčných údajov. V roku 2016 boli za referenčné vyhlá-  
sené štyri registre: register daňových subjektov, údaje informačného systému služieb zamestnanosti, register právnických  
osôb, podnikateľov a OVM a register fyzických osôb. Na účel zabezpečenia postupu pri vyhlasovaní údajov za referenčné,  
mal byť vypracovaný a každoročne aktualizovaný plán ich vyhlasovania. Národná koncepcia stanovila za cieľ vyhlásiť  
referenčné údaje do konca roka 2017. V rokoch 2017 až 2019 nedošlo k vyhláseniu žiadnych referenčných údajov.  
K 1. 5. 2020 boli vyhlásené za referenčné vybrané údaje z registra adries.  
Dátová integrácia  
Dátová integrácia je systém, ktorý v reálnom čase prepája rôzne registre verejnej správy. Pripojenie poskytovateľov  
a konzumentov do centrálnej platformy dátovej integrácie malo umožniť výmenu údajov medzi OVM pri výkone verejnej  
moci. To malo byť podľa Národnej koncepcie realizované do konca roka 2017. Priame pripojenie všetkých OVM do tejto  
platformy by podľa Národnej koncepcie bolo vzhľadom na ich počet neefektívne a organizačne náročné. Pre menej agilné  
OVM sprevádzkoval UPVII v priebehu roka 2018 špecializovaný portál (oversi.gov.sk). Takéto riešenie síce nebolo  
v súlade so stanoveným cieľom (dátová integrácia všade), ale pozitívne ovplyvnilo stav v jedenkrát a dosť. Išlo o flexibilný  
projekt, realizovaný v krátkom čase s jasnou víziou a cieľom. OVM tak mohli získavať vybrané údaje až v roku  
2018.  
Zmena legislatívy a procesov  
Národná koncepcia stanovila cieľ pripraviť po-  
žiadavky na zmenu legislatívy a procesov vo  
verejnej správe do júla 2017. V roku 2018 pri-  
Zákon o e-Governmente sa vzťahuje výlučne na výkon verejnej moci.  
Zákon proti byrokracii sa vzťahuje na všetky úradné činnosti OVM.  
pravil UPVII zákon proti byrokracii, ktorý rozšíril pôsobnosť jedenkrát a dosť na celú úradnú agendu OVM. Legislatíva  
preniesla povinnosť získať údaje od občana a podnikateľa na OVM. Benefity na strane klienta verejnej správy tak boli  
3
Osoba, vec, právo, povinnosť alebo skutočnosť, údaje ktoré sú predmetom evidovania OVM v rámci jeho pôsobnosti.  
| 8  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
čiastočne kompenzované vzniknutými nákladmi na strane OVM. V roku 2018 bol začatý legislatívny proces tvorby tzv.  
„zákona o údajoch,“ ale ani v roku 2020 nebol legislatívny proces ukončený.  
NKÚ SR zistil, že niektoré ministerstvá aj napriek zákonu proti byrokracii usmerňovali VS v rámci nimi riadených agend  
tak, že je potrebné predkladať výpisy (neupravením vzorov používaných formulárov), alebo možno uplatniť výnimku zo  
zákona proti byrokracii aj v prípade, že by došlo k zvýšeniu záťaže zamestnanca OVM.  
Zdieľanie rozhodnutí OVM  
Pre oblasť zdieľania rozhodnutí medzi OVM nebol v Národnej koncepcii definovaný konkrétny termín. Centrálna evidencia  
elektronických rozhodnutí doteraz nebola legislatívne upravená ani ustanovená.  
Vypĺňanie údajov do elektronických formulárov  
Princíp jedenkrát a dosť má zabezpečiť, že pri vypĺňaní elektronických formulárov nebude od občana vyžadované za-  
danie údajov, ktoré už VS má k dispozícii (osobné údaje a pod.). Toto je čiastkovo zabezpečované niektorými OVM, ale  
samotný proces nebol koordinovaný a usmerňovaný. V priebehu roka 2019 vydal UPVII metodické usmernenie. Novo  
vytvárané formuláre by mali byť pred-vyplnené dostupnými údajmi o používateľovi a dynamicky, inteligentne meniť svoju  
štruktúru a polia na základe vypĺňaných údajov. Samotný dokument má iba odporúčací charakter, čo nezaručuje jeho  
dôsledné uplatňovanie v praxi.  
Aktuálne náhradné riešenie treba nahradiť komplexne plánovaným systémom, vrátane sankcií  
V roku 2019 a roku 2020 nebol princíp jedenkrát a dosť na Slovensku pri výkone agendy verejnej správy uplatňovaný  
naplno. Neexistuje komplexný plán odstraňovania byrokratickej záťaže občanov, zodpovedný rezort koncepčne neurčil  
kedy, aké služby verejnej správy a v akom rozsahu budú fungovať v režime jedenkrát a dosť. NKÚ SR na záver kontrolnej  
akcie konštatuje, že princíp nie je uplatňovaný tak, ako ho videl pôvodný úmysel. Súčasný stav možno považovať za  
„náhradné a dočasné riešenie.“  
Pri náprave daného stavu NKÚ SR odporúča znižovať byrokratické zaťaženie vo VS nielen jednoduchou zmenou zá-  
konov, ale najmä prehodnotením, úpravou a zjednodušovaním procesov. Všade kde je to účelné, je vhodné túto  
snahu podporiť aj technickým zabezpečením, informačným systémom danej agendy.  
Na základe zistení na kontrolovanej vzorke NKÚ SR odporúča, aby pri pokračujúcich porušovaniach povinností OVM pri  
zabezpečovaní princípu jedenkrát a dosť, bol využitý preventívny a až následne sankčný mechanizmus.  
3.2  
VÝSLEDKY KONTROLY V SAMOSPRÁVE PREUKÁZALI NEDODRŽIAVANIE ZÁKONA AJ SLABÚ AKTIVITU OBCÍ A MIEST  
DODRŽIAVANIE PLATNEJ LEGISLATÍVY JE PROBLEMATICKÉ V 2/3 OBCÍ A MIEST  
3.2.1  
Zákonom proti byrokracii boli novelizované osobitné predpisy, ktorými bola ustanovená povinnosť obciam a mestám ne-  
žiadať pri ich úradnej činnosti vybrané údaje a výpisy v listinnej forme. Dve tretiny kontrolovaných subjektov porušili  
zákon tým, že priamo žiadali predložiť listinnú formu výpisu. Tieto nedostatky sa týkali preukázania osobného posta-  
venia uchádzača vo verejnom obstarávaní, kedy bol vyžadovaný výpis z obchodného alebo živnostenského registra.  
Tiež pri preukázaní bezúhonnosti uchádzača o zamestnanie, od ktorého bol požadovaný výpis z registra trestov. Na druhej  
strane, občania a podnikatelia v niektorých prípadoch dokladovali listinné výpisy, aj keď nemuseli. To mohlo byť  
spôsobené slabou aktivitou samospráv v oblasti jedenkrát a dosť (pozri kapitolu 3.2.2) alebo preferenciou osobného vy-  
bavenia požiadavky.  
Tabuľka 2: Mala samospráva zabezpečené získavanie údajov z ISVS?  
veľkostná kategória  
0 500  
Napojenie na dáta IS VS je problematické v malých obciach  
áno nie   
57 %  
100 %  
92 %  
43 %  
Až takmer 50 % samospráv v kategórii do 500 obyvateľov  
nemalo zabezpečené získavanie údajov počas prevažnej  
časti kontrolovaného obdobia a niektoré z nich ju zabezpečili  
až v roku 2020 na základe kontroly NKÚ SR. Tieto samosprávy  
získavali údaje aj v systémoch, ktoré neposkytovali výpisy po-  
užiteľné na právne účely, alebo priamo žiadali predloženie lis-  
501 2 000  
0 %  
8 %  
0 %  
0 %  
2 001 10 000  
10 001 20 000  
20 001 >  
100 %  
100 %  
| 9  
 
 
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
tinných výpisov. Až v polovici preverených spisových materiálov boli v ich obsahu nájdené výpisy nepoužiteľné na právne  
účely. Niektoré obce vykonávali aj zaručenú konverziu4 získaných údajov, avšak podľa formulára zrušenej vyhlášky.  
K tomu vydal UPVII metodické usmernenie, podľa ktorého osoby vykonávajúce zaručenú konverziu mohli používať for-  
muláre osvedčovacej doložky zverejnené v úložisku elektronických formulárov (formulár podľa zrušenej vyhlášky), do času  
vydania nových formulárov. Obce a mestá postupovali podľa tohto usmernenia.  
Takmer polovica samospráv akceptovala pri úradnom konaní listinné výpisy staršie ako 30 dní, v niektorých prípadoch  
aj niekoľko rokov staré. Zákon proti byrokracii pritom ustanovil, že listinná forma výpisov – až na výnimky – nesmie byť  
staršia ako 30 dní. Štyri samosprávy neupravili v roku 2020 VZN podľa zákona o miestnych daniach a poplatkoch. To  
znamená, že aj v roku 2020 žiadali od žiakov a študentov na účel odpustenia alebo zníženia miestnych poplatkov potvr-  
denie o návšteve školy.  
Jedenkrát a dosť nie je v plnej miere realizovateľný  
Obce a mestá žiadali na základe osobitných predpisov pri rôznych konaniach rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy,  
posúdenia alebo iné opatrenia iných dotknutých  
Zistenie: Pri žiadosti o stavebné povolenie musí stavebník doložiť okrem  
iného aj listinné rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia  
alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce (orgán hy-  
gieny, požiarnej ochrany, dopravy, ochrany prírody, ovzdušia, odpado-  
vého hospodárstva, vodohospodársky orgán, inšpektorát práce  
a ďalšie.) Niektoré stavebné úrady ešte stále žiadajú preukázať aj vlast-  
nícke právo k nehnuteľnosti - výpisom z listu vlastníctva.  
orgánov štátnej správy alebo samosprávy (t. j. tiež  
OVM.) V niektorých prípadoch mestá a obce žia-  
dali aj také doklady, ktoré samy vydali v rámci  
ich úradnej činnosti (najčastejšie obce žiadali  
stavebné povolenie, ale tiež potvrdenie o nedop-  
latkoch na daniach). Uvedený stav bol dôsledkom  
existencie osobitných všeobecne záväzných  
právnych predpisov, ktoré neboli upravené a bránia aplikácii antibyrokratického prístupu. Druhou príčinou tohto stavu je  
neexistencia registra rozhodnutí OVM. V rámci stavebného konania, ktoré bolo identifikované ako byrokraticky mimoriadne  
náročné, bol tento stav spôsobený aj absenciou jednotného IS stavebného konania a územného plánovania. Princíp  
jedenkrát a dosť nebol na úrovni samospráv v dôsledku týchto skutočností v plnej miere realizovateľný.  
Dobre nastavené postupy v samosprávach  
NKÚ SR pozitívne vníma, že 28 samospráv (90 %) malo postupy nastavené tak, že viac ako polovica konaní, ktoré boli  
preverené kontrolórmi, bola vybavená v súlade s princípom jedenkrát a dosť. V niektorých prípadoch však aj s rizikom,  
že samospráva rozhodne na základe nesprávnych údajov (tlačené výpisy z internetu nepoužiteľné na právne účely, ne-  
aktuálne výpisy). Niektoré konania neboli vybavené pri zabezpečení princípu jedenkrát a dosť. Išlo skôr o procesné prob-  
lémy alebo zlyhania zamestnancov samospráv.  
3.2.2  
OBCE NEZABEZPEČILI ZOSÚLADENIE INTERNÝCH PROCESOV S JEDENKRÁT A DOSŤ  
NKU SR určil okruh významných opatrení, ktoré mali samosprávy realizovať pre zabezpečenie jedenkrát a dosť v ich  
úradnej činnosti. Týkali sa úpravy metodík a smerníc, informovania občanov, úpravy tlačív a formulárov, VZN, či podpory  
ľudských zdrojov.  
Tabuľka 3: Prehľad termínov prijatia opatrení na realizáciu princípu od účinnosti zákona  
Do dvoch mesiacov* 3 a viac mesiacov* a  
Pasívna obec (neprijala  
veľkostná kate-  
gória  
Aktívna obec  
a počas kontroly  
počas kontroly  
opatrenia)   
28,6 %  
0 %  
0 500  
14,3 %  
50.0 %  
38,5 %  
80.0 %  
50.0 %  
0 %  
57,1 %  
501 2 000  
2 001 10 000  
10 001 20 000  
20 001 >  
0 %  
30,7 %  
0 %  
50.0 %  
30,8 %  
0 %  
0 %  
20.0 %  
0 %  
50,0 %  
0 %  
* Od dátumu účinnosti zákona proti byrokracii  
Neupravené tlačivá vyžadovali výpisy/prílohy  
Samosprávy mali zabezpečiť úpravu ich tlačív tak, aby v nich nebola uvedená povinnosť predkladať výpisy v listinnej  
podobe. Namiesto nich mali samosprávy doplniť tlačivá o údaje potrebné pre vyžiadanie výpisov za žiadateľa. Žiadna  
z kontrolovaných samospráv nevykonala úpravu všetkých ňou používaných tlačív. U tretiny samospráv bola vykonaná  
4
Spôsob prevodu medzi listinnou a elektronickou formou dokumentu tak, aby novovzniknutý dokument mal rovnaké právne účinky  
a mohol byť použitý rovnako na právne účely ako pôvodný dokument.  
| 10  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
čiastočná úprava tlačív. Neupravením tlačív samosprávy nepriamo žiadali predkladanie údajov a výpisov v listinnej po-  
dobe. Spravidla len pri osobnom kontakte, napríklad v klientskom centre, bolo občanovi a podnikateľovi oznámené, ktoré  
výpisy v listinnej podobe nie je povinný predkladať. Napríklad v žiadostiach o výrub dreviny bolo uvedené, že povinnou  
prílohou je výpis z listu vlastníctva. Ak však občan žiadal o výrub dreviny v obecnom úrade, bolo mu ústne oznámené,  
že list vlastníctva nie je povinný predložiť.  
NKU SR sa zameral aj na využitie dostupných údajov pri „pred-vyplnení údajovv elektronických formulároch. Špecia-  
lizované IS samosprávy (DCOM) v určitej miere zabezpečili vyplnenie údajov v elektronických formulároch. Niektoré sa-  
mosprávy (spravidla tie väčšie) zabezpečovali výkon verejnej moci elektronicky len prostredníctvom formulára všeobec-  
ného podania. Ten neobsahoval žiadne vyplnené údaje. To malo za následok, že občan vypĺňal aj údaje, ktoré mala  
samospráva k dispozícii (napríklad kontaktné údaje občana alebo podnikateľa).  
50 % miest a obcí neinformovalo občanov o zmenách  
Polovica samospráv nebola aktívna v oblasti informovania občanov a podnikateľov. Nezverejnila v priestoroch úra-  
dov, ktoré doklady už nie je potrebné predkladať a neupravila príslušné internetové stránky. Vo viacerých prípadoch bolo  
na webových sídlach obcí a miest priamo uvedené, že spolu s tlačivami je potrebné predložiť aj výpisy v listinnej podobe.  
V oblasti ľudských zdrojov sa NKU SR zameral na dva okruhy – školenia a zastupiteľnosť zamestnancov. Najmä menšie  
samosprávy nevedeli zabezpečiť systematické a dostatočné vzdelávacie aktivity pre svojich zamestnancov (aj) pre  
oblasť jedenkrát a dosť. Zamestnanci tak boli odkázaní na samoštúdium. Mesto Modra ako jediný kontrolovaný subjekt  
vydalo internú smernicu o aplikácii zákona proti byrokracii v podmienkach mesta. Takáto smernica môže slúžiť ako príklad  
dobrej praxe v oblasti ľudských zdrojov. Len vo dvoch kontrolovaných samosprávach bol zistený problém v rámci zastu-  
povania zamestnancov pri získavaní výpisov pri výkone úradnej činnosti.  
Pri všeobecne záväzných nariadeniach a metodikách na princíp zabudli  
Samosprávy mali vykonať aj revíziu svojich  
Zistenie: Dve samosprávy podmienili poskytnutie sociálnej dávky predlože-  
ním potvrdenia o návšteve školy dieťaťa. Listinná forma výpisov bola samo-  
správami vyžadovaná aj pri poskytovaní dotácií z ich rozpočtov.  
platných VZN, smerníc a metodík. V prípa-  
doch, keď tieto dokumenty zaväzovali dotknuté  
osoby predkladať výpisy v listinnej podobe  
a boli prijaté pred účinnosťou zákona proti by-  
rokracii, odporučil NKU SR ich úpravu. Avšak tri kontrolované samosprávy (Mestá Čierna nad Tisou a Moldava  
nad Bodvou, Obec Zavar) aj po 1. 9. 2018 prijímali také VZN a smernice, ktoré boli priamo v konflikte s týmto zákonom.  
V prípade VZN týmto konaním samosprávy porušili zákon o obecnom zriadení.  
Nesystematické opatrenia viedli k nahrádzaniu jedného tlačiva iným  
Až polovica samospráv žiadala od občanov  
a podnikateľov pri žiadostiach o zníženie miest-  
nych poplatkov predložiť listinný údaj vydaný inou  
Zistenie: V obci Dolný Vadičov mal poplatník pri žiadosti o vrátení poplatku  
alebo jeho časti doložiť listinný doklad o prihlásení na trvalý pobyt v inej obci  
alebo doklad o zrušení prechodného pobytu v obci Dolný Vadičov. Obec  
obcou, alebo subjektom VS. Kým zákonodarcom  
Králiky požadovala predložiť na rovnaký účel list vlastníctva k nehnuteľnosti.  
bolo prezentované ako víťazstvo odbúranie po-  
vinnosti predkladať potvrdenie o návšteve školy  
pre zníženie alebo odpustenie miestneho poplatku, tak na druhej strane to v obciach a mestách vyvolalo vo viacerých  
prípadoch potrebu predkladania iného dokladu (potvrdenie o ubytovaní v školskom internáte napr. pri úprave výšky po-  
platku za komunálne odpady). K porušeniu zákona nedošlo, avšak prejavila sa nesúrodosť a nesystematickosť  
prijatých opatrení na odstraňovanie byrokracie pri riešení niektorých životných situácií obyvateľov miest a obcí.  
Uvedený stav preto kontrolóri nepovažujú za víťazstvo.  
Malé obce s problémami pri aplikácii  
Polovica obcí v kategórii do 500 obyvateľov neprijala pri aplikácii princípu jedenkrát a dosť do svojej činnosti žiadne opat-  
renia, alebo prijala opatrenia, ktoré kontrolóri vyhodnotili ako nedostatočné. S rastúcim počtom obyvateľov rástol rozsah  
a počet prijatých opatrení samosprávami. Väčšie samosprávy dosahovali aj lepšie výsledky pri aplikácii jedenkrát a dosť.  
Prijatá stratégia informatizácie územnej samosprávy určila dva prístupy (centralizovaný a čiastočne decentralizovaný),  
z ktorých oba predstavujú riziká pre jej realizáciu. V prípade centralizovaného prístupu ide najmä o autonómne postavenie  
samospráv, keďže im nemožno nariadiť združovať sa a používať vybudované centrálne riešenia (napríklad odporúčaný  
DCOM). V prípade decentralizovaného prístupu spočívajú riziká v nedostatku zdrojov a informačnej „vyspelosti“ najmä  
menších samospráv.  
| 11  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obrázok 2: Jedenkrát a dosť v praxi výsledok kontrolnej akcie  
ODPORÚČANIA  
1. Vláde Slovenskej republiky  
Pokračovať v reforme verejnej správy, bez ktorej nie je možné naplniť programové ciele Vlády SR v malých ob-  
ciach - t. j. budovať otvorenú samosprávu cestou zmysluplnej informatizácie.  
2. Ministerstvu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (pôvodne UPVII) ako orgánu vedenia  
Upraviť a doplniť príručku na používanie portálu oversi.gov.sk  
Ak iné ministerstvo vydá usmernenie týkajúce sa zákona v gescii MIRRI, tak vyžadovať striktné dodržiavanie povin-  
nosti toto usmernenie prerokovať s MIRRI.  
Stanovovať reálne ciele a reálne termíny plnenia akčných plánov, strategických dokumentov, ako aj Národnej kon-  
cepcie; tieto pravidelne vyhodnocovať, aj v prípade ich neplnenia.  
Vypracovať realistický plán riešenia jedenkrát a dosť s termínmi pre všetky údaje a všetky výpisy.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolóri NKÚ SR vypracovali v obciach a mestách celkom 27 protokolov o výsledku kontroly (identifikovali nedostatky)  
a 4 záznamy o výsledku kontroly (bez nedostatkov). V prípade vypracovaných protokolov jedna samospráva podala ná-  
mietku proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. Preverením námietky nebola potvrdená jej opod-  
statnenosť. V orgáne vedenia bol vypracovaný protokol o výsledku kontroly.  
Kontrolované subjekty, v ktorých bol vypracovaný protokol o výsledku kontroly, sú povinné prijať opatrenia na odstránenie  
zistených nedostatkov. Celkom NKÚ SR navrhol obciam a mestám 126 odporúčaní na zlepšenie nimi vykonávaných čin-  
ností. Odporúčania na zlepšenie vykonávaných činností NKÚ SR navrhol aj tým samosprávam, v ktorých bol vypracovaný  
záznam o výsledku kontroly.  
NKÚ SR bude sledovať plnenie prijatých opatrení podľa kontrolovaných subjektov. Tie sú povinné zaslať NKÚ SR infor-  
máciu o splnení alebo plnení prijatých opatrení, vrátane súvisiacich dokladov. Na základe analýzy týchto správ môže  
NKÚ SR vykonať následnú kontrolu prijatých opatrení.  
| 12  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná akcia bola realizovaná 22 kontrolórmi a riadená kontrolórom s dlhoročnou praxou v NKÚ SR, ktorý je zároveň  
členom skupiny pre podporu kontroly výkonnosti v NKÚ SR. Vedúci kontrolných skupín a členovia kontrolných skupín boli  
do kontroly zaradení po zohľadnení ich doterajšej kontrolórskej praxe. Všetci kontrolóri absolvovali prípravu ku kontrolnej  
akcii, spočívajúcu v inštruktáži kontrolnej akcie a prezentácii UPVII k zákonu proti byrokracii. V rámci KIS NKÚ SR boli  
zdieľané poznatky z kontrolnej akcie a súvisiace dokumenty.  
ZÁVER  
Kontrolná akcia „Opatrenia na zníženie administratívnej záťaže občanov pri výkone úradnej agendy samosprávy“ splnila  
svoj účel. Preverila schopnosť samosprávy plniť požiadavky princípu jedenkrát a dosť, vrátane kvality a rozsahu tohto  
plnenia v celej úradnej agende, kde malo dôjsť k odbúraniu záťaže občana predkladať dokumenty v úradnom styku, bez  
ohľadu na aktivovanú e-schránku. Zároveň identifikovala problémy pri aplikácii a ich pôvod – pasivita obcí verzus zlyhania  
štátu, čo viedlo k definovaniu odporúčaní a k poukázaniu možností na zlepšenie podmienok napĺňania proti-byrokratického  
princípu, v súlade s autonómnym postavením a rôznorodosťou miestnej územnej samosprávy.  
Akcia nadviazala na kontrolu elektronického výkonu verejnej moci samosprávy (aplikáciu zákona o e-Governmente, zá-  
vislú od existencie aktivovanej e-schránky občanov), ktorou NKÚ SR pokrýval v roku 2017 výlučne výkon verenej moci.  
Potvrdila, že niektoré agendy v rámci územnej samosprávy naďalej predstavujú pre občana a podnikateľa mimoriadnu  
byrokratickú záťaž.  
Princíp jedenkrát a dosť mal byť zavedený vo všetkých konaniach už v roku 2019. Komplexný plán jeho uplatňovania,  
vrátane definovania rozsahu a typu agendy neexistoval ani pri ukončení kontrolnej akcie v lete 2020. NKÚ SR konštatoval,  
že popri jednoduchej zmene zákonov je potrebné prehodnotiť, upraviť a zjednodušiť procesy vo VS a zabezpečiť ich  
správne konfigurovanými a prepojenými IS. V prípade pretrvávajúceho porušovania zákona proti byrokracii OVM a nepl-  
nenia povinností pri zabezpečovaní princípu jedenkrát a dosť bude potrebné zaviesť voči porušovateľovi preventívne  
aj sankčné opatrenia. Ak nežiadúci stav bude pretrvávať, ak nebude vykonávaný pravidelný monitoring a ak preventívne  
a sankčné opatrenia nebudú zavedené, tak bude veľmi problematické dosiahnuť ciele informatizácie VS. Teda najmä  
časovú a finančnú úsporu občana a podnikateľa.  
NKÚ SR kontrolnou akciou opätovne preukázal, že úroveň výkonu kompetencií samosprávy môže súvisieť s poč-  
tom jej obyvateľov.  
Vo vzťahu „samospráva – občan“ neustále pretrváva zotrvačnosť doterajších návykov. Občan teda často pred-  
kladal výpisy a údaje tak, ako bol zvyknutý. Najmä občan by mal byť aktívnym prvkom kontroly svojej samosprávy  
a mal by od nej vyžadovať to, čo jej bolo zákonom uložené.  
Zoznam dokladov, ktoré už verejná správa nesmie od občana požadovať, je v prílohe č. 1 tejto správy o výsledku  
kontroly. Úpravou legislatívy sa tento zoznam do budúcnosti, samozrejme, rozšíri a občan už nebude povinný  
predkladať ďalšie výpisy a údaje.  
Správa o výsledku kontrolnej akcie bude zaslaná Ministerstvu pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu SR, Minis-  
terstvu vnútra SR, ako aj Výboru Národnej rady SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj.  
KONTAKT  
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Štefánikova 15  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, Priemyselná 2, 824 73 Bratislava 26; info@nku.gov.sk  
| 13  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Obec Píla, Mesto Modra, Obec Šenkvice, Obec Pečeňady, Obec Jaslovské Bohunice, Obec Zavar, Mesto Trnava, Mesto  
Nitra, Mesto Šurany, Obec Komjatice, Obec Modrová, Mesto Handlová, Mesto Dubnica nad Váhom, Mesto Stará Turá,  
Mesto Ružomberok, Mesto Turčianske Teplice, Obec Budiš, Obec Dolný Vadičov, Mesto Bytča, Mesto Dolný Kubín, Mesto  
Sliač, Obec Králiky, Obec Čierny Balog, Obec Ľubotice, Mesto Stará Ľubovňa, Obec Bajerov, Obec Malé Raškovce, Mesto  
Čierna nad Tisou, Obec Jasov, Mesto Moldava nad Bodvou, Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu  
(od 01.07.2020 Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky)  
PRÍLOHA Č. 1: DOKLADY, KTORÉ UŽ VEREJNÁ SPRÁVA NESMIE OD OBČANA POŽADOVAŤ  
| 14