N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Poštové služby patria medzi služby všeobecného hospodárskeho záujmu a majú celospoločenský význam pre
rozvoj jednotného poštového trhu Európskej únie. V súlade s európskou legislatívou sú všetky členské štáty EÚ povinné
zabezpečiť poskytovanie univerzálnej poštovej služby, teda zaručiť minimálny rozsah poštových služieb: (i) určenej kvality,
(ii) za prijateľné ceny (iii) pre všetkých používateľov. Na Slovensku táto služba produktovo zahŕňa listy a zásielky do dvoch
kilogramov, slepecké zásielky, vnútroštátne balíky do 10 kg, balíky z cudziny do 20 kg, doporučené, poistené a úradné
zásielky.
Slovenská pošta, ako držiteľ licencie na poskytovanie univerzálnej poštovej služby, musí spĺňať náročné kri-
tériá na udržanie dostupnosti prístupových a kontaktných miest verejnej poštovej siete, poskytovať univerzálnu poštovú
službu za regulované ceny. Financovanie tejto služby je preto zabezpečené nielen vlastnými zdrojmi SP, ale aj prostried-
kami z kompenzačného fondu. Príspevok štátu do fondu tvorí 99,85 % celkových príjmov a 0,15 % sú príspevky poštových
podnikov. Univerzálna poštová služba je kompenzovaná vo väčšine európskych krajín, limit kompenzačného fondu je 15
miliónov eur. V roku 2018 príspevok zo štátneho rozpočtu v sume vyše 14 miliónov eur nestačil pokryť stratu
Slovenskej pošty.
Podľa výsledkov kontroly nie je univerzálna poštová služba za súčasných podmienok dlhodobo udržateľná.
Preto by mal štát podmienky jej poskytovania prehodnotiť a zefektívniť. Slovenská pošta by mala prehodnotiť zmluvy so
štátom a niektorými obchodnými partnermi, ako je Tipos či Swan Mobile, ktoré sú podľa NKÚ SR pre ňu nastavené nee-
fektívne. Strategické plánovanie ozdravných opatrení by malo byť viac adresnejšie a flexibilnejšie; štát by mal prehodnotiť
aj rozsah zásahov a regulačných opatrení, ktoré sú prekážkou pri uskutočňovaní niektorých ozdravných procesov.
Záujem o listové služby pre masívny rozmach elektronizácie z roka na rok celosvetovo klesá, čo výrazne
ovplyvňuje udržateľnosť univerzálnej poštovej služby. Aj preto podiel výnosov univerzálnej služby na celkových vý-
nosoch Slovenskej pošty klesol z 51 % v roku 2012 na 43 % v roku 2019. Pre konkurenčný tlak na zvyšovanie miezd a
pre štátom garantované navyšovanie minimálnej mzdy výrazne stúpajú osobné náklady. Pošta v kontrolovanom období
zaznamenala kolísavé hospodárske výsledky. Hospodárenie v roku 2017 skončila s čistým ziskom 0,34 mil. eur, no rok
2018 s čistou stratou 4,64 mil. eur, rok 2019 už s čistým ziskom 1,39 mil. eur. Dôvodom boli pretrvávajúce problémy
súvisiace s nahrádzaním klasických poštových služieb a nárast konkurenčného prostredia.
Poštový trh na Slovensku je plne liberalizovaný od roku 2012. Univerzálnu poštovú službu zabezpečuje výhradne
Slovenská pošta na základe licencie platnej do roku 2022. Prevádzkuje 1 504 pôšt, 39 partnerských pôšt a 103 balíko-
matov na celom území SR. Štátom vlastnená akciová spoločnosť s 12 700 zamestnancami patrí k najväčším zamestná-
vateľom v krajine. Priemerná mzda 862 eur v roku 2019 zaostávala za celoslovenským priemerom o 230 eur.
Okrem univerzálnej služby poskytuje pošta aj prepravu a dodanie listových, balíkových a peňažných zásielok, ako aj
zrýchlenú a kuriérnu dopravu zásielok. Kľúčovou je pre Slovenskú poštu spolupráca so štátom. Popri univerzálnej
poštovej službe zahŕňa výplatu dávok a dôchodkov, poskytovanie služieb e-Governmentu, doručovanie úradných doku-
mentov v listinnej podobe adresátom, ktorí nemajú aktivovanú elektronickú schránku (CADLUD), či distribúciu e-kolkov a
tlače. Do budúcna si vedenie pošty vytýčilo nový cieľ – stať sa lídrom na trhu doručovania balíkov.
Najvyšší kontrolný úrad SR vykonal od apríla do októbra tohto roka kontrolu zameranú na zabezpečovanie služieb
Slovenskou poštou v rokoch 2017 až 2019 s dôrazom na preverenie udržateľnosti univerzálnej poštovej služby, prínos
ozdravných opatrení a efektivitu spolupráce s významnými partnermi.
V rámci ozdravných opatrení za obdobie 2017 až 2019 pošta štyrikrát zvýšila ceny poštových služieb, čo viedlo k
nárastu výnosov pri poklese počtu zásielok. Naďalej však musela prevádzkovať aj pobočky, ktoré by bez povinnosti po-
skytovania US neprevádzkovala, lebo neprinášajú zisk. V roku 2019 pripravila plán optimalizácie poštovej siete v 150
lokalitách pri dodržaní poštovej licencie a požiadaviek na kvalitu US. Zrealizovala sa prvá etapa, v rámci ktorej bolo zru-
šených 29 pôšt, druhú etapu optimalizácie 120 pobočiek však štát zastúpený Ministerstvom dopravy a výstavby SR poza-
stavil. Za týchto podmienok nie je poskytovanie US dlhodobo udržateľné, lebo pri nezmenených cenách poštových služieb
a nárokoch na kvalitu bude poskytovanie US klásť zvýšené nároky na štátny rozpočet. Najvyšší kontrolný úrad SR preto
odporúča štátu zabezpečiť také podmienky, aby poskytovanie finančných príspevkov zo štátneho rozpočtu do
budúcna zahŕňalo reálne pokrytie nákladov na poskytovanie rozsahu univerzálnej služby.
V zmluvách Slovenskej pošty so štátom a významnými obchodnými partnermi zistila kontrolná skupina systémový
nedostatok obsiahnutý v nákladovom modeli. Výnosy Slovenskej pošty zo zabezpečenia výplaty dávok a dôchodkov, teda
zo služieb vo verejnom záujme, nepokrývajú ani vynaložené náklady. NKÚ SR preto Slovenskej pošte odporúča prehod-
notiť aplikovaný nákladový model a výnosové zmluvy tak, aby odrážali reálne ekonomické podmienky. S cieľom zvýšiť
výnosy a vyťažiť verejnú poštovú sieť.
| 5