2020  
Správa o výsledku  
kontroly  
Zabezpečovanie služieb Slovenskou poštou  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Správa o výsledku kontroly  
Zabezpečovanie služieb Slovenskou poštou  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava, november 2020  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK.................................................................................................................................4  
ZOZNAM TABULIEK.................................................................................................................................4  
ZOZNAM GRAFOV ...................................................................................................................................4  
ZHRNUTIE...............................................................................................................................................5  
1
2
3
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE...............................................................................................................7  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE............................................................................................................7  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA ..............................................................................................................7  
STRATÉGIA SLOVENSKEJ POŠTY A PODNIKATEĽSKÉ PLÁNY................................................................................7  
UNIVERZÁLNA SLUŽBA.......................................................................................................................................8  
EKONOMICKÉ VÝSLEDKY A ZAMESTNANOSŤ...................................................................................................10  
3.3.1 Zamestnanosť..............................................................................................................................................11  
SPOLUPRÁCA SP A VÝZNAMNÝCH TRETÍCH STRÁN..........................................................................................12  
3.4.1 Spolupráca SP a Poštovej banky..................................................................................................................12  
3.4.2 Spolupráca SP a TIPOS.................................................................................................................................13  
3.4.3 Spolupráca SP a SWAN................................................................................................................................13  
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU.......................................................................................14  
TÍM KONTROLÓROV.......................................................................................................................14  
4
5
KONTAKT .............................................................................................................................................14  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
Centrálne úradné doručovanie  
CADLUD  
EU  
Európska únia  
KF  
kompenzačný fond  
MDV SR, ministerstvo  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník  
Poštová banka, a. s.  
NKÚ SR  
Obchodný zákonník  
PB  
PFS  
priehradka finančných služieb  
podniková kolektívna zmluva  
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb  
Slovenská pošta, a. s.  
PKZ  
RU  
SP  
SWAN  
SWAN Mobile, a. s.  
TIPOS  
TIPOS, a. s.  
US  
Univerzálna služba  
zákon o poštových službách  
zákon č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka 1 – Vývoj výnosov a nákladov SP na výplatu dávok a dôchodkov ......................................................................11  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf 1 – Vývoj nákladov a výnosov Slovenskej pošty. (Zdroj: Slovenská pošta; spracovanie: NKÚ SR, 2020) ................ 9  
Graf 2 – Vývoj nákladov a výnosov Slovenskej pošty .......................................................................................................10  
Graf 3 – Vývoj osobných nákladov a porovnanie rastu miezd a produktivity práce v SP .................................................12  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Poštové služby patria medzi služby všeobecného hospodárskeho záujmu a majú celospoločenský význam pre  
rozvoj jednotného poštového trhu Európskej únie. V súlade s európskou legislatívou sú všetky členské štáty EÚ povinné  
zabezpečiť poskytovanie univerzálnej poštovej služby, teda zaručiť minimálny rozsah poštových služieb: (i) určenej kvality,  
(ii) za prijateľné ceny (iii) pre všetkých používateľov. Na Slovensku táto služba produktovo zahŕňa listy a zásielky do dvoch  
kilogramov, slepecké zásielky, vnútroštátne balíky do 10 kg, balíky z cudziny do 20 kg, doporučené, poistené a úradné  
zásielky.  
Slovenská pošta, ako držiteľ licencie na poskytovanie univerzálnej poštovej služby, musí spĺňať náročné kri-  
tériá na udržanie dostupnosti prístupových a kontaktných miest verejnej poštovej siete, poskytovať univerzálnu poštovú  
službu za regulované ceny. Financovanie tejto služby je preto zabezpečené nielen vlastnými zdrojmi SP, ale aj prostried-  
kami z kompenzačného fondu. Príspevok štátu do fondu tvorí 99,85 % celkových príjmov a 0,15 % sú príspevky poštových  
podnikov. Univerzálna poštová služba je kompenzovaná vo väčšine európskych krajín, limit kompenzačného fondu je 15  
miliónov eur. V roku 2018 príspevok zo štátneho rozpočtu v sume vyše 14 miliónov eur nestačil pokryť stratu  
Slovenskej pošty.  
Podľa výsledkov kontroly nie je univerzálna poštová služba za súčasných podmienok dlhodobo udržateľná.  
Preto by mal štát podmienky jej poskytovania prehodnotiť a zefektívniť. Slovenská pošta by mala prehodnotiť zmluvy so  
štátom a niektorými obchodnými partnermi, ako je Tipos či Swan Mobile, ktoré sú podľa NKÚ SR pre ňu nastavené nee-  
fektívne. Strategické plánovanie ozdravných opatrení by malo byť viac adresnejšie a flexibilnejšie; štát by mal prehodnotiť  
aj rozsah zásahov a regulačných opatrení, ktoré sú prekážkou pri uskutočňovaní niektorých ozdravných procesov.  
Záujem o listové služby pre masívny rozmach elektronizácie z roka na rok celosvetovo klesá, čo výrazne  
ovplyvňuje udržateľnosť univerzálnej poštovej služby. Aj preto podiel výnosov univerzálnej služby na celkových vý-  
nosoch Slovenskej pošty klesol z 51 % v roku 2012 na 43 % v roku 2019. Pre konkurenčný tlak na zvyšovanie miezd a  
pre štátom garantované navyšovanie minimálnej mzdy výrazne stúpajú osobné náklady. Pošta v kontrolovanom období  
zaznamenala kolísavé hospodárske výsledky. Hospodárenie v roku 2017 skončila s čistým ziskom 0,34 mil. eur, no rok  
2018 s čistou stratou 4,64 mil. eur, rok 2019 už s čistým ziskom 1,39 mil. eur. Dôvodom boli pretrvávajúce problémy  
súvisiace s nahrádzaním klasických poštových služieb a nárast konkurenčného prostredia.  
Poštový trh na Slovensku je plne liberalizovaný od roku 2012. Univerzálnu poštovú službu zabezpečuje výhradne  
Slovenská pošta na základe licencie platnej do roku 2022. Prevádzkuje 1 504 pôšt, 39 partnerských pôšt a 103 balíko-  
matov na celom území SR. Štátom vlastnená akciová spoločnosť s 12 700 zamestnancami patrí k najväčším zamestná-  
vateľom v krajine. Priemerná mzda 862 eur v roku 2019 zaostávala za celoslovenským priemerom o 230 eur.  
Okrem univerzálnej služby poskytuje pošta aj prepravu a dodanie listových, balíkových a peňažných zásielok, ako aj  
zrýchlenú a kuriérnu dopravu zásielok. Kľúčovou je pre Slovenskú poštu spolupráca so štátom. Popri univerzálnej  
poštovej službe zahŕňa výplatu dávok a dôchodkov, poskytovanie služieb e-Governmentu, doručovanie úradných doku-  
mentov v listinnej podobe adresátom, ktorí nemajú aktivovanú elektronickú schránku (CADLUD), či distribúciu e-kolkov a  
tlače. Do budúcna si vedenie pošty vytýčilo nový cieľ – stať sa lídrom na trhu doručovania balíkov.  
Najvyšší kontrolný úrad SR vykonal od apríla do októbra tohto roka kontrolu zameranú na zabezpečovanie služieb  
Slovenskou poštou v rokoch 2017 až 2019 s dôrazom na preverenie udržateľnosti univerzálnej poštovej služby, prínos  
ozdravných opatrení a efektivitu spolupráce s významnými partnermi.  
V rámci ozdravných opatrení za obdobie 2017 až 2019 pošta štyrikrát zvýšila ceny poštových služieb, čo viedlo k  
nárastu výnosov pri poklese počtu zásielok. Naďalej však musela prevádzkovať aj pobočky, ktoré by bez povinnosti po-  
skytovania US neprevádzkovala, lebo neprinášajú zisk. V roku 2019 pripravila plán optimalizácie poštovej siete v 150  
lokalitách pri dodržaní poštovej licencie a požiadaviek na kvalitu US. Zrealizovala sa prvá etapa, v rámci ktorej bolo zru-  
šených 29 pôšt, druhú etapu optimalizácie 120 pobočiek však štát zastúpený Ministerstvom dopravy a výstavby SR poza-  
stavil. Za týchto podmienok nie je poskytovanie US dlhodobo udržateľné, lebo pri nezmenených cenách poštových služieb  
a nárokoch na kvalitu bude poskytovanie US klásť zvýšené nároky na štátny rozpočet. Najvyšší kontrolný úrad SR preto  
odporúča štátu zabezpečiť také podmienky, aby poskytovanie finančných príspevkov zo štátneho rozpočtu do  
budúcna zahŕňalo reálne pokrytie nákladov na poskytovanie rozsahu univerzálnej služby.  
V zmluvách Slovenskej pošty so štátom a významnými obchodnými partnermi zistila kontrolná skupina systémový  
nedostatok obsiahnutý v nákladovom modeli. Výnosy Slovenskej pošty zo zabezpečenia výplaty dávok a dôchodkov, teda  
zo služieb vo verejnom záujme, nepokrývajú ani vynaložené náklady. NKÚ SR preto Slovenskej pošte odporúča prehod-  
notiť aplikovaný nákladový model a výnosové zmluvy tak, aby odrážali reálne ekonomické podmienky. S cieľom zvýšiť  
výnosy a vyťažiť verejnú poštovú sieť.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Slovenská pošta už niekoľko rokov v rámci doplnkových aktivít obchodne spolupracuje s významnými firmami z  
podnikateľského sektora, ktorých produkty či služby predáva. Napriek tomu, že výnosy zo zmluvnej spolupráce s lotériovou  
spoločnosťou Tipos v kontrolovanom období rástli, pre nevhodne nastavený nákladový model ( t. j. systém vykazovania  
nákladov a výnosov za jednotlivé produkty) je celkovým výsledkom zmluvnej spolupráce strata, ktorá sa prehĺbila z 1,42  
milióna eur v roku 2017 na 2,44 milióna eur v roku 2019. V prípade zmluvy so spoločnosťou Swan Mobile, a. s., o predaji  
spoločného produktu mobilného operátora 4KA je napríklad po zmene legislatívy v roku 2019 do výnosov zaúčtovávaná  
len mandátna odmena vo výške marže. Pri oboch spoločnostiach NKÚ SR odporúča prehodnotiť nákladový model  
tak, aby sa znížila subjektívnosť vstupov a zabezpečila sa objektívnosť výstupov.  
V prípade spolupráce Slovenskej pošty a Poštovej banky ide o dlhodobú zmluvu platnú do roku 2026, na základe  
ktorej Slovenská pošta poskytuje Poštovej banke exkluzivitu na dohodnuté služby. Spolupráca bola v kontrolovanom ob-  
dobí zisková, ale zisk postupne klesal. Dôvodom bola najmä konkurencia v bankovom prostredí pri predaji bankových  
produktov. NKÚ SR v tomto prípade odporúča využívať možnosť Slovenskej pošty iniciovať po uplynutí kalendár-  
neho roka rokovania s Poštovou bankou o prehodnotení modelu odmeňovania alebo konkrétnej odmeny za urči-  
tých zmluvne vyšpecifikovaných podmienok. Pri pokračovaní zmluvy aj po roku 2026 odporúča dohodnúť pre poštu  
výhodnejšie podmienky vrátane valorizovania odmeny za používanie siete Slovenskej pošty.  
Kontrola tiež upozornila na sporný zásah MDV SR ako akcionára do podnikateľských aktivít Slovenskej pošty. V  
rámci diverzifikácie produktového portfólia služieb mobilného operátora Slovenská pošta zorganizovala výberové konanie,  
v ktorom zvíťazila ponuka spoločnosti O2. Zmluvu o spolupráci s O2 v januári tohto roka schválilo predstavenstvo SP, k jej  
podpisu však na základe listu ministra dopravy ako zástupcu jediného akcionára dodnes nedošlo. Kontrolóri konštatovali,  
že v tomto prípade neboli splnené formálne náležitosti a list ministra nebolo možné považovať za príkaz ani iné rozhod-  
nutie. Vedenie Slovenskej pošty teda pochybilo, keď zmluvu s operátorom nepodpísalo.  
Kontrola NKÚ SR sa zamerala aj na prijímanie strategických opatrení na ozdravenie Slovenskej pošty. Nástrojom  
pre rozhodovací proces v sledovanom období boli podnikateľské plány na roky 2017, 2018 a 2019. Na rok 2018 bolo  
naplánované dosiahnutie zisku, v skutočnosti bola vykázaná najväčšia strata od roku 2012. Na rok 2019 bola plánovaná  
strata, dosiahnutý bol zisk. Podľa kontrolných zistení plány pri opatreniach na zlepšenie ekonomickej situácie neodrážali  
reálne trendy vývoja, ekonomickú realitu a možné riziká. Na jeseň 2018 pošta predstavila dokument Stratégia Pošta 2020,  
ktorý všeobecne definoval vízie s následným dosiahnutím strategických cieľov. Kontrolná skupina NKÚ konštatuje, že  
stratégia Pošta 2020 neobsahovala konkrétne opatrenia s termínmi plnenia a vymedzením zodpovednosti za ich realizá-  
ciu.  
Ako jediný vlastník Slovenskej pošty by mal štát dôsledne dbať o hospodárnosť zmluvných vzťahov s ob-  
chodnými partnermi. Strategické plánovanie by mal nastaviť adresne, reflektujúc reálne trendy v ekonomike. Štát ako  
jediný akcionár Slovenskej pošty by mal tiež zohľadniť to, že pošta podniká na plne liberalizovanom trhu a obmedziť  
zásahy do podnikateľských aktivít vedenia SP, ktoré by mohli ovplyvniť jej hospodárenie.  
Kontrolná akcia zameraná na udržateľnosť univerzálnej poštovej služby, ozdravné opatrenia a spoluprácu Sloven-  
skej pošty s významnými tretími stranami, splnila svoj účel. NKÚ SR zistil nedostatky v zmluvných vzťahoch, identi-  
fikoval problematické legislatívne obmedzenia aj nedostatky pri strategickom plánovaní.  
Kľúčovým odporúčaním NKÚ SR pre štát ako garanta služieb všeobecného hospodárskeho záujmu je nájsť  
optimálny model pre dlhodobú udržateľnosť univerzálnej poštovej služby. Univerzálna služba je ohrozená rozma-  
chom elektronizácie, ktorého dôsledkom je pokles záujmu o listové služby. Je to jeden z významných faktorov, ktorý  
prispieva k poklesu výnosov Slovenskej pošty. Ak štát nenájde vhodný kompenzačný model na kompenzáciu US, bude  
musieť vykrývať stále väčšie straty Slovenskej pošty a bude sa zvyšovať jej závislosť od štátneho rozpočtu.  
Najvyšší kontrolný úrad SR navrhuje parlamentnému výboru pre hospodárske záležitosti odporučiť Ministerstvu  
dopravy a výstavby SR, ako jedinému akcionárovi, aby zabezpečilo najneskôr do skončenia súčasnej licencie  
platnej do 31.12.2022 vypracovanie dlhodobej stratégie rozvoja Slovenskej pošty s vymedzením zodpovednosti a  
s určením, čo popri univerzálnej poštovej službe bude jej strategickým obchodným portfóliom, vrátane plánova-  
ných investícií.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontroly bolo preveriť poskytovanie univerzálnej služby, udržateľnosť v podmienkach liberalizovaného trhu, za-  
bezpečenie konkurencieschopnosti a preverenie spolupráce Slovenskej pošty s významnými tretími stranami.  
Predmet kontroly  
1. Udržateľnosť poskytovania univerzálnej služby.  
2. Prijaté opatrenia na ozdravenie Slovenskej pošty.  
3. Spolupráca Slovenskej pošty a významných tretích strán.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná na základe Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2020. Zhodnotila udržateľnosť US,  
jej financovanie, riziká vyplývajúce zo zmien na poštovom trhu, opatrenia prijaté na odstránenie negatívnych trendov  
a spoluprácu SP s vybranými subjektmi.  
Kontrola bola vykonaná v Slovenskej pošte za kontrolované obdobie rokov 2017 až 2019 a súvisiace obdobia.  
Kontrolóri postupovali v zmysle príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov ISSAI, ktoré vychádzajú zo zá-  
kladných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií. Využili preskúmanie  
dokladov, prepočty, zisťovanie formou rozhovoru a písomné stanoviská ku kontrolovanej problematike.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
STRATÉGIA SLOVENSKEJ POŠTY A PODNIKATEĽSKÉ PLÁNY  
Digitalizovanie dát a elektronizácia služieb pre SP znamenali pokles záujmu verejnosti o využívanie tradič-  
ných univerzálnych poštových služieb. V oblasti nákladov sa prejavil opačný trend, a to najmä ich nárast. Tento jav  
prebiehal viac rokov a reakciou bolo vypracovanie Poštovej politiky do roku 2021. Cieľom dokumentu bolo stanoviť  
legislatívne a regulačné zámery na vytváranie podmienok poskytovania poštových služieb s dôrazom na zabezpečenie  
US a jej financovania v zmenenom prostredí.  
Základom činnosti spoločnosti sa stala Stratégia Pošta 2020. Predstavili ju v septembri 2018, v čase výraz-  
ného poklesu výnosov a negatívneho hospodárskeho výsledku. Stratégia sa zamerala nielen na zlepšenie hospodá-  
renia spoločnosti, ale aj na modernizáciu služieb pre zákazníkov. Vo všeobecnej rovine definovala vízie s následným  
dosiahnutím strategických cieľov. Stratégia Pošta 2020 však neobsahovala konkrétne opatrenia s termínmi plnenia  
a vymedzením zodpovednosti za ich realizáciu.  
Slovenská pošta si určila štyri rozvojové priority. Prvá bola balíkový biznis. Druhá bola zameraná na služby  
štátu a to predovšetkým spustenie centrálneho doručovania, kde bola pošta strategickým partnerom štátu. Zásielky,  
ktoré sa nebudú posielať elektronicky, bude SP tlačiť, vkladať do obálok a doručovať priamo občanovi. Práve spolu-  
práca so štátom má nahradiť výpadok výnosov. Treťou prioritou bolo partnerstvo finančné. Ide napríklad o zjednodu-  
šenie výberov hotovosti na pošte, či platenie faktúr cez pay-by-square. Poslednou z hlavných priorít bola spokojnosť  
zamestnancov. Výrazne rástla oblasť personálnych nákladov. Napriek tomu priemerná mzda na pošte bola dlhodobo  
pod priemerom národného hospodárstva.  
Stratégia Pošta 2020 obsahuje zámery, ktoré sú stále aktuálne. Avšak nová situácia a neočakávané zmeny  
v bežnom živote vplyvom pandémie korigovali a zmenili smerovanie niektorých činností a vyžadujú si ich urýchlenú  
aktualizáciu. Ciele stratégie Pošta 2020 boli zamerané najmä na zabezpečenie ekonomickej stability a na udržanie  
sociálneho zmieru. Listový biznis klesal a viazal fixné náklady, ako bolo financovanie pobočiek a platy zamestnancov.  
V oblasti ľudských zdrojov pretrvával tlak na rast miezd. Aktuálnosť revízie strategických opatrení je podmienkou pre  
zreálnenie cieľov SP, vymedzenia a upevnenia postavenia SP na trhu poštových služieb.  
Pošta prijala v rámci stratégie Pošta 2020 opatrenia na zmiernenie negatívnych trendov. Keďže financovala  
aj neefektívne prevádzky, pristúpila k optimalizácii poštovej siete vo vybraných 150 lokalitách. Komplexné posúdenie  
a hĺbkovú analýzu dopadov po realizácii 1. etapy transformácie pôšt spracovala spoločnosť Ernst & Young, s.r.o.,za  
cenu 70 tis. eur bez DPH. V prvej etape bolo reálne zrušených 29 pôšt a vyčíslené boli úspory. Externé výnosy na  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
nástupníckych poštách narástli po zrušení 29 pôšt o 6,9 %, t. j. o 541,6 tis. eur oproti sumáru výnosov rušených a ná-  
stupníckych pôšt pred zmenou. Externé náklady na nástupníckych poštách poklesli po zrušení pôšt o 1,0 %, t. j. o 76,3  
tis. eur oproti prepočítanému sumáru nákladov rušených a nástupníckych pôšt pred zmenou. Výsledok hospodárenia  
nástupníckych pôšt sa zlepšil o cca 618 tis. eur. V celkovom sumári hospodárili nástupnícke pošty so ziskom cca 1,2  
mil. eur. Druhá etapa rušenia 120 pobočiek pôšt bola dočasne pozastavená.  
Na zvrátenie negatívneho ekonomického vývoja zrealizovala spoločnosť Arthur D. Little, s. r. o., audit organi-  
začnej štruktúry za 67 tis. eur bez DPH. Práve identifikácia a eliminácia nadbytočných, resp. duplicitných činností  
a udržateľné zvýšenie produktivity práce v spoločnosti má zásadný vplyv na celkovú činnosť a možné úspory osobných  
nákladov. Hodnotenie situácie v oblasti ľudských zdrojov je trvalou úlohou zameranou na objektivizáciu počtu zamest-  
nancov s cieľom dosiahnutia efektívnych procesov.  
Ďalšími opatreniami išlo o zefektívnenie procesov v prevádzke, zoštíhlenie manažmentu a administratívnych  
pracovníkov, prehodnotené boli zmluvy s partnermi a zreálnili sa tarify vybraných služieb. Úpravy cien poštových slu-  
žieb mali za následok presun záťaže zo štátneho rozpočtu na používateľov poštových služieb. V kontrolovanom období  
došlo k štyrom úpravám taríf, ktoré znamenali nárast výnosov pri poklese počtu zásielok. Tuzemský styk po zmene  
cien k 1. 7. 2019 zaznamenal nárast výnosov o cca 5,8 mil. eur, t. j. o 4,80 %, a to pri poklese počtu zásielok cca o 14  
%, t. j. o 23,9 mil. kusov.  
Významným opatrením bolo prehodnotenie výnosových zmlúv SP s partnermi, ktorým poskytovala svoje  
služby. Cieľom prehodnotenia bolo upraviť vybrané zmluvy, ktoré neboli pre poštu výhodné a dosiahnuť zlepšenie  
podmienok vo forme zvýšenia cien, zníženia zliav, alebo úpravou iných podmienok. Dôvodom bolo zmiernenie nega-  
tívneho vývoja hospodárenia v roku 2018 a snaha o posilnenie výnosov. Prehodnotenie zmlúv sa začalo v roku 2018  
a ešte neskončilo.  
Výnosové zmluvy boli prehodnotené plošne, v kategóriách listy, transakčné zásielky, zmluvný list, individuálna  
ponuka, obchodná zásielka a balíky. Upravená bola zľavová schéma, pričom došlo k zrušeniu bonusu za dlhodobú  
spoluprácu a k úprave výšky objemového a logistického bonusu. Nastavením nového modelu bonusov pre rok 2019  
poklesli zľavy o cca 34,3 %. V roku 2020 boli znovu prehodnotené výnosové zmluvy na transakčné zásielky. V rokoch  
2019 a 2020 dochádzalo k úpravám zmlúv s veľkými podávateľmi balíkov, ktorými boli eshopy. Od druhého polroka  
2019 sa začal prejavovať vplyv zvyšovania cien za dobierky balíkov. Cenová hladina za poskytované služby SP bola  
pod tlakom kuriérskych firiem, preto sa Slovenská pošta musela prispôsobiť konkurenčnému prostrediu. Dôvodom  
prehodnotenia výnosových zmlúv bolo zmiernenie negatívneho vývoja hospodárenia z roku 2018 s cieľom posilniť  
výnosy.  
UNIVERZÁLNA SLUŽBA  
Jednou z najdôležitejších činností Slovenskej pošty je poskytovanie univerzálnej služby. US je ponuka služieb  
na zabezpečenie minimálneho uspokojenia potrieb všetkých používateľov poštových služieb na celom území SR. US  
ako podsystém poštových služieb bola zaradená medzi služby všeobecného ekonomického záujmu. Aj napriek citeľ-  
nému a dlhodobému poklesu listových zásielok boli členské štáty EÚ povinné túto službu zabezpečiť. US zohrávala  
významnú úlohu pri dosahovaní hospodárskych výsledkov jej poskytovateľa.  
Poskytovateľom US v SR je jedine Slovenská pošta. US sa vykonáva v súlade s poštovou licenciou, ktorú  
udelil Úrad pre reguláciu elektronických a poštových služieb na obdobie desať rokov – do roku 2022. SP ju zabezpe-  
čuje prostredníctvom historicky danej vlastnej verejnej poštovej siete. K 31. 12. 2019 bolo na území SR prevádzkova-  
ných celkovo 1 504 pôšt, z toho 161 podacích a 1 343 dodacích pôšt. Vybranie listov bolo zabezpečené prostredníc-  
tvom 4 746 poštových schránok.  
Financovanie US slúžilo na pokrývanie straty vznikajúcej z jej poskytovania. Časť straty znášal aj samotný  
poskytovateľ, teda Slovenská pošta. Mechanizmus financovania US sa vykonáva prostredníctvom kompenzačného  
fondu, ktorý je zriadený a spravovaný RU. Prostriedky v KF sú tvorené príspevkami zo štátneho rozpočtu a prí-  
spevkami podnikov poskytujúcich služby zameniteľné so službami z rozsahu US.  
Potreba príspevkov zo štátneho rozpočtu a jej výška bola závislá od množstva poštových zásielok, cien poš-  
tových zásielok a od požiadaviek na kvalitu US. Povinné prevádzkovanie stratových poštových pobočiek vytváralo  
zvýšenú potrebu kompenzovania. Znížený objem poštových zásielok pri ostatných nezmenených podmienkach viedol  
k nižšej schopnosti vytvárať zisk. SP bola povinná garantovať prijímanie a doručovanie listov, balíkov a poštových  
poukazov minimálne každý pracovný deň na celom území za rovnakých podmienok. Za poskytovanie týchto služieb  
dostávala finančné príspevky z kompenzačného fondu.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Ziskovosť poskytovateľa US sa opiera o celkový zisk a celkové výnosy, nie len o zisk a výnosy z poskytovania  
US. V roku 2018 boli náklady celkom vyššie, ako výnosy celkom. Bez kompenzácie by SP nedosahovala zisk. Výška  
kompenzačného fondu v roku 2017 dosiahla sumu 12,9 mil. eur, v roku 2018 sumu 14,9 mil. eur a v roku 2019 sumu  
14,9 mil. eur.  
Graf 1 – Vývoj podielu výnosov z US na celkových výnosoch Slovenskej pošty  
Zdroj: Slovenská pošta;  
spracovanie: NKÚ SR, 2020.  
Podiel výnosov US na celkových výnosoch SP mal dlhodobo klesajúci trend. V roku 2012 bol tento podiel  
51,20 % a v roku 2019 bol len 42,77 % (viď graf č. 2).  
Udržateľnosť US je významná v odvetví poštových služieb a zamestnanosti v tomto odvetví. Od roku 2012 sa  
zaviedla úplná liberalizácia domáceho poštového trhu. Podľa nových pravidiel bola možná voľná konkurencia a skon-  
čili sa doterajšie obmedzenia pre poskytovateľov poštových služieb. Zákazníci si mohli vyberať poskytovateľa bez  
ohľadu na hmotnostné limity, či typ zásielky. Liberalizácia poštového trhu bola dôležitá nielen z pohľadu otvorenia  
trhu, ale aj zvýšenia konkurenčného boja.  
Poštové služby sú špecifické. Štát si chce v tejto oblasti zachovať svoju mieru vplyvu a to predovšetkým na  
územné pokrytie týchto služieb, ich kvalitu a cenovú primeranosť. Na to mu slúžila US. Súčasným aj budúcim prob-  
lémom US, z pohľadu štátu, je definovať, aký je pre štát potrebný a únosný rozsah US. Dôležitá je a zostane podpora  
US zo strany štátu práve pri využívaní jej jedinečnej siete. Poštové služby by mali byť dostupné pre všetkých obyva-  
teľov v súlade s platnou legislatívou a udelenou licenciou, a majú byť nediskriminačné.  
Tento sociálny rozmer mal vplyv na ceny. Príspevky zo štátneho rozpočtu umožňovali udržať relatívne nízke  
ceny pri danej úrovni kvality. Súčasne pôsobili pozitívne na zabezpečenie dostupnosti poštových služieb pre nízko-  
príjmové skupiny obyvateľstva. Regulácii podliehali sadzby len za poskytovanie US v rozsahu udelenej poštovej licen-  
cie a za vykonávanie poštového platobného styku. Nárast výnosov US v roku 2019 bol spôsobený najmä v dôsledku  
zmeny taríf.  
Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie US mali významný vplyv na hospodárske vý-  
sledky a tiež na zabezpečenie kvality služieb. Zdroje kompenzačného fondu, do ktorého cca 99 % prispieva štát, pred-  
stavujú zaťaž pre štátny rozpočet. Dynamika vývoja poštového trhu, nárast elektronickej pošty znižovali objemy listovej  
pošty a predstavovali najvýznamnejšie riziká, ktoré ovplyvňovali hospodárenie a stabilitu Slovenskej pošty.  
Úpravy cien poštových služieb mali za následok presun záťaže zo štátneho rozpočtu na používateľov pošto-  
vých služieb, čo v dlhodobom horizonte môže ovplyvniť dopyt po týchto službách. Vlastníkom Slovenskej pošty je štát,  
preto by v jeho záujme mala byť podpora efektívneho využívania poštovej siete.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
EKONOMICKÉ VÝSLEDKY A ZAMESTNANOSŤ  
Slovenská pošta je podnikateľský subjekt a podniká v súlade s ustanovením Obchodného zákonníka. Jedi-  
ným jej vlastníkom je štát v zastúpení Ministerstvom dopravy a výstavby, preto bola povinná pri svojej činnosti dodr-  
žiavať okrem všeobecne záväzných právnych predpisov aj všetky akty vydané MDV SR, ktoré sa na ňu vzťahovali.  
V praxi platili Príkazy ministra dopravy, ktoré ukladali SP povinnosť predkladať ministerstvu v týždenných intervaloch  
informácie o plánovaných právnych úkonoch s peňažným plnením, pred úhradou peňažných plnení s určenou sumou  
a pred vyhlásením verejného obstarávania, ktorého výsledkom by bolo uzavretie zmluvy s plnením s určitou sumou.  
Záväzné predpisy vydané ministerstvom limitovali výkon niektorých činnosti. SP bola viazaná dodržiavaním ustanovení  
o cenovej regulácii US. Predkladala RU návrh úpravy taríf. RU vykonával štátnu reguláciu poštových služieb a pošto-  
vého platobného styku; štátny dohľad nad poskytovaním týchto služieb; zabezpečoval na národnej úrovni monitorova-  
nie na poštovom trhu.  
Na Slovenskú poštu, ako poskytovateľa US, sa vzťahovali osobitné ustanovenia pre vedenie účtovníctva,  
ktoré boli zadefinované v európskej aj v slovenskej legislatíve. SP viedla duálny spôsob účtovníctva podľa  
slovenských a medzinárodných IFRS štandardov. V praxi SP uplatňovala nákladový model (t. j. systém vy-  
kazovania nákladov a výnosov za jednotlivé segmenty podnikateľskej činnosti). Kontrolou bol identifiko-  
vaný systémový nedostatok, ktorý bol v subjektívnosti vykazovaných údajov, s negatívnym vplyvom na  
presnosť výstupov. Nedostatok bol zistený na príklade uplatňovania nákladového modelu pri spoločnosti  
TIPOS, no ukázalo sa, že má všeobecnú platnosť.  
Medzi významné ukazovatele úspešnosti spoločnosti patril dosiahnutý hospodársky výsledok, t. j. zisk alebo  
strata. V období rokov 2017 až 2019 sa prejavili zmeny na trhu poštových a finančných služieb. Naďalej pokračoval  
rozvoj v oblasti balíkových služieb, poklesol objem listových zásielok, dochádzalo k zvýšeniu konkurenčného boja  
o zákazníkov. V roku 2017 započal pokles zisku. Najvyšší prepad hospodárskeho výsledku nastal v roku 2018, kedy  
bola po šiestich ziskových rokoch dosiahnutá neočakávaná strata. Najvýznamnejší vplyv na hospodárenie mal pokles  
výnosov, a to predovšetkým z US. Záporný výsledok ovplyvnili aj vyššie náklady súvisiace predovšetkým s rastom  
personálnych a prepravných nákladov. Na rok 2019 bola plánovaná strata, ale dosiahnutý bol zisk. Jedným z dôvodov  
boli práve cenové úpravy.  
Graf 2 – Vývoj nákladov a výnosov Slovenskej pošty  
Zdroj: Slovenská pošta; spracovanie: NKÚ SR, 2020  
SP vykonáva množstvo aktivít, ktoré súvisia so službami pre štát (eGov, CADLUD, ekolky a pod.), alebo sú  
zo spoločenského hľadiska poskytované vo verejnom záujme (napr. výplata dôchodkov, výplata dávok, distribúcia  
tlače). Tieto služby bude potrebné opätovne vyhodnotiť podľa vstupov z nákladového modelu. Príkladom bola výplata  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
dávok a dôchodkov, ktorých výnosy dlhodobo nepokrývali stále rastúce osobné náklady; sú uvedené v nasledujúcej  
tabuľke.  
Tabuľka 1 – Vývoj výnosov a nákladov SP na výplatu dávok a dôchodkov  
Zdroj: Slovenská pošta; spracovanie: NKÚ SR, 2020  
Poskytovanie služieb štátu je v súčasnosti pre SP stratové. Do budúcna je nevyhnutné prehodnotenie týchto  
služieb.  
Podstatou služby CADLUD bolo doručovanie elektronických úradných dokumentov v listinnej podobe adre-  
sátom, ktorí nemali aktivovanú elektronickú schránku v zmysle zákona o e-Governmente. Plánované predpoklady vý-  
nosov za túto službu sa nenaplnili. SP predpokladá dosahovanie výnosov až od roku 2022.  
Hlavným dôvodom straty SP sú klesajúce výnosy z doručovania listov. Trend klesajúcich výnosov z US je  
javom dlhodobým a známym. Na listový biznis sú pevne naviazané fixné náklady v podobe množstva po-  
bočiek a zamestnaných ľudí. Prispôsobenie sa nie je ľahké a hľadať nové aktivity je tiež zložité, lebo sú  
viazané na nové investície. Zdroje je nutné hľadať vo vnútornom prostredí. Je žiaduce, aby za poskytnuté  
služby dostala SP adekvátne zaplatené, a to platí najmä za služby v prospech štátu. Je dôležité stanoviť si  
rozsah služieb pre štát, a tiež mať obojstranný záujem na ich korektnosti a efektívnosti.  
3.3.1 Zamestnanosť  
SP patrí k najväčším zamestnávateľom na území SR. V roku 2019 zabezpečovala poskytovanie služieb pro-  
stredníctvom 12 704 zamestnancov, z toho bolo 82,58 % žien. Udržanie sociálneho zmieru – s dôrazom na riešenie  
otázok zamestnanosti, odmeňovania, sociálnej politiky a firemnej kultúry – je stále aktuálne. Vývoj zamestnanosti pred-  
stavila SP v rámci podnikateľských plánov a každoročne stanovuje cieľové hodnoty na znižovanie počtu zamestnan-  
cov. Zamestnanosť za sledované obdobie postupne klesala. Najvýraznejšie v roku 2018 v porovnaní s rokom 2017  
– pokles bol 394 zamestnancov. V roku 2019 sa znížil počet zamestnancov o 169 a to v snahe zabezpečiť zefektív-  
nenie riadenia a skvalitnenie podmienok v regionálnej pobočkovej sieti.  
Vývoj zamestnanosti v kontrolovanom období klesal, avšak vývoj osobných nákladov mal rastúci trend.  
Osobné náklady predstavovali v SP cca 54 % z celkových nákladov. V rokoch 2017 až 2019 vzrástol objem osobných  
nákladov v SP o 12,86 %. V roku 2018 v porovnaní s rokom 2017 vzrástli osobné náklady o 6 455 tis. eur, t. j. o 3,80  
%. Medziročný nárast v roku 2019 bol oproti roku 2018 o 15 381 tis. eur, t. j. o 8,73 %. Najdôležitejšie faktory ovplyv-  
ňujúce nárast osobných nákladov boli interného aj externého charakteru. Interné faktory boli v dôsledku úprav miezd  
v zmysle Podnikovej kolektívnej zmluvy, úprav mzdového zvýhodnenia – práca nadčas, vo sviatok, v noci, doplatok do  
minimálnej mzdy. Externé faktory vyplývali z platnej legislatívy. Vývoj osobných nákladov v sledovanom období stúpal  
s cieľom dosiahnutia plánovanej priemernej mzdy. V rokoch 2021 a 2022 bude rast mzdových prostriedkov výrazne  
ovplyvnený optimalizáciou distribučných a režijných činností, ktorej začiatok SP predpokladá už na konci roka 2020.  
Z tohto dôvodu je potrebné upozorniť na dosah rastu minimálnej mzdy a s tým súvisiacej priemernej mzdy v SP na  
osobné náklady.  
Predpokladaný nárast osobných nákladov a medziročný dopad pre roky 2021 – 2022 predstavuje pretrváva-  
júce riziko s dopadom na trvalú udržateľnosť US. Fixné osobné náklady, viazané na pobočky, predstavujú významnú  
záťaž pre SP. V procese optimalizovania počtu zamestnancov SP nerozhoduje samostatne, pretože je naviazaná na  
rozhodnutia RU, platnú licenciu a zámery jediného akcionára.  
V podmienkach SP vzrástla priemerná mzda zamestnancov za obdobie rokov 2017 – 2019 o 15,70 %, čo  
predstavuje nárast o 117 eur. V roku 2018 oproti roku 2017 predstavoval nárast priemernej mzdy o 35 eur, t. j. o  
4,69 %. Najvyšší nárast priemernej mzdy bol v roku 2019 – o 82 eur, t. j. o 10,51 % v porovnaní s rokom 2018.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Za obdobie rokov 2012 – 2019 rástla priemerná mzda rýchlejším tempom než produktivita práce, čo je nega-  
tívny ekonomický vývoj a z dlhodobého hľadiska je tento rast neudržateľný. V podmienkach SP pôsobia na nižší rast  
produktivity práce nesprávne nastavené procesy riadenia spoločnosti a klesajúce výnosy z tradičných poštových slu-  
žieb. Zo základných ekonomických ukazovateľov, spracovaných SP, vyplynulo, že v období rokov 2012 – 2019 vzrástla  
produktivita práce o 28,08 % a priemerná mzda o 35,32 %. Priemerná mzda v SP bola v porovnaní s priemernou  
mzdou v národnom hospodárstve nižšia a jej rozdiel sa stále prehlbuje.  
Graf 3 – Vývoj osobných nákladov a porovnanie rastu miezd a produktivity práce v SP  
Zdroj: Slovenská pošta; spracovanie: NKÚ SR,.2020  
SPOLUPRÁCA SLOVENSKEJ POŠTY A VÝZNAMNÝCH TRETÍCH STRÁN  
SP rieši výšku svojich príjmov aj prostredníctvom predaja bankových produktov Poštovej banky, alebo predajom  
SIM kariet a paušálov od mobilného operátora 4ky. Preverená bola spolupráca Slovenskej pošty s Poštovou bankou,  
spoločnosťami TIPOS a SWAN, ktorá sa na výnosoch z hospodárskej činnosti SP v roku 2017 podieľala cca 9 %  
a v roku 2019 klesla na 7,3 %. Výnosy z týchto služieb nenahrádzajú v úplnej miere výpadok z predaja tradičných  
poštových produktov.  
3.4.1 Spolupráca Slovenskej pošty a Poštovej banky  
Spoluprácu s PB upravuje „Rámcová zmluva o zabezpečovaní a obstarávaní bankových a iných finančných  
služieb“, uzatvorená dňa 30. 9. 2004 na dobu určitú – do 31. 12. 2014. Trvanie zmluvy bolo dodatkom predĺžené do  
31. 12. 2026.  
Účelom zmluvy bola najmä úprava vzájomných vzťahov medzi SP a PB, rámcové vymedzenie kompetencií,  
určenie práv a povinností zmluvných strán. K zmluve bolo uzatvorených 11 dodatkov. Na účely podrobného stanovenia  
práv a povinností zmluvných strán bolo uzavretých celkom 18 vykonávacích zmlúv.  
V rokoch 2017 až 2019 dochádzalo k pomerne častým zmenám modelu odmeňovania aj obchodnej politiky  
PB, ako aj k zmene v portfóliu produktov PB. Najvyššiu produkciu v objeme úverov dosiahla SP v roku 2017. Už v roku  
2018 nastal výrazný pokles predaja úverov, zapríčinený najmä konkurenciou v bankovom prostredí. PB rovnako v  
rokoch 2017 až 2019 niekoľkokrát prehodnocovala svoj sadzobník poplatkov.  
Na zníženie predaja produktov PB mala vplyv skutočnosť, že od 1. 1. 2018 sa predajná sieť SP v predaji fi-  
nančných produktov a služieb rozdelila na pošty s priehradkami finančných služieb a ostatnú sieť. S novým obchodným  
modelom došlo k zrušeniu oddelení priehradiek finančných služieb v centrách regionálneho predaja, čím celkovo došlo  
na strane SP k zrušeniu 235 pracovných miest a ich presunu do PB, ale aj k ročnej úspore osobných nákladov v sume  
2 998 tis. eur.  
Zamestnanci SP môžu pre PB vykonávať len servis produktov, služieb a operácií. Predaj finančných produktov  
PB zamestnancami SP je od roku 2018 zabezpečovaný len v ostatnej sieti SP, kde zamestnanci nemajú každodenné  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
skúsenosti s finančným sprostredkovaním, čo si vyžaduje ich finančné vzdelávanie a pravidelné školenia. Školenia  
zamestnancov SP, zabezpečujúcich „dohodnuté služby“, je v zmysle rámcovej zmluvy záväzkom Poštovej banky.  
Podiel výnosov PB na celkových výnosoch SP z hospodárskej činnosti mal len doplnkový charakter. Podiel  
výnosov PB na celkových výnosoch SP z hospodárskej činnosti bol v roku 2017 vo výške 5,18 %, v roku 2018 vo výške  
3,68 % a v roku 2019 vo výške 3,49 %..  
SP pri hľadaní zdrojov dlhodobo spolupracuje s PB. V časovom horizonte prešiel tento obchodný vzťah mno-  
hými zmenami. Predaj bankových produktov na pošte nie je silný biznis a jeho vývoj má klesajúcu krivku. Aj záväzok  
exkluzivity ovplyvňuje možnosť využitia pobočkovej siete SP na rozšírenie spolupráce s inými finančnými inštitúciami.  
SP by mala prehodnotiť pokračovanie zmluvného vzťahu s PB po roku 2026.  
3.4.2 Spolupráca Slovenskej pošty a TIPOS  
SP uzavrela s národnou lotériovou spoločnosťou TIPOS mandátnu zmluvu s účinnosťou od 3. 12. 2007  
na dobu neurčitú.  
Predmetom zmluvy je vykonávanie činností, ktoré pozostávajú najmä z prevádzkovania lotériových hier a  
poskytovania nelotériových služieb. K 31. 12. 2019 SP evidovala vo svojej sieti 830 terminálov na 917 poštách. V roku  
2019 bol hlavný dôraz kladený na riadenie predaja a aktívnu ponuku žrebov a číselných lotérií. SP aj v roku 2019  
pokračovala v rozširovaní siete terminálov. Celkovo sa v roku 2019 inštalovalo 114 nových terminálov na 105 poštách.  
SP vykazovala zo spolupráce so spoločnosťou TIPOS záporný ekonomický výsledok. SP aplikovala na sta-  
novenie nákladov k činnosti predaja produktov spoločnosti TIPOS nákladový model, ktorý obsahoval subjektívnosť  
údajov a tým aj zníženú presnosť výstupov. Hospodársky výsledok stanovený cez súčasný nákladový model neposky-  
toval objektívnu informáciu o efektivite predaja produktov spoločnosti TIPOS.  
Podiel výnosu za predaj produktov za rok 2019 vo výške 6,098 mil. eur z celkových výnosov SP vo výške 350,31  
mil. eur predstavoval 1,74 %, t. j. mal len doplnkový charakter.  
3.4.3 Spolupráca Slovenskej pošty a SWAN  
SP uzavrela dňa 31. 8. 2015 Rámcovú zmluvu o spolupráci s mobilným operátorom SWAN, ktorý posky-  
toval mobilné služby cez slovenského virtuálneho operátora 4ka.  
Mobilný operátor 4ka, pôsobiaci na trhu od 5. 10. 2015, sa od štandardných operátorov odlišuje tým, že na-  
miesto štandardných paušálov ponúka kreditné paušály.  
V roku 2019 dosiahli celkové výnosy za služby a tovar 9 426 tis. Eur, pričom najväčší podiel z nich predstavovali  
výnosy za dobitie kreditu on-line. Mobilný operátor 4ka vykázal medzi rokmi 2019 a 2018 nárast výnosov o 557 tis.  
eur, t. j. o 6,28 %. V roku 2019 bolo v sieti SP celkovo predaných 169 069 SIM a 71 486 ks paušálov SLOBODA. Zisk  
v roku 2019 vo výške 831 tis. eur bol oproti roku 2018 vyšší o 543 tis. eur, t. j. o 188,34 %.  
Podiel výnosov SWAN za rok 2019 vo výške 9,43 mil. eur, pri celkových výnosoch SP vo výške 350,31 mil.  
eur, bol 2,69 % a mal len doplnkový význam.  
SP v snahe zvýšiť objem výnosov z telekomunikačných služieb a tiež diverzifikovať portfólio poskytovaných  
služieb v spolupráci s inými operátormi zrealizovala výberové konanie. Oslovila všetkých mobilných operátorov pôso-  
biacich na slovenskom trhu; účel: poskytovanie služieb v oblasti elektronickej komunikácie. Ako najúspešnejšia bola  
vyhodnotená ponuka spoločnosti O2..  
Predstavenstvo SP v januári 2020 schválilo uzavretie Zmluvy so spoločnosťou O2. K obsahu zmluvy malo mi-  
nisterstvo viaceré výhrady a požiadalo vedenie SP, aby sa zdržalo akýchkoľvek krokov voči spoločnosti O2. Vedenie  
SP to rešpektovalo a zmluvu o spolupráci neuzavrelo. Z písomnej komunikácie ministra nevyplývalo určité a jednoz-  
načné rozhodnutie jediného akcionára a dokumentáciu nebolo možné považovať za príkaz ani za iné rozhodnutie.  
Nové vedenie SP v čase výkonu kontroly analyzovalo parametre zmluvy a definitívne rozhodnutie vo veci uzavretia  
zmluvy zatiaľ neprijalo.  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolnej skupine boli vytvorené dobré podmienky na výkon kontroly. Oslovení zodpovední zamestnanci Slo-  
venskej pošty spolupracovali s členmi kontrolnej skupiny. Poskytli dokumenty a materiály v požadovanej kvalite a termí-  
noch. Komunikácia prebiehala na profesionálnej a odbornej úrovni. Predložený protokol o výsledku kontroly bol zo strany  
Slovenskej pošty akceptovaný bez pripomienok.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolnú akciu vykonali štyria kontrolóri z ústredia NKÚ SR. S problematikou sa oboznámili počas prípravy kon-  
troly. Uskutočnilo sa viacero spoločných pracovných stretnutí, ktoré mali konštruktívny charakter a prispeli k objektívnosti  
a transparentnosti výstupného dokumentu. Členmi kontrolnej skupiny boli skúsení kontrolóri s viacročnou praxou.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
Slovenská pošta, a. s.  
Partizánska cesta 9  
975 99 Banská Bystrica  
| 14