Politika strategickej energetickej bezpečnosti  
v oblasti núdzových zásob ropy a ropných výrobkov  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................3  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA .......................................................................................................................4  
KONTROLNÁ AKCIA .........................................................................................................................................................7  
1
2
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE ....................................................................................................................................7  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................7  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA ..................................................................................................................................................7  
VÝKON KONTROLY ..................................................................................................................................................................7  
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE...........................................................................................................................8  
NENAPLNENIE CIEĽOV TRANSFORMÁCIE SPRÁVY ZÁSOB.............................................................................................................8  
NEDOSTATOČNE MANAŽOVANÁ POLITIKA ................................................................................................................................10  
2.1  
2.2  
3
3.1  
3.2  
3.3  
NEPLNENIE ZÁVÄZKOV, NARIADENÍ A POVINNOSTÍ ZO STRANY KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV....................................................11  
3.3.1  
3.3.2  
SPRÁVA ŠTÁTNYCH HMOTNÝCH REZERV ............................................................................................................................11  
AGENTÚRA PRE NÚDZOVÉ ZÁSOBY ROPY A ROPNÝCH VÝROBKOV ........................................................................................12  
NEDOSTATOČNÉ ZABEZPEČENIE ZÁUJMOV ŠTÁTU V AGENTÚRNOM MODELI ...............................................................................14  
3.4  
4
5
6
7
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU ........................................................................................................15  
TÍM KONTROLÓROV ..............................................................................................................................................15  
KONTAKT ................................................................................................................................................................15  
PRÍLOHY..................................................................................................................................................................16  
RÍLOHA Č. 1 – VYHODNOTENIE PRÍNOSOV TRANSFORMÁCIE SPRÁVY ZABEZPEČENIA NÚDZOVÝCH ZÁSOB ROPY A ROPNÝCH VÝROBKOV.....16  
RÍLOHA Č. 2 – PROCESNÁ MAPA AKTÉROV VEREJNEJ POLITIKY ZABEZPEČENIA NÚDZOVÝCH ZÁSOB ROPY A ROPNÝCH VÝROBKOV.............18  
P
P
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
Agentúra  
Agentúra pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov  
Centrálny register zmlúv  
CRZ  
EÚ  
Európska únia  
ISSAI  
Medzinárodné štandardy najvyšších kontrolných inštitúcií  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
MF SR  
NKÚ SR  
NR SR  
Smernica Rady 2009/119/ES  
Smernica Rady 2009/119/ES, ktorou sa členským štátom ukladá  
povinnosť udržiavať minimálne zásoby ropy a ropných výrobkov  
SR  
Slovenská republika  
SpS, a. s.  
SŠHR  
ŠR  
Spoločnosť pre skladovanie, a. s.  
Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky  
Štátny rozpočet  
ŠÚ SR  
VP  
Štatistický úrad Slovenskej republiky  
Vybraný podnikateľ – ktorýkoľvek podnikateľ, ktorému vznikla  
povinnosť udržiavať núdzové zásoby prostredníctvom Agentúry, t. j.  
podnikateľ, ktorý dováža alebo uvádza do daňového voľného obehu  
v zákonom presne definovaných colných a daňových režimoch  
vybrané ropné výrobky na územie SR v objeme vyššom ako 20 m³  
ročne  
zákon o kontrole v štátnej správe  
zákon o núdzových zásobách  
zákon č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších  
predpisov  
zákon č. 218/2013 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných  
výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
kompetenčný zákon  
zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii  
ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov  
zákon o slobode informácií  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení  
neskorších predpisov  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VÝZNAMNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Strategický význam ropy, jedného z najdôležitejších energetických zdrojov, naplno potvrdili ropné krízy v minulých rokoch.  
Tie síce posilnili štáty s ropnými ložiskami, no zároveň ukázali silný negatívny vplyv na ostatné ekonomiky a krajiny.  
Významný vplyv ropy na bezpečnosť štátu, kvalitu života obyvateľov a podnikateľské prostredie v krajine upriamil  
pozornosť aj na objemy tzv. núdzových zásob, ktoré má krajina v zásobníkoch k dispozícii. Aj Slovenská republika buduje  
a udržiava núdzové zásoby ropy a ropné výrobky na ochranu svojich základných bezpečnostných záujmov pre prípady  
výpadku dodávok, či kvôli vojnovým konfliktom alebo inej krízovej situácii.  
Slovensko, od roku 2004 členský štát Európskej únie, prevzalo do svojej vnútroštátnej právnej úpravy medzinárodné  
záväzky, ktoré vyplývajú z európskej legislatívy. Krajina má zabezpečiť podľa nich núdzové zásoby ropy, ktorých množstvo  
zodpovedá aspoň 90 dňom priemerných denných čistých dovozov ropy a ropných výrobkov do štátu.  
Kontrolnú akciu „Politika strategickej bezpečnosti v oblasti núdzových zásob ropy a ropných výrobkov“ realizoval NKÚ SR  
za roky 2017 – 2019 a súvisiace obdobie. Zameral sa v nej na komplexné preverenie tejto verejnej politiky, pričom výsledky  
mali priniesť spoľahlivé informácie o zabezpečení strategickej oblasti núdzových zásob ropy a ropných výrobkov ako  
jedného z prvkov kritickej infraštruktúry štátu. V kontrole preveril Správu štátnych hmotných rezerv a Agentúru  
pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov.  
NKÚ SR pri výsledkoch svojej kontrolnej akcie identifikoval viaceré systémové nedostatky. Slovensko nemá schválené  
núdzové a pohotovostné plány, ktoré by upravovali postupy v stave ropnej núdze. NKÚ SR upozorňuje na riziko,  
že zodpovedné subjekty nebudú schopné rýchlo a efektívne reagovať na potrebu uvoľňovania núdzových zásob. Táto  
skutočnosť môže mať negatívny vplyv na kvalitu života obyvateľov, bezpečnosť a hospodárstvo SR. NKÚ SR poukazuje  
na nutnosť bezodkladného predloženia návrhu núdzového plánu na schválenie vláde SR a následne, po jeho  
schválení, aj na vypracovanie pohotovostného plánu.  
Absentovali aj strategicko-plánovacie koncepcie, ktoré by určovali a riešili strednodobé ciele a vízie. Ich vypracovaním  
by sa tak, okrem iného odstránili rozhodovania „ad hoc“, ktoré sa vo väčšine prípadov robia v časovej tiesni. Vzniká tak  
riziko nehospodárneho a neefektívneho vynakladania verejných finančných zdrojov. Preto NKÚ SR odporúča,  
aby Správa štátnych hmotných rezerv – ako nositeľ politiky núdzových zásob ropy a ropných výrobkov,  
vstupovala aktívnejšie do procesu tvorby, realizácie a hodnotenia tejto verejnej politiky, a vypracovala  
strategicko-plánovací, koncepčný dokument, ktorý by stanovoval a riešil strednodobé ciele i vízie tejto politiky.  
V krajine je zavedený agentúrny model správy núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, v rámci ktorého spravuje  
a vlastní núdzové zásoby Agentúra ako neziskový subjekt. Transformoval sa v roku 2013 z pôvodného štátneho modelu.  
Štát však takúto zmenu vykonal bez odbornej analýzy, ktorá by preukazovala prínosy, náklady a skutočné zdôvodnenia  
zmeny správy zabezpečenia ropných núdzových zásob. Hlavným dôvodom tejto transformácie bolo najmä finančné  
hľadisko. Hodnota núdzových zásob bola pokladaná za umŕtvené finančné prostriedky, ktoré by sa dali využiť  
na konsolidáciu verejných financií a splnenie požiadavky EÚ udržať deficit verejných financií pod 3 % HDP v príslušnom  
kalendárnom roku, t. j. v roku 2013. Z toho dôvodu bolo rozhodnuté odpredať núdzové zásoby a tento mimoriadny  
vládny príjem štátneho rozpočtu vo výške 465 mil. eur mal pomôcť splniť požadované kritériá. Preto bola v rýchlej  
postupnosti niekoľkých mesiacov vykonaná úprava legislatívy - bol prijatý nový zákon, a boli založené dve organizácie -  
SpS, a. s., a Agentúra. Následne odpredala Správa štátnych hmotných rezerv núdzové zásoby Agentúre, na ktoré zobrala  
v decembri roka 2013 Agentúra komerčný úver od konzorcia bánk vo výške 520 mil. eur. Ten bol použitý na nákup  
núdzových zásob a jej prevádzku. Štatistický úrad SR zaradil Agentúru mimo sektor verejnej správy ako nefinančnú  
korporáciu, avšak rozhodnutím Eurostatu bol záväzok Agentúry vykázaný ako súčasť Maastrichtského dlhu k 31. 12. 2013.  
NKÚ SR poukazuje na skutočnosť, že Eurostat vopred upozorňoval SR, aby sa predaj núdzových zásob  
nezaznamenával ako vládny príjem, čo bolo známe ešte pred prijatím komerčného úveru Agentúrou. Na základe  
vzniknutej situácie v SR a z dôvodu zabránenia snahám o obchádzanie štatistík vydal Eurostat metodické rozhodnutie  
pre všetky členské štáty EÚ ohľadom sektorovej klasifikácie ústredných subjektov správy núdzových zásob (v rámci v SR  
išlo o Agentúru). Pravidlá Eurostatu určujú, že verejné jednotky zriadené na účely správy núdzových zásob sa klasifikujú  
do sektora verejnej správy. Na základe stanoviska Eurostatu bola Agentúra zaradená do sektora verejnej správy  
a celým svojim hospodárením vstúpila do údajov pre výpočet schodku a dlhu SR podľa maastrichtských kritérií.  
Následne vláda SR schválila poskytnutie návratnej finančnej výpomoci vo výške 520 mil. eur Agentúre  
na splatenie úveru bankám. NKÚ SR konštatuje, že zmenou modelu správy zabezpečenia núdzových zásob, z modelu  
štátneho na model agentúrny v roku 2013, sa bez rizikovej analýzy uprednostnili makroekonomické ciele (zníženie  
deficitu ŠR). Hospodárnosť agentúrneho modelu a hodnota pre občana neboli prioritou. NKÚ SR upozorňuje,  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
že snaha o účelové ovplyvňovanie štatistík môže mať v budúcnosti negatívny vplyv na hospodárnosť finančných  
prostriedkov aj v iných verejných politikách, na prinášané hodnoty pre občana a zároveň aj na renomé SR  
v medzinárodnom kontexte.  
Navyše, kontrola pri preverení identifikovala takzvané „neproduktívne výdavky“ vo výške takmer 191 miliónov eur  
za obdobie rokov 2013 – 2019. Boli to výdavky súvisiace so vznikom a prevádzkou Agentúry i reštrukturalizáciou jej  
komerčného úveru. Tieto výdavky by s najväčšou pravdepodobnosťou nevznikli, ak by nedošlo k zmene správy z modelu  
štátneho na model agentúrny. NKÚ SR považuje za potrebné tiež upozorniť, že výdavky mali dopad na výšku odplaty  
za službu, ktorú povinne uhrádzali zo zákona o núdzových zásobách vybraní podnikatelia Agentúre. V konečnom  
dôsledku odplatu preniesli na občanov, ktorí ju zaplatili v cenách ropných výrobkov.  
Vyhodnotením očakávaných prínosov transformácie správy zabezpečenia núdzových zásob, uvedených v dôvodovej  
správe k zákonu o núdzových zásobách, možno celkovo konštatovať, že ich naplnenie je rozporuplné a nejednoznačné.  
Prechodom na agentúrny model vznikli dvaja noví aktéri verejnej politiky zabezpečovania núdzových zásob ropy –  
Agentúra pre núdzové zásob ropy a ropných výrobkov, a SpS, a. s., ktorej hlavnou podnikateľskou činnosťou je  
skladovanie ropy a ropných výrobkov, ako aj prenájom skladovacích priestorov vhodných na skladovanie ropy a ropných  
výrobkov. Celý systém dopĺňa štátny gestor – Správa štátnych hmotných rezerv. Takto nastavený systém v porovnaní  
so štátnym modelom kontrola označuje ako menej prehľadný a zložitejší. Vzájomné vzťahy všetkých aktérov vrátane  
uznaných skladovateľov sú prepojené zložitými zmluvnými, finančnými a majetkovými vzťahmi, čo zvyšuje riziko  
netrasparetnosti a nedôveryhodnosti samotného systému.  
Za správu núdzových zásob ropy zodpovedá Agentúra. Stará sa o tvorbu a udržiavanie núdzových zásob ropy a ropných  
výrobkov na Slovensku, vrátane ich financovania. Rozhodujúci vplyv v nej má štátna obchodná spoločnosť – Spoločnosť  
pre skladovanie, a. s (SpS, a. s.), ktorá má 70 percent hlasovacích práv. Zvyšný – 30-percentný podiel – získali vybraní  
podnikatelia združení v Agentúre. Avšak štát napriek väčšine hlasov na členskej schôdzi, mal obmedzenú priamu  
rozhodovaciu právomoc, napríklad pri stanovovaní výšky odplaty za službu, keď členovia Agentúry za vybraných  
podnikateľov mali „právo veta“. V prípade blokovania zvýšenia výšky odplaty za službu zo strany vybraných podnikateľov  
a zároveň pri eventuálnej požiadavke systému na zvýšenie príjmu financií by muselo prísť k dofinancovaniu z iných  
štátnych zdrojov. Nezachovaním rozhodovacej právomoci štátu v prípade schvaľovania výšky odplaty za službu  
hrozí, že výdavky Agentúry nemusia byť plnej výške pokryté. To by mohlo mať vplyv na samofinancovanie systému.  
NKÚ SR upozorňuje aj na riziko, že stanovy Agentúry umožňujú v rozhodovacom procese na úrovni predstavenstva  
Agentúry vznik situácie, keď by v prípade neúčasti jedného z dvoch členov predstavenstva, zastupujúcich štát, mohlo prísť  
k prehlasovaniu nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných členov, ktorí zastupujú vybraných podnikateľov. Tým by  
nebola taktiež zabezpečená rozhodovacia právomoc štátu. NKÚ SR poukazuje na možnú situáciu, že o predaji  
štátnych núdzových zásob rozhodnú členovia Agentúry zastupujúci vybraných podnikateľov.  
Preverením dvoch kontrolovaných subjektov identifikoval NKÚ SR pochybenia v kontrolných mechanizmoch. Správa  
štátnych hmotných rezerv, ako orgán štátneho dozoru nad núdzovými zásobami, nemala zavedené štandardizované  
postupy pri výkone kontroly. Realizovala ich operatívne bez riadneho plánovania a bez vykonania rizikovej analýzy.  
Hmotné rezervy nevykonávali kontrolu na mieste – fyzickú kontrolu množstva, kvality a dostupnosti zásob ropy a zásob  
1
vo forme tiketov . Fyzickú kontrolu tiketov nevykonávala ani Agentúra. NKÚ SR preto upozorňuje na možné riziko,  
že núdzové zásoby nemuseli byť reálne zabezpečené v takom množstve ako ich dokladovali uznaní skladovatelia.  
Pozitívne nemožno hodnotiť ani skutočnosť, že v kontrolovanom období nevykonala Správa štátnych hmotných rezerv ani  
v jednom prípade kontrolu Agentúry pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov ako výkonného orgánu  
pre zabezpečenie núdzových zásob v SR. NKÚ SR preto odporúča, aby Správa štátnych hmotných rezerv  
zabezpečila zavedenie nového systému výkonu kontroly tak, aby sa eliminovali riziká a zároveň aj odstránili  
nedostatky spojené s doterajším výkonom jej inšpekčnej činnosti.  
NKÚ SR na záver kontroly konštatuje, že každý štát si môže vybrať vlastný prístup, akým spôsobom bude zabezpečovať,  
spravovať a udržovať núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov. V súčasnosti existujú v EÚ tri prístupy k udržiavaniu  
potrebnej úrovne núdzových zásob ropy a ropných výrobkov. Ide o štátny model (napr. Česká republika), odvetvový (napr.  
Grécko) a agentúrny model (napr. Nemecko aj Slovensko). Medzi európskymi krajinami existujú aj také, ktoré si zvolili  
kombináciu vyššie uvedených prístupov, a to napríklad štátno-odvetvový v Írsku alebo agentúrno-odvetvový v Rakúsku.  
Každý z týchto modelov prináša pozitíva, ale aj negatíva. Je na samotnom politickom rozhodnutí, ktorý model bude v SR  
1
Tikety – zákon o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov umožňoval, aby určitá časť núdzových zásob mohla byť aj vo vlastníctve  
podnikateľa (uznaného skladovateľa), ktorý bol povinný v prípade vyhlásenia stavu ropnej núdze ich poskytnúť Agentúre. Táto časť zásob bola  
označovaná ako núdzové zásoby, ktoré boli udržiavané vo forme „tiketov“.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
preferovaný, a zároveň ako tento model bude hospodárne, efektívne, účinne a organizačno-prevádzkovo nastavený. NKÚ  
SR touto kontrolou odhalil miesta potenciálnych slabých stránok systému verejnej politiky zabezpečenia  
núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, a identifikoval riziká spojené so zavedením agentúrneho modelu  
správy núdzových zásob, a to aj z pohľadu porovnania s predchádzajúcim štátnym modelom.  
Vzhľadom na vyššie uvedené zistenia, ktorých riešenie by malo prispieť k efektívnejšiemu a účinnejšiemu systému  
zabezpečenia núdzových zásob, NKÚ SR navrhuje Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti,  
aby upozornil Vládu SR na potrebu bezodkladného schválenia núdzového plánu v prípade vyhlásenia stavu  
ropnej núdze,  
aby odporučil Vláde SR prijať úlohu komplexne zanalyzovať a následne zefektívniť nastavenie systému správy  
núdzových zásob v SR,  
aby odporučil Vláde SR zvážiť zabezpečenie posilnenia rozhodovacích právomocí štátu v orgánoch Agentúry  
pri zachovaní kontrolných mechanizmov vybraných podnikateľov na úrovni dozornej rady,  
aby upozornil Vládu SR, že snaha o účelové ovplyvňovanie štatistík môže mať v budúcnosti negatívny vplyv  
na hospodárnosť finančných prostriedkov aj v iných verejných politikách, na prinášané hodnoty pre občana  
a zároveň aj na renomé SR v medzinárodnom kontexte.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTROLNÁ AKCIA  
1
ÚČEL KONTROLNEJ AKCIE  
Tvorba a udržiavanie núdzových zásob ropy a ropných produktov patrí v súčasnosti, v každej krajine nedisponujúcej  
dostatočnými vlastnými prírodnými rezervami ropy, medzi jednu z jej hlavných priorít. Zabezpečenie plynulého  
zásobovania domáceho trhu ropnými výrobkami, ako sú napríklad benzín, nafta a petrolej, je dôležité nielen z pohľadu  
bezpečnostných potrieb štátu, ale aj pre udržanie stabilnej prevádzky poskytovateľov verejných služieb, zachovanie  
ekonomickej aktivity a uspokojenie potrieb domácností. Nedostatočné zásobovanie krajiny ropou a ropnými výrobkami  
prináša značné merateľné, no i nevyčísliteľné škody. Vybudovanie a udržiavanie dostatočnej úrovne núdzových rezerv  
nachádza opodstatnenie najmä z dôvodu kontinuálne sa opakujúcich globálnych konfliktných situácií na ropnom trhu. Táto  
povinnosť taktiež vyplýva z medzinárodných záväzkov SR. Účinný systém riadenia núdzových zásob ropy a ropných  
produktov je vysoko nákladný a je preň potrebné hľadať efektívne procesy spravovania. Aj z tohto dôvodu sa NKÚ SR  
rozhodol vykonať kontrolnú akciu zameranú na verejnú politiku zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť účinnosť systému zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR.  
Predmetom kontroly bolo preveriť: kreovanie a implementáciu politiky strategickej energetickej bezpečnosti v oblasti  
núdzových zásob ropy a ropných výrobkov; plnenie záväzku SR voči EÚ; plnenie povinností SŠHR a Agentúry,  
vyplývajúce zo zákona o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov; vnútorný kontrolný systém Agentúry; preveriť  
a vyhodnotiť plnenie zámerov a cieľov stanovených v roku 2013 pri transformácii správy zabezpečenia núdzových zásob;  
preveriť a analyzovať finančný systém správy zabezpečenia núdzových zásob (agentúrny model).  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
2.1  
Kontrola bola vykonaná vo dvoch kontrolovaných subjektoch, a to v SŠHR, ktorá je štátnym gestorom tejto politiky  
a zároveň aj orgánom štátneho dozoru nad núdzovými zásobami, a v Agentúre pre núdzové zásoby ropy a ropných  
výrobkov, ktorá je výkonným orgánom zodpovedným za zabezpečenie týchto zásob. Kontrola bola zrealizovaná ako  
kontrola výkonnosti s prvkami súladu, a to na základe Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2020.  
Kontrolná akcia bola realizovaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií ISSAI. Kontrolovaným obdobím boli roky 2017 až  
2019 a súvisiace obdobia.  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Pri výkone kontroly boli použité kontrolórske postupy a techniky vychádzajúce z medzinárodných kontrolórskych  
štandardov ISSAI pre výkonnostnú kontrolu a kontrolu súladu, najmä preskúmanie dokladov a dokumentov, analytické  
metódy, priame pozorovanie a prieskum vo forme rozhovorov. Pokiaľ ide o výkonnosť, NKÚ SR týmto typom kontroly  
identifikuje okrem iného rôzne významné systémové potenciálne riziká. Riziko možno definovať ako incident alebo výskyt  
konkrétneho súboru okolností, ktoré - ak sa vyskytnú - môžu nepriaznivo ovplyvniť verejnú politiku alebo organizáciu.  
V prípade organizácie sú to okolnosti, ktoré ju môžu vystaviť finančnej strate, strate dobrej povesti alebo neschopnosti  
realizovať politiku včasným, hospodárnym, efektívnym alebo účinným spôsobom.  
NKÚ SR pri príprave kontrolnej akcie identifikoval štyri potenciálne riziká:  
nesplnenie, resp. neplnenie zámerov a cieľov stanovených v roku 2013 pri transformácii správy zabezpečenia  
núdzových zásob ropy a ropných výrobkov z modelu štátneho na model agentúrny,  
nedostatočne manažovaná politika v oblasti zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR,  
nedostatočné zabezpečenie plnenia záväzkov, nariadení a povinností vyplývajúcich zo Smernice Rady  
2009/119/ES a zo zákona o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov,  
nedostatočný a neúčinný systém vnútornej kontroly v Agentúre pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov.  
Vo viacerých prípadoch boli výkonom kontroly riziká aj potvrdené. Išlo najmä o nedostatky súvisiace s manažovaním  
politiky; s neplnením povinností vyplývajúcich pre kontrolované subjekty zo zákonov, interných predpisov a stanov;  
s neplnením zámerov a cieľov transformácie správy zabezpečenia zásob a podobne.  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE  
NENAPLNENIE CIEĽOV TRANSFORMÁCIE SPRÁVY ZÁSOB  
3.1  
Dôvody transformácie  
V roku 2013 bola zrealizovaná zmena správy zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, a to  
z modelu štátneho na model agentúrny. Do roku 2013 boli núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov vo vlastníctve štátu  
spravované SŠHR. Podľa dôvodovej správy k zákonu o núdzových zásobách, ktorý zavádzal agentúrny model, mal  
dovtedajší štátny model nadmerne zaťažovať ŠR. Hlavným dôvodom tejto transformácie bolo najmä finančné hľadisko.  
Hodnota núdzových zásob bola pokladaná za umŕtvené finančné prostriedky, ktoré by sa dali využiť na konsolidáciu  
verejných financií. Zároveň tu bola požiadavka EÚ udržať deficit verejných financií pod 3 % HDP v príslušnom  
kalendárnom roku, t. j. v roku 2013. Z toho dôvodu bolo rozhodnuté odpredať núdzové zásoby a tento mimoriadny vládny  
príjem ŠR vo výške 465 mil. eur mal pomôcť splniť požadované kritériá.  
Priebeh transformácie  
Transformácia modelu správy núdzových zásob začala na úrovni vlády SR v marci 2013. Na základe rozhodnutia vlády  
SR bola zriadená Riadiaca komisia (Steering committee), ktorá bola v zmysle schváleného materiálu zodpovedná  
za prípravu transformácie aj s úlohou zabezpečiť legislatívny rámec do 1. augusta 2013. Preto bola v rýchlej postupnosti  
vykonaná úprava legislatívy – bol prijatý nový zákon o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov, účinný od 1. augusta  
2013, boli založené dve organizácie – SpS, a. s., a Agentúra (SpS, a. s., bola zakladajúcim členom Agentúry). Následne  
odpredala SŠHR núdzové zásoby Agentúre (december 2013).  
Agentúra v decembri roka 2013 prijala komerčný úver od konzorcia bánk vo výške 520 mil. eur, ktorý bol použitý  
na nákup núdzových zásob a jej prevádzku.  
ŠÚ SR zaradil Agentúru podľa metodiky ESA 95 mimo sektor verejnej správy ako nefinančnú korporáciu,  
avšak rozhodnutím Eurostatu2 z marca 2014 bol záväzok Agentúry voči konzorciu bánk vykázaný v jarnej notifikácii ako  
súčasť Maastrichtského dlhu k 31. 12. 2013. V tejto súvislosti požiadal ŠÚ SR, po predchádzajúcej dohode s MF SR,  
Eurostat o odborné stanovisko „ex post advice“ vo veci zaznamenania transakcií spojených so vznikom Agentúry. V marci  
2014 poskytol Eurostat k „ex post advice“ stanovisko, že predaj núdzových zásob ropy sa nemôže zaznamenávať ako  
vládny príjem. Stanoviskom Eurostat opakovane potvrdil svoj názor z minulosti k podobným transakciám. Predaj sa mal  
zaznamenávať ako finančná transakcia, pôžička zvyšujúca štátny dlh.  
V odpovedi Eurostat zároveň upozornil, že vopred odporúčal SR, aby sa predaj núdzových zásob nezaznamenával ako  
vládny príjem. Táto skutočnosť bola známa ešte pred prijatím komerčného úveru Agentúrou.  
Z dôvodu započítania komerčného úveru Agentúry do údajov pre výpočet deficitu a dlhu SR podľa maastrichtských kritérií,  
uložila vláda SR úlohu podpredsedovi vlády, ministrovi financií, predsedovi SŠHR a predsedníčke ŠÚ SR pripraviť návrh  
reštrukturalizácie systému správy núdzových zásob tak, aby sa dosiahol cieľ procesu. Cieľom bolo nastavenie systému  
núdzových zásob ropy a ropných výrobkov tak, aby neprispieval k zvyšovaniu dlhu verejných financií. V máji 2014 bola  
zriadená nová Riadiaca komisia, ktorej členmi boli MF SR, SŠHR, ŠÚ SR a Agentúra a jej poradcovia. Následne Riadiaca  
komisia prostredníctvom ŠÚ SR predložila na Eurostat žiadosť o ex-ante stanovisko, v rámci ktorého predostrela návrh  
krokov na reštrukturalizáciu agentúrneho modelu. Odpoveď Eurostatu bola opäť negatívna.  
Na základe vzniknutej situácie v SR a z dôvodu zabráneniu snahám o obchádzanie štatistík vydal v auguste 2014 Eurostat  
metodické rozhodnutie pre všetky členské štáty EÚ ohľadom sektorovej klasifikácie ústredných subjektov správy  
núdzových zásob (v rámci v SR išlo o Agentúru). Výklad metodiky ESA 2010 pre tento prípad znel: „Z pohľadu národných  
účtov je vhodné, aby sa jednotky zriadené za jediným účelom nakladania s núdzovými zásobami vykazovali v systémoch  
národných účtov jednotne. Pravidlá Eurostatu určujú, že verejné jednotky zriadené za účelom správy núdzových  
zásob sa klasifikujú do sektora verejnej správy. Mimo sektor verejnej správy je možné klasifikovať len plne súkromné  
subjekty, ktoré nie sú pod kontrolou sektora verejnej správy.“  
Na základe stanoviska Eurostatu bola Agentúra k 1. 9. 2014 zaradená do sektora verejnej správy (podľa metodiky  
ESA 2010) a celým svojim hospodárením vstúpila do údajov pre výpočet schodku a dlhu SR podľa maastrichtských kritérií.  
2
Eurostat je štatistický úrad Európskej únie, ktorý je zodpovedný za uverejňovanie vysokokvalitných celoeurópskych štatistík a ukazovateľov,  
ktoré umožňujú porovnanie krajín a regiónov.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Podľa návrhu na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci, predloženého na rokovanie vlády, aby dlh spojený  
s financovaním nákupu núdzových zásob nebol vykázaný vo verejnom dlhu, bolo potrebné, aby Agentúra splnila  
záväzok voči konzorciu bánk. Preto vláda SR schválila poskytnutie návratnej finančnej výpomoci vo výške 520 mil. eur  
Agentúre. Finančné prostriedky boli poskytnuté zo štátnych finančných aktív, pričom v danom prípade došlo k zmene  
formy aktíva, a to z peňažnej formy na pohľadávku z návratnej finančnej výpomoci.  
Činnosť Riadiacej komisie pre reštrukturalizáciu systému správy núdzových zásob pokračovala aj po splatení komerčného  
úveru a poskytnutí návratnej finančnej výpomoci. Výsledkom činnosti Riadiacej komisie bola analýza k reštrukturalizácii,  
ktorá preukázala, že zmena systému správy núdzových zásob by bola neúčelná a predstavovala by riziko  
pre zabezpečenie energetickej bezpečnosti SR. Preto bolo podľa Riadiacej komisie potrebné zachovať súčasný agentúrny  
model. Jej činnosť, resp. jej úloha bola uznesením vlády SR zrušená v roku 2017.  
Zhodnotenie transformácie  
Príjmy ŠR v rámci štátneho modelu správy núdzových zásob boli vyššie ako jeho výdavky. Táto kontrolou zistená  
skutočnosť bola v rozpore s uvedenou informáciou v dôvodovej správe k zákonu o núdzových zásobách (vznik  
agentúrneho modelu), že štátny model mal nadmerne zaťažovať ŠR. Porovnanie príjmov a výdavkov ŠR, súvisiace  
s financovaním štátneho modelu v rokoch 2011 – 2013, preukazujú údaje v tabuľke č. 1. Ďalej bolo zistené, že SŠHR,  
resp. štátnemu modelu sa darilo plniť záväzok voči EÚ ohľadne zabezpečenia povinného množstva núdzových  
zásob už od roku 2008.  
Tabuľka č. 1 – Prehľad finančného zabezpečenia správy núdzových zásob v štátnom modeli (v eurách)  
Príjem ŠR z výberu príspevku (poplatku)  
na nakladanie s núdzovými zásobami  
Výdavky na zabezpečenie správy  
núdzových zásob v štátnom modeli  
Rok  
Rozdiel  
2011  
2012  
2013  
48 757 600  
55 971 910  
50 535 453  
20 144 949  
21 257 497  
19 309 935  
+ 28 612 651  
+ 34 714 413  
+ 31 225 518  
Zdroj: SŠHR, 2020, vlastné spracovanie NKÚ SR.  
Negatívom štátneho modelu bola skutočnosť súvisiaca s prerozdeľovaním príjmu z výberu príspevku (neskôr poplatku)  
na nakladanie s núdzovými zásobami od VP. Od roku 2011 bol legislatívou, týkajúcou sa núdzových zásob, zavedený  
príspevok (neskôr poplatok) na nakladanie s núdzovými zásobami, ktorý bol príjmom ŠR. Avšak SŠHR neboli z tohto  
príjmu poskytované dostatočné zdroje na doplňovanie a správu zásob v súvislosti s postupne narastajúcim minimálnym  
limitom odvíjajúcim sa od narastajúcej spotreby pohonných látok.  
SŠHR, ako gestor transformácie správy núdzových zásob, v roku 2013 nepredložila NKÚ SR odborné analýzy,  
ktoré by zdôvodňovali zmenu správy zabezpečenia núdzových zásob a zároveň by preukazovali prínosy a náklady  
tejto transformácie.  
Preverením hlavného cieľa transformácie správy núdzových zásob bolo zistené, že odpredajom núdzových zásob sa  
nepodarilo znížiť deficit verejných financií, keďže novovzniknutá Agentúra bola celým svojim hospodárením  
zaradená medzi subjekty sektora verejnej správy.  
V Prílohe č. 1 tejto správy o výsledku kontroly sa nachádza vyhodnotenie NKÚ SR vo vzťahu k očakávaným prínosom  
transformácie správy zabezpečenia núdzových zásob, uvedených v dôvodovej správe k zákonu o núdzových  
zásobách z roku 2013. Vyhodnotením očakávaných prínosov možno celkovo konštatovať, že ich naplnenie je  
rozporuplné a nejednoznačné.  
Vznikom dvoch nových aktérov verejnej politiky zabezpečenia núdzových zásob (SpS, a. s., a Agentúry) sa javí súčasný  
systém ako zložitejší a neprehľadanejší, než bol v štátnom modeli. Vzájomné vzťahy všetkých aktérov vrátane  
uznaných skladovateľov sú poprepájané zložitými zmluvnými, finančnými a majetkovými vzťahmi, čo vytvára priestor  
na využitie netrasparetnosti a nedôveryhodnosti samotného systému (pozri Príloha č. 2).  
NKÚ SR identifikoval „neproduktívne výdavky“ vo výške takmer 191 mil. eur, ktoré súviseli so vznikom a prevádzkou  
Agentúry a reštrukturalizáciou komerčného úveru, tzn. výdavky, ktoré by s najväčšou pravdepodobnosťou  
neexistovali, ak by nedošlo k zmene správy zabezpečenia núdzových zásob z modelu štátneho na model  
agentúrny.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Išlo najmä o výdavky na splácanie istiny návratnej finančnej výpomoci vo výške 155 mil. eur, úroky a poplatky súvisiace  
s komerčným úverom a návratnou finančnou výpomocou vo výške cca 31 mil. eur a o ostatné výdavky vo výške približne  
5 mil. eur (napr. právne služby a poradenstvo, odmeny členov predstavenstva a dozornej rady, poistenie zodpovednosti  
za škodu spôsobenú členmi orgánov spoločnosti).  
Graf. 2 – Prehľad štruktúry neproduktívnych výdavkov v období 2013 až 2019.  
Zdroj: Agentúra, 2020, vlastné spracovanie NKÚ SR.  
Ak nenastane v budúcom období zmena, je vysoký predpoklad ich nárastu, a to z dôvodu, že len istina nesplatenej  
návratnej finančnej výpomoci predstavovala k 31. 12. 2019 sumu 365 mil. eur.  
NKÚ SR konštatuje, že tieto výdavky mali vplyv na výšku odplaty za službu, ktorá bola povinne uhrádzaná  
zo zákona o núdzových zásobách vybranými podnikateľmi Agentúre a v konečnom dôsledku ju zaplatili občania  
v cenách ropných výrobkov. Preto je z tohto dôvodu obzvlášť potrebné dbať na hospodárnosť vynakladania  
finančných prostriedkov.  
Zmenou modelu správy zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov, t. j. z modelu štátneho na model  
agentúrny, v roku 2013, sa bez rizikovej analýzy uprednostnili makroekonomické ciele (zníženie deficitu ŠR).  
Hospodárnosť agentúrneho modelu a hodnota pre občana neboli prioritou. NKÚ SR upozorňuje, že snaha  
o účelové ovplyvňovanie štatistík môže mať v budúcnosti negatívny vplyv na hospodárnosť finančných  
prostriedkov aj v iných verejných politikách, na prinášané hodnoty pre občana a zároveň aj na renomé SR  
v medzinárodnom kontexte.  
3.2  
NEDOSTATOČNE MANAŽOVANÁ POLITIKA  
V zmysle zákona o núdzových zásobách a kompetenčného zákona usmerňuje a koordinuje SŠHR realizáciu opatrení  
na riešenie stavu ropnej núdze, vykonáva štátny dohľad a na úseku núdzových zásob vykonáva štátnu správu. Z vyššie  
uvedeného vyplýva, že SŠHR je štátnym gestorom zabezpečenia verejnej politiky v oblasti núdzových zásob ropy  
a ropných výrobkov v SR.  
SŠHR nedisponovala schváleným strategicko-plánovacím, koncepčným dokumentom, ktorý by stanovoval  
a riešil strednodobé ciele a vízie tejto politiky. Európska legislatíva, najmä Smernica Rady 2009/119/ES  
a jej transpozícia do zákona určuje len základné rámce jej fungovania. Počas výkonu kontroly boli zistené skutočnosti,  
ktoré neboli zákonom upravené. Išlo najmä o oblasť zabezpečenia dostatočného množstva skladovacích priestorov, ich  
rozvoja a bezpečnosti pre SR v budúcnosti, ale aj o činnosti spojené s očakávaným rastom minimálneho limitu núdzových  
zásob a jeho financovaním a pod.  
NKÚ SR upozorňuje v súvislosti s absenciou strategicko-plánovacej koncepcie v tejto oblasti na riziko nekoncepčného  
riadenia a nekoordinovaného systému zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR.  
Preto NKÚ SR odporúča, aby SŠHR, ako gestor verejnej politiky zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov,  
vstupovala aktívnejšie do procesu tvorby, realizácie a hodnotenia tejto verejnej politiky, aby vypracovala  
strategicko-plánovací, koncepčný dokument, ktorý by stanovoval a riešil strednodobé ciele a vízie tejto politiky. Existencia  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
strategicko-plánovacích, koncepčných dokumentov eliminuje riziká náhlych rozhodovaní „ad hoc, ktoré sa  
vo väčšine prípadov robia v časovej tiesni a s rizikom nehospodárneho a neefektívneho vynakladania verejných  
prostriedkov.  
Preverením a analýzou tvorby, realizácie a hodnotenia verejnej politiky núdzových zásob ropy a ropných výrobkov  
z pohľadu zabezpečenia jej riadenia možno konštatovať, že SŠHR, ako štátny gestor tejto politiky, nezabezpečila  
dostatočne systém tak, aby bol adekvátne riadený a komplexne koordinovaný. Niektoré činnosti v tejto oblasti neboli  
riadne plánované a vykonávané na základe jasne zadefinovaných a schválených postupov. Túto skutočnosť preukazuje  
aj to, že pre túto oblasť neexistuje strategicko-plánovací, koncepčný dokument, ako aj to, že neboli vypracované niektoré  
interné normatívne akty pre riadenie na úrovni organizácie. NKÚ SR považuje vydávanie interných normatívnych aktov  
organizáciou za neoddeliteľnú súčasť manažérskeho riadenia aj z pohľadu výkonu kontroly, uplatnenia právnej  
zodpovednosti za neplnenie povinností zo strany zamestnancov, a v neposlednom rade aj zabezpečenia personálnej  
zastupiteľnosti a riadneho chodu organizácie.  
3.3  
NEPLNENIE ZÁVÄZKOV, NARIADENÍ A POVINNOSTÍ ZO STRANY KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
3.3.1  
SPRÁVA ŠTÁTNYCH HMOTNÝCH REZERV  
Nesprávne nastavenie procesov pri stanovovaní minimálnych limitov núdzových zásob  
V zmysle zákona o núdzových zásobách určovala SŠHR minimálny limit núdzových zásob na príslušný kalendárny rok  
na základe údajov získaných v rámci štatistického zisťovania každoročne do 25. februára. Následne bola Agentúra  
povinná zabezpečiť objem núdzových zásob v takto stanovenom množstve. Spracovávaním štatistickej agendy, výstupy  
ktorej sa používali pri výpočte minimálneho limitu núdzových zásob na príslušný kalendárny rok, bol poverený jeden  
zamestnanec. V prípade potreby poskytoval spoluprácu a súčinnosť externý zamestnanec. Ani v jednom prípade nebola  
vykonaná vnútorná kontrola zameraná na overenie správnosti postupov pri výpočte minimálneho limitu zásob.  
NKÚ SR negatívne hodnotí skutočnosť, že v SŠHR nebol zabezpečený žiadny vnútorný kontrolný systém,  
ktorý by sa zameriaval na overenie a kontrolu správnosti postupov pri výpočte minimálneho limitu zásob na príslušný  
kalendárny rok. V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje na potenciálne riziko stanovenia nesprávnej výšky zásob.  
NKÚ SR konštatuje, že správnosť výpočtu minimálneho limitu je dôležitou prvotnou úlohou, od ktorej sa ďalej  
odvíja realizácia celej verejnej politiky, okrem iného najmä zabezpečenie financovania, skladovania a ochraňovania  
zásob. Preto NKÚ SR odporúča SŠHR, aby zabezpečila realizáciu vnútorných kontrolných mechanizmov pri výpočte  
minimálneho limitu núdzových zásob ropy a ropných výrobkov tak, aby bol zavedený minimálne princíp kontroly  
„štyroch očí“.  
Záväzok SR voči EÚ  
Zákon o núdzových zásobách stanovuje minimálny limit núdzových zásob na príslušný kalendárny rok ako množstvo  
núdzových zásob, ktoré zodpovedá minimálne 90 dňom priemerného denného čistého dovozu alebo 61 dňom priemernej  
dennej domácej spotreby, podľa toho, ktorá z týchto hodnôt je vyššia (transpozícia Smernice Rady 2009/119/ES). Takto  
stanovené množstvo minimálneho limitu zásob zároveň predstavovalo záväzok SR voči EÚ vyplývajúci z vyššie uvedenej  
smernice EÚ. Výpočet limitu minimálnych zásob v podmienkach SR vychádzal z priemerného denného čistého dovozu.  
Graf č. 1: Prehľad stavu zabezpečenia núdzových zásob SR na počet dní a vývoja ich množstva v tis. ropného ekvivalentu  
Zdroj: SŠHR, 2020, vlastné spracovanie NKÚ SR.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Ako je z grafu zrejmé, SR mala zabezpečený objem núdzových zásob v prepočte na časovú rezervu na 91 dní v roku  
2017, na 101 dní v roku 2018 a v roku 2019 to bolo na 93 dní. Týmto bol v sledovanom období splnený záväzok SR voči  
EÚ v oblasti zabezpečenia núdzových zásob v požadovaných množstvách. SR si plnila tento medzinárodný záväzok  
už od roku 2008.  
Nedostatočná inšpekčná činnosť zo strany SŠHR ako orgánu štátneho dozoru  
Preverením systému vykonávania inšpekčnej činnosti bolo zistené, že SŠHR nemala zavedené štandardizované  
postupy pri výkone kontroly v oblasti núdzových zásob ropy a ropných výrobkov. Systém kontrolnej činnosti nebol  
založený na základe vykonanej analýzy rizík, a zároveň tieto činnosti neboli riadne plánované a koordinované v súlade  
s vykonanou analýzou rizík. Kontroly sa vykonávali len operatívne, bez riadneho plánovania. Ani v jednom prípade neboli  
výkonom kontrolnej činnosti SŠHR zistené nedostatky a ani správne delikty, ktoré by boli následne riešené uložením  
pokút. SŠHR vykonávala kontrolnú činnosť len u jedného uznaného skladovateľa3, a to ropných výrobkov. U ďalších troch  
uznaných skladovateľov ropy a núdzových zásob vo forme „tiketov“4 nebola v sledovanom období vykonaná ani jedna  
kontrola podľa postupov a pravidiel v súlade so zákonom o kontrole v štátnej správe.  
Zavedený systém kontroly zásob ropy a zásob vo forme „tiketov“ spočíval len v dokladovej kontrole. V tejto súvislosti NKÚ  
SR poukazuje na riziko, že SŠHR hodnoverne nepreukázala, či boli aj v skutočnosti zabezpečené množstvá  
núdzových zásob tak, ako boli dokladovo vykazované zo strany uznaných skladovateľov.  
SŠHR nevykonávala vlastné kontrolné odbery ropných výrobkov na účely posúdenia ich kvality. SŠHR sa spoliehala  
na výsledky z jediného laboratória, pričom predmetné laboratórium bolo majetkovo prepojené s uznaným skladovateľom  
ropných výrobkov. NKÚ SR upozorňuje v tejto súvislosti na riziko konfliktu záujmov medzi uznaným skladovateľom  
a akreditovaným laboratóriom.  
Pozitívne nemožno hodnotiť ani skutočnosť, že v kontrolovanom období nevykonala SŠHR ani v jednom prípade  
kontrolu Agentúry pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov ako výkonného orgánu pre zabezpečenie  
núdzových zásob v SR.  
Zistené nedostatky v súvislosti s vykonávaním inšpekčnej činnosti SŠHR svedčia o minimálnom, resp. formálnom  
výkone štátneho dozoru nad núdzovými zásobami ropy a ropných výrobkov.  
NKÚ SR preto odporúča, aby SŠHR zabezpečila zavedenie nového systému výkonu kontroly tak, aby sa eliminovali riziká  
a zároveň boli odstránené nedostatky spojené s doterajším výkonom jej inšpekčnej činnosti.  
Absencia núdzového plánu a pohotovostného plánu  
SR nemá schválené núdzové a pohotovostné plány, ktoré by upravovali postupy pri riešení výpadkov dodávok ropy  
a ropných výrobkov v stave ropnej núdze, čo nebolo v súlade so zákonom o núdzových zásobách.  
NKÚ SR upozorňuje na riziko, že zodpovedné subjekty nebudú schopné rýchlo a efektívne reagovať na potrebu  
uvoľňovania núdzových zásob. Táto skutočnosť môže mať negatívny vplyv na kvalitu života obyvateľov, bezpečnosť  
a hospodárstvo SR.  
NKÚ SR poukazuje na nutnosť bezodkladného predloženia návrhu núdzového plánu na schválenie vláde SR  
a následne po jeho schválení na vypracovanie aj pohotovostného plánu.  
3.3.2  
AGENTÚRA PRE NÚDZOVÉ ZÁSOBY ROPY A ROPNÝCH VÝROBKOV  
Agentúra bola založená ako záujmové združenie právnických osôb na základe zákona o núdzových zásobách,  
ktorý nadobudol účinnosť od 1. 8. 2013. Vznik Agentúry bol výsledkom prijatia rozhodnutia o zmene spôsobu správy  
zabezpečenia núdzových zásob ropy a ropných výrobkov v SR, a to zo štátneho modelu na model agentúrny.  
Do roku 2013 boli núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov vo vlastníctve štátu spravované SŠHR. Vláda SR schválila  
zakladateľskú zmluvu a stanovy Agentúry. Zakladateľská zmluva bola uzatvorená medzi piatimi zmluvnými stranami,  
pričom jedným zo zakladateľov bola SpS, a. s., v ktorej má v zmysle legislatívy SŠHR a štátny TRANSPETROL, a. s.,  
majetkovú účasť. Ďalšími zakladateľmi boli niektorí VP. Rozhodovacia právomoc štátu mala byť zabezpečená  
3 Uznaný skladovateľ je podnikateľ vybraný vo verejnom obstarávaní, ktorý spĺňa podmienky na skladovanie núdzových zásob podľa zákona.  
4 Tikety – Zákon o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov umožňoval, aby určitá časť núdzových zásob mohla byť aj vo vlastníctve podnikateľa  
(uznaného skladovateľa), ktorý bol povinný v prípade vyhlásenia stavu ropnej núdze ich poskytnúť Agentúre. Táto časť zásob bola označovaná ako  
núdzové zásoby, ktoré boli udržiavané vo forme „tiketov“.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
prostredníctvom hlasovacích práv, kde 70 % hlasovacích práv mala štátom kontrolovaná zakladajúca spoločnosť (SpS,  
a. s.) a zvyšných 30 % hlasov mali členovia Agentúry, ktorí boli VP z odvetvia. V roku 2013 odkúpila Agentúra od SŠHR  
núdzové zásoby vo výške 465 mil. eur.  
Agentúra bola založená na účely obstarávania a udržiavania núdzových zásob ropy a ropných výrobkov pre potreby ich  
použitia v stave ropnej núdze. VP boli zo zákona o núdzových zásobách povinní zabezpečiť udržiavanie núdzových zásob  
v množstve určenom Agentúrou, ale aj jej prostredníctvom. Agentúra obstarávala núdzové zásoby pre VP podľa zákona  
o núdzových zásobách v rozsahu zodpovedajúcom v súhrne limitu minimálnych núdzových zásob, ktorý určovala SŠHR.  
Za túto službu Agentúry boli zo zákona povinní VP uzatvoriť s ňou zmluvu o zabezpečení udržiavania núdzových  
zásob a zároveň podľa prislúchajúceho množstva ropných výrobkov dovezených alebo uvedených do daňového  
voľného obehu na území SR uhrádzať Agentúre odplatu za službu. Takto získané zdroje mali pokrývať všetky náklady  
na obstarávanie a poistenie núdzových zásob, nakladanie s núdzovými zásobami, úroky a ostatné náklady na financovanie  
Agentúry, náklady súvisiace so založením a vznikom Agentúry a jej administratívne náklady v zmysle zákona o núdzových  
zásobách.  
Nesprávne stanovenie výšky odplaty za službu pre VP  
Agentúra zverejňovala Obchodné podmienky udržiavania núdzových zásob, ktoré boli súčasťou zmlúv o zabezpečení  
udržiavania núdzových zásob, aj odplatu za službu zabezpečenia udržiavania núdzových zásob na svojom webovom  
sídle. Výpočet odplaty za službu pre VP upravovali stanovy Agentúry, ktoré schválila vláda SR uznesením. Výška  
odplaty za službu sa vypočítava ako podiel celkových nákladov, výdavkov, rezerv Agentúry a predpokladaného množstva  
dovezených vybraných ropných výrobkov v priebehu roka VP.  
Agentúra nekonala v súlade so stanovami schválenými vládou SR, keď na rok 2017 nesprávne určila výšku odplaty  
za službu zabezpečenia udržiavania núdzových zásob.  
Vymáhanie plnenia povinností VP z uzatvorených zmlúv o zabezpečení udržiavania núdzových zásob  
V kontrolovanom období si VP vo väčšine prípadov plnili svoje platobné povinnosti voči Agentúre a úspešnosť vymáhania  
platieb bola približne 98-percentná. Napriek zisteným ojedinelým nedostatkom (napr. neoznámenie nedoplatku VP  
colnému úradu riadne a včas), ktoré neboli systémového charakteru, NKÚ SR konštatuje, že operatívny chod Agentúry  
bol nastavený tak, aby povinnosti vyplývajúce zo zákona o núdzových zásobách boli zabezpečené.  
Nedostatky pri zabezpečovaní núdzových zásob  
Núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov v SR boli tvorené najmä zásobami vo vlastníctve Agentúry, ale určitá ich časť  
bola tvorená aj núdzovými zásobami vo forme „tiketov“, tzn. vo vlastníctve podnikateľa (uznaného skladovateľa), ktorý bol  
povinný v prípade vyhlásenia stavu ropnej núdze ich poskytnúť za trhovú cenu Agentúre. V kontrolovanom období bolo  
platných päť zmlúv súvisiacich so skladovaním a ochraňovaním ropy a ropných výrobkov, z toho dve sa týkali núdzových  
zásob vo forme „tiketov“. Kontrolou bol preverený systém vykonávania verejných obstarávaní na výber uznaných  
skladovateľov. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovovaná na základe ceny zistenej prieskumom trhu. Pri všetkých  
verejných obstarávaniach bol uznaný skladovateľ vybraný priamym rokovacím konaním, pretože sa do súťaže prihlásil  
vždy len jeden uchádzač. Bližšia špecifikácia ceny za skladovanie nebola uvedená ani v jednej zo zmlúv.  
NKÚ SR upozorňuje, že neuvádzanie bližšej špecifikácie ceny za skladovanie má negatívny vplyv na stanovovanie  
predpokladanej hodnoty zákazky a určenie kritérií pre výber skladovateľa. Pri absencii špecifikácie ceny nebolo  
možné vyhodnocovať, porovnávať a analyzovať ich hospodárnosť a efektívnosť.  
Preto NKÚ SR odporúča požadovať pri výbere uznaného skladovateľa špecifikáciu ceny za skladovanie v štruktúre podľa  
jednotlivých nákladových položiek.  
Identifikované riziká pri núdzových zásobách vo forme „tiketov“  
Núdzové zásoby vo forme „tiketov“ boli zabezpečené najmä z dôvodu splnenia minimálneho limitu núdzových zásob  
na príslušné roky, ako aj požiadavky MF SR, aby Agentúra zvolila tento variant doplnenia núdzových zásob s dôrazom  
na konsolidáciu verejných financií. Kontrolou zmluvných vzťahov súvisiacich s núdzovými zásobami  
zabezpečenými prostredníctvom tiketov5 boli identifikované viaceré riziká.  
5
Tikety – núdzové zásoby vo vlastníctve podnikateľa, ktorý poskytuje službu skladovania a ochraňovania ropy a ropných výrobkov a ktorý uzavrel  
s Agentúrou zmluvu o skladovaní a ochraňovaní núdzových zásob v zmysle zákona o núdzových zásobách.  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1) Riziko nedostupnosti – Agentúra nevykonávala kontrolu na mieste, resp. fyzickú kontrolu množstva, kvality  
a dostupnosti núdzových zásob vo forme „tiketov“ priamo u uznaných skladovateľov. Pri takto zavedenom systéme  
kontroly zásob vo forme „tiketov“, ktorý bol založený len na dokladovej kontrole a spoliehaní sa na predkladanú  
dokumentáciu, je nutné poukázať na možné riziko nedostupnosti týchto zásob. Dôvodom bolo najmä to, že núdzové  
zásoby nemuseli byť v skutočnosti zabezpečené v takom množstve, ako boli dokladovo vykazované zo strany  
uznaných skladovateľov. Napriek tomu, že povinnosť poskytnúť núdzové zásoby v čase krízy Agentúre bola  
upravená zmluvou, štát bol vystavený riziku obmedzenej dostupnosti v porovnaní so zásobami vo vlastníctve  
Agentúry.  
2) Riziko vysokých cien – v prípade, ak Agentúra využije zmluvnú možnosť a odkúpi do svojho vlastníctva tieto  
núdzové zásoby od uznaného skladovateľa za trhové ceny v čase ropnej krízy, je predpoklad vyšších cien  
pre konečných spotrebiteľov než v období mimo ropnej krízy.  
3) Riziko nehospodárneho vynakladania finančných prostriedkov pri zabezpečení núdzových zásob  
nad zákonom stanovený minimálny limit – k 31. 12. 2018 mala Agentúra zabezpečené celkové núdzové zásoby  
v objeme zodpovedajúcom 101 dňom priemerného denného čistého dovozu, pričom povinnosť zo zákona  
o núdzových zásobách bola minimálne 90 dní. Na základe tejto skutočnosti možno konštatovať, že núdzové zásoby  
vo forme „tiketov“, ktorých zabezpečenie bolo uhrádzané uznanému skladovateľovi rámcovo na mesačnej báze,  
nebolo potrebné zabezpečiť.  
NKÚ SR odporúča Agentúre – zvážiť zabezpečovanie núdzových zásob ropy a ropných výrobkov formou „tiketov“  
z dôvodu eliminácie kontrolou zistených rizík.  
3.4  
NEDOSTATOČNÉ ZABEZPEČENIE ZÁUJMOV ŠTÁTU V AGENTÚRNOM MODELI  
NKÚ SR sa rozhodol preveriť a zhodnotiť nastavenie systému vnútornej kontroly v Agentúre aj z pohľadu zabezpečenia  
záujmov štátu. Nastavenie rozhodovacích a kontrolných procesov orgánov Agentúry bolo určené v zakladateľskej zmluve  
a v stanovách Agentúry, pričom tieto boli schválené vládou SR. Orgánmi Agentúry boli členská schôdza, predstavenstvo,  
dozorná rada a generálny riaditeľ.  
Agentúrny spôsob správy núdzových zásob mal zachovávať štátu rozhodovacie právomoci najmä prostredníctvom  
členskej schôdze ako najvyššieho orgánu Agentúry. V členskej schôdzi má 70 % hlasovacích práv SpS, a. s., ktorá je  
v plnej miere ovládaná štátom, a 30 % hlasov majú členovia Agentúry, ktorými sú VP.  
NKÚ SR identifikoval v niekoľkých prípadoch obmedzenú priamu rozhodovaciu právomoc štátu na úrovni členskej  
schôdze, keď napríklad pri schvaľovaní výšky odplaty za službu mali členovia Agentúry za VP „právo veta“.  
NKÚ SR poukazuje na to, že finančný systém agentúrneho modelu v SR je založený na výške odplaty za službu,  
ktorú uhrádzajú VP. Odplata za službu musí zo zákona pokrývať celkovú správu zabezpečenia núdzových zásob.  
V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje, že nezachovaním rozhodovacej právomoci štátu v prípade schvaľovania  
výšky odplaty za službu hrozí, že výdavky Agentúry nemusia byť plnej výške pokryté, čo by mohlo ovplyvniť  
samofinancovanie systému.  
V prípade blokovania zvýšenia výšky odplaty za službu zo strany VP a zároveň pri eventuálnej požiadavke systému  
na zvýšenie príjmu financií by muselo prísť k dofinancovaniu z iných štátnych zdrojov.  
Predstavenstvo – ako štatutárny a výkonný orgán Agentúry, riadilo jej činnosť a rozhodovalo o všetkých záležitostiach  
v jeho pôsobnosti. Zakladateľskou zmluvou boli zvolení dvaja členovia predstavenstva, ktorí zastupovali štát, a dvaja  
členovia boli volení členmi Agentúry, ktorí boli zástupcami VP.  
NKÚ SR upozorňuje na riziko, že stanovy Agentúry umožňujú v rozhodovacom procese na úrovni predstavenstva vznik  
situácie, keď by v prípade neúčasti jedného z dvoch členov predstavenstva zastupujúcich štát mohlo prísť k prehlasovaniu  
nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných členov, ktorí zastupujú VP, čím by nebola zabezpečená rozhodovacia  
právomoc štátu.  
Išlo najmä o výhradne vymedzené rozhodovacie pôsobnosti predstavenstva, na ktoré nie je potrebný súhlas členskej  
schôdze: napr. pri schvaľovaní predaja núdzových zásob prevyšujúcich 105 % minimálneho limitu núdzových zásob;  
pri rozhodovaní o záležitostiach týkajúcich sa použitia núdzových zásob v stave ropnej núdze, alebo týkajúcich sa  
uvoľnenia núdzových zásob ako ho predpokladá zákon o núdzových zásobách; pri schvaľovaní skladovania  
núdzových zásob mimo územia SR, ak na území SR nie sú dostatočné skladovacie kapacity.  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR upozorňuje na možnú situáciu, že o predaji štátnych núdzových zásob rozhodnú členovia Agentúry  
zastupujúci VP.  
Dozorná rada – ako kontrolný orgán Agentúry, zodpovedala za svoju činnosť členskej schôdzi. Mala päť členov, z toho  
jeden člen bol predsedom. Dvaja členovia dozornej rady zastupovali štát a traja členovia boli zástupcami VP. Dozorná  
rada vykonávala svoju činnosť v zmysle stanov. Tieto stanovy ustanovovali členom dozornej rady oprávnenie nahliadať  
do záznamov a dokladov týkajúcich sa všetkých činností Agentúry, a tým pádom mali títo členovia možnosť kontroly  
dodržiavania princípov hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti vo všetkých jej činnostiach.  
NKÚ SR poukazuje na to, že dozorná rada je jeden z hlavných prvkov tvoriaci vnútorný kontrolný systém Agentúry  
(agentúrneho modelu) a miestom kde by mali, najmä v ich záujme, vyvíjať aktivitu zástupcovia VP; keďže rastom  
výdavkov Agentúry rastie aj výška odplaty za službu, ktorú musia uhrádzať Agentúre. Kontrolou činnosti dozornej rady  
nebola zaznamenaná jej priama kontrolná činnosť.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
SŠHR nevzniesla námietky voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. Námietky Agentúry neboli  
akceptované a nebola potvrdená ich opodstatnenosť, pretože nesmerovali proti pravdivosti a preukázateľnosti kontrolných  
zistení. Zároveň neboli zistené skutočnosti, ktoré by mali podstatný vplyv na obsah protokolu.  
V zápisnici o prerokovaní protokolu sa kontrolované subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených  
nedostatkov a informovať o tom NKÚ SR v termínoch stanovených v zápisnici o prerokovaní protokolu. NKÚ SR bude  
plnenie týchto opatrení následne monitorovať.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná akcia bola realizovaná štyrmi kontrolórmi s dlhoročnou odbornou praxou v NKÚ SR, pričom vedúci kontrolnej  
akcie je členom skupiny pre podporu výkonnosti v podmienkach NKÚ SR. Vedúca kontrolnej skupiny a členky kontrolných  
skupín boli do kontroly zaradené po zohľadnení ich doterajšej kontrolórskej praxe.  
6
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
Správa štátnych hmotných rezerv SR  
Pražská 29  
812 63 Bratislava-Staré Mesto  
+421 2 572 78 452  
Agentúra pre núdzové zásoby ropy a  
ropných výrobkov  
Trnavská cesta 100, 821 01 Bratislava-  
Ružinov  
+421 2 501 14 451  
+421 2 321 16 960  
| 15  
7
PRÍLOHY  
PRÍLOHA Č. 1 – VYHODNOTENIE PRÍNOSOV TRANSFORMÁCIE SPRÁVY ZABEZPEČENIA NÚDZOVÝCH ZÁSOB ROPY A ROPNÝCH VÝROBKOV  
OČAKÁVANÉ PRÍNOSY  
AGENTÚRNEHO MODELU PODĽA  
DÔVODOVEJ SPRÁVY K ZÁKONU O  
NÚDZOVÝCH ZÁSOBÁCH ROPY A  
ROPNÝCH VÝROBKOV Z ROKU 2013  
SKUTOČNOSTI ZISTENÉ VÝKONOM KONTROLY NKÚ SR  
- nemal mať nároky na verejné finančné zdroje  
-
-
-
počas kontrolovaného obdobia nemala Agentúra nároky na verejné finančné zdroje. SpS, a. s., ako súčasť agentúrneho modelu (zakladateľ  
Agentúry) nebola zo strany NKÚ SR preverovaná (riziko skrytých výdavkov a nárokov na verejné financie);  
štátny model nemal nároky na verejné finančné zdroje ako preukazuje tabuľka č. 1 a bol ziskový pre ŠR na rozdiel od agentúrneho modelu;  
negatívom bola skutočnosť, že vyberaný poplatok nebol účelovo viazaný na správu núdzových zásob a bol odvádzaný do ŠR;  
boli zistené „neproduktívne výdavky*“ súvisiace so vznikom agentúrneho modelu s dopadom na výšku odplaty za službu, ktorú povinne  
uhrádzali zo zákona VP Agentúre, a v konečnom dôsledku ju zaplatili občania v cenách ropných výrobkov (napr. výdavky Agentúry na splátky  
istín a úrokov návratnej finančnej výpomoci, na poplatky a úroky z komerčného úveru, za poradenstvo a právne služby, za nájomné  
a účtovné služby, za odmeny členom riadiacich a kontrolných orgánov Agentúry, za poistenie za škodu spôsobenú členmi orgánov  
spoločnosti);  
- mal byť dlhodobo samofinancovateľný  
-
-
v agentúrnom modeli je samofinancovanie systému zabezpečené výberom odplaty za službu od VP;  
v štátnom modeli bolo samofinancovanie systému zabezpečené obdobnou formou, namiesto odplaty za službu uhrádzali VP príspevok  
(neskôr poplatok) na nakladanie s núdzovými zásobami;  
-
-
porovnaním výšky odplaty za službu (2019) a poplatku na nakladanie s núdzovými zásobami (2013) bolo zistené navýšenie o viac  
ako 34 % oproti roku 2013;  
všetci VP, ktorí majú s Agentúrou uzatvorenú zmluvu o zabezpečení udržiavania núdzových zásob, uhrádzali rovnakú jednotkovú cenu  
za 1 m3/tonu za vybrané ropné výrobky dovezené alebo uvedené do daňového voľného obehu na území SR; voči všetkým sa uplatňujú  
rovnaké nediskriminačné postupy v zmysle zákona a pravidiel Agentúry; rovnako nediskriminačne bol nastavený aj štátny model;  
v štátnom modeli bola vyššia miera transparentnosti pre občana, pretože SŠHR bola povinnou osobou v zmysle zákona o slobode informácií,  
t. j. bola povinná zverejňovať údaje v CRZ, na rozdiel od Agentúry a SpS, a. s.;  
v agentúrnom modeli bola zabezpečená vyššia miera transparentnosti pre VP, ktorí sa mohli stať členmi Agentúry a spolupodieľať  
na kontrole Agentúry a pod;  
vznikom dvoch nových aktérov verejnej politiky zabezpečenia núdzových zásob (SpS, a. s., a Agentúry) sa javí systém ako zložitejší  
a neprehľadanejší ak, než bol v štátnom modeli. Vzájomné vzťahy všetkých aktérov vrátane uznaných skladovateľov sú poprepájané  
zložitými zmluvnými, finančnými a majetkovými vzťahmi, čo zväčšuje riziko netransparentnosti a nedôveryhodnosť samotného systému;  
- mal byť transparentný a trh nedeformujúci,  
pretože hospodárske subjekty a v konečnom  
dôsledku koneční spotrebitelia mali byť  
zaťažení rovnakou sumou za udržiavanie  
núdzových zásob  
-
-
-
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
- mal zachovávať istotu pre krajinu,  
že vykazované núdzové zásoby budú aj  
-
NKÚ SR vyhodnotil zavedený systém kontroly množstva zásob ropy a zásob vo forme „tiketov“ zo strany SŠHR ako orgánu štátneho dozoru  
a Agentúry za rizikový; pri takto zavedenom systéme kontroly, ktorý bol založený len na forme dokladovej kontroly a spoliehania sa  
na predkladanú dokumentáciu, je nutné poukázať na riziko, že SŠHR a Agentúra nevedeli hodnoverne preukázať, či boli aj  
v skutočnosti zabezpečené množstvá núdzových zásob, ako boli dokladovo vykazované zo strany uznaných skladovateľov;  
skutočne skladované  
použitie  
a pripravené na  
- mal zachovávať štátu rozhodovacie  
právomoci  
-
-
agentúrny spôsob správy núdzových zásob mal zachovávať štátu rozhodovacie právomoci najmä prostredníctvom členskej schôdze ako  
najvyššieho orgánu Agentúry; v členskej schôdzi má 70 % hlasovacích práv SpS, a. s., ktorá je v plnej miere ovládaná štátom, a 30 % hlasov  
majú členovia Agentúry, ktorí sú VP;  
preverením zakladateľskej zmluvy a stanov Agentúry bolo zistené, že v niekoľkých prípadoch mal štát v členskej schôdzi obmedzenú priamu  
rozhodovaciu právomoc, okrem iné pri stanovovaní výšky odplaty za službu, keď členovia Agentúry za VP mali „právo veta“. Finančný systém  
agentúrneho modelu v SR je založený na výške odplaty za službu, ktorú uhrádzajú VP; odplata za službu musí zo zákona pokrývať správu  
zabezpečenia núdzových zásob; v tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje, že nezachovaním rozhodovacej právomoci štátu v prípade  
schvaľovania výšky odplaty za službu hrozí, že výdavky Agentúry nemusia byť plnej výške pokryté, čo by mohlo ovplyvniť samofinancovanie  
systému;  
-
NKÚ SR upozorňuje aj na riziko, že stanovy Agentúry umožňujú v rozhodovacom procese predstavenstva vznik situácie, keď by v prípade  
neúčasti jedného z dvoch členov predstavenstva zastupujúcich štát mohlo prísť k prehlasovaniu nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných  
členov, ktorí zastupujú VP, čím by nebola zabezpečená rozhodovacia právomoc štátu; išlo najmä o výhradne vymedzené rozhodovacie  
pôsobnosti predstavenstva, na ktoré nie je potrebný súhlas členskej schôdze – napr. pri schvaľovaní predaja núdzových zásob prevyšujúcich  
105 % minimálneho limitu núdzových zásob; pri rozhodovaní o záležitostiach týkajúcich sa použitia núdzových zásob v stave ropnej núdze,  
alebo týkajúcich sa uvoľnenia núdzových zásob, ako ho predpokladá zákon o núdzových zásobách; pri schvaľovaní skladovania núdzových  
zásob mimo územia SR, ak na území SR nie sú dostatočné skladovacie kapacity.  
*Neproduktívne výdavky – sú výdavky, ktoré by s vysokou pravdepodobnosťou nevznikli, ak by nedošlo k zmene štátneho modelu na agentúrny model.  
| 17  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 2 – PROCESNÁ MAPA AKTÉROV VEREJNEJ POLITIKY ZABEZPEČENIA NÚDZOVÝCH ZÁSOB ROPY A ROPNÝCH VÝROBKOV  
| 18