1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 v cestnej doprave (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny materiál.
Účelom návrhu zákona je navrhnúť legislatívne opatrenia v oblasti pôsobnosti ministerstva tak, aby bolo možné vhodným spôsobom znížiť riziko ohrozenia verejného zdravia a zmierniť negatívne dopady na oblasť cestnej dopravy. Vzhľadom na dlhodobý naliehavý verejný záujem spočívajúci v ochrane zdravia obyvateľstva na území Slovenskej republiky, v snahe zamedziť šíreniu prenosného ochorenia COVID-19 a možným ohrozením verejného zdravia na území Slovenskej republiky, ktorými bol obmedzený a v niektorých prípadoch aj úplne pozastavený výkon určitých činností v oblasti cestnej dopravy sa ministerstvo rozhodlo prijať určité opatrenia na zníženie strát a výpadkov tržieb pre prevádzkovateľov taxislužieb, autoškôl, školiacich stredísk, pravidelnej osobnej dopravy a nákladnej cestnej dopravy (ďalej len „oblasť cestnej dopravy“) počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19.
Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k zamedzeniu šírenia prenosného ochorenia COVID-19 majú zásadný vplyv na fungovanie služieb v oblasti cestnej dopravy. Tieto subjekty čelia náhlemu nedostatku, dokonca nedostupnosti likvidity počas tejto vyhlásenej krízovej situácie. Nielen zákaz a značné obmedzenia v tomto segmente, ale aj nezáujem o využívanie pravidelnej osobnej dopravy, taxislužieb a pod. prispievajú k značnej strate príjmov dotknutých jednotlivcov, ale aj celých spoločností podnikajúcich v oblasti cestnej dopravy.
S cieľom zabezpečiť čiastočnú kompenzáciu pre dotknuté subjekty v oblasti cestnej dopravy, návrh zákona vytvára legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci ,,de minimis” ministerstvom. Dané schémy sa zameriavajú na podporu podnikov v odvetví cestnej dopravy a zníženie negatívnych dopadov v súvislosti s ochorením COVID-19.
Vzhľadom na opatrenia prijaté na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19 nebolo možné sústavne počas trvania pandémie spôsobenej ochorením COVID-19 vykonávať vodičské kurzy v autoškolách, čím dochádzalo k situáciám, že účastníci vodičského kurzu nemohli ukončiť vodičský kurz do 12 mesiacov od začatia vodičského kurzu tak, ako to stanovuje vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 45/2016 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. K týmto situáciám dochádzalo na základe skutočností, ktoré nebolo možné ovplyvniť, tzv. skutočností "vis major". Legislatívnou úpravou sa zabezpečí, aby lehota na trvanie vodičského kurzu počas krízovej situácie neplynula.
2
Obdobne ako je to v súčasnosti pri autoškolách, aj pri kurzoch základnej kvalifikácie a v kurzoch pravidelného výcviku aplikačná prax ukázala, že je potrebné zaviesť možnosť počas trvania krízovej situácie absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v rozsahu 100 % za dodržania určitých podmienok a zaručiť plynulý výcvik vodičov profesionálov v oblasti pravidelnej osobnej dopravy a nákladnej cestnej dopravy.
Počas trvania krízovej situácie a vychádzajúc z aplikačnej praxe v súvislosti s využívaním určitých spojov pravidelných medzinárodných autobusových liniek počas trvania krízovej situácie dochádzalo k viacerým žiadostiam zo strany dopravcov, ktorí prevádzkujú medzinárodné linky o pozastavenie určitého spoja alebo spojov v medzinárodnej autobusovej doprave, či z dôvodu malého vyťaženia alebo nezáujmu cestujúcich. Touto legislatívnou úpravou sa zabezpečí, aby bolo možné medzinárodnú linku, resp. linky pozastaviť a následne, na žiadosť dopravcu pozastavenú linku alebo linky opäť obnoviť.
Novelou zákona č. 106/2018 Z. z. o premávke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predlžujú niektoré zákonné lehoty ako pomoc pre podnikateľské subjekty počas krízovej situácie.
Materiál nebol predmetom pripomienkového konania, a to podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pretože je pripravovaný s cieľom reagovať na mimoriadnu situáciu v súvislosti s ochorením COVID-19.
Návrh zákona predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 v cestnej doprave
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
-
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
-
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k zamedzeniu šírenia prenosného ochorenia COVID-19 majú zásadný vplyv na fungovanie služieb v oblasti cestnej dopravy. Činnosť subjektov v oblasti cestnej dopravy bola v dôsledku opatrení obmedzená, prípadne bol úplne pozastavený jej výkon. Klesol záujem o využívanie taxislužieb, verejnej osobnej dopravy a podnikateľské subjekty nie schopné dodržiavať zákonom ustanovené lehoty. Z uvedených dôvodov sa niektoré subjekty dostali do platobnej neschopnosti, ktorá sa prenáša aj na ich zamestnancov, resp. dodávateľov. Naliehavosť prijatia návrhu zákona vyplýva z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov súvisiacich s ochorením COVID-19 a z potrieb aplikačnej praxe, ktoré sú nevyhnutné pre oblasť cestnej dopravy.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom právnej úpravy je pomôcť subjektom pôsobiacim v oblasti cestnej dopravy, ktoré čelia nepriaznivým dôsledkom mimoriadnej situácie spojenej s ochorením COVID-19, čo pre niektoré z nich môže mať negatívne alebo až likvidačné dôsledky.
Cieľom návrhu je tiež vytvoriť legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ktorých cieľom bude podporiť podniky v odvetví cestnej dopravy, najviac zasiahnuté negatívnymi dôsledkami ochorenia COVID-19.
4
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Prevádzkovatelia taxislužieb, prevádzkovatelia autoškôl, prevádzkovatelia školiacich stredísk, prevádzkovatelia pravidelnej osobnej dopravy, prevádzkovatelia nákladnej cestnej dopravy, oprávnené osoby technickej kontroly, oprávnené osoby emisnej kontroly a oprávnené osoby kontroly originality, držitelia povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly, povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
X Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Nevykonáva sa transpozícia práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti návrhu zákona sa nepredpokladá.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
5
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií
odbor cestnej dopravy
Ing. Martin Miškovský –
martin.miskovsky@mindop.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Podľa bodu 2.5 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa jednotná metodika neuplatňuje na návrh zákona, ktorý má byť predmetom skráteného legislatívneho konania.
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
100 000 000
0
0
0
v tom: MDV SR
100 000 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
100 000 000
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
100 000 000
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
7
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
100 000 000
0
0
0
v tom:
rozpočet verejnej správy (kapitola VPS)
100 000 000
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
8
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2021, rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy na rok 2021 v kapitole všeobecná pokladničná správa.
S ohľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať vývoj spojený s prenosným ochorením COVID-19, ministerstvo bude v prípade potreby rokovať s Ministerstvom financií SR o úprave limitu výdavkov ministerstva na rok 2021.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Účelom návrhu zákona je navrhnúť legislatívne opatrenia v oblasti pôsobnosti ministerstva tak, aby bolo možné vhodným spôsobom znížiť riziko ohrozenia verejného zdravia a zmierniť negatívne dopady na oblasť cestnej dopravy. Predložený návrh zákona dopĺňa ustanovenia, ktorými sa vytvára legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci ,,de minimis” na podporu podnikov v oblasti cestnej dopravy.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
Indikátor ABC
9
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
11
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
100 000 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
100 000 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
100 000 000
0
0
0
12
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
13
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrhom zákona budú pozitívne ovplyvnené tie podniky, ktoré prevádzkujú autoškoly, školiace strediská, taxislužby, pravidelnú osobnú dopravu alebo nákladnú cestnú dopravu.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Návrh bol konzultovaný so zástupcami Ministerstva hospodárstva SR a Protimonopolného úradu SR.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Prijatím návrhu nedochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane, clá…).
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh
14
náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh si nevyžaduje dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb a nezvyšuje náklady v súvislosti so zamestnávaním.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh nepredpokladá zavedenie nových informačných povinností alebo odstránenie, či úpravu existujúcich informačných povinností.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh nevytvára dodatočné bariéry pre vstup na trh pre nových dodávateľov a nemá následok na reguláciu správania sa niektorých podnikov.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
15
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Navrhovaná zmena priamo nepodporuje inovácie.
16
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 v cestnej doprave
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve (uviesť názov zmluvy a číslo článku)
- Čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016),
b)nie je upravený v sekundárnom práve,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
bezpredmetné
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
bezpredmetné
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
bezpredmetné
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne.
17
Osobitná časť
K Čl. I
Tento článok obsahuje novelu zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 1
Navrhovaná úprava rozširuje kompetencie ministerstva o možnosť poskytnutia príspevku na podporu prevádzkovateľov autoškôl v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.
K bodu 2
Z dôvodu obmedzených možností absolvovať vodičský kurz počas krízovej situácie sa navrhuje, aby lehota na trvanie vodičského kurzu neplynula.
K bodu 3
Za § 22d sa vkladá § 22e, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy pomoci „de minimis“ na podporu prevádzkovateľov autoškôl. Určuje sa povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii prostredníctvom Protimonopolného úradu SR a schému pomoci „de minimis“ na schválenie Protimonopolnému úradu SR. Zároveň sa definuje podstata a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zmierneniu negatívnych následkov pandémie spôsobených ochorením COVID-19 pre prevádzkovateľov autoškôl.
K Čl. II
Tento článok obsahuje novelu zákona č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov v znení neskorších predpisov.
K bodu 1
Navrhovaná úprava rozširuje kompetencie ministerstva o možnosť poskytnutia príspevku na podporu prevádzkovateľov školiacich stredísk v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.
K bodu 2
Zavádza sa možnosť počas krízovej situácie absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v kurzoch základnej kvalifikácie, kurzoch zrýchlenej základnej kvalifikácie a kurzoch pravidelného výcviku v rozsahu 100 % za dodržania určitých podmienok.
K bodu 3
Za § 13e sa vkladá § 13f, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy pomoci „de minimis“ na podporu prevádzkovateľov školiacich stredísk. Určuje sa povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii prostredníctvom Protimonopolného úradu SR a schému pomoci „de minimis“ na schválenie Protimonopolnému úradu SR. Zároveň sa definuje podstata a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zmierneniu negatívnych následkov pandémie spôsobených ochorením COVID-19 pre prevádzkovateľov školiacich stredísk.
18
K Čl. III
Tento článok obsahuje novelu zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.
K bodu 1
Navrhovaná úprava rozširuje kompetencie ministerstva o možnosť poskytnutia príspevku na podporu prevádzkovateľov taxislužby, pravidelnej osobnej dopravy alebo nákladnej cestnej dopravy v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.
K bodu 2
Vychádzajúc z aplikačnej praxe v súvislosti s využívaním určitých spojov pravidelných medzinárodných autobusových liniek počas trvania krízovej situácie dochádzalo k viacerým žiadostiam zo strany dopravcov o pozastavenie určitého spoja alebo spojov v medzinárodnej autobusovej doprave. Na základe tohto znenia bude možné pozastavenú linku alebo linky opäť obnoviť.
K bodu 3
Za § 56h sa vkladá § 56i, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy pomoci „de minimis“ na podporu prevádzkovateľov taxislužby, pravidelnú osobnú dopravu alebo nákladnú cestnú dopravu. Určuje sa povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii prostredníctvom Protimonopolného úradu SR a schému pomoci „de minimis“ na schválenie Protimonopolnému úradu SR. Zároveň sa definuje podstata a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zmierneniu negatívnych následkov pandémie spôsobených ochorením COVID-19 pre prevádzkovateľov taxislužby, pravidelnej osobnej dopravy alebo nákladnej cestnej dopravy.
K Čl. IV
Tento článok obsahuje novelu zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 1
Z dôvodu nepriaznivej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 neboli všetky oprávnené osoby technickej kontroly, oprávnené osoby emisnej kontroly a oprávnené osoby kontroly originality zriadené do 19. mája 2018 schopné zaviesť certifikovaný systém protikorupčného manažérstva, preto sa navrhuje predĺženie lehoty pre zavedenie tohto systému o jeden rok do 20. mája 2022.
K bodom 2 a 3
Z dôvodu, že súčasné znenie zákona predlžuje niektoré lehoty, ktoré naviazané na ukončenie platnosti počas krízovej situácie, a takéto znenie predstavuje značnú mieru nepredvídateľnosti pre podnikateľské subjekty, navrhuje sa predĺženie lehoty posunúť aj na obdobie troch mesiacov po ukončení krízovej situácie, čo podnikateľským subjektom zabezpečí dostatočnú flexibilitu.
19
K Čl. V
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia z dôvodu predídenia negatívnym následkom v súvislosti s ochorením COVID-19.
Bratislava 17. marca 2021
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Andrej Doležal, v. r.
minister dopravy a výstavby
Slovenskej republiky