1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrhom zákona sa z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej pandemickej situácie navrhuje zjednodušiť daňovým subjektom doručovanie oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania. Navrhuje sa umožniť takéto oznámenie podať aj iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom.
Zároveň s ohľadom na ustanovenie povinnosti všetkým osobám používať v určitých vnútorných priestoroch prekrytie horných dýchacích ciest osobným osobným ochranným prostriedkom, ktorým je respirátor naplňujúci minimálne všetky technické podmienky a požiadavky pre filtračnú polmasku s klasifikáciou najmenej FFP2 podľa normy STN EN 149+A1, sleduje predĺženie doby uplatňovania nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3 do 30. júna 2021.
Ďalej návrh zákona nastavuje dopredaj cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021. Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
Z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov pandémie na prevádzkovateľov hazardných hier sa návrhom zákona upravuje aj odklad úhrady odvodov počas roku 2021 tak, že termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastane od účinnosti tohto zákona do konca augusta 2021, sa posúvajú na koniec decembra 2021. Týmto sa najmä pre prevádzkovateľov hazardných hier, ktorí platia paušálne odvody do štátneho rozpočtu, ktorých prvú polovicu musia zaplatiť do 30. apríla 2021 a druhú polovicu do 31. augusta 2021, možnosť ich uhradiť do konca decembra 2021. Odklad úhrady odvodov však bude umožnený všetkým prevádzkovateľom hazardných hier za komerčných podmienok, to znamená, že za obdobie odkladu budú povinní zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb. Týmto postupom tak nebude týmto opatrením poskytovaná štátna ani minimálna pomoc.
Návrh zákona tiež rieši posun termínov ročného vyúčtovania a správy o činnosti spoločenstiev vlastníkov a správcov bytových domov a nebytových budov za rok 2020, ako aj elektronické hlasovanie vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome počas pandémie.
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv a vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.
2
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
marec 2021
2.Definovanie problému
Súčasná epidemiologická situácia na území Slovenskej republiky v dôsledku šírenia ochorenia COVID-19 je mimoriadne vážna, čo spôsobuje nevyhnutnosť prijímania opatrení s cieľom zamedzenia šírenia tohto nákazlivého ochorenia. Negatívne sprievodné javy väčšiny z týchto opatrení však značne vplývajú na takmer všetky segmenty slovenského hospodárstva, pričom v ich dôsledku dochádza nielen ku značným škodám na strane podnikateľských subjektov, ale sa vo významnej miere znižujú aj daňové príjmy štátu.
Z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej pandemickej situácie sa návrhom zákona umožňuje zjednodušiť daňovým subjektom doručovanie oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania, a to e-mailom.
Zároveň sa predlžuje časovo ohraničené obdobie zavedenia nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré slúžia na zabezpečenie vyššej ochrany dýchacích orgánov a ktoré filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3.
Návrhom zákona sa ďalej sleduje nastavenie dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021.
Ďalším problémom je, že prevádzkovatelia určitých druhov hazardných hier uhrádzajú paušálne odvody, ktoré sa platia bez ohľadu na výšku vkladov do hry a dosiahnutia výťažku (výťažkom sa rozumie rozdiel medzi prijatými vkladmi a vyplatenými výhrami), pričom ich prevádzky boli rozhodnutím ÚVZ SR zatvorené. Navrhovaným opatrením sa zabezpečí nezhoršovanie podmienok ekonomického postavenia subjektov pôsobiacich v sektore hazardných hier.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej úpravy je efektívne riešenie doručovania oznámení o predlžení lehoty na podanie daňového priznania.
Ďalším cieľom je zmiernenie dopadov pandémie vírusu COVID-19 aj formou zabezpečenia cenovo dostupnejších ochranných prostriedkov pre širokú verejnosť, a tak prispieť k čo najrýchlejšiemu zamedzeniu šírenia pandémie.
Súčasťou návrhu zákona je aj opatrenie zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie
4
podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
Ďalším cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie v segmente prevádzkovateľov hazardných hier odložením povinnej úhrady odvodov.
4.Dotknuté subjekty
Právnické a fyzické osoby. Prevádzkovatelia hazardných hier.
5.Alternatívne riešenia
Nie je alternatívne riešenie.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
8.Preskúmanie účelnosti**
Bezpredmetné.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Odklad odvodov z hazardných hier nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy ani len z pohľadu cash flow na ročnej báze, pretože hraničný termín na úhradu odvodov je koniec roka 2021, samozrejme výpadok príjmov z odvodov nebude žiadny za predpokladu, že všetci prevádzkovatelia hazardných hier budú schopní uhradiť odvod v plnej výške a žiaden prevádzkovateľ nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu. Opatrenie bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože umožní prevádzkovateľom hazardných hier prekonať časový výpadok tržieb odložením záväzkov.
11.Kontakt na spracovateľa
5
Mgr. Michal Pavlovčík, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, michal.pavlovcik@mfsr.sk
12.Zdroje
Legislatívna úprava týkajúca sa doručovania oznámení o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania nemá vplyv na rozpočet, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý sa nevyčísluje, predstavuje zjednodušenie administratívnych úkonov.
Odhadovaný výpočet negatívnych dopadov zavedenia nulovej sadzby DPH na respirátory na základe dát Finančného riaditeľstva SR o počte predaných respirátorov prostredníctvom e-kasa klient.
Kvantifikácia Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií SR nastavenia dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
-4 400 000
0
0
0
v tom: VPS
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
-4 400 000
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrhom zákona sa z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej pandemickej situácie navrhuje zjednodušiť daňovým subjektom doručovanie oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania. Navrhuje sa umožniť takéto oznámenie podať aj iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom.
Zároveň sa návrhom zákona zavádza predĺženie nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré patria do skupiny osobných ochranných prostriedkov rizikovej kategórie III podľa osobitného predpisu, ktoré slúžia na zabezpečenie vyššej ochrany dýchacích orgánov a ktoré filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3. Zámerom tohto opatrenia je zmiernenie negatívnych dopadov pandémie spôsobenej šírením vírusu SARS-CoV-2, a to formou zabezpečenia cenovo dostupnejších ochranných prostriedkov pre širokú verejnosť.
Návrhom zákona sa ďalej sleduje nastavenie dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021. Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
8
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Odhadovaný výpadok príjmov štátneho rozpočtu spôsobený predlžením nulovej sadzby DPH na respirátory bol na základe dát Finančnej správy SR vypočítaný nasledovne. Ako základná informácia bol použitý objem predaných respirátorov s nulovou sadzbou DPH prostredníctvom pokladnice e-kasa klient od obdobia, počas ktorého sa dočasne uplatňuje na určité respirátory nulová sadzba DPH. Odhadovaný výpadok bol vypočítaný ako súčin sumy predaných respirátorov pripadajúcej na jeden deň, počtu dní, na ktoré sa predlžuje zavedenie nulovej sadzby, koeficientu 1.1 a 20 % sadzby dane (327870 x 61x 1.1 x 0,2) a bol zaokrúhlený na celé státisíce nahor. Koeficient 1,1 predstavuje zohľadnenie internetových predajov, ktoré spravidla nie sú evidované prostredníctvom pokladnice e-kasa klient.
Vzhľadom na nedostatok údajov, v súčasnosti nie je možné odhadnúť výpadok príjmov do štátneho rozpočtu spôsobených predĺžením dopredaja cigariet do vypredania zásob pre rok 2021. V prípade predĺženia dopredaja predmetných cigariet do vypredania zásob, výpadok príjmov štátneho rozpočtu bude predstavovať 37 centov na každom spotrebiteľskom balení cigariet predanom po 31. marci 2021 so starou sadzbou spotrebnej dane (t. j. sadzbou, ktorá bola platná do 31. januára 2021).
9
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Daňové príjmy (100)1
-4 400 000
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-4 400 000
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
0,00
0,00
0,00
0,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0,00
0,00
0,00
0,00
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0,00
0,00
0,00
0,00
Tovary a služby (630)2
0,00
0,00
0,00
0,00
Bežné transfery (640)2
0,00
0,00
0,00
0,00
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0,00
0,00
0,00
0,00
Kapitálové výdavky (700)
0,00
0,00
0,00
0,00
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0,00
0,00
0,00
0,00
RP EKRK 718 Rekonštrukcia a modernizácia
0,00
0,00
0,00
0,00
Kapitálové transfery (720)2
0,00
0,00
0,00
0,00
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0,00
0,00
0,00
0,00
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0,00
0,00
0,00
0,00
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
11
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrh zákona v prípade úpravy lehoty dopredaja cigariet ovplyvní tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj cigariet v daňovom voľnom obehu. Ide predovšetkým o bary, kasína, herne a pohostinstvá.
Navrhované opatrenie odkladu odvodov z hazardných hier sa týka všetkých prevádzkovateľov hazardných hier, pričom sa predpokladá, že ho využijú prevádzkovatelia výherných prístrojov, terminálov videohier, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a iných technických zariadení, ktorí prevádzkujú hazardné hry v herniach a v kasínach, ktoré ešte stále zatvorené, a ktorí uhrádzajú paušálne odvody. Počet takýchto prevádzkovateľov je cca 20. Ide všetko o MSP.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladá sa zníženie priamych finančných nákladov subjektov podnikajúcich s tabakovými výrobkami, ktoré spočíva v ušetrení nákladov spojených s likvidáciou nepredaných spotrebiteľských balení cigariet.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nepredpokladajú sa nepriame finančné náklady.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladá sa zníženie administratívnej záťaže dotknutých subjektov, nakoľko subjekty podnikajúce s tabakovými výrobkami nebudú mať povinnosť oznámiť správcovi dane
12
množstvo nepredaných spotrebiteľských balení cigariet a následne nebudú povinní požiadať colný úrad o ich zničenie na vlastné náklady.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nepredpokladá sa vplyv navrhovaných zmien na konkurencieschopnosť a správanie podnikov na trhu.
Navrhovaným opatrením odkladu odvodov sa umožní prevádzkovateľom hazardných hier prekonať časový výpadok tržieb odložením ich záväzkov z odvodov z hazardných hier.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Navrhovaná zmena nemá vplyv na inovácie.
13
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov sa okrem iného predlžuje zavedenie nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré patria do skupiny osobných ochranných prostriedkov rizikovej kategórie III podľa osobitného predpisu, ktoré slúžia na zabezpečenie vyššej ochrany dýchacích orgánov a ktoré filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3. Predpokladáme pozitívny vplyv na hospodárenie domácnosti z dôvodu, že ochranné prostriedky, ktoré účinným prostriedkom v boji proti ochoreniu COVID-19 pri uplatňovaní nulovej sadzby DPH cenovo dostupnejšie. Okrem zamedzenia šírenia pandémia spôsobenej ochorením COVID-19 sa uvedené opatrenie prejaví aj znížením výdavkov domácností.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Právnické a fyzické osoby, ktoré nakupujú osobné ochranné prostriedky dýchacích ciest s vyšším stupňom ochrany.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
bez vplyvu
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
bez vplyvu
14
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
bez vplyvu
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1: Fyzické osoby a právnické osoby, ktoré nakupujú osobné ochranné prostriedky dýchacích ciest s vyšším stupňom ochrany.
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Ministerstvo financií SR nemá k dispozícii dáta, na základe ktorých by bolo možné presne kvantifikovať pozitívny vplyv na výdavky domácnosti. V súčasnosti nie je možné presné vyčíslenie dopadov navrhovaných opatrení z dôvodu, že nie je možné odhadnúť mieru šírenia pandémie spôsobenej ochorením COVID-19 ako aj vývoj cien ochranných prostriedkov.
Ministerstvo financií SR vypracovalo kvalifikovaný odhad negatívnych dopadov na štátny rozpočet na základe dát o predaji respirátor od zavedenia nulovej sadzby DPH prostredníctvom e-kasa klient.
Odhadovaný výpočet predpokladá fiškálny vplyv opatrenia v roku 2021 vo výške okolo 4,4 mil. eur. Na základe toho je možné konštatovať, že tento negatívny vplyv sa premietne v znížených výdavkoch domácnosti.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
bez vplyvu
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
3,6 milióna
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
bez vplyvu
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
15
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celo-životnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Predĺžením zavedenia nulovej sadzby DPH na osobné ochranné prostriedky dýchacích ciest s vyšším stupňom ochrany sa tieto ochranné prostriedky stávajú pre občanov cenovo dostupnejšie.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
bez vplyvu
16
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Návrh dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného znevýhodnenia, veku a sexuálnej orientácie. Nevedie k nepriamej diskriminácie niektorých skupín obyvateľstva.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
bez vplyvu
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
bez vplyvu
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
bez vplyvu
17
Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
bez vplyvu
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
bez vplyvu
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
bez vplyvu
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
bez vplyvu
18
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)Primárne právo:
-čl. 106, 110 114 a čl. 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7.6.2016) v platnom znení,
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016) v platnom znení.
b)Sekundárne právo:
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/425 z 9. marca 2016 o osobných
ochranných prostriedkoch a o zrušení smernice Rady 89/686/EHS (Ú. v. L 81, 31.3.2016), gestor: MPSVR SR, ÚNMS SR, MH SR,
-smernica Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný
systém spotrebných daní (prepracované znenie) (Ú. v. L 58, 27.2.2020), gestor: MF SR.
c)Nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Bezpredmetné.
b)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)Bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
19
B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1 (§ 3a)
Daňový subjekt, ktorý nie je povinný komunikovať s finančnou správou elektronickými prostriedkami (cez portál FS alebo UPVS), môže oznámenie o predlžení lehoty na podanie daňového priznania, podať aj iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom. Takéto podanie sa bude považovať za doručené a nie je potrebné doručiť ho do piatich dní aj v listinnej podobe. Daňový subjekt môže takéto oznámenie vytlačiť, podpísať a následne naskenované alebo odfotené zaslať ako prílohu prostredníctvom e-mailovej komunikácie. Finančná správa potvrdí doručenie oznámenia.
K bodu 2 (§ 24ja)
Navrhuje sa predĺženie uplatňovania nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na vybrané ochranné prostriedky, ktorými filtračné tvárové polmasky typu FFP2 alebo FFP3 (tzv. respirátory) spĺňajúce podmienky podľa osobitných predpisov, do 30. júna 2021
K bodu 3 (§24ma)
Návrhom ustanovenia sa sleduje najmä nastavenie dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021.
Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
K bodu 4 (§ 30oa)
Navrhuje sa upraviť odklad platenia odvodov z hazardných hier počas roku 2021 tak, ako je to podrobne popísané vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Z navrhovanej dikcie ustanovenia § 30oa ods. 1 je zrejmé, že počas odkladu úhrady odvodu nebude prevádzkovateľ hazardnej hry musieť platiť úrok z omeškania podľa zákona o hazardných hrách (pretože ex lege nebude v omeškaní), za obdobie odkladu však bude povinný zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb.
Ustanovením odseku 2 sa zároveň zabezpečí, že doba presahujúca jeden mesiac, počas ktorej je prevádzkovateľ hazardnej hry v omeškaní s úhradou odvodu, a po uplynutí ktorej mu Úrad pre reguláciu hazardných hier môže siahnuť na finančnú zábezpeku podľa § 67 ods. 5 písm. f) prvého bodu zákona o hazardných hrách, sa začne počítať od uplynutia lehoty na odklad úhrady odvodu podľa tohto zákona, to znamená až od 1. januára 2022.
K bodu 5
K § 36e
V súvislosti s vyhlásením núdzového stavu, zákazom vychádzania a iných dlhotrvajúcich obmedzení v dôsledku šírenia pandémie COVID-19 aj v roku 2021 sa spoločenstvá a správcovia dostávajú do časovej tiesne pri plnení zákonnej povinnosti predložiť ročné vyúčtovanie a správu o činnosti za rok 2020. Situácia je problematická aj preto, že osoby
20
reálne vykonávajúce správu bytových domov a nebytových budov takisto zasiahnuté ochorením COVID-19, čo komplikuje napr. zabezpečenie odpočtu meradiel spotreby energii a vody. Ani vykonanie odpočtu meradiel samotnými vlastníkmi bytov a nebytových priestorov prakticky nerieši dĺžku času nevyhnutného na predloženie ročného vyúčtovania a správy o činnosti, pretože vyvoláva potrebu manuálneho spracovania údajov, teda spracovanie vyúčtovania si vyžiada dlhší čas, ako obvykle.
Zákon NR SR č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov ukladá spoločenstvám a správcom povinnosť najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti a zároveň vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome. Za nesplnenie tejto povinnosti zákon umožňuje vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome sankcionovať správcu neuhradením poplatku za správu. Nesplnenie tejto povinnosti sa považuje takisto za porušenie spotrebiteľskej zmluvy, za ktorú sa pokladá aj zmluva o výkone správy. V súčasnej situácii je možné predpokladanú stratu nároku za platbu považovať za diskriminačné, správcami nezavinené nesplnenie povinnosti spôsobené okolnosťami, ktoré nemôžu ovplyvniť.
Navrhované „posunutie“ termínu predloženia správy a vyúčtovania nemá žiadny vplyv na povinnosť vlastníkov zaplatiť nedoplatok z vyúčtovania, resp. na povinnosť správcov a spoločenstiev vrátiť preplatok, prípadne na reklamáciu vyúčtovania.
K § 36f
Súčasné znenie zákona NR SR č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov umožňuje vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome zúčastňovať sa na správe domu osobnou účasťou na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní, ak vlastník nesplnomocnil inú osobu, aby ho zastupovala. Vzhľadom na skutočnosť, že účasť vlastníkov na schôdzach a na písomnom hlasovaní je z dôvodu pandémie problematická, navrhuje sa umožniť vlastníkom okrem priamej účasti na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní aj hlasovanie prostredníctvom elektronických prostriedkov.
Použitie elektronických prostriedkov nepredstavuje nový osobitný typ hlasovania (novú formu účasti a hlasovania). Ide len o možnosť uľahčiť vlastníkom počas pandémie výkon ich vlastníckych práv aj iným spôsobom, než osobnou účasťou.
Za elektronické prostriedky možno považovať také technické prostriedky na prenos obrazu a zvuku zo schôdze vlastníkov v reálnom čase, ktoré umožňujú obojsmernú komunikáciu, ako aj iné prostriedky informačnej a komunikačnej technológie, umožňujúce individualizovaný prejav vôle, napríklad elektronická pošta alebo iný komunikačný program, ktorý identifikuje vlastníka nezameniteľným spôsobom, napríklad pridelením identifikátora správcom alebo spoločenstvom.
Z dôvodu zachovania právnej istoty je potrebné v zákone aspoň rámcovo ustanoviť podmienky, ktoré musí elektronický prostriedok spĺňať a umožniť, napr. overenie totožnosti a účasti vlastníka (autenticita), špecifikáciu prejavu vôle (hlasu), ochranu hlasovania a jeho výsledkov pred zneužitím.
21
Vzhľadom na individuálny prístup k technickým prostriedkom pri elektronickom hlasovaní nebude možné zabezpečiť zastupovanie vlastníka bytu alebo nebytového priestoru. Elektronické hlasovanie umožniť priamy prejav vôle vlastníka, pretože z dôvodu protiepidemických opatrení nie je vhodné združovanie občanov na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní.
Za riadny a nerušený priebeh elektronického hlasovania zodpovedá spoločenstvo, správca alebo vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome, ktorí zvolali schôdzu vlastníkov alebo vyhlásili písomné hlasovanie. V zápisnici zo schôdze vlastníkov alebo z písomného hlasovania musia byť osobitne uvedení vlastníci, ktorí hlasovali elektronicky, aby bolo zrejmé, ktorí vlastníci uplatnili svoj hlas elektronicky nielen z dôvodu kontroly priebehu hlasovania zo strany vlastníkov, ale aj z dôvodu prípadného uplatnenia práva prehlasovaného vlastníka na súde.
K článku II
Navrhuje sa ustanoviť účinnosť zákona dňom vyhlásenia.
Bratislava 17. marca 2021
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Eduard Heger, v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky