NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
______________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-41/2021
386a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana FOLTINA, Mariána VISKUPIČA, Jany ŽITŇANSKEJ a Vladimíry MARCINKOVEJ na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 386) v druhom čítaní.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 561 z 29. januára 2021 rozhodla o tom, že návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana FOLTINA, Mariána VISKUPIČA, Jany ŽITŇANSKEJ a Vladimíry MARCINKOVEJ na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 386) prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
Uvedené výbory predmetný návrh zákona prerokovali.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana FOLTINA, Mariána VISKUPIČA, Jany ŽITŇANSKEJ a Vladimíry MARCINKOVEJ na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 386) výbory prerokovali a odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 241 zo 16. marca 2021 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 87 z 9. marca 2021.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré predmetný návrh zákona prerokovali, prijali tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 5 ods. 1 úvodnej vete sa slová „oznámi a preukáže vyberateľovi úhrady podľa § 9 ods. 6 písm. b)," nahrádzajú slovami „oznámi vyberateľovi úhrady podľa § 9 ods. 7 písm. b),“.“.
Navrhovanou úpravou sa ruší povinnosť platiteľa úhrady podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z. (odberateľ elektriny v domácnosti) preukazovať skutočnosti zakladajúce nárok na oslobodenie od povinnosti platiť úhradu (tzn. priznanie statusu osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, poberanie dôchodkových dávok alebo dávok v hmotnej núdzi). Túto skutočnosť bude takýto platiteľ úhrady len oznamovať vyberateľovi úhrady, ktorý si túto skutočnosť (tzn. oprávnenosť nároku na oslobodenie od povinnosti platiť úhradu) preverí na základe súčinnosti poskytovanej Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a Sociálnou poisťovňou. Navrhovanou úpravou dochádza k redukcii administratívnych povinností pre platiteľov úhrad podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 až 4, ktoré znejú:
„2. V § 5 ods. 1 písm. b) sa za slová „podľa osobitného predpisu8a)“ vkladá čiarka a slová „poberateľom dôchodkov starobného dôchodkového sporenia podľa osobitného predpisu8aa)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8aa znie:
8aa) § 29 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
3. V § 5 ods. 2 sa vypúšťajú slová „a preukázal“, bodka na konci vety sa nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „na písomné oznámenie sa vzťahuje ustanovenie § 9 ods. 8.“.
4. V § 5 ods. 3 písm. a) sa slová „Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky,9)nahrádzajú slovami „Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb,9)“.Poznámka pod čiarou k odkazu 9 znie:
9) § 1 ods. 1 zákona č. 402/2013 Z. z. o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
K bodu 2: Navrhovanou úpravou sa upresňuje, že od platenia úhrady je oslobodený aj platiteľ úhrady podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z. (odberateľ elektriny v domácnosti), ktorý je poberateľom príslušného dôchodku starobného dôchodkového sporenia podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 3: Navrhovaná úprava nadväzuje na navrhovanú úpravu v ustanovení úvodnej vety § 5 ods. 1 zákona č. 340/2012 Z. z., ktorou sa ruší povinnosť preukázať skutočnosti zakladajúce nárok na oslobodenie od povinnosti platiť úhradu (tzn. preukázať priznanie statusu osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, poberanie dôchodkových dávok alebo dávok v hmotnej núdzi).
K bodu 4: Navrhovaná úprava reflektuje na skutočnosť, že Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky bol zrušený zákonom č. 402/2013 Z. z. a jeho právnym nástupcom sa stal Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V čl. I bod 2 znie:
„2. V § 6 ods. 1 sa vypúšťa druhá veta.“.
Navrhovanou úpravou sa ruší v súčasnosti platná právna úprava, podľa ktorej je platiteľ úhrady podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z. (odberateľ elektriny v domácnosti), ktorý je odberateľom elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach, povinný pre vznik nároku platiť úhradu len za jedno odberné miesto oznamovať a preukazovať odber elektriny vo viacerých odberných miestach.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. V čl. I sa za bod 2 vkladajú nové body 3 až 5, ktoré znejú:
„3. V § 6 odsek 2 znie:
„(2) Platiteľ podľa § 3 písm. a), ktorý je evidovaný dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach, platí úhradu za príslušné obdobie, za ktoré sa úhrada platí, bez ohľadu na počet jeho odberných miest len raz.“.“.
„4. V § 6 ods. 4 prvej vete sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „do tohto počtu sa nezapočítavajú zamestnanci vykonávajúci prácu na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.17)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 17 znie:
17) § 223 až 228a Zákonníka práce.“.“.
„5. V § 6 ods. 4 druhej vete sa slová „štvrťrok, polrok alebo rok“ nahrádzajú slovami „kalendárny štvrťrok, kalendárny polrok alebo kalendárny rok“.“.
Odôvodnenie k bodu 3. Navrhovanou úpravou sa priamo zákonom stanovuje, že platiteľ úhrady podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z., ktorý je odberateľom elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach bude úhradu za príslušné obdobie platiť len raz,
a to bez toho, aby musel vyberateľovi úhrady preukazovať skutočnosť, že je odberateľom elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach. Navrhovanou úpravou dochádza k redukcii administratívnych povinností pre platiteľov úhrad podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z. a súčasne sa pre týchto platiteľov zavádza pri viacnásobnom odbere elektriny automatický nárok na platenie úhrady za príslušné obdobie len raz.
Odôvodnenie k bodu 4. Navrhovaná úprava reflektuje na nejednotnú rozhodovaciu prax všeobecných súdov, ktoré v súdnych konaniach o zaplatenie úhrady v niektorých prípadoch započítavajú zamestnancov, ktorí pracujú na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, do počtu zamestnancov relevantného na určenie sadzby úhrady (zaraďujú ich do skupiny zamestnancov v obdobnom pracovnom vzťahu) a v niektorých prípadoch ich do tohto počtu nezapočítavajú. Navrhovaná úprava za cieľ túto nejednoznačnosť aplikačnej súdnej praxe odstrániť tak, že výslovne vylúči započítanie zamestnancov, ktorí pracujú len na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, do počtu zamestnancov relevantného na určenie sadzby úhrady.
Odôvodnenie k bodu 5. Navrhovanou úpravou sa pre platiteľov úhrady, ktorí ju platia jednorazovo za štvrťrok, polrok alebo rok, zjednocuje platobné obdobie na kalendárny štvrťrok, kalendárny polrok alebo na kalendárny rok.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. V čl. I bod 3 znie:
„3. V § 6 odsek 5 znie:
„(5) Ak sa zmení počet zamestnancov rozhodujúci na určenie sadzby úhrady pre platiteľa podľa § 3 písm. b), povinnosť platiť zmenenú sadzbu úhrady vzniká
a)od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom došlo k zmene počtu zamestnancov, ak sa platí úhrada mesačne,
b)od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí obdobia, za ktoré sa platí úhrada jednorazovo, ak sa platí úhrada jednorazovo za kalendárny štvrťrok, kalendárny polrok alebo za kalendárny rok.“.“.
Navrhovanou úpravou sa pre platiteľov úhrady podľa § 3 písm. b) zákona č. 340/2012 Z. z. (zamestnávatelia) zjednocuje režim uplatnenia zmeny sadzby úhrady v dôsledku zmeny počtu zamestnancov. Súčasne sa ruší naviazanie vzniku nároku na platenie nižšej sadzby úhrady v prípade poklesu počtu zamestnancov na preukázanie zníženia počtu zamestnancov. Sadzba úhrady sa pri tejto skupine platiteľov bude stanovovať vždy podľa skutočného počtu zamestnancov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
6. V čl. I sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú:
„4. V § 6 sa vypúšťa odsek 6.“.
„5. V § 7 ods. 3 sa slová „štvrťrok, polrok alebo rok“ nahrádzajú slovami „kalendárny štvrťrok, kalendárny polrok alebo za kalendárny rok“.“.
Odôvodnenie k bodu 4. Navrhovanou úpravou sa vypúšťa v súčasnosti platná právna úprava zvýšenia sadzby úhrady v dôsledku zvýšenia počtu zamestnancov, keďže zmena sadzby úhrady (tzn. jej zvýšenie alebo zníženie) v dôsledku zmeny počtu zamestnancov sa jednotne upravuje v navrhovanom ustanovení § 6 ods. 5.
Odôvodnenie k bodu 5. Navrhovanou úpravou sa pre platiteľov úhrady, ktorí ju platia jednorazovo za štvrťrok, polrok alebo rok, zjednocuje platobné obdobie na kalendárny štvrťrok, kalendárny polrok alebo na kalendárny rok.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. V čl. I bod 4 znie:
„4. § 9 vrátane nadpisu znie:
§ 9
Evidencia platiteľov
(1) Vyberateľ úhrady na účely výberu úhrady, kontroly platenia úhrady a na účely vymáhania úhrady vedie evidenciu platiteľov. Evidencia platiteľov obsahuje dátum vzniku, zmeny a zániku povinnosti platiť úhradu, a ak ide o platiteľa podľa
a)§ 3 písm. a), meno, priezvisko, rodné číslo, trvalý pobyt, adresu odberného miesta, číslo sústredeného inkasa platieb obyvateľstva, ak platí úhradu prostredníctvom poštového podniku, číslo odberného miesta, energetický identifikačný kód (EIC) odberného miesta, adresu na doručovanie písomností a adresu elektronickej pošty,
b)§ 3 písm. b), ktorý je
1.právnickou osobou, názov alebo obchodné meno, sídlo, identifikačné číslo organizácie, adresu na doručovanie písomností, adresu elektronickej pošty a počet zamestnancov rozhodujúci na určenie sadzby úhrady,
2.fyzickou osobou, obchodné meno, miesto podnikania, identifikačné číslo organizácie alebo meno, priezvisko, trvalý pobyt, dátum narodenia, adresu na doručovanie písomností, adresu elektronickej pošty a počet zamestnancov rozhodujúci na určenie sadzby úhrady.
(2) Evidencia platiteľov obsahuje okrem údajov podľa odseku 1 aj
a)údaje o fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá trvalý pobyt na adrese odberného miesta platiteľa, ktorý je na základe tejto skutočnosti oslobodený od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. a) v rozsahu meno, priezvisko a rodné číslo,
b)údaje o fyzickej osobe, ktorá je príjemcom pomoci v hmotnej núdzi a s ktorou je platiteľ spoločne posudzovanou osobou v rozsahu meno, priezvisko a rodné číslo, ak je platiteľ na základe tejto skutočnosti oslobodený od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. c),
c)skutočnosť, že platiteľ je oslobodený od platenia úhrady a dôvod pre ktorý je platiteľ oslobodený od platenia úhrady, ak ide o platiteľa úhrady oslobodeného od platenia úhrady podľa § 5 ods. 1.
(3) Do 30 dní od doručenia písomnej žiadosti vyberateľa úhrady a za úhradu nevyhnutných nákladov je na účely vedenia a kontroly evidencie platiteľov podľa odseku 1
a)dodávateľ elektriny povinný elektronicky poskytnúť vyberateľovi úhrady údaje v rozsahu evidencie, ktorú vedie dodávateľ elektriny podľa osobitného predpisu,3) a energetický identifikačný kód (EIC) odberného miesta, ak ním disponuje,
b)prevádzkovateľ distribučnej sústavy povinný elektronicky poskytnúť vyberateľovi úhrady údaje o ním registrovaných odberných miestach21) odberateľov elektriny v domácnosti v rozsahu meno, priezvisko a dátum narodenia odberateľa elektriny v domácnosti, adresa odberného miesta, číslo odberného miesta, energetický identifikačný kód (EIC) odberného miesta, katastrálne územie, v ktorom sa odberné miesto nachádza, súpisné číslo stavby, v ktorej sa odberné miesto nachádza, dátum, od ktorého je odberateľ elektriny v domácnosti evidovaný v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti a názov dodávateľa elektriny, ak uvedenými údajmi disponuje.
(4) Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny poskytuje vyberateľovi úhrady na základe uzavretej dohody elektronicky údaje zo svojho informačného systému na účely kontroly oslobodenia platiteľa od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. a) a c). Na účely kontroly poskytuje vyberateľovi úhrady osobné údaje platiteľa v rozsahu meno, priezvisko, rodné číslo a trvalý pobyt a údaj o tom, či platiteľ je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím, alebo údaj o tom, či osoba, ktorá trvalý pobyt na adrese odberného miesta platiteľa je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím, ak si platiteľ úhrady podľa § 3 písm. a) uplatňuje nárok na oslobodenie od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. a), alebo údaj o tom či platiteľ je poberateľom dávky v hmotnej núdzi alebo osobou
spoločne posudzovanou s poberateľom dávky v hmotnej núdzi.
(5) Sociálna poisťovňa poskytuje vyberateľovi úhrady na základe uzavretej dohody elektronicky údaje zo svojho informačného systému na účely kontroly počtu zamestnancov platiteľa podľa § 3 písm. b) a na účely kontroly oslobodenia platiteľa od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. b). Sociálna poisťovňa poskytuje vyberateľovi úhrady na účely kontroly
a)počtu zamestnancov platiteľa podľa § 3 písm. b), ktorý je
1.právnickou osobou, údaj o názve alebo o obchodnom mene, sídle, identifikačnom čísle organizácie a o počte zamestnancov platiteľa,21a)
2.fyzickou osobou, údaj o obchodnom mene, mieste podnikania, identifikačnom čísle organizácie alebo dátume narodenia, ak identifikačné číslo organizácie nemá pridelené, mene, priezvisku a o počte zamestnancov platiteľa,21a)
b)oslobodenia platiteľa od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. b) údaj o mene, priezvisku, rodnom čísle platiteľa a údaje o tom, či platiteľ je poberateľom dôchodkových dávok podľa osobitného predpisu,8a) poberateľom dôchodkov starobného dôchodkového sporenia podľa osobitného predpisu,8aa) či platiteľ právo na pravidelný mesačný príjem zo zárobkovej činnosti8b) a či je platiteľ povinne poistenou samostatne zárobkovo činnou osobou.
(6) Miestny orgán štátnej správy na úseku katastra21b) je povinný poskytnúť na základe písomnej žiadosti vyberateľa úhrady súčinnosť na účely kontroly evidencie platiteľov podľa § 3 písm. a) do 30 dní od doručenia žiadosti. Miestny orgán štátnej správy na úseku katastra poskytuje vyberateľovi úhrady údaje o ním evidovanom katastrálnom území, v ktorom sa odberné miesto nachádza, súpisné číslo stavby, v ktorej sa odberné miesto nachádza a údaj o tom, či stavba, v ktorej sa odberné miesto nachádza, je rodinným domom alebo bytom.
(7) Platiteľ je povinný písomne oznámiť vyberateľovi úhrady do 30 dní
a)vznik, zmenu alebo zánik povinnosti platiť úhradu,
b)vznik alebo zánik oslobodenia od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1,
c)začatie a ukončenie odberu elektriny v každom jeho odbernom mieste, ak ide o platiteľa podľa § 3 písm. a), ktorý je evidovaný dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach.
(8) V písomnom oznámení podľa odseku 7 uvedie platiteľ podľa § 3 písm. a) meno, priezvisko, rodné číslo, trvalý pobyt, adresu odberného miesta, energetický identifikačný kód (EIC) odberného miesta, adresu na doručovanie písomností a adresu elektronickej pošty. Platiteľ podľa § 3 písm. a) uvedie okrem údajov podľa prvej vety aj
a)údaje o fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá trvalý pobyt na adrese odberného miesta platiteľa, ktorý je na základe tejto skutočnosti oslobodený od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. a) v rozsahu meno, priezvisko a rodné číslo,
b)údaje o fyzickej osobe, ktorá je príjemcom pomoci v hmotnej núdzi a s ktorou je platiteľ spoločne posudzovanou osobou v rozsahu meno, priezvisko a rodné číslo, ak platiteľ na základe tejto skutočnosti nárok na oslobodenie od povinnosti platiť úhradu podľa § 5 ods. 1 písm. c),
(9) Prílohou písomného oznámenia o zániku povinnosti platiť úhradu je aj
a)doklad o ukončení odberu elektriny v odbernom mieste, pre ktoré bol platiteľ evidovaný dodávateľom elektriny ako odberateľ elektriny v domácnosti, alebo
b)doklad o zmene odberateľa elektriny v domácnosti v odbernom mieste, pre ktoré bol platiteľ evidovaný dodávateľom elektriny ako odberateľ elektriny v domácnosti.
(10) V písomnom oznámení podľa odseku 7 uvedie platiteľ podľa § 3 písm. b), ktorý je
a)právnickou osobou, názov alebo obchodné meno, sídlo, identifikačné číslo organizácie, adresu na doručovanie písomností, adresu elektronickej pošty a počet zamestnancov rozhodujúci na určenie sadzby úhrady,
b)fyzickou osobou, obchodné meno, miesto podnikania, identifikačné číslo organizácie alebo meno, priezvisko, trvalý pobyt, adresu na doručovanie písomností, adresu elektronickej pošty a počet zamestnancov rozhodujúci na určenie sadzby úhrady.
(11) Platiteľ podľa § 3 písm. b) je na účely kontroly počtu zamestnancov evidovaných v evidencii platiteľov povinný na požiadanie vyberateľa úhrady preukázať počet zamestnancov rozhodujúci na určenie sadzby úhrady podľa § 6 ods. 3.
(12) Na účel kontroly plnenia povinností podľa odseku 7 a na účel vymáhania úhrady vyberateľ úhrady bezplatný prístup k údajom z registra obyvateľov Slovenskej republiky21c) a k údajom z registra fyzických osôb21d) a je oprávnený aj bez súhlasu dotknutej osoby získavať a spracúvať jej osobné údaje z uvedených registrov, v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu spracovania. 21e)
(13) Osobné údaje, ktoré vyberateľ úhrady získa podľa tohto zákona, podliehajú ochrane podľa osobitného predpisu;22) vyberateľ úhrady ich môže využívať len na účely podľa tohto zákona.
(14) Na účely overenia nároku podľa § 5 ods. 1, vyberania úhrady, kontroly platenia úhrady a na účely vymáhania úhrady, je vyberateľ úhrady oprávnený aj bez súhlasu dotknutej osoby získavať a spracúvať jej osobné údaje kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním úradných dokladov v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu spracúvania.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 21a až 22 znejú:
21a) Zákon č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
21b) § 11 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
21c) § 12 23 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
21d) § 23a až 23c zákona č. 253/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
21e) § 15 písm. a) prvý a druhý bod, štvrtý šiesty bod a trinásty bod, § 15 písm. b), § 16 písm. a) prvý a druhý bod, štvrtý šiesty bod a trinásty bod, § 16 písm. b) a § 23b ods. 1 písm. d) prvý štvrtý bod, jedenásty bod, štrnásty bod a šestnásty bod zákona č. 253/1998 Z. z. v znení zákona č. 190/2013 Z. z.
22) Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.“.
Navrhovanou úpravou sa spresňuje vedenie evidencie platiteľov vyberateľom úhrady. Presnejšie sa definuje rozsah údajov, ktoré sa vedú v evidencii platiteľov. Za účelom efektívnejšej správy úhrady sa upravuje súčinnosť, ktorú vyberateľovi úhrady poskytujú príslušné štátne orgány, Sociálna poisťovňa, dodávatelia elektriny a prevádzkovatelia distribučnej sústavy. V rámci navrhovanej súčinnosti týchto subjektov sa preferuje elektronické poskytovanie dát. Súčasne sa upravuje oznamovacia povinnosť platiteľov úhrad, pričom v porovnaní v súčasnosti platnou úpravou dochádza k významnej redukcii ich povinnosti preukazovať vybrané skutočnosti pri plnení ich oznamovacej povinnosti (napr. dôvody oslobodenia od povinnosti
platiť úhradu v prípade platiteľa podľa § 3 písm. a) alebo počtu zamestnancov v prípade platiteľa podľa § 3 písm. b)), čím dochádza k redukcii administratívnej záťaže platiteľov úhrad.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
8. V čl. I sa vypúšťajú body 5 až 8.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V novom navrhovanom znení ustanovenia § 9 (bod 7 tohto pozmeňujúceho návrhu) sa navrhuje komplexne upraviť evidenciu platiteľov úhrad, a to vrátane súčinnosti poskytovanej vyberateľovi úhrady za účelom vedenia a kontroly evidencie platiteľov zo strany tretích osôb. Z tohto dôvodu sa navrhuje vypustenie bodov 5 a 7. Pokiaľ ide o navrhované zavedenie novej povinnosti správcu úhrady informovať platiteľov podľa § 3 písm. b) zákona č. 340/2012 Z. z. (zamestnávatelia) o nesplnení povinnosti podľa zákona č. 340/2012 Z. z., tak s ohľadom na skutočnosť, že obdobná povinnosť, ktorá sa týka oboch skupín platiteľov úhrad (odberatelia elektriny v domácnosti a zamestnávatelia), vyplýva správcovi úhrady z platného ustanovenia § 10 ods. 2 zákona č. 340/2012 Z. z., sa navrhuje bod 8 novely zákona vypustiť.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
9. V čl. I bod 9 sa slová „§ 9 ods. 8“ nahrádzajú slovami „§ 9 ods. 8 alebo ods. 10“.
V nadväznosti na navrhovanú úpravu znenia § 9 sa upravuje vnútorný odkaz na príslušné ustanovenia zákona.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
10. V čl. I bod 10 znie:
„10. Za § 13a sa vkladá § 13b, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 13b
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2021
(1) Platiteľ, ktorý platil úhradu jednorazovo za štvrťrok, polrok alebo rok podľa § 7 ods. 3 v znení účinnom do 30. júna 2021, ktorý sa nezhoduje s trvaním kalendárneho štvrťroka, kalendárneho polroka alebo kalendárneho roka, sa od 1. júla 2021 považuje za platiteľa, ktorý platí úhradu mesačne.
(2) Na povinnosť platiteľa podľa § 3 písm. b) preukazovať počet zamestnancov vo vzťahu k obdobiu pred 1. júlom 2021 sa vzťahuje právna úprava účinná do 30. júna 2021.
(3) Na vznik nároku na platenie úhrady len za jedno odberné miesto u platiteľa podľa § 3 písm. a), ktorý je evidovaný dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach v období pred 1. júlom 2021 sa vzťahuje právna úprava účinná do 30. júna 2021.“.“.
V súvislosti s navrhovaným zjednotením platobných období pre platiteľov úhrady, ktorí ju platia jednorazovo za štvrťrok, polrok alebo rok sa kalendárny rok, na kalendárny štvrťrok, kalendárny polrok alebo na kalendárny rok sa prechodným ustanovením upravuje postavenie takýchto platiteľov úhrad, ktorí úhradu platila za obdobia, ktoré sa nezhodujú s kalendárnym štvrťrokom, kalendárnym polrokom alebo na kalendárnym rokom, tak že sa preklasifikujú zákonom na platiteľov, ktorí platia úhradu mesačne.
Keďže sa navrhovanou právnou úpravou ruší povinnosť platiteľa podľa § 3 písm. b) zákona č. 340/2012 Z. z. (zamestnávateľ) preukazovať počet zamestnancov pri oznamovaní počtu zamestnancov relevantných pre učenie sadzby úhrady a pre platiteľov podľa § 3 písm. a) zákona č. 340/2012 Z. z. (odberatelia elektriny v domácnosti) sa ruší povinnosť preukazovať odber elektriny v domácnosti vo viacerých odberných miestach za účelom vzniku nároku platiť úhradu len za jedno odberné miesto, tak sa za účelom právnej istoty stanovuje, že pre obdobie do času nadobudnutia účinnosti novely, pokiaľ ide o preukazovanie počtu zamestnancov relevantných pre učenie sadzby úhrady a vznik nároku na platenie úhrady len za jedno odberné miesto v prípade viacnásobného odberateľa elektriny v domácnosti, platí doterajšia právna úprava (tzn. nedochádza k zrušeniu týchto povinností aj pre obdobie pred nadobudnutím účinnosti novely zákona).
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
11. K čl. II
V čl. II sa slová „písmenom q)“ nahrádzajú slovami „písmenom s)“ a súčasne sa písmeno q) označuje ako písmeno s).
Legislatívno-technická úprava. V platnom znení § 226 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. je písmeno q) a aj písmeno r). Dopĺňané písmeno sa preto označuje ako písmeno s).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
12. V čl. III sa slová „1. mája 2021“ nahrádzajú slovami „1. júla 2021“.
Účinnosť zmeny právnej úpravy sa navrhuje na 1. júla 2021 z dôvodu, aby vyberateľ úhrady mal časový priestor na nevyhnutnú adaptáciu svojich informačných systémov pre evidenciu úhrady.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona podľa § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku NR SR odporúča Národnej rade Slovenskej republiky uvedený návrh zákona (tlač 386) schváliť.
O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať:
spoločne o bodoch 1 až 12 s odporúčaním schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania predmetného návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá č. 95 zo 16. marca 2021.
Gestorský výbor určil poslanca Róberta Haláka za spoločného spravodajcu výborov a poveril ho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov.
16. marca 2021
Kristián Čekovský
predseda
Výboru NR SR pre kultúru a médiá