sprostredkovania informácií verejnosti. Aktuálne takouto organizáciou je napr. Asociácia na ochranu novinárskej etiky. Samozrejme, nejedná sa len o tento subjekt a v prípade že návrhy na člena komisie pošle viacero právnických osôb spĺňajúcich definíciu v § 18b ods. 1 písm. e) zákona, zástupcu za tieto právnické organizácie vyberie Rada RTVS.Za odborníka sa považuje fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie, najmenej tri roky odbornej praxe v zákonom požadovanej oblasti, je morálne spôsobilá a má profesionálne predpoklady na výkon funkcie člena etickej komisie. Dôležitým aspektom, ktorý musí člen komisie splniť je morálna spôsobilosť. Pod morálnou spôsobilosťou odborníka sa chápe napríklad to, že odborník neprejavuje sympatie k hnutiu podporujúcemu extrémizmus, nejedná sa o zástancu totalitných režimov resp. že nemá preukázanú príslušnosť k pôsobeniu v bývalej Štátnej bezpečnosti (ŠtB). Predmetná morálna spôsobilosť je dôležitým aspektom najmä z toho pohľadu, že aktuálne platná legislatíva Slovenskej republiky môže dotyčného odborníka vyhodnotiť ako bezúhonného, avšak vzhľadom na jeho osobu by pôsobenie takéhoto odborníka v komisii nebolo žiaduce.
Za odborníka sa považuje osoba s absolvovaným vysokoškolským vzdelaním minimálne I. stupňa. Požadovanú prax bude musieť kandidát hodnoverným spôsobom preukázať (napr. potvrdením zamestnávateľa, výpisom z príslušného registra, či iným spôsobom).
Návrhy kandidátov na členov komisie predkladajú rade len oprávnené subjekty. Výzvu na predkladanie návrhov kandidátov na členov komisie zverejňuje rada RTVS na webovom sídle Rozhlasu a televízie Slovenska a oznamuje príslušným subjektom formou listu, teda nestačí len písomné oznámenie napríklad formou elektronickej správy.
K § 18c
Členstvo v komisií má svoje obmedzenia. Za člena komisie možno vymenovať akúkoľvek fyzickú osobu, ktorá nebola obmedzená na spôsobilosti na právne úkony a je bezúhonná. Za bezúhonného sa považuje ten, kto nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin, pri ktorom výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený; bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov. Na účel preukázania bezúhonnosti poskytne fyzická osoba údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.
Člen komisie nesmie zastávať funkciu definovanú v § 10 ods. 3 zákona č. 532/2010 Z. z., teda funkciu prezidenta Slovenskej republiky, poslanca národnej rady, člena vlády Slovenskej republiky, štátneho tajomníka, vedúceho služobného úradu ministerstva, predsedu, vedúceho alebo riaditeľa ostatného ústredného orgánu štátnej správy, člena Rady pre vysielanie a retransmisiu, člena rady Audiovizuálneho fondu, funkciu v orgánoch štátnej správy, v orgánoch územnej samosprávy, funkciu prokurátora, sudcu a sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky. Člen komisie rovnako nemôže byť v pracovnoprávnom vzťahu alebo inom právnom vzťahu k RTVS, pokiaľ to zákon vyslovene v § 18b ods. 1 neustanovuje. Toto obmedzenie sa vzťahuje aj na člena komisie, ktorého blízka osoba je v riadiacej funkcií v RTVS. Za blízku osobu sa považuje príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel. Iné osoby v pomere rodinnom alebo obdobnom sa pokladajú za osoby sebe navzájom blízke, ak by ujmu, ktorú utrpela jedna z nich, druhá dôvodne pociťovala ako vlastnú ujmu. Členom komisie nemôže byť ani generálny riaditeľ či člen rady RTVS.
Členstvo v komisií je nezastupiteľné, teda člen komisie nevie splnomocniť iného, aby v jeho mene konal ako člen komisie.