K bodu 5 Podľa § 29 ods. 5 Správneho poriadku lehoty podľa tohto zákona neplynú, pokiaľ je konanie prerušené. Navrhuje sa, aby sa obdobným spôsobom upravili účinky prerušenia konania aj vo vzťahu k lehote ustanovenej v § 85 ods. 9 Colného zákona.
Ustanovuje sa, že ak colný úrad po dôkladnom posúdení považuje za nevyhnutné dočasné zadržanie peňažných prostriedkov v hotovosti predĺžiť, rozhodnutie o tomto predĺžení je vykonateľné dňom jeho vydania. Uvedené sa navrhuje vzhľadom na nevyhnutnosť zabezpečiť bezprostredné nastúpenie právnych účinkov predmetného rozhodnutia.
V súvislosti s inštitútom dočasného zadržania peňažných prostriedkov v hotovosti podľa osobitného predpisu (nariadenie EP a Rady (EÚ) 2018/1672) sa zakotvuje výnimka vo vzťahu k všeobecnému pravidlu ustanovenému v Správnom poriadku. Podľa § 55 ods. 1 Správneho poriadku, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak, včas podané odvolanie má odkladný účinok. Avšak vzhľadom na povahu predmetných rozhodnutí a potrebu ich okamžitých právnych účinkov a skutočnosti, že čl. 45 Colného kódexu Únie sa na takéto rozhodnutia nevzťahuje, sa navrhuje, aby odvolanie proti takýmto rozhodnutiam nemalo odkladný účinok
K čl. II
Navrhuje sa vypustenie písmena i) v § 20 ods. 3 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 250/2007 Z. z.“). Toto vypustenie sa navrhuje z toho dôvodu, že nariadenie EP a Rady (EÚ) 2019/1020 v článkoch 26 až 28 explicitne upravuje dôvody na odloženie prepustenia výrobku do voľného obehu, postupy a lehoty pre orgány dohľadu nad trhom vo vzťahu k informovaniu colných orgánov o ukončení pozastavenia alebo ponechaní pozastavenia v účinnosti. Ak sa orgány dohľadu nad trhom domnievajú, že dovážané výrobky nie sú v súlade s právom Únie a predstavujú závažné riziko, požiadajú colné orgány, aby prepustenie výrobku do voľného obehu odmietli.
Z uvedeného vyplýva, že osobitná úprava v národnej legislatíve (§ 20 ods. 3 písm. i) zákona č. 250/2007 Z. z.) je nadbytočná. Naďalej sa však bude postupovať analogicky ako doteraz, avšak pri vzájomnej komunikácii medzi orgánom dohľadu nad trhom a colným orgánom sa budú priamo uplatňovať ustanovenia nariadenia EP a Rady (EÚ) 2019/1020.
K čl. III
Novela zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej správe“) sa navrhuje v nadväznosti na navrhované zmeny v § 4 Colného zákona. Navrhovaná úprava § 40 ods. 1 zákona o finančnej správe na jednej strane ustanovuje, že prehliadku osoby je ozbrojený príslušník finančnej správy oprávnený vykonať aj vtedy, ak ide o kontrolu plnenia povinností podľa nariadenia EP a Rady (EÚ) 2018/1672 pri preprave peňažných prostriedkov v hotovosti, resp. kontrolu na účely plnenia povinností podľa predmetného nariadenia. Na druhej strane sa vypustenie textu v § 45 ods. 1 zákona o finančnej správe navrhuje z dôvodu, že overovanie, či podozrivá osoba nemá u seba zbraň, sa nevykonáva v rozsahu a spôsobom, ako je to ustanovené v § 40 ods. 1 zákona o finančnej správe. Ak by takéto overovanie mala robiť osoba rovnakého pohlavia, výrazne by sa skomplikovalo vykonávanie služobného zákroku a znemožnila by sa jeho operatívnosť a efektívnosť.