Dôvodová správa
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V návrhu zákona sa realizujú zmeny v súvislosti s implementáciou nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1672 z 23. októbra 2018 o kontrolách peňažných prostriedkov v hotovosti, ktoré vstupujú do Únie alebo opúšťajú Úniu, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1889/2005 (ďalej len „nariadenie EP a Rady (EÚ) 2018/1672“), ktoré sa týkajú oprávnení colných orgánov pri kontrole plnenia povinností podľa nariadenia EP a Rady (EÚ) 2018/1672 pri preprave peňažných prostriedkov v hotovosti.
V súlade s úvodným ustanovením nariadenia EP a Rady (EÚ) 2018/1672 v prípade pohybov peňažných prostriedkov v hotovosti bez sprievodu, napríklad peňažných prostriedkov v hotovosti, ktoré vstupujú do Únie alebo opúšťajú Úniu v poštových balíkoch, kuriérskych zásielkach, batožine bez sprievodu alebo ako náklad v kontajneroch, by mali mať príslušné orgány právomoc žiadať, aby odosielateľ alebo príjemca alebo ich zástupca splnili nahlasovaciu povinnosť, a to systematicky alebo od prípadu k prípadu v súlade s vnútroštátnymi postupmi. V návrhu zákona sa preto zakotvuje selektívny prístup podmieňujúci takýto postup colného úradu tým, že colný úrad disponuje informáciou o možnom súvise peňažných prostriedkov v hotovosti s trestnou činnosťou.
Zároveň sa upravujú podrobnosti dočasného zadržania peňažných prostriedkov v hotovosti a určovania ich hodnoty.
K bodu 2
V nadväznosti na nariadenie EP a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20. júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES a nariadení (ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (ďalej len „nariadenie EP a Rady (EÚ) 2019/1020“) sa ustanovuje, že príslušným colným orgánom na kontrolu a prípadné pozastavenie prepustenia dovážaného výrobku do voľného obehu je colný úrad. Colný úrad prepustenie pozastaví, ak zistí, že nie splnené určené podmienky na uvedenie dovážaného výrobku na trh alebo existuje dôvod domnievať sa, že výrobok nie je v súlade s právom Únie, ktoré sa naň vzťahuje.
Zároveň návrh zákona ustanovuje, že colný úrad dovážaný výrobok zničí, ak to nariadi orgán dozoru, dohľadu a kontroly. Orgán dozoru, dohľadu a kontroly tak v súlade s nariadením EP a Rady (EÚ) 2019/1020 urobí vtedy, keď to bude vzhľadom na existujúce riziko pre zdravie a bezpečnosť potrebné a primerané.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 1.
K bodu 4
Upravuje sa skutková podstata colného priestupku, resp. colného deliktu v súvislosti s porušením povinnosti spojenej s prepravou peňažných prostriedkov v hotovosti v nadväznosti na navrhované zmeny v § 4 Colného zákona.
2
K bodu 5
Podľa § 29 ods. 5 Správneho poriadku lehoty podľa tohto zákona neplynú, pokiaľ je konanie prerušené. Navrhuje sa, aby sa obdobným spôsobom upravili účinky prerušenia konania aj vo vzťahu k lehote ustanovenej v § 85 ods. 9 Colného zákona.
K bodu 6
Ustanovuje sa, že ak colný úrad po dôkladnom posúdení považuje za nevyhnutné dočasné zadržanie peňažných prostriedkov v hotovosti predĺžiť, rozhodnutie o tomto predĺžení je vykonateľné dňom jeho vydania. Uvedené sa navrhuje vzhľadom na nevyhnutnosť zabezpečiť bezprostredné nastúpenie právnych účinkov predmetného rozhodnutia.
K bodu 7
V súvislosti s inštitútom dočasného zadržania peňažných prostriedkov v hotovosti podľa osobitného predpisu (nariadenie EP a Rady (EÚ) 2018/1672) sa zakotvuje výnimka vo vzťahu k všeobecnému pravidlu ustanovenému v Správnom poriadku. Podľa § 55 ods. 1 Správneho poriadku, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak, včas podané odvolanie odkladný účinok. Avšak vzhľadom na povahu predmetných rozhodnutí a potrebu ich okamžitých právnych účinkov a skutočnosti, že čl. 45 Colného kódexu Únie sa na takéto rozhodnutia nevzťahuje, sa navrhuje, aby odvolanie proti takýmto rozhodnutiam nemalo odkladný účinok
K čl. II
Navrhuje sa vypustenie písmena i) v § 20 ods. 3 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 250/2007 Z. z.“). Toto vypustenie sa navrhuje z toho dôvodu, že nariadenie EP a Rady (EÚ) 2019/1020 v článkoch 26 28 explicitne upravuje dôvody na odloženie prepustenia výrobku do voľného obehu, postupy a lehoty pre orgány dohľadu nad trhom vo vzťahu k informovaniu colných orgánov o ukončení pozastavenia alebo ponechaní pozastavenia v účinnosti. Ak sa orgány dohľadu nad trhom domnievajú, že dovážané výrobky nie v súlade s právom Únie a predstavujú závažné riziko, požiadajú colné orgány, aby prepustenie výrobku do voľného obehu odmietli.
Z uvedeného vyplýva, že osobitná úprava v národnej legislatíve 20 ods. 3 písm. i) zákona č. 250/2007 Z. z.) je nadbytočná. Naďalej sa však bude postupovať analogicky ako doteraz, avšak pri vzájomnej komunikácii medzi orgánom dohľadu nad trhom a colným orgánom sa budú priamo uplatňovať ustanovenia nariadenia EP a Rady (EÚ) 2019/1020.
K čl. III
K bodom 1 a 2
Novela zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej správe“) sa navrhuje v nadväznosti na navrhované zmeny v § 4 Colného zákona. Navrhovaná úprava § 40 ods. 1 zákona o finančnej správe na jednej strane ustanovuje, že prehliadku osoby je ozbrojený príslušník finančnej správy oprávnený vykonať aj vtedy, ak ide o kontrolu plnenia povinností podľa nariadenia EP a Rady (EÚ) 2018/1672 pri preprave peňažných prostriedkov v hotovosti, resp. kontrolu na účely plnenia povinností podľa predmetného nariadenia. Na druhej strane sa vypustenie textu v § 45 ods. 1 zákona o finančnej správe navrhuje z dôvodu, že overovanie, či podozrivá osoba nemá u seba zbraň, sa nevykonáva v rozsahu a spôsobom, ako je to ustanovené v § 40 ods. 1 zákona o finančnej správe. Ak by takéto overovanie mala robiť osoba rovnakého pohlavia, výrazne by sa skomplikovalo vykonávanie služobného zákroku a znemožnila by sa jeho operatívnosť a efektívnosť.
3
K bodu 3
Navrhovaným ustanovením sa precizuje legislatívny text tak, aby bolo explicitne riešené overovanie podmienok, ktoré musí občan podľa § 84 zákona o finančnej správe spĺňať pri vzniku služobného pomeru, a to vo vzťahu k odborníkovi, ktorý byť zaradený do dočasnej štátnej služby bez výberového konania, ako aj vo vzťahu k občanovi, ktorý byť ministrom ustanovený do funkcie prezidenta finančnej správy alebo viceprezidenta finančnej správy.
K bodu 4
Podľa platného znenia zákona o finančnej správe sa prijímacie konanie nevzťahuje na ustanovenie prezidenta finančnej správy a viceprezidenta finančnej správy. Uvedené sa navrhuje doplniť o ustanovenie, podľa ktorého by sa prijímacie konanie vzťahovalo na odborníka, ktorý byť zaradený do dočasnej štátnej služby podľa § 79 ods. 1 zákona o finančnej správe iba v prípade, ak nadriadený písomne požiada služobný úrad o vyhlásenie výberového konania. Občan prijímaný do služobného pomeru bez vyhlásenia výberového konania musí pred prijatím preukázať splnenie podmienok podľa § 84 zákona o finančnej správe a poskytnúť potrebnú súčinnosť na ich overenie.
K bodu 5
Podľa aktuálneho znenia zákona č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch je síce 28. október štátnym sviatkom, ale nie je dňom pracovného pokoja tak, ako ostatné štátne sviatky. Uvedené je potrebné explicitne premietnuť aj do úpravy zákona o finančnej správe, podľa ktorého by inak 28. október bol dňom služobného pokoja a viazal by sa naň príplatok za štátnu službu vo sviatok.
K čl. IV
Navrhuje sa, aby ustanovenia zákona týkajúce sa kontroly peňažných prostriedkov v hotovosti v súlade s nariadením EP a Rady (EÚ) 2018/1672 nadobudli účinnosť 3. júna 2021. V rovnaký deň nadobudnú účinnosť aj všetky ostatné ustanovenia tohto zákona, okrem ustanovení týkajúcich sa úpravy vzťahov pri dovoze výrobkov, ktoré sa majú uviesť na trh, ktoré nadobudnú v súlade s nariadením EP a Rady (EÚ) 2019/1020 účinnosť 16. júla 2021.
Bratislava 24. februára 2021
Igor Matovič v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Eduard Heger v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky