V tabuľke č. 1, v časti vplyv na mzdové výdavky predkladateľ nesprávne vyčíslil dopad na štátny rozpočet za roky 2022 a 2023. Namiesto mzdových výdavkov uviedol osobné výdavky. Komisia žiada opraviť na sumu 316 800 eur v obidvoch rokoch.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná, mzdové výdavky v tabuľke č. 1 boli upravené.
Komisia upozorňuje, že v schválenom rozpočte verejnej správy na roky 2021 až 2023 nie sú na uvedený účel rozpočtované osobné výdavky, ani zvýšenie limitu počtu zamestnancov.
Stanovisko MPSVR SR:
Osobné výdavky v dôsledku zvýšenia počtu zamestnancov sú v analýze uvedené ako rozpočtovo nekrytý vplyv.
Rozpočtovo nekrytý vplyv vyplýva z vyšších výdavkov z titulu zmien v IS kapitoly MPSVR SR a dodatočných výdavkov fondu zamestnanosti, s ktorými rozpočet verejnej správy na roky 2021 až 2023 neuvažuje.
Stanovisko MPSVR SR:
Uvedené výdavky sú v analýze obsiahnuté v rozpočtovo nekrytých vplyvoch.
V zmysle časti 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet predkladateľ navrhuje rozpočtovo nekrytý vplyv zohľadniť v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na príslušný rok. V tejto súvislosti Komisia uvádza, že zákon o štátnom rozpočte na rok 2021 bol schválený v NR SR, a teda nie je možné nekrytý vplyv na rok 2021 v sume 2,7 mil. eur zohľadniť pri príprave rozpočtu na príslušný rok. MF SR žiada doplniť relevantný návrh na úhradu zvýšených výdavkov kapitoly MPSVR SR na rok 2021, ako aj návrh na úhradu vyšších výdavkov z titulu vyplácania podpory zamestnávateľom na náhradu mzdy/platu zamestnanca počas režimu tzv. skrátenej práce.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná, časť 2.1.1 analýzy vplyvov na rozpočet bola upravená a bolo do nej doplnené nasledovné: „V súvislosti s rozpočtovo nekrytým vplyv na rok 2021 MPSVR SR požiada o úpravu rozpočtu výdavkov kapitoly na rok 2021 na ťarchu výdavkov kapitoly VPS“.
Zároveň Komisia žiada vetu „Rozpočtovo nekrytý vplyv navrhujeme zohľadniť v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na príslušný rok.“ preformulovať nasledovne: „Rozpočtovo nekrytý vplyv na roky 2022 a 2023 vrátane požiadavky na zvýšenie počtu zamestnancov a s tým súvisiacich osobných výdavkov bude riešený v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná, upravené podľa návrhu Komisie.
Komisia konštatuje, že návrh zákona má s výnimkou dodatočných príjmov fondu zamestnanosti (odvody SZČO, udržanie pracovných miest) výhradne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v podobe zvýšených výdavkov kapitoly MPSVR SR, resp. Sociálnej poisťovne, s ktorými sa pri príprave rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023 neuvažovalo.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. V bode č. 10. doložky vybraných vplyvov bol pôvodný text upravený nasledovne: „Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že v každej zo sledovaných oblastí identifikovaných vybraných vplyvov okrem rozpočtu verejnej správy výrazne prevládajú pozitívne vplyvy. V prípade vplyvov na rozpočet verejnej správy prevládajú vplyvy negatívne“.
Komisia upozorňuje, že v tabuľke č. 1 je potrebné rozpočtovo nekrytý vplyv označiť znamienkom „+“ a úsporu znamienkom „-“.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná, Tabuľka č. 1 bola upravená.
V nadväznosti na všetky vyššie uvedené pripomienky je potrebné analýzu vplyvov prepracovať.
K vplyvom na informatizáciu
Komisia súhlasí s tým, že predmetný návrh zákona má pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Zároveň Komisia upozorňuje predkladateľa, že pripojil dvakrát analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti, čo je mätúce. Vo verzií analýzy vplyvov s koncovkou "akt." predkladateľ uvádza v bode 6.1. pri novej službe