1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Národný bezpečnostný úrad ako ústredný organ štátnej správy pre kybernetickú bezpečnosť pripravil na základe schváleného Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020-2024 a úlohy vyplývajúcej z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september december 2020 „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“ (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je posilniť legislatívnu úpravu v oblasti kybernetickej bezpečnosti, pričom sa zameriava na posilnenie právomocí príslušných vnútroštátnych orgánov. Predmetom návrhu zákona je precizovanie niektorých definícií, úprava procesného postupu pri certifikácii kybernetickej bezpečnosti, ktorá vyplýva z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/881 zo 17. apríla 2019 o agentúre ENISA (Agentúra Európskej únie pre kybernetickú bezpečnosť) a o certifikácii kybernetickej bezpečnosti informačných a komunikačných technológií a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 526/2013 (akt o kybernetickej bezpečnosti). Ďalej sa zavádza inštitút blokovania, upravuje sa postavenie audítora kybernetickej bezpečnosti. V prílohe č. 1 sa precizuje prevádzkovateľ služieb v podsektore Letecká doprava, upravuje sa sektor Digitálna infraštruktúra a zo sektora Verejná správa sa vypúšťa podsektor spravodajské služby v rozsahu Slovenská informačná služba a Vojenské spravodajstvo.
Návrh zákona v článku II novelizuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, v článku III novelizuje zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a v článku IV novelizuje zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predložený návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nezakladá vplyv na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Národný bezpečnostný úrad
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: september 2020
Koniec: september 2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
september 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
október 2020
2. Definícia problému
Návrh zákona vychádza z potreby úpravy ustanovení spôsobujúcich aplikačné problémy v praxi, ktoré vyvstali pri aplikácii zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti. Ide najmä o úpravu definície niektorých pojmov (sieť a informačný systém, kybernetická bezpečnosť), postavenia audítora kybernetickej bezpečnosti, blokovania, úpravu v niektorých sektoroch podľa prílohy č. 1, ako aj v dôsledku úpravy procesného postupu pri certifikácii kybernetickej bezpečnosti vyplývajúcej z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/881 zo 17. apríla 2019 o agentúre ENISA (Agentúra Európskej únie pre kybernetickú bezpečnosť) a o certifikácii kybernetickej bezpečnosti informačných a komunikačných technológií a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 526/2013 (akt o kybernetickej bezpečnosti) (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 2019/881“).
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom predkladaného návrhu zákona je posilniť legislatívnu úpravu v oblasti kybernetickej bezpečnosti, ktorá sa zameriava na posilnenie právomocí príslušných vnútroštátnych orgánov. Predmetom návrhu zákona je precizovanie niektorých definícií, úprava procesného postupu pri certifikácii kybernetickej bezpečnosti, ktorá vyplýva z nariadenia (EÚ) č. 2019/881.
V návrhu zákona sa ďalej zavádza inštitút blokovania, jeho hmotnoprávna a procesnoprávna úprava a upravuje sa postavenie audítora kybernetickej bezpečnosti. V prílohe č. 1 sa precizuje prevádzkovateľ služieb v podsektore Letecká doprava, upravuje sa sektor Digitálna infraštruktúra a zo sektora Verejná správa sa vypúšťa podsektor spravodajské služby v rozsahu Slovenská informačná služba a Vojenské spravodajstvo.
4. Dotknuté subjekty
Národný bezpečnostný úrad, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy a iné štátne orgány v rozsahu pôsobnosti tohto zákona, fyzické osoby, právnické osoby.
5. Alternatívne riešenia
Základným rozdielom oproti aktuálne platnej a účinnej zákonnej úprave spočíva v zmene poradia krokov pri využívaní akreditovanej jednotky CSIRT. Kým doposiaľ si ústredný orgán zriaďoval prioritne vlastnú jednotku CSIRT, čo je finančne podstatne nákladná činnosť, podľa návrhu zákona bude primárne využívať na základe zmluvy jednotky CSIRT už zriadené, a to Národnú jednotku CSIRT v gescii Národného centra kybernetickej bezpečnosti (NBÚ) alebo Vládnu jednotku CSIRT (MIRRI) a až následne ak po porovnaní a analizovaní oboch alternatív pristúpi k rozhodnutia resp. možnosti-nie povinnosti akreditovať vlastnú jednotku CSIRT.
90% subjektov využíva Národnú jednotku CSIRT, zvyšné Vládnu jednotku CSIRT.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno  Nie
Vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. ..../2021 o blokovaní;
Vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. ..../2021 o certifikácii kybernetickej bezpečnosti,
3
- automatizovaného hlásenia.
7. Transpozícia práva EÚ
Nie.
Návrh zákona o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov do národného právneho poriadku implementuje nariadenie (EÚ) č. 2019/881 spôsobom, ktorým vytvára súlad medzi nariadením, ktoré je priamo záväzné, a vnútroštátnou právnou úpravou. Zákon reflektuje aj na povinnosti určené v nariadení (EÚ) č. 2019/881 (napr. určenie jedeného alebo viacerých vnútroštátnych orgánov pre certifikáciu kybernetickej bezpečnosti). Zákon priamo nie je reakciou na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečnosti sietí a informačných systémov v Únii, avšak v minimálnej miere sa jej dotýka.
8. Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účelnosti navrhovaného materiálu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti a jeho aplikácii.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Realizácia úloh vyplývajúcich z návrhu novely zákona o kybernetickej bezpečnosti bude zabezpečená v rámci schválených limitov výdavkov dotknutých subjektov rozpočtu verejnej správy a zároveň si nevyžiada dodatočné zdroje zo štátneho rozpočtu na osobné výdavky a počet zamestnancov v dotknutých kapitolách ŠR a teda aj v kapitole NBÚ.
11. Kontakt na spracovateľa
pplk. JUDr. Janka Fabriciová
sekcia regulácie a metodiky
sekcia regulácie a dohľadu
Národný bezpečnostný úrad
02/ 6869 2428
12. Zdroje
Vlastná činnosť Národného bezpečnostného úradu
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
4
Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a k analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
V stanovisku Komisie sa uvádza, že predkladateľ materiálu najmä prehodnotiť negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, z toho vplyvy na MSP a popísať, či kvantifikovať najmä administratívne náklady. Nič z uvedeného v Doložke vybraných vplyvov, ani Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie predkladateľ materiálu nezohľadnil. Z uvedeného dôvodu žiadame v zmysle stanoviska Komisie dopracovať Doložku vybraných vplyvov a Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia sa oboznámila s predkladateľom priloženými podkladmi a dospela k záveru, že posudzovaný materiál zakladá pozitívno-negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, ktorý však predkladateľ nevyznačil v Doložke vybraných vplyvov. Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie nielen pozitívneho, ale aj negatívneho vplyvu (napr. zvýšenie správnych poplatkov pri podávaní žiadosti o akreditáciu jednotky CSIRT, resp. žiadostí o certifikáciu) na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, v Doložke vybraných vplyvov, a tiež o podrobný popis týchto vplyvov v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyjadrenie predkladateľa: Pozitívno-negatívny vplyv bol doplnení. Návrh však nereguluje MSP a v žiadnom smere teda na ne nemôže mať vplyv. Vo vzťahu k certifikácii ide o implementáciu platného nariadenia EU.
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať časť 5. Alternatívne riešenia doložky vybraných vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Predkladateľ na základe súčasného stavu a stanovených cieľov navrhnúť alternatívy právneho a vecného riešenia uvedeného problému. V rámci alternatívnych riešení je potrebné uviesť minimálne nulový variant, t. j. analýzu súčasného stavu, v rámci ktorej sa uvedú dôsledky vyplývajúce z dôvodu absencie právnej úpravy alebo nelegislatívneho materiálu resp. z dôvodu ich neprijatia. V prípade, kedy nie je možné realizovať nulový variant, slúži tento nulový variant ako báza, ku ktorej sa môžu porovnávať ostatné alternatívy.
Vyjadrenie predkladateľa: Doplnené „Základným rozdielom oproti aktuálne platnej a účinnej zákonnej úprave spočíva v zmene poradia krokov pri využívaní akreditovanej jednotky CSIRT. Kým doposiaľ si ústredný orgán zriaďoval prioritne vlastnú jednotku CSIRT, čo je finančne podstatne nákladná činnosť, podľa návrhu zákona bude primárne využívať na základe zmluvy jednotky CSIRT už zriadené, a to Národnú jednotku CSIRT v gescii Národného centra kybernetickej bezpečnosti (NBÚ) alebo Vládnu jednotku CSIRT (MIRRI) a až následne ak po porovnaní a analizovaní oboch alternatív pristúpi k rozhodnutia resp. možnosti-nie povinnosti akreditovať vlastnú jednotku CSIRT. 90% subjektov využíva Národnú jednotku CSIRT, zvyšné Vládnu jednotku CSIRT.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
5
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
n/a
n/a
n/a
n/a
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
n/a
n/a
n/a
n/a
Rozpočtové prostriedky
n/a
n/a
n/a
n/a
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
n/a
n/a
n/a
n/a
v tom:
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
n/a
n/a
n/a
n/a
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Prijatie navrhovanej novely zákona o kybernetickej bezpečnosti zakladá
- pozitívny vplyv.
Pozitívny vplyv na príjmovú časť verejných financií bude mať výber pokút podľa sadzieb ustanovených návrhom zákona. Prípadný pozitívny vplyv na príjmovú časť verejných financií
6
bude mať tiež výber správnych poplatkov za konanie súvisiace s certifikáciou kybernetickej bezpečnosti.
Ako pozitívny vplyv návrh zákona vníma aj predpokladá, že dôjde k zlúčeniu požiadaviek z hľadiska potreby prijatia a hodnotenia bezpečnostných opatrení vo vzťahu k zabezpečeniu kybernetickej bezpečnosti pod zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, čím dôjde k zjednoteniu a zastrešeniu úpravy, ktorá je pokrytá aj zákonom č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 134/2020 Z. z. a zákonom č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.
Keďže ide o inštitúty v zmysle novo navrhovanej právnej úpravy nie je v súčasnosti možné konkrétne vyčísliť výšku predpokladaného pozitívneho vplyvu na príjmovú časť verejných financií.
- negatívne vplyvy na rozpočet sa nepredpokladajú.
V súčasnosti neboli zaregistrované negatívne dopady na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe, ako aj na samotné financovanie návrhu. Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona vytvára funkčný legislatívny rámec, nevyhnutný pre efektívnu realizáciu kľúčových opatrení pre bezpečnosť národného kybernetického priestoru, ktorý transponuje priority a požiadavky, ktoré boli vytvorené na úrovni Európskej únie a prijaté všeobecným konsenzom Smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečnosti sietí a informačných systémov v Únii. Vychádzajúc zo skúseností z aplikačnej praxe je cieľom návrhu zákona posilniť legislatívnu úpravu v oblasti kybernetickej bezpečnosti, pričom sa zameriava na posilnenie právomocí príslušných vnútroštátnych orgánov, precizovanie niektorých definícií, úpravu procesného postupu pri certifikácii kybernetickej bezpečnosti, ktorá vyplýva z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/881 zo 17. apríla 2019 o agentúre ENISA (Agentúra Európskej únie pre kybernetickú bezpečnosť) a o certifikácii kybernetickej bezpečnosti informačných a komunikačných technológií a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 526/2013 (akt o kybernetickej bezpečnosti). Návrh zákona zavádza inštitút blokovania, upravuje sa postavenie audítora kybernetickej bezpečnosti. V prílohe č. 1 sa precizuje prevádzkovateľ služieb v podsektore Letecká doprava, upravuje sa sektor Digitálna infraštruktúra a zo sektora Verejná správa sa vypúšťa podsektor spravodajské služby v rozsahu Slovenská informačná služba a Vojenské spravodajstvo.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
7
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predmetný návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Zavádza sa inštitút dobrovoľnej certifikácie produktov, služieb a procesov. Certifikácia kybernetickej bezpečnosti zohráva významnú úlohu pri posilňovaní dôvery v produkty, služby a procesy, ako aj ich bezpečnosti. Na príjmovú časť verejných financií bude mať pozitívny vplyv výber správnych poplatkov za konanie o certifikácií (navrhovaný správny poplatok 1000 eur). Suma predstavuje náklady na technické zabezpečenie, mzdové a prevádzkové náklady spojené s výkonom certifikácie. Pre európsky hospodársky priestor v súčasnej dobe ešte nejestvuje záväzná certifikačná schéma pre posudzovanie zhody výrobkov, postupov alebo služieb v kybernetickej bezpečnosti, t.j. neexistujú formalizované požiadavky na systém certifikácie, vzťahujúce sa na určené produkty, na ktoré sa aplikujú rovnaké určené požiadavky, technické špecifikácie, osobitné pravidlá a postupy. Napriek tomu, že v Európskej agentúre pre kybernetickú bezpečnosť (ENISA) prebiehajú intenzívne práce na príprave takejto certifikačnej schémy, zatiaľ v členských štátoch nie je žiaden subjekt akreditovaný na posudzovanie zhody (certifikáciu) výrobkov, postupov alebo služieb v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Prijatie európskej certifikačnej schémy sa predpokladá o dva tri roky. Keďže ide o inštitút v zmysle novo navrhovanej právnej úpravy, nie je v súčasnosti možné konkrétne vyčísliť výšku predpokladaného pozitívneho vplyvu na príjmovú časť verejných financií.
Návrh zákona bude môže mať eventuálne v konečnom dôsledku aj znížené nároky na rozpočet orgánov verejnej moci, ktoré nebudú musieť podľa návrhu zákona plniť úlohy jednotky CSIRT. Plnenie týchto úloh bolo do dnešného dňa zabezpečované úradom pre povinné subjekty, ktoré síce mali povinnosť zriadiť si jednotku CSIRT, avšak využívali legálnu možnosť realizácie tejto povinnosti prostredníctvom úradu. V tomto smere sa však konštatovať, že na tieto subjekty uvedená zmena nebude mať žiadne finančné vplyvy oproti terajšiemu stavu. V zákone je však ponechaná možnosť využiť inú akreditovanú jednotku CSIRT iného ústredného orgánu. Pred zabezpečením plnia úloh jednotiek CSIRT na iný ústredný orgán sa vykoná analýza nákladovosti. Ekonomické porovnanie relevantných alternatív bude spracované v budúcnosti, pred presunom plnenia úloh, nie plošne. Rovnako je možné, aby si orgán verejnej moci akreditoval vlastnú jednotku CSIRT. Náklady s tým spojené si každý orgán verejnej moci vyčísli na príslušný rozpočtový rok vo vlastnej kapitole.
Bez negatívnych vplyvov na verejné financie návrh zákona zavádza inštitút blokovania v rámci riešenia kybernetického bezpečnostného incidentu. Návrh zákona nezakladá sociálne vplyvy a
8
vplyvy na životné prostredie. Taktiež sa nepredpokladajú vplyvy v dôsledku precizovania pojmov a úpravy niektorých sektorov.
Návrh zákona predpokladá, že dôjde k zlúčeniu požiadaviek z hľadiska potreby prijatia a hodnotenia bezpečnostných opatrení vo vzťahu k zabezpečeniu kybernetickej bezpečnosti pod zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti o zmene a doplnení niektorých zákonov, čím dôjde k zjednoteniu a zastrešeniu úpravy, ktorá je pokrytá aj zákonom č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 134/2020 Z. z. a zákonom č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov na základe uvedeného indikujeme len pozitívny vplyv. V prípade, ak vznikne potreba na navýšenie finančných zdrojov, tieto si príslušný orgán vyčísli na príslušný rozpočtový rok v rámci vlastnej kapitoly.
Keďže ide o inštitúty v zmysle novo navrhovanej právnej úpravy nie je v súčasnosti možné konkrétne vyčísliť výšku predpokladaného pozitívneho vplyvu na príjmovú časť verejných financií.
- negatívne vplyvy na rozpočet sa nepredpokladajú.
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky.
9
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
-
-
-
-
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
-
-
-
-
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
-
-
-
-
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
10
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 711
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
11
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
x
x
x
x
z toho vplyv na ŠR
x
x
x
x
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
x
x
x
x
z toho vplyv na ŠR
x
x
x
x
Osobné výdavky celkom (v eurách)
x
x
x
x
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
x
x
x
x
z toho vplyv na ŠR
x
x
x
x
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
-
-
-
-
z toho vplyv na ŠR
-
-
-
-
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
12
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaný návrh zákona nepredpokladá priamy vplyv na žiadne kategórie podnikateľských subjektov. Prevádzkovatelia základných služieb môžu byť ovplyvnení rozhodnutím úradu z dôvodov bezpečnostného záujmu SR zakázať poskytovanie produktu, procesu alebo služby, to však nepredpokladá priamy vplyv na podnikateľské prostredie.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Verejnosť bola o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony informovaná Predbežnou informáciou uverejnenou v informačnom systéme verejnej správy Slov-Lex (PI/2020/136) od 10.7.2020 do 23.7.2020.
K predbežnej informácii prostredníctvom systému Slov-Lex neboli uplatnené žiadne zásadné pripomienky.
V rámci predbežnej informácie boli k návrhu materiálu uplatnené 2 vyjadrenia od verejnosti a Advokátskej kancelárie Bukovinský & Chlipala, s.r.o.
Oba subjekty navrhujú zohľadniť v návrhu zákona odporúčania Komisie (EÚ) 2019/534 z 26. marca 2019 o kybernetickej bezpečnosti sietí 5G. Opatrenia vyplývajúce z Toolboxu by mali členské štáty, vrátane Slovenskej republiky, implementovať v rámci svojich národných spôsobilostí. Ďalšie požiadavky boli vznesené v súvislosti so sektorom „Siete a služby pevných a mobilných elektronických komunikácií“ najmä v kontexte zmeny príslušného vykonávacieho predpisu.
Predkladaný návrh zákona bol konzultovaný s podnikateľskými subjektami aj so zástupcami akademickej obce.
Na základe oznamu o konzultáciách s podnikateľskými subjektami (17. 7. 13.8.2020) v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov sa uskutočnili dve stretnutia dňa 5.8.2020 a ďalšie osobitné stretnutie na žiadosť dotknutého subjektu 12.8.2020.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
13
Predkladaným návrhom zákona sa upravuje fakultatívna možnosť podať návrh na certifikáciu na produkty, služby a procesy certifikované v rámci európskeho systému certifikácie kybernetickej bezpečnosti, v prípade blokovania sa nepredpokladá, že vzniknú nové náklady. V súčasnosti nie je možné kvantifikovať priame finančné náklady.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nepredpokladá sa zvýšenie priamych finančných nákladov na nákup tovarov a služieb a nebudú zvýšené predpokladané návrhy nákladov súvisiacich so zamestnávaním.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Pri otázke súvisiacej s prevádzkovateľmi základných služieb dochádza len k ich diferenciácii, čo znamená, že identifikovaní prevádzkovatelia základných služieb budú spadať len pod inú kategóriu prevádzkovateľov základných služieb z dôvodu ich bližšej špecifikácie.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Predkladaný návrh zákona môže vytvoriť nový trh v oblasti certifikácie produktov kybernetickej bezpečnosti a môže tak umožniť vstup nových podnikov na trh.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
14
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Predkladaný návrh zákona zjednoduší uvádzanie niektorých výrobkov na trh (s certifikátom kybernetickej bezpečnosti). Návrh zákona tiež prispeje k informatizácii a digitalizácii, čím sa zvýši efektivita výroby a využívania zdrojov. Tieto vplyvy však v súčasnosti nie je možné kvantifikovať.
15
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Národný bezpečnostný úrad
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.
Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravený v práve Európskej únie
- primárnom Čl. 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- sekundárnom Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečností sietí a informačných systémov v Únii (Ú. v. EÚ L 194, 19.7.2016),Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/881 zo 17. apríla 2019 o agentúre ENISA (Agentúra Európskej únie pre kybernetickú bezpečnosť) a o certifikácii kybernetickej bezpečnosti informačných a komunikačných technológií a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 526/2013 (akt o kybernetickej bezpečnosti) (Ú. v. EÚ L 151, 7.6.2019),
- v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
b)
V súčasnosti nie je upravené v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
V súvislosti s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/881 zo 17. apríla 2019 o agentúre ENISA (Agentúra Európskej únie pre kybernetickú
16
bezpečnosť) a o certifikácii kybernetickej bezpečnosti informačných a komunikačných technológií a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 526/2013 (akt o kybernetickej bezpečnosti) články 58, 60, 61, 63, 64, a 65 sa uplatňujú od 28. júna 2021.
b)
informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
Voči Slovenskej republike nebolo začaté žiadne z uvedených konaní ani uvedený postup Európskej komisie
c)
informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečností sietí a informačných systémov v Únii, - smernica bola transponovaná do vnútroštátneho práva zákonom č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť dňom 1. apríla 2018 v úplnom rozsahu jej prebratia.
5.
Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplne
17
Dôvodová správa
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V tomto novelizačnom bode ide o negatívne vymedzenie pôsobnosti zákona. Ide o precizovanie výnimky pre sektor bankovníctva, financií, finančných trhov, platobných systémov a systémov zúčtovania cenných papierov, ktorý je harmonizovaný a striktne regulovaný právom EÚ. Takto nastavené pravidlá v oblasti kybernetickej bezpečnosti tak prevyšujú rámec stanovený smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/1148 zo 6. júla 2016 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne bezpečnosti sietí a informačných systémov v Únii (ďalej len „smernica NIS“).
K bodu 2
Úprava poznámky pod čiarou z dôvodu neaktuálnosti predpisu a navrhovanej zmeny v normatívnej časti zákona.
K bodu 3
Úprava poznámky pod čiarou z dôvodu navrhovanej zmeny v normatívnej časti zákona.
K bodom 4 a 5
Súčasne navrhované zmeny pojmov odrážajú požiadavky vyplývajúce z aplikačnej praxe kvôli ich jasnejšiemu a zrozumiteľnejšiemu uchopeniu v návrhu zákona.
K bodu 6 a 7
Zo zákona sa vypúšťa základná služba, ktorá je informačným systémom verejnej správy. Na tieto služby sa vzťahujú identifikační kritéria podľa vyhlášky Národného bezpečnostného úradu č. 164/2018 Z. z.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 9
Ustanovenie sa upravuje v súvislosti s vypustením podsektoru Spravodajské služby, a to Slovenskej informačnej služby a Vojenského spravodajstva z okruhu ústredných orgánov. Predmetná zmena odzrkadľuje ustanovenie článku 1 ods. 6 smernice NIS a súčasne vyplýva z aplikačnej praxe, pretože súčasná úprava sa ukázala ako neefektívna. Tak ako Slovenská informačná služba, ani Vojenské spravodajstvo nedisponuje v rámci svojej regulácie inými subjektami a spravujú len vlastné systémy. Z toho dôvodu nevykonávajú pôsobnosť ústredného orgánu v zmysle zákona.
K bodu 10
Zmena navrhovaná v § 5 ods. 1 písm. v) reaguje na požiadavky aplikačnej praxe z dôvodu vyššej miery zrozumiteľnosti a špecifikácie konkrétneho subjektu vykonávajúceho audit.
K bodu 11
Úrad vydané štandardy zverejňuje na svojom webovom sídle.
18
K bodu 12
Doplnením ustanovenia § 5 ods. 1 dochádza k úprave právomocí úradu. Zavádza sa legislatívne vymedzenie inštitútu „blokovania“. Rovnako bolo potrebné špecifikovať pôsobnosť úradu v súvislosti s plnením úloh vnútroštátneho orgánu pre certifikáciu kybernetickej bezpečnosti s odkazom na nariadenie (EÚ) č. 2019/881. Ďalej úprava reaguje na potrebu vzniku zoznamu audítorov kybernetickej bezpečnosti a zoznamu právnických osôb, prostredníctvom ktorých je možné realizovať audity kybernetickej bezpečnosti. V zmysle § 29 ods. 6 zákona náklady na audit kybernetickej bezpečnosti znáša prevádzkovateľ základnej služby. Keďže náklady hradia prevádzkovatelia základnej služby, je potrebné zabezpečiť, aby mali k dispozícii dôveryhodný zoznam audítorov, resp. zoznam právnických osôb, prostredníctvom ktorých je možné realizovať audity kybernetickej bezpečnosti. Ďalej ustanovenie predstavuje implementáciu Európskeho toolboxu kybernetickej bezpečnosti 5G sietí (EU Toolbox) (
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_127
). EU Toolbox
obsahuje tri typy opatrení -strategické, technické a podporné opatrenia. Samotné strategické opatrenia sa ďalej členia v kontexte adresátov týchto opatrení, a to: právomoci regulačných orgánov, dodávatelia - tretie strany, diverzifikácia dodávateľov tretích strán a udržateľnosť a rozmanitosť dodávateľského a hodnotového reťazca. Súčasťou strategických opatrení je aj časť posilnenie regulačných právomocí orgánov, konkrétne oprávnenia týchto orgánov v podobe uloženia povinností týkajúcich sa bezpečnosti poskytovateľom 5G, zákaz alebo uloženie konkrétnych požiadaviek, a to na základe prístupu založenom na hodnotení rizika v určitých parametroch (politické, geografické, právne). Ide teda o osobitnú bezpečnostnú reguláciu. Úrad zvolil všeobecnú úpravu namiesto definovania konkrétnej 5G („internet piatej generácie“) pre účely ďalšej praxe. Úrad sa ďalej zaväzuje vypracovávať každoročnú správu o ochrane osobných údajov v spojitosti s kybernetickými bezpečnostnými incidentami a ich riešením.
K bodu 13
V tomto novelizačnom bode sa stanovuje v súlade s nariadením (EÚ) č. 2019/881, že vnútroštátnym orgánom pre certifikáciu kybernetickej bezpečnosti na území Slovenskej republiky je úrad. Zároveň sa stanovuje, že certifikačný orgán úradu bude spĺňať požiadavky na orgán posudzovania zhody podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008 , ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 a postavenie certifikačného orgánu, ktorý je verejným subjektom.
Úrad sa tak v zmysle nariadenia konštituuje ako nezávislý a akreditovaný subjekt zodpovedný za certifikáciu kybernetickej bezpečnosti, na základe čoho bude plniť dôležitú úlohu pri zvyšovaní dôvery v produkty a služby a ich bezpečnosti. Certifikácia slúži na informovanie a uistenie kupujúcich a používateľov o bezpečnostných vlastnostiach produktov a služieb IKT, ktoré nakupujú alebo používajú. V súčasnosti je situácia v oblasti certifikácie kybernetickej bezpečnosti produktov a služieb IKT v pomerne nevyrovnaná. V prípade neexistencie jednotného systému certifikácie kybernetickej bezpečnosti v celej musia byť spoločnosti za mnohých okolností certifikované jednotlivo v každom členskom štáte, čo vedie k fragmentácii trhu. Podľa nariadenia zavedenie jedeného alebo viacerých vnútroštátnych orgánov (prípad veľkých štátov) pre certifikáciu kybernetickej bezpečnosti na svojom území prispeje k zvyšovaniu miery harmonizácie práva pre produkty a služby IKT. Rozdiely medzi normami a postupmi certifikácie kybernetickej bezpečnosti v členských štátoch sa tak v praxi budú potierať a dôjde k zamedzeniu vzniku 28 rôznych bezpečnostných trhov v EÚ, kde by každý z nich mal svoje vlastné technické požiadavky, testovacie metódy a postupy certifikácie kybernetickej bezpečnosti. Určením jednotlivých certifikačných orgánov v členských štátoch zároveň dôjde, a to nielen na úrovni EÚ, k posilneniu oblasti kybernetickej bezpečnosti, kde
19
spoločný postup týchto orgánov môže viesť k efektívnejšiemu vytváraniu a prijímaniu konkrétnych opatrení v danej oblasti. Rozdielne prístupy na národnej úrovni sa tak výrazne eliminujú a prispeje sa tak významnou mierou k prekonávaniu prekážok pri dosahovaní jednotného digitálneho trhu a spomaľovaní pozitívnych účinkov z hľadiska rastu a pracovných miest.
S ohľadom na potreby aplikačnej praxe nie je vylúčené, aby v rámci členského štátu v riadne odôvodnených prípadoch certifikáciu kybernetickej bezpečnosti podľa nariadenia vykonával iný verejný subjekt, ktorý však musí napĺňať požiadavku uvedenú v článku 58 ods. 5 nariadenia a podmienky ustanovené zákonom č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Takýto verejný subjekt musí hodnoverným spôsobom preukázať spôsobilosti pre splnenia akreditačných požiadaviek, tak aby vnútroštátny akreditačný orgán mohol o tom vydať potvrdenie, že orgán posudzovania zhody spĺňa požiadavky vykonávať špecifické činnosti posudzovania zhody v oblasti kybernetickej bezpečnosti stanovené harmonizovanými normami a v prípade potreby akékoľvek dodatočné požiadavky vrátane tých, ktoré sú stanovené v príslušných sektorových systémoch.
Ustanovenie identifikuje konania, ktoré predstavujú porušenie tohto zákona v súvislosti s certifikáciou produktov, služieb alebo procesov v rámci Európskeho systému certifikácie kybernetickej bezpečnosti, čo je reakciou na implementačnú povinnosť podľa nariadenie (EÚ) č. 2019/881. Pri jednotlivých skutkových podstatách sa uvádza konkrétna sadzba pokuty, ktorá je určená ako rozpätie sumy. Pokuty sa realizujú vo vzťahu k výrobcovi alebo poskytovateľovi za nesplnenie zákonnej povinnosti alebo k opomenutiu takého konania alebo ktorý sa dopustí správneho deliktu podľa zákona. Priestupky a správne delikty prejednáva úrad a príjmy z nich sú príjmom štátneho rozpočtu
K bodu 14
Úrad zriadil Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT transformáciou Národnej jednotky SK CERT. Vytvorením Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT úrad plní úlohu Akčného plánu realizácie Koncepcie kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky na roky 2015-2020. Budovanie spôsobilostí Slovenskej republiky v oblasti kybernetickej bezpečnosti je pre úrad najvyššou prioritou. Cieľom Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT bude nielen rozvíjanie spôsobilostí pri riešení kybernetických bezpečnostných incidentov na celonárodnej úrovni, ale aj rozšírenie a zdieľanie vedomostí a skúseností v tejto oblasti a aktívna spolupráca s verejnosťou, profesijnými organizáciami a akademickým sektorom. Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT zabezpečuje nielen služby spojené s riadením kybernetických bezpečnostných incidentov, odstraňovaním ich následkov a následnou obnovou činnosti informačných systémov v spolupráci s vlastníkmi a prevádzkovateľmi týchto systémov, ale aj výkon analytických činností, výskumu, rozširovania bezpečnostného povedomia a vzdelávania v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
K bodu 15
Precizovanie textu.
K bodom 16 a 17
Navrhované zmeny v § 9 reagujú na požiadavky aplikačnej praxe s ohľadom na rigidnosť a neúmerné administratívne a personálne zaťaženie ústredných orgánov v súčasnom znení. Na základe navrhovanej zmeny sa upúšťa od povinnosti zriadiť a prevádzkovať vlastnú akreditovanú jednotku CSIRT, naproti tomu na zabezpečenie plnenia úloh súvisiacich s kybernetickou bezpečnosťou ústredný orgán v navrhovanom znení využíva Národnú jednotku CSIRT. Predmetná zmena tak predstavuje ucelenejší a efektívnejší výkon činností v súvislosti
20
s kybernetickou bezpečnosťou na úseku ústredného orgánu, pričom možnosť zriaďovať vlastnú jednotku CSIRT zostáva zachovaná.
K bodom 18 a 19
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novým § 10a.
K bodu 20
Navrhovaným ustanovením sa zavádza všeobecná povinnosť poskytovať úradu súčinnosť v rámci kybernetickej bezpečnosti. Prax ukázala, že bez adekvátnych praktických vstupov nie je možné realizovať výstupné činnosti úradu s požadovanou kvalitou tak, aby odzrkadľovali reálny stav. Úrad na zabezpečenie svojej riadnej činnosti potrebuje nevyhnutnú súčinnosť pri získavaní informácií na účely zabezpečovania kybernetickej bezpečnosti. Ide o také informácie, ktoré si úrad nevie zabezpečiť vlastnými prostriedkami a majú slúžiť na účely zákona. Zároveň sa ustanovuje, že subjekt poskytuje informácie na základe odôvodnenej žiadosti.
K bodu 21 a 22
Uvedená zmena reaguje na požiadavky aplikačnej praxe s odôvodnením potreby extenzívneho účinku vo vzťahu k subjektu, ktorý môže podať žiadosť o akreditáciu jednotky CSIRT.
K bodu 23
Ide o požiadavku vyplývajúcu z aplikačnej praxe z dôvodu jasného a nespochybniteľné vymedzenia relevantných právnych skutočností.
K bodu 24 až 27
Ide o úpravu vo vzťahu k novej definícii základnej služby. Z definície základnej služby sa vypúšťa základná služba, ktorá je informačným systémom verejnej správy. V uvedenom kontexte je potrebné vykonať príslušné legislatívno-technické úpravy.
K bodu 28
Podľa § 19 ods. 1 sa upravuje predĺženie lehoty z pôvodných šesť na dvanásť mesiacov na prijatie a dodržiavanie bezpečnostných opatrení v spravovaných a prevádzkovaných sieťach a informačných systémoch a vedenie príslušnej dokumentácie o uvedenom, pričom lehota plynie prevádzkovateľovi základnej služby od doručenia oznámenia o jeho zaradení do registra prevádzkovateľov základných služieb. Navrhovaná zmena vyplynula z požiadaviek aplikačnej praxe.
K bodu 29
Upravuje sa povinnosť prevádzkovateľov základných služieb požadovať od dodávateľa služieb na výkon činností, ktoré priamo súvisia s prevádzkou sietí a informačných systémov pre prevádzkovateľa základnej služby, dodatočné bezpečnostné opatrenia v súlade s požiadavkami tohto zákona. Táto povinnosť byť vykonaná prostredníctvom zmluvných záväzkov, dohôd o zabezpečení plnenia povinností podľa tohto zákona.
Pri uzatvorení zmluvy s treťou stranou podľa § 19 ods. 2 sa analyzujú riziká, zmyslom ktorých je koordinovať využívanie zdrojov a monitorovať, kontrolovať a minimalizovať pravdepodobnosť a dopad kybernetických incidentov, ktoré by mohli ohroziť samotné hodnotenie rizika. Hodnotenia rizika môže poskytnúť cenné informácie na vypracovanie, vykonanie a vyhodnotenie stratégie. Vyhodnotenie rizika sa tak týka určenia a porozumenia významu úrovne rizika.
Uvedené ustanovenie odseku 3 zároveň reaguje na možné prípady duplicity, kedy v situácii, ak by bol zmluvnou stranou samotný prevádzkovateľ základnej služby alebo poskytovateľ
21
digitálnej služby, by došlo k neprimeranej požiadavke v súvislosti so zabezpečením plnenia bezpečnostných opatrení a notifikačných povinností, ktoré tieto subjekty povinné plniť podľa tohto zákona.
K bodu 30
Legislatívno-technická úprava vyplývajúca z aplikačnej praxe.
K bodu 31
Úprava textu vyplýva z aplikačnej praxe a potreby jasnejšej a zrozumiteľnejšej špecifikácie oblastí pre prijímanie bezpečnostných opatrení, ktoré vymedzené všeobecne a ich splnenie je možné dosiahnuť rôznymi technologickými prostriedkami. Subjekty, ktoré majú povinnosť aplikovať tieto bezpečnostné opatrenia si môžu zvoliť vlastný konkrétny spôsob realizácie týchto bezpečnostných opatrení. Táto premisa zodpovedá princípu technickej neutrality zákona o kybernetickej bezpečnosti. Ďalej sa zavádzajú oblasti ako komunikačná bezpečnosť, šifrovanie a riadenie súladu a súčasne dochádza k jasnejšiemu vymedzeniu názvu niektorých oblastí oproti súčasnej úprave v zákone.
K bodu 32
Bezpečnostnou úlohou manažéra kybernetickej bezpečnosti je zodpovednosť za organizovanie systému riadenia kybernetickej bezpečnosti. Cieľom tohto prístupu je obmedziť škody, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku chýb, omylov alebo neoprávneného použitia sietí a informačných systémov. Táto úloha je úplne kľúčová pre správne nastavenie fungovania systému riadenia kybernetickej bezpečnosti. Manažér kybernetickej bezpečnosti povinnosť informovať vrcholový manažment o činnostiach vyplývajúcich z výkonu úlohy, teda najmä o stave systému riadenia kybernetickej bezpečnosti. Ide o požiadavku, ktorá viesť k uľahčeniu presadzovania konceptu riadenia kybernetickej bezpečnosti a vedie k dobrej informovanosti vrcholového manažmentu. Na výkon činnosti manažéra kybernetickej bezpečnosti sa predpokladá preukázanie odbornej spôsobilosti v súlade s osobitným predpisom vydaným úradom. Doteraz postavenie manažéra kybernetickej bezpečnosti upravovala vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. 362/2018 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah bezpečnostných opatrení, obsah a štruktúra bezpečnostnej dokumentácie a rozsah všeobecných bezpečnostných opatrení.
K bodu 33
Ustanovenie výslovne zavádza povinnosť realizovať bezpečnostné opatrenia na základe analýzy rizík. Analýza rizík je postavená na predpovedi pravdepodobnosti vzniku škodlivej udalosti a je základným východiskom pri realizovaní a nastavovaní bezpečnosti ako takej. V rámci ustanovenia dochádza k zosúladeniu odporúčaní a aktov v oblasti bezpečnosti sietí s národnou úpravou, ktorá momentálne absentuje vo vzťahu najmä k diskutovaným „5G sieťam“.
K bodu 34
Z dôvodu postupnej harmonizácie bezpečnostných opatrení pre prevádzkovateľov základných služieb, ktorí regulovaní v rámci iných zákonov, ako aj pri absencii bezpečnostných opatrení v niektorých segmentoch, úrad zvolil legislatívnu oporu pre aplikovanie týchto bezpečnostných opatrení bez potreby novelizácie zákona o kybernetickej bezpečnosti.
22
K bodu 35
Z dôvodu harmonizácie so smernicou NIS sa vypúšťajú povinnosti poskytovateľa digitálnej služby, ktoré spôsobovali aplikačné nejasnosti. Vo vzťahu k poskytovateľovi digitálnej služby platí, že sa naň v plnej miere aplikujú ustanovenia smernice NIS.
K bodu 36
Upravuje sa spôsob hlásenia kybernetického bezpečnostného incidentu. Uvedená potreba zmeny ustanovenia vyplynula z aplikačnej praxe.
K bodu 37
Úrad na základe získaných poznatkov a z dôvodu dopytu jednotlivých prevádzkovateľov základnej služby zavádza inštitút automatizovaného zasielania systémových informácie zo sietí a informačných systémov. Ide o zasielanie takých údajov, ktoré potrebné pri riešení kybernetického bezpečnostného incidentu. Automatizované hlásenie sa realizuje na rozhraní siete Internet a siete prevádzkovateľa základnej služby, nezasahuje ani nezaznamenáva obsah správ alebo prenášaných údajov, ale vytvára bezpečnostný perimeter., ktorý svojim účinkom napomáha prevádzkovateľovi základnej služby úspešne zaznamenať a riešiť kybernetický bezpečnostný incident. Na tento účel ustanovenie jasne vymedzuje, že nedotknuteľnosť tajomstva a osobných údajov zostáva zachovaná. Národný bezpečnostný úrad z tohto dôvodu pridal do svojich úloh aj povinnosť vypracovávať ročnú správu o dodržiavaní ochrany osobných údajov, ako jeden z nástrojov verejnej kontroly, aby nevznikali pochybnosti o účele a transparentnosti výkonu činností. Zavedením tejto povinnosti sa zabezpečuje prenos všetkých relevantných informácií nevyhnutných pre rýchle, efektívne riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov alebo ich hrozby.
K bodu 38
K § 27a)
Ustanovenie zavádza oprávnenie úradu zakázať alebo obmedziť prevádzkovateľovi základnej služby využívať konkrétny produkt, proces alebo službu z dôvodu bezpečnostných záujmov štátu a z dôvodu závažných okolností predpokladaných zákonom. Ide o krajné riešenie v prípadoch, kedy absentujú iné zákonné možnosti zabezpečenia a realizácie kybernetickej bezpečnosti. Ustanovenie je pokračovaním implementácie Toolbox. Platí, že obmedzenie alebo zákaz možno realizovať len na základe podrobnej analýzy rizík a len na základe vyjadrenia Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky. Dvojstupňovosť sa zvádza z dôvodu predchádzania pochybnostiam o výkone takéhoto zásahu. Pre účely dodržania záväznosti takéhoto aktu sa konkrétne rozhodnutie zverejní v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, pričom sa musí určiť aj primeraná doba na odstránenie nežiaduceho produktu a jeho nahradenie novým. Pred vydaním rozhodnutia na účely transparentnosti úrad zverejní začatie konania na svojom webovom sídle ako aj v jednotnom informačnom systéme kybernetickej bezpečnosti. Po zverejnení rozhodnutia je prevádzkovateľ základnej služby povinný zdržať sa používania konkrétneho produktu, procesu alebo služby alebo ich používať obmedzeným spôsobom v zmysle rozhodnutia.
K § 27b)
V záujme zabezpečenia dôveryhodnosti služieb a aktivít poskytovaných prostredníctvom internetu a ochrany práv osôb zúčastňujúcich sa na týchto aktivitách, ako aj ochrany konečného užívateľa týchto služieb bola vznesená spoločenská požiadavka efektívneho zamedzovania škodlivých aktivít alebo škodlivého obsahu na internete. Škodlivých aktivít na internete z roka na rok pribúda. Zároveň rastie sofistikovanosť útokov a s neustále prebiehajúcou informatizáciou spoločnosti aj riziká spojené s úspešne vykonanými útokmi. Reakcie na rôzne
23
typy škodlivých aktivít spadajú do kompetencie rôznych štátnych orgánov. Množstvo útokov je vykonávaných buď plošne (napr. phishingové kampane lákajúce veľké množstvo používateľov kliknúť na rozoslaný link), alebo na svoju činnosť využíva identifikovateľný škodlivý obsah alebo sieťovú infraštruktúru (napr. riadiace servery botnet sietí, DNS servery k nim smerujúce, zariadenia vykonávajúce DDOS útoky a pod.). Z tohto dôvodu mnohé krajiny zavádzajú legislatívne podmienky a technické prostriedky na blokovanie nežiadúceho obsahu, IP adries, domén, URL, súborov a podobne. Úrad na túto potrebu adekvátne reaguje a svoje odborné schopnosti a kompetencie, ktoré využíva pri riešení kybernetických bezpečnostných incidentov primerane aplikuje aj na iné škodlivé aktivity na internete. Blokovanie infikovaných domén a IP adries je nutné považovať za reaktívne opatrenie vedúce k zamedzeniu prístupu k škodlivému obsahu. Dôvody, prečo využiť tento prostriedok, je možné zhrnúť do niekoľkých bodov:
1.Ochrana používateľov napadnutých služieb a nevedomých používateľov podvodných služieb - ak je na šírenie škodlivého obsahu, vylákanie údajov alebo na ilegálne aktivity zneužitá legitímna doména alebo služba; zablokovanie obsahu alebo konkrétneho URL zabezpečí ochranu používateľov, ktorí túto službu alebo doménu využívajú.
2.Zmiernenie alebo zamedzenie škodlivých následkov - blokovaním domén a IP adries so škodlivým obsahom či phishingom je takisto možné dosiahnuť zmiernenie následkov v podobe menšieho dopadu na potenciálne obete, resp. zasiahnutých používateľov. Rovnako aj včasným blokovaním možno zabezpečiť úplné zamedzenie škodlivých následkov, pretože nemusí dôjsť napríklad k stiahnutiu škodlivého obsahu alebo k dokončeniu všetkých fáz phishingovej kampane.
3.Zastavenie šírenia škodlivého obsahu - v tomto bode ide najmä o šírenie malvéru, existenciu riadiacich serverov pre botnety, phishingové stránky a pod. Domény a IP adresy s takýmto obsahom využívané útočníkmi na nelegitímne ciele a ich blokovanie bráni ďalšiemu šíreniu takéhoto škodlivého obsahu.
Navrhované ustanovenie upravuje, že úrad vykonáva blokovanie v rámci riešenia kybernetického bezpečnostného incidentu. V rámci riešenia kybernetického bezpečnostného incidentu vydá úrad rozhodnutie o blokovaní, v ktorom určí metódu (spôsob) blokovania a blokovanie vykoná. Spôsob blokovania musí vychádzať z metód uvedených vo všeobecne záväznom právnom predpise, ktorý vydá úrad.
Samozrejme, ide o krajný prostriedok, nástroj, ktorý predstavuje zásah do práv subjektov, ale zároveň predstavuje aj riešenie kybernetického bezpečnostného incidentu v prípade, kedy iné nástroje neúčinné a protiprávna, resp. škodlivá aktivita naďalej pokračuje a ohrozuje konečného užívateľa. Zodpovednosť za prípadnú škodu znáša úrad.
Účelom ustanovenie je teda v konečnom dôsledku výšenie obranyschopnosti Slovenskej republiky voči kybernetickým útokom na významné informačné systémy z externého prostredia (internetu), najmä voči šíreniu škodlivého kódu zo sietí infikovaných počítačov a šíreniu škodlivej aktivity z IP adresného rozsahu SR.
Rozhodnutiu úradu o blokovaní sa musí každý povinný subjekt podriadiť. Keďže ide o zásahy na rôznych úrovniach regulácie, úrad pri takomto zásahu môže požadovať súčinnosť rôznych zainteresovaných subjektov. Zmyslom je, aby blokovanie bolo vykonané s ohľadom na spojené riziká, aby bolo účelné, efektívne a zmysluplné.
K § 27c)
V nadväznosti na predchádzajúci paragraf sa ustanovuje možnosť vykonať blokovanie aj na základe žiadosti iného subjektu. Takouto žiadosťou sa rozumie vykonateľné rozhodnutie
24
konkrétneho oprávneného subjektu podľa osobitných predpisov. Úrad v tomto prípade toto rozhodnutie vykoná s náležitou odbornosťou. Zákon dáva každému takémuto subjektu možnosť požiadať úrad o spoluprácu ešte pred vydaním svojho rozhodnutia, čím je možné predchádzať technicky nerealizovateľným rozhodnutiam či neprimeraným zásahom.
K bodu 39
V predmetnom ustanovení § 28 ods. 1 pri výkone kontrolnej činnosti je žiadúce uplatňovať všetky príslušné ustanovenia podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, ako napr. uloženie poriadkovej pokuty.
K bodu 40 a 41
Certifikovať (t. j. posudzovať zhodu) v súvislosti s formálne stanovenými požiadavkami na znalosti je logicky možné iba pre fyzickú osobu, nie však pre právnickú osobu. Ak by sa mali certifikovať spôsobilosti právnickej osoby, táto by v konečnom dôsledku musela preukázať pred vykonaním každého auditu, že disponuje audítormi, ktorí spĺňajú príslušné znalostné štandardy. Preto certifikačná schéma pre audit v súlade so zákonom č. 69/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov je navrhnutá podľa normy STN EN ISO/IEC 17024:2013 Posudzovanie zhody - Všeobecné požiadavky na orgány vykonávajúce certifikáciu osôb. Z uvedených skutočností vyplýva, že audítorom kybernetickej bezpečnosti môže byť len fyzická osoba, spôsobilosti ktorej boli certifikované akreditovaným orgánom posudzovania zhody. Pritom spôsobilosti audítora kybernetickej bezpečnosti stanovené v prílohe č. 1 vyhláške č. 436/2019 Z. z. Znalostný štandard audítora sa overuje skúškou. Nie je vylúčené, aby prevádzkovateľ základnej služby zabezpečil vykonanie auditu u niektorej právnickej osoby, ak budú kumulatívne splnené podmienky, že audit kybernetickej bezpečnosti vykoná audítor certifikovaný akreditovaným certifikačným orgánom certifikujúcim osoby príslušným pre certifikáciu personálu v oblasti kybernetickej bezpečnosti podľa ISO/IEC 17024 Personnel Certification - Documents and Resources a zároveň tento audítor spĺňa podmienky uvedené v znalostnom štandarde audítora.
K bodu 42
V § 29 ods. 4 sa navrhuje zabezpečenie auditu kybernetickej bezpečnosti právnickou osobou označiť ako podnikanie podľa Obchodného zákonníka. Uvedená úprava za cieľ spresniť, že ide o zárobkovú činnosť a zároveň umožní audítorom (vystupujúcim v mene právnickej osoby) zrealizovať zápis činnosti do predmetu podnikateľskej činnosti, resp. získanie identifikačného čísla Štatistickým úradom Slovenskej republiky. Ustanovenie upravuje zodpovednosť právnickej osoby za škodu spôsobenú pri výkone auditu kybernetickej bezpečnosti.
K bodu 43
Zmena navrhovaná v § 29 ods. 6 reaguje na požiadavky aplikačnej praxe s odôvodnením potreby zmeny názvoslovia „orgán posudzovania zhody“ z dôvodu vyššej miery zrozumiteľnosti a špecifikácie konkrétneho subjektu vykonávajúceho audit.
K bodu 44 a 46
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 45, 47 až 49
Ide o doplnenie sankcií v súvislosti s povinnosťami.
25
K bodu 50
Legislatívno-technická úprava. Oprava chyby.
K bodu 51 a 52
Precizuje sa splnomocňovacie ustanovenie, ktorým sa upravujú podrobnosti auditu kybernetickej bezpečnosti v súvislosti s implementáciou nariadenia (EÚ) č. 2019/881 a z dôvodu ďalších normatívnych zmien v zákone.
K bodu 53
Precizuje sa úprava z dôvodu normatívnych zmien.
K bodu 54
V spoločnom ustanovení sa ďalej uvádza, že Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vykonáva svoje úlohy prostredníctvom Vojenského spravodajstva. Ide o úpravu v súvislosti s vypustením Vojenského spravodajstva ako ústredného orgánu.
K bodu 55
Prechodné ustanovenie určuje pre prevádzkovateľov základných služieb, ktorí prevádzkujú sieť alebo informačný systém kategórie I a II prechodné obdobie, počas ktorého vykonanie auditu možno nahradiť vykonaním posúdenia účinnosti prijatých bezpečnostných opatrení a plnenia požiadaviek manažérom kybernetickej bezpečnosti.
Ďalej sa uvádza, že zmluvy, ktoré boli uzatvorené v zmysle § 9 ods. 2, resp. odsek 3 zostávajú v platnosti.
K bodom 56 až 62
Ide o úpravu príloh, týkajúcich sa jednotlivých sektorov, vyplývajúcu z aplikačnej praxe. Modifikujú a dopĺňajú sa jednotliví prevádzkovatelia služieb pre niektoré sektory. V časti podsektor „Letecká doprava“ sa mení názov prevádzkovateľa „riadiace orgány letiska“ na „prevádzkovateľ letiska“, pretože letiská poskytujú služby, ktoré je nutné považovať za základné, preto bolo nevyhnutné zrozumiteľnejšie identifikovať prevádzkovateľa týchto služieb. V sektore „Digitálna infraštruktúra“ boli doplnení noví prevádzkovatelia ako „poskytovateľ dátových, hlasových a internetových služieb služieb pripojenia do internetu“, „prevádzkovateľ obchodu na internete s možnosťou vyhľadávania, objednávania a nákupu tovarov a služieb“ a „poskytovateľ služieb webhostingu, DNS hostingu alebo mailhostingu“ s ohľadom na vzniknutú potrebu regulovať aj uvedené subjekty s podstatným vplyvom na zabezpečenie ochrany kybernetickej bezpečnosti. V sektore „Zdravotníctvo“ boli doplnení uvedení prevádzkovatelia ako Úrady verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, správca národných zdravotných registrov, národných zdravotných administratívnych registrov a národného zdravotníckeho informačného systému, s ohľadom na špecifickosť každého z uvádzaných subjektov. V sektore „Verejná správa“ sa vypúšťa podsektor „Spravodajské služby“ a v stĺpci „Prevádzkovateľ služieb“ sa vypúšťajú slová „Správcovia a prevádzkovatelia sietí a informačných systémov prevádzkovaných spravodajskou službou“ a v stĺpci „Ústredný orgán“ sa vypúšťajú slová „Slovenská informačná služba“ a „Vojenské spravodajstvo“. K predmetnému vypusteniu došlo, aby zmena odzrkadľovala ustanovenie článku 1 ods. 6 smernice NIS a súčasne táto zmena vyplynula z potrieb aplikačnej praxe, keďže sa uvedené ukázalo ako neefektívne. Ďalej ide o zmeny technického charakteru ako aj zmeny reflektujúce úpravu subjektov, ktoré plnia úlohy ústredného orgánu.
26
K čl. II (zákon č. 145/1995 Z. z.)
K bodom 1 a 2
Dopĺňa sa sadzobník správnych poplatkov v časti „Kybernetická bezpečnosť“ o položky v súvislosti s certifikáciou na základe implementácie nariadenia.
K čl. III (zákon č. 351/2011 Z. z.)
K bodu 1
Ide o zjednotenie regulácie pri povinnosti podniku, ktorý poskytuje verejné siete alebo verejné služby prijatím bezpečnostných opatrení podľa zákona o kybernetickej bezpečnosti.
K bodu 2
Na účely „nie dvakrát v tej istej veci“ sa ustanovuje, že priestupky a správne delikty za porušenie bezpečnostných opatrení prejednáva Národný bezpečnostný úrad.
K čl. IV (zákon č. 95/2019 Z. z.)
K bodom 1 až 3
Účelom je zjednotenie regulácie bezpečnostných opatrení tak, aby sa na všetky dotknuté subjekty vzťahovali opatrenia podľa zákona o kybernetickej bezpečnosti a následne, aby zákon č. 95/2019 Z. z. obsahoval iba tie bezpečnostné opatrenia, ktoré špecifické pre sektor verejnej správy. Účelom novely zákona je teda zjednotenie regulácie s cieľom odstrániť administratívnu záťaž pri zabezpečovaní kybernetickej bezpečnosti a jednoduchšiu a prehľadnejšiu prax.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava
K bodom 5 až 14
Precizovanie ustanovení v nadväznosti na zjednotenie regulácie bezpečnostných opatrení tak, aby sa na všetky dotknuté subjekty vzťahovali opatrenia podľa zákona o kybernetickej bezpečnosti a následne, aby zákon č. 95/2019 Z. z. obsahoval iba tie bezpečnostné opatrenia, ktoré sú špecifické pre sektor verejnej správy.
K bodu 15
Legislatívno-technická úprava
K bodom 16 a 17
Precizovanie ustanovení v nadväznosti na zjednotenie regulácie bezpečnostných opatrení tak, aby sa na všetky dotknuté subjekty vzťahovali opatrenia podľa zákona o kybernetickej bezpečnosti a následne, aby zákon č. 95/2019 Z. z. obsahoval iba tie bezpečnostné opatrenia, ktoré sú špecifické pre sektor verejnej správy.
K bodom 18 a 19
Legislatívno-technická úprava
K bodom 20 až 27
Precizovanie ustanovení v nadväznosti na zjednotenie regulácie bezpečnostných opatrení tak, aby sa na všetky dotknuté subjekty vzťahovali opatrenia podľa zákona o kybernetickej
27
bezpečnosti a následne, aby zákon č. 95/2019 Z. z. obsahoval iba tie bezpečnostné opatrenia, ktoré sú špecifické pre sektor verejnej správy.
K bodom 28 až 32
Legislatívno-technická úprava
K čl. V
Za deň nadobudnutia účinnosti návrhu zákona sa navrhuje 1. júla 2021.
Bratislava 24. februára 2021
Igor Matovič v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Roman Konečný v. r.
riaditeľ Národného bezpečnostného úradu