Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a k analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
V stanovisku Komisie sa uvádza, že predkladateľ materiálu má najmä prehodnotiť negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, z toho vplyvy na MSP a popísať, či kvantifikovať najmä administratívne náklady. Nič z uvedeného v Doložke vybraných vplyvov, ani Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie predkladateľ materiálu nezohľadnil. Z uvedeného dôvodu žiadame v zmysle stanoviska Komisie dopracovať Doložku vybraných vplyvov a Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia sa oboznámila s predkladateľom priloženými podkladmi a dospela k záveru, že posudzovaný materiál zakladá pozitívno-negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, ktorý však predkladateľ nevyznačil v Doložke vybraných vplyvov. Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie nielen pozitívneho, ale aj negatívneho vplyvu (napr. zvýšenie správnych poplatkov pri podávaní žiadosti o akreditáciu jednotky CSIRT, resp. žiadostí o certifikáciu) na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, v Doložke vybraných vplyvov, a tiež o podrobný popis týchto vplyvov v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyjadrenie predkladateľa: Pozitívno-negatívny vplyv bol doplnení. Návrh však nereguluje MSP a v žiadnom smere teda na ne nemôže mať vplyv. Vo vzťahu k certifikácii ide o implementáciu platného nariadenia EU.
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať časť 5. Alternatívne riešenia doložky vybraných vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Predkladateľ má na základe súčasného stavu a stanovených cieľov navrhnúť alternatívy právneho a vecného riešenia uvedeného problému. V rámci alternatívnych riešení je potrebné uviesť minimálne nulový variant, t. j. analýzu súčasného stavu, v rámci ktorej sa uvedú dôsledky vyplývajúce z dôvodu absencie právnej úpravy alebo nelegislatívneho materiálu resp. z dôvodu ich neprijatia. V prípade, kedy nie je možné realizovať nulový variant, slúži tento nulový variant ako báza, ku ktorej sa môžu porovnávať ostatné alternatívy.
Vyjadrenie predkladateľa: Doplnené „Základným rozdielom oproti aktuálne platnej a účinnej zákonnej úprave spočíva v zmene poradia krokov pri využívaní akreditovanej jednotky CSIRT. Kým doposiaľ si ústredný orgán zriaďoval prioritne vlastnú jednotku CSIRT, čo je finančne podstatne nákladná činnosť, podľa návrhu zákona bude primárne využívať na základe zmluvy jednotky CSIRT už zriadené, a to Národnú jednotku CSIRT v gescii Národného centra kybernetickej bezpečnosti (NBÚ) alebo Vládnu jednotku CSIRT (MIRRI) a až následne ak po porovnaní a analizovaní oboch alternatív pristúpi k rozhodnutia resp. možnosti-nie povinnosti akreditovať vlastnú jednotku CSIRT. 90% subjektov využíva Národnú jednotku CSIRT, zvyšné Vládnu jednotku CSIRT.„
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.