B.Osobitná časťK Čl. I
V tomto bode návrhu zákona sa zavádza inštitút zákazu poskytovania a sprístupňovania údajov zo zdravotnej dokumentácie a jeho odvolanie. Hlavným účelom tejto úpravy je vyjsť v ústrety pacientom, ktorí si z rôznych dôvodov neželajú, aby informácie o ich zdravotnom stave boli poskytované alebo sprístupňované určitým osobám. Každá osoba má slobodné právo rozhodovať o tom, kto môže a kto naopak nemôže mať prístup k informáciám o jej zdravotnom stave. Zavedením inštitútu zákazu poskytovania a sprístupňovania údajov zo zdravotnej dokumentácie sa má predísť najmä tomu, aby mali prístup k údajom o zdravotnom stave dotknutej osoby jej rodinní príslušníci, resp. osoby oprávnené na poskytnutie alebo prístup k údajom o zdravotnom stave dotknutej osoby priamo zo zákona, u ktorých si to však dotknutá osoba nepraje, aby boli informovaní. Vydaním zákazu poskytovania a sprístupňovania údajov zo zdravotnej dokumentácie pre určitú osobu sa dotknutá osoba chráni do budúcna, aby v situáciách, v ktorých nebude schopná o svojom zdravotnom stave samostatne rozhodovať, nemohli o tom rozhodovať „neželané“ osoby. Hlavným účelom inštútu zákazu je teda chrániť práva a záujmy dotknutej osoby, pokiaľ ide o jej život a zdravie.
Poskytovanie a sprístupňovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie nebude možné zakázať osobám, ktoré vykonávajú povinnosti na základe tohto zákona alebo osobitného predpisu. Takým predpisom je napríklad Trestný poriadok alebo zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a ďalšie. Zákaz sa tak nebude vzťahovať predovšetkým na lekárov a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorí zabezpečujú zdravotnú starostlivosť podľa príslušných zákonov, ale tiež napríklad na súdnych znalcov, ktorí vykonávajú činnosti podľa osobitného zákona na základe vyžiadania súdom alebo orgánom činným v trestnom konaní, a pod.
Vzhľadom k tomu, že inštitút zákazu poskytovania a sprístupňovania údajov zo zdravotnej dokumentácie pre určitú osobu je závažným zásahom do práv a povinností osôb, je nevyhnutné zabezpečiť ochranu ped zneužitím tohto práva, a to formou vyžadovania úradne osvedčeného podpisu osoby, ktorá zákaz vydáva. Vzhľadom k tomu, že v ustanovení § 18 ods. 4 sa zavádza inštitút zákazu poskytovania a sprístupňovania údajov zo zdravotnej dokumentácie, ktorá je vedená v písomnej forme, musí byť aj samotný zákaz vyhotovený v písomnej forme.
Aj napriek tomu, že hlavným účelom inštitútu zákazu je ochrana práv a záujmov dotknutej osoby, o ktorej zdravotnú dokumentáciu ide, ochrana života a zdravia osôb musí mať vždy prednosť. V navrhovanom ustanovení sa preto zavádza výnimka zo zákazu poskytovania a sprístupňovania údajov zo zdravotnej dokumentácie pre určitú osobu, ak bol udelený, a to v prípade, ak by neposkytnutím alebo nesprístupnením údajov zo zdravotnej dokumentácie došlo k ohrozeniu zdravia.