Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Predkladateľ: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1160 z 20. júna 2019, ktorou sa mení smernica 2009/65/ES a smernica 2011/61/EÚ, pokiaľ ide o cezhraničnú distribúciu podnikov kolektívneho investovania,
Články 60 a 61 Smernice Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2034 z 27. novembra 2019 o prudenciálnom dohľade nad investičnými spoločnosťami a o zmene smerníc 2002/87/ES, 2009/65/ES, 2011/61/EÚ, 2013/36/EÚ, 2014/59/EÚ a 2014/65/EÚ.
Termín začiatku a ukončenia PPK
začiatok PPK: 21.10. 2020ukončenie PPK: 3.11.2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
November 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Január 2021
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Hlavným cieľom transpozície smernice CBDF je odstránenie prekážok, ktoré doteraz bránili správcom fondov kolektívneho investovania plne využívať výhody vnútorného trhu pri cezhraničnej distribúcii fondov kolektívneho investovania.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Smernicu (EÚ) 2019/1160 dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1156. Uvedeným nariadením a smernicou (EÚ) 2019/1160 sa koordinujú podmienky pre správcov fondov pôsobiacich na vnútornom trhu, čím sa uľahčiť cezhraničná distribúcia fondov kolektívneho investovania. Predmetná smernica zosúlaďuje postup oznamovania zmien regulačným orgánom, upravuje spôsoby poskytovania informácií investorom, a zavádza jednotné podmienky pre ukončenie cezhraničnej distribúcie cenných papierov fondov kolektívneho investovania, čím prispieva k vyššej ochrane investorov, ktorí alokovali svoje finančné prostriedky do fondov kolektívneho investovania, ktoré sa distribuujú cezhranične. Zároveň smernica umožňuje testovanie záujmu investorov o konkrétnu investičnú stratégiu počas predmarketingovej fázy.
Príloha č. 1
2
Návrhom zákona sa tiež upravujú aj podnety z aplikačnej praxe, najmä z oblasti alternatívnych investičných fondov. Ide o legislatívne úpravy, ktorými sa spresňuje znenie zákona s cieľom jeho jednoduchšej aplikácie, čo by malo napomôcť k ďalšiemu rozvoju segmentu kolektívneho investovania. Sankčný režim sa zavádza aj nad subjektami, ktoré pôsobia na základe výnimky podľa § 31a zákona o kolektívnom investovaní. Zároveň sa rozširujú možnosti Národnej banky Slovenska pri vykonávaní dohľadu nad subjektami, ktoré vykonávajú určité aktivity v rozpore so zákonom o kolektívnom investovaní a bez príslušného povolenia.
Výsledným stavom byť zjednodušenie cezhraničnej distribúcie fondov kolektívneho investovania.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Správcovské spoločnosti (31), ktoré spravujú štandardné a alternatívne fondy kolektívneho investovania (UCITS a AIF fondy), ktoré sú distribuované aj v iných krajinách EÚ.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Alternatívne riešenia neboli zvažované, keďže ide o transpozíciu smernice. V rámci nulového variantu, t. j. analýzy súčasného stavu, by v prípade neprijatia uvedeného návrhu hrozili sankcie za nedodržanie termínu transpozície smernice.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Národná úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Príloha č. 1
3
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Zjednodušenie podmienok pre cezhraničnú distribúciu fondov kolektívneho investovania spočíva najmä vo vyššej transparentnosti lokálnych regulačných pravidiel pre správcov fondov kolektívneho investovania, čo prispieť k odbúraniu nákladov na právne preskúmavanie regulačných pravidiel v jednotlivých krajinách EÚ. Zároveň sa harmonizujú požiadavky na distribúciu fondov kolektívneho investovania v hostiteľských krajinách a na spôsob výmeny informácií medzi regulačnými orgánmi.
Negatívny dopad možno predpokladať z dôvodu potreby oboznámenia sa a prispôsobenia novým regulačným podmienkam. Oproti dlhodobým pozitívnym vplyvom v podobe zníženia nákladov, ktoré by bolo inak potrebné vynaložiť na oboznámenie sa s lokálnymi predpismi v zahraničnej krajine, negatívne dopady sa prejavia len v súvislosti s implementáciou nových zákonných ustanovení do interných pravidiel správcovských spoločností a zmien štatútov a predajných prospektov spravovaných fondov.
Po vyhodnotení pozitívnych a negatívnych vplyvov prevažujú pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Róbert Vlkolinský
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje súhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.