DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Dôvodom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je v prvom rade implementácia smernice (EÚ) 2019/1160, ktorej hlavným cieľom je odstránenie prekážok, ktoré doteraz bránili správcom fondov kolektívneho investovania plne využívať výhody vnútorného trhu pri cezhraničnej distribúcii fondov kolektívneho investovania.
Smernicu (EÚ) 2019/1160 dopĺňa nariadenie (EÚ) 2019/1156. Uvedeným nariadením a smernicou (EÚ) 2019/1160 sa koordinujú podmienky pre správcov fondov pôsobiacich na vnútornom trhu, čím sa má uľahčiť cezhraničná distribúcia fondov kolektívneho investovania. Predmetná smernica zosúlaďuje postup oznamovania zmien regulačným orgánom, upravuje spôsoby poskytovania informácií investorom, a zavádza jednotné podmienky pre ukončenie cezhraničnej distribúcie cenných papierov fondov kolektívneho investovania, čím prispieva k vyššej ochrane investorov, ktorí alokovali svoje finančné prostriedky do fondov kolektívneho investovania, ktoré sa distribuujú cezhranične. Zároveň smernica umožňuje testovanie záujmu investorov o konkrétnu investičnú stratégiu počas predmarketingovej fázy.
Predkladaným návrhom zákona dochádza tiež k transpozícii článkov 60 a 61 smernice (EÚ) 2019/2034, ktoré nadobudnú účinnosť už 26. júna 2021. Účelom je upraviť požiadavku na počiatočný kapitál správcovských spoločností v súlade so smernicou (EÚ) 2019/2034.
Návrhom zákona sa tiež upravujú aj podnety z aplikačnej praxe, najmä z oblasti alternatívnych investičných fondov. Ide o legislatívne úpravy, ktorými sa spresňuje znenie zákona s cieľom jeho jednoduchšej aplikácie, čo by malo napomôcť k ďalšiemu rozvoju segmentu kolektívneho investovania. Sankčný režim sa zavádza aj nad subjektami, ktoré pôsobia na základe výnimky podľa § 31a zákona o kolektívnom investovaní. Rozširujú sa tiež možnosti Národnej banky Slovenska pri vykonávaní dohľadu nad subjektami, ktoré vykonávajú určité aktivity v rozpore so zákonom o kolektívnom investovaní a bez príslušného povolenia.
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, a predpokladá sa pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie zvýšením konkurencieschopnosti správcov fondov kolektívneho investovania aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie z dôvodu nákladov správcov fondov na prispôsobenie na novým ustanoveniam pri cezhraničnej distribúcii fondov. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu, ani na služby verejnej správy pre občana.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.