Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov (zákon o bezpečnosti štátu) predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko – Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Martin Beluský, Stanislav Mizík a Peter Krupa.
Cieľom legislatívneho návrhu je upraviť núdzový stav tak, aby ho nebolo možné zneužívať ako nástroj na potláčanie základných práv a slobôd občanov Slovenskej republiky a na zneužívanie vládnej moci pod zámienkou „pandémie ochorenia COVID-19“, prípadne iných ochorení a mimoriadnych situácií v budúcnosti.
Súčasná právna úprava núdzového stavu, najmä po poslednej novelizácii ústavným zákonom č. 414/2020 Z. z. z 28. decembra 2020, umožňuje hrubé zneužívanie tohto inštitútu vládou, v súčasnosti práve pod zámienkou boja s „pandémiou ochorenia COVID-19“.
Hoci pri núdzovom stave neplatí celý rad základných práv a slobôd občanov Slovenskej republiky garantovaných Ústavou SR, napríklad nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia, nedotknuteľnosť obydlia, sloboda pohybu, sloboda pobytu či právo na zhromažďovanie, tento stav rovnajúci sa fakticky totalitnému systému vládnutia či diktatúre možno opakovane predlžovať prakticky donekonečna. V praxi preto môže, aj vzhľadom na vágnosť pojmu „pandémia“, nastať situácia, že vláda bude v núdzovom stave vládnuť dokonca celé štvorročné volebné obdobie a núdzový stav bude využívať ako nástroj na presadenie svojho politického programu a na udržanie sa pri moci. Klasickým príkladom môže byť zrušenie práva na zhromažďovanie, čím sa zabráni tomu, aby občania nespokojní vládou protestovali voči jej politike.
Na tejto skutočnosti nemení nič ani fakt, že v súčasnosti sa vyžaduje na predĺženie núdzového stavu súhlas Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR). Tento súhlas sa totiž nedáva vopred, ale až v lehote do 20 dní od predĺženia núdzového stavu, čo znamená, že ak bude vláda opakovane predlžovať núdzový stav vždy na 19 dní a NR SR sa zvolá vždy až v posledný deň tejto lehoty, núdzový stav bude fakticky platiť celých 19 dní bez toho, aby s tým musela vysloviť súhlas NR SR, a to aj opakovane. Navyše súhlas NR SR nemusí byť vyjadrený ústavnou väčšinou, ale len jednoduchou väčšinou, ktorú má v NR SR prakticky každá vláda. Z tohto dôvodu navrhujeme, aby bol na vyhlásenie núdzového stavu potrebný súhlas ústavnej – trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov a na jeho opätovné vyhlásenie z toho istého dôvodu a na tom istom území súhlas až štvorpätinovej väčšiny všetkých poslancov. Núdzový stav tak bude musieť byť výsledkom konsenzu naprieč celým politickým spektrom, resp. výsledkom konsenzu medzi koalíciou a opozíciou.