1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh Dohody, ktorou sa mení Dohoda o prevode a mutualizácii príspevkov do jednotného fondu na riešenie krízových situácií (ďalej len „Dohoda“).
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Predkladateľ: Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
december 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
január 2021
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
V spojitosti so snahami o posilňovanie bankovej únie a stability finančných trhov Európskej únie bol na samite eurozóny, ktorý sa konal v inkluzívnom formáte 14. decembra 2018 hlavy štátov alebo predsedovia vlád členských štátov, ktorých menou je euro schválený komplexný balík zmien cieľom posilnenia hospodárskej a menovej únie, vrátane úpravy referenčného rámca spoločného zabezpečovacieho mechanizmu pre jednotný fond na riešenie krízových situácií. Na základe týchto schválených zmien by sa spoločný zabezpečovací mechanizmus zaviedol ešte pred skončením prechodného obdobia prostredníctvom obmedzených zmien Dohody o prevode a mutualizácii príspevkov do jednotného fondu na riešenie krízových situácií pred skončením prechodného obdobia, a to za predpokladu, že sa dosiahol dostatočný pokrok v otázke zníženia rizík v bankovom sektore. V tejto súvislosti bolo na inkluzívnom formáte zasadnutia Euroskupiny dňa 30. 11. 2020 potvrdené, že boli splnené podmienky znižovania rizík v bankovom sektore, ktoré boli podmienkou k prístupu ku skoršiemu zavedeniu zabezpečovacieho mechanizmu.
S cieľom zabezpečiť, aby požiadavky na zníženie rizika boli úmerné úrovni ambícií spoločného zabezpečovacieho mechanizmu počas prechodného obdobia v porovnaní s obdobím ustáleného stavu, bola schválená mutualizácia mimoriadnych ex-post príspevkov do spoločného fondu na riešenie krízových situácií podobným spôsobom ako mutualizované ex-ante príspevky. Týmto riešením by sa mal zabezpečiť hladký prechod zo zložkovej štruktúry na plne mutualizovanú štruktúru.
3.Ciele a výsledný stav
Medzi najdôležitejšie časti, ktoré sú súčasťou Návrhu Dohody, patria:
Nastavenie mutualizácie, v súčasnosti zavedených ex-post príspevkov obdobným spôsobom, ako mutualizované ex-ante príspevky bánk do Jednotného fondu na riešenie krízových situácií. Týmto riešením by sa mal zabezpečiť hladký prechod zo zložkovej štruktúry na plne mutualizovanú štruktúru.
2
Úpravu výšky ex-post príspevkov, ktoré môže v rámci svojich právomocí uplatniť Jednotná rada pre riešenie krízových situácií maximálna suma ex-post príspevkom nesmie prekročiť výšku trojnásobku bežných príspevkov a zároveň výška ex-post príspevkov nesmie byť vyššia ako výška zaplatených ex-ante príspevkov.
Nadobudnutie platnosti a uplatňovanie dohody je upravené spôsobom, aby dohoda nadobudla platnosť po dosiahnutí dostatočného pokroku v znižovaní rizík na finančnom trhu a po uznesení Rady guvernérov Európskeho mechanizmu pre stabilitu.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
banky a pobočky zahraničných bánk (27)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Materiál je výsledkom technických a politických negociácií na úrovni pracovných skupín Euroskupiny a samotnej Euroskupiny. Samotný mandát na zmenu Dohody o prevode a mutualizácii príspevkov do jednotného fondu na riešenie krízových situácií vychádza z vyhlásenia lídrov Európskej únie, ktoré boli prijaté v decembri 2018 a decembri 2019.
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Nulový variant – na túto dohodu sa nevzťahuje uplatnenie nulového variantu v súlade s v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov z dôvodu, že ide o právny predpis vyššej sily – t. j. prijatie medzinárodného záväzku – dohody, ktorá by mala byť podpísaná všetkými členskými krajinami EÚ.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Keďže sa jedná o medzinárodnú prezidentskú zmluvu, národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
3
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo a rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Táto dohoda je súčasťou balíka zmien týkajúcich sa prehlbovania Hospodárskej a menovej únie a podpis jej finálneho znenia sa očakáva v januári 2021 s následnou ratifikáciou do konca roka 2021.
Zmena technických podmienok mutualizácie mimoriadnych ex-post príspevkov do SRF bola odsúhlasená na inkluzívnom formáte Euroskupine 4. decembra 2019. Dohoda, ktorou sa mení Dohoda o prevode a mutualizácii príspevkov do jednotného fondu na riešenie krízových situácií je prezidentskou zmluvou. Podpisom Dohody nevznikajú Slovenskej republike žiadne dodatočné záväzky.
Dohoda nemá prednosť pred zákonmi podľa článku 7 odseku 5 Ústavy Slovenskej republiky a preto nepredkladáme doložku prednosti pred zákonmi Slovenskej republiky.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Roman Chandoga, PhD.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Vyhlásenie schválené na samite eurozóny v decembri 2018:
https://www.consilium.europa.eu/media/37610/14-eurosummit-statement-sk.pdf
Vyhlásenie lídrov EÚ na samite eurozóny v decembri 2019:
4
Informácie ohľadom medzivládnej dohody IGA :
https://www.consilium.europa.eu/en/documents-publications/public-register/public-register-
search/results/?AllLanguagesSearch=False&OnlyPublicDocuments=False&DocumentNumber=8457
%2F14&DocumentLanguage=en#
Informácie ohľadom Jednotného mechanizmu riešenia krízových situácií:
https://srb.europa.eu/
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Predkladateľ neidentifikoval žiaden z vybraných vplyvov, k uskutočneniu PPK preto nedochádza