1
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre zdravotníctvo
25. schôdza výboru
Číslo: CRD-1895/2020
77
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre zdravotníctvo
zo 4. februára 2021
k Návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 290)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
prerokoval návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 290);
A. s ú h l a s í
s návrhom skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 290);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 290) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
1.V čl. I bod 1. znie:
„1. V § 25 sa odsek 1 dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
2
„o) komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím na účel posudzovania dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím a pri monitorovaní dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím podľa osobitného predpisu39ab) a lekárovi so špecializáciou v špecializačnom odbore psychiatria alebo psychológovi so špecializáciou v špecializačnom odbore klinická psychológia, ktorých komisár poverí na výkon tohto oprávnenia; lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore psychiatria a psychológ so špecializáciou v špecializačnom odbore klinická psychológia sa pri nahliadaní do zdravotnej dokumentácie osoby so zdravotným postihnutím preukazujú písomným plnomocenstvom34) komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 39ab znie:
39ab) § 10 zákona č. 176/2015 Z.z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Článok 14, 15 a 25 Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.) v znení Opčného protokolu k Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 318/2010 Z. z.)“.".
V porovnaní s pôvodným návrhom zákona dochádza týmto doplňujúcim a pozmeňujúcim návrhom k viacerým zmenám, a to z týchto dôvodov:
Zmena systematického zaradenia návrhu ustanovenia § 25 ods. 8: Zo stanoviska Kancelárie NR SR zo dňa 5.1.2021 vyplýva, že okruh osôb oprávnených nahliadať do zdravotnej dokumentácie je upravený v § 25 ods. 1“. Zo stanoviska Kancelárie NR SR ďalej vyplynulo, že oprávnenie komisára pre osoby so zdravotným postihnutím nahliadať do zdravotnej dokumentácie jeho vhodnejšie presunúť do § 25 ods. 1 doplnením samostatného písmena.“. Vzhľadom k tomu, že doplňujúcim a pozmeňujúcim návrhom dochádza k zníženiu počtu viet v porovnaní s pôvodným návrhom zákona (druhá, tretia a štvrtá veta pôvodne navrhovaného § 25 ods. 8), je v tomto štádiu legislatívneho procesu vhodné ukotviť nové oprávnenie komisára do nového písmena § 25 ods. 1.
Umožnenie komisárovi žiadať aj výpis zo zdravotnej dokumentácie: Tak zo stanoviska Kancelárie NR SR ako aj zo stanoviska sekretariátu Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky zo dňa 25.1.2021 vyplýva odporúčanie vyjadriť explicitne v zákone, aby komisár okrem nahliadania do zdravotnej dokumentácie mohol žiadať výpis zo zdravotnej dokumentácie“. Pôvodný návrh zákona mal dané dosiahnuť treťou vetou § 25 ods. 8 a to odkazom na § 24 zákona. Tým, že sa podľa tohto návrhu v § 25 ods. 1 za písmeno n) vloží
3
nové písmeno o), komisár sa dostane do výpočtu oprávnených osôb podľa § 24 ods. 4 písmeno e). Toto ustanovenie totiž ukladá poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti povinnosť poskytnúť výpis zo zdravotnej dokumentácie osobám oprávneným nahliadať do zdravotnej dokumentácie. Doplňujúcim a pozmeňujúcim návrhom sa komisár dostane do výpočtu osôb uvedených v § 25 ods. 1. Táto zmena je potvrdená aj tým, že doplňujúcim a pozmeňujúcim návrhom sa vkladá veta, ktorá znie Pri nahliadaní do zdravotnej dokumentácie alebo pri vyžiadaní výpisu zo zdravotnej dokumentácie 24) osoby uvedené v druhej a v tretej vete preukazujú poverenie zo strany komisára pre osoby so zdravotným postihnutím formou písomného plnomocenstva34.
Zmena znenia poznámky pod čiarou k odkazu 39ab: Na základe listu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo dňa 18. januára 2021 bolo odporučené, aby s ohľadom na zameranie, obsah a špecifickosť zdravotnej dokumentácie došlo k vymedzeniu rozsahu základných ľudských práv osôb so zdravotným postihnutím, ktorá byť predmetom preverovania na základe záznamov v zdravotnej dokumentácii.“. Bolo odporúčané špecifikovať odkaz len vo vzťahu na článok 15 Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím „Ochrana pred mučením alebo krutým, neľudským či ponižujúcim zaobchádzaním alebo trestaním“ a článok 25 dohovoru s názvom „Zdravie“. Na základe konzultácie predkladateľky návrhu zákona s komisárom pre osoby so zdravotným postihnutím bolo odporučené rozšíriť dané znenie poznámky pod čiarou k odkazu 39ab aj o článok 14 „Sloboda a osobná bezpečnosť“.
Vypustenie druhej vety § 25 ods. 8: Zo stanoviska Kancelárie NR SR vyplynulo, že „navrhovaná druhá veta v § 25 ods. 8 je nadbytočná a môže vyvolať pochybnosti, či aj ďalšie subjekty oprávnené nahliadať do zdravotnej dokumentácie, majú toto právo bez súhlasu dotknutej osoby, keďže pri nich to nie je explicitne upravené.“. Vo svetle stanoviska Kancelárie NR SR sa nieslo aj stanovisko Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo dňa 18. januára 2021. V dôvodovej správe k pôvodne navrhovanému ustanoveniu bolo k druhej vete uvedené nasledovné: „V druhej vete sa vyjadruje, že sa nevyžaduje súhlas osoby so zdravotným postihnutím na prístup k údajom zdravotnej dokumentácie. Táto zmena je odôvodnená praxou, ktorá ukazuje, že dotknutá osoba sa často obáva dať súhlas, aby si takpovediac nespôsobila pomstychtivé správanie zo strany personálu zariadenia, na ktorého starostlivosť je dotknutá osoba odkázaná. Prax rovnako ukazuje, že často ani opatrovník, ktorý by sa mal starať o právne záujmy opatrovanca (t.j. dotknutej osoby)
4
nevykonáva svoju činnosť v záujme opatrovanca a ponecháva v oblasti právnych aspektov poskytovania starostlivosti opatrovanca plne v rukách zariadenia. Tým, že opatrovník nekontroluje ako zákonný zástupca obsah zdravotnej dokumentácie opatrovanca často vzniká “koalícia spokojnosti“ medzi zariadením a opatrovníkom. Tento model koalície však nemusí vyhovovať záujmom opatrovanca.“. Pripomienky stanoviska Kancelárie NR SR ako aj stanoviska Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo dňa 18. januára 2021 legitímne. Preto majú prednosť pred pôvodným zámerom predkladateľa vyjadreným v citovanej časti dôvodovej správy. A z tohto dôvodu dochádza k vypusteniu druhej vety § 25 ods. 8.
Vypustenie tretej vety § 25 ods. 8: Zo stanoviska Kancelárie NR SR vyplynulo, že tretia veta v § 25 ods. 8 je nadbytočná z dôvodu, že ustanovenie § 24 neupravuje nahliadanie do zdravotnej dokumentácie, ale poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie a že komisár pre osoby so zdravotným postihnutím nemôže inak vykonávať právo nahliadať do zdravotnej dokumentácie, iba tak, ako je upravené v § 25“. Rovnako aj zo stanoviska sekretariátu Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky vyplýva, že tretia veta je nadbytočná a odporúča sa vypustiť.“. Aj vzhľadom na to, že pozmeňovacím návrhom dochádza k presunutiu § 25 ods. 8 a 9 do § 25 ods. 1 doplnením samostatného písmena, je tretia veta už nadbytočná.
Vypustenie štvrtej vety § 25 ods. 8: Zo stanoviska Kancelárie NR SR vyplynula kritika aby mohol komisár žiadať vydanie zdravotnej dokumentácie alebo jej časti. Argument kritiky spočíva v tom, že takto sa zdravotná dokumentácia v súčasnosti sprístupňuje len znalcovi, a to len so súhlasom prokurátora alebo súdu z taxatívne vymedzeného dôvodu v § 25 ods. 5.“. Na základe konzultácie predkladateľky návrhu zákona s komisárom pre osoby so zdravotným postihnutím bolo odporučené vypustenie štvrtej vety § 25 ods. 8.
2.V čl. I bod 2.znie:
„2. § 25 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím a osoba poverená podľa odseku 1 písm. o) vykonávajú nahliadanie do zdravotnej dokumentácie v rozsahu nevyhnutnom na posudzovanie dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím a v rozsahu nevyhnutnom na monitorovanie dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím podľa osobitného predpisu.39ab) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím alebo osoba poverená podľa odseku 1 písm. o) je pred nahliadnutím do zdravotnej dokumentácie povinná informovať osobu so zdravotným postihnutím o potrebe nahliadnuť do jej zdravotnej dokumentácie. Ak osoba so
5
zdravotným postihnutím je nespôsobilá dať informovaný súhlas 6 odsek 1 písm. b)], komisár pre osoby so zdravotným postihnutím alebo osoba poverená podľa odseku 1 písm. o) je pred nahliadnutím do zdravotnej dokumentácie povinná informovať zákonného zástupcu podľa § 6 ods. 1 písm. b). Osoba so zdravotným postihnutím je oprávnená zakázať nahliadanie do zdravotnej dokumentácie komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a osobe poverenej podľa odseku 1 písm. o). Ak osoba so zdravotným postihnutím je nespôsobilá dať informovaný súhlas 6 odsek 1 písm. b)], zakázať nahliadanie do zdravotnej dokumentácie komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a osobe poverenej podľa odseku 1 písm. o) je oprávnený zákonný zástupca podľa § 6 ods. 1 písm. b). Zákaz musí byť vyhotovený písomne a podpísaný osobou so zdravotným postihnutím alebo zákonným zástupcom podľa § 6 ods. 1 písm. b). Zákaz môže osoba so zdravotným postihnutím alebo zákonný zástupca podľa § 6 ods. 1 písm. b) kedykoľvek písomne odvolať. Zákaz osoby so zdravotným postihnutím alebo zákonného zástupcu podľa § 6 ods. 1 písm. b) nahliadať do zdravotnej dokumentácie a odvolanie tohto zákazu sú súčasťou zdravotnej dokumentácie.“.
Vymedzenie rozsahu nahliadania: V prvej vete odseku 8 sa špecifikuje rozsah vykonávania nahliadania do zdravotnej dokumentácie. Rozsah sa v porovnaní s návrhom zákona zužuje na rozsah nevyhnutný na posudzovanie dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím a rozsah nevyhnutný na monitorovanie dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím podľa osobitného predpisu.“. Potreba špecifikovania rozsahu vyplynula z rozpravy poslancov Výboru NR SR pre zdravotníctvo. Návrh nadväzuje na platné ustanovenia § 25 ods. 1, ktoré vo viacerých častiach vymedzujú rozsah slovami: napr. písm. a): v celom rozsahu“; písm. c): v nevyhnutnom rozsahu uvedenom v plnomocenstve“; písm. d): na účely kontrolnej činnosti
36)
v celom rozsahu“; písm.
l): v rozsahu kontroly výkonu príslušného zdravotníckeho povolania“.
Informačná povinnosť: V druhej vete odseku 8 sa zavádza informačná povinnosť vo vzťahu k osobe so zdravotným postihnutím o potrebe nahliadnuť do zdravotnej dokumentácie. Potreba zavedenia informačnej povinnosti vyplynula z rozpravy poslancov Výboru NR SR pre zdravotníctvo. Cieľom ustanovenia je, aby dotknutá osoba mohla spraviť informované rozhodnutie a po informovaní mohla prípadne využiť svoje novo konštituované právo (štvrtá ôsma veta odseku 8) zakázať nahliadanie do zdravotnej dokumentácie. V tretej vete odseku 8 sa pamätá na situácie, ak osoba so zdravotným postihnutím je nespôsobilá dať informovaný súhlas. Návrh nadväzuje na platné znenie ustanovenia § 6 odsek 1 písm. b) zákona. V tomto prípade musí komisár
6
pre osoby so zdravotným postihnutím alebo osoba poverená informovať zákonného zástupcu osoby so zdravotným postihnutím.
Právo zakázať nahliadanie do zdravotnej dokumentácie: štvrtá veta odseku 8 ukotvuje právo osoby so zdravotným postihnutím zakázať nahliadanie do zdravotnej dokumentácie komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a osobám povereným na výkon oprávnenia. Potreba ukotvenia zákazu vyplynula z rozpravy poslancov Výboru NR SR pre zdravotníctvo. V piatej vete odseku 8 sa pamätá na situácie, keď osoba so zdravotným postihnutím je nespôsobilá dať informovaný súhlas. Návrh nadväzuje na platné znenie ustanovenia § 6 odsek 1 písm. b) zákona. V tomto prípade zakázať nahliadanie do zdravotnej dokumentácie komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a osobe poverenej je oprávnený zákonný zástupca osoby so zdravotným postihnutím.
Forma zákazu: Šiesta veta upravuje formu zákazu. V návrhu sa zavádza písomná forma. Zákaz musí byť podpísaný osobou so zdravotným postihnutím resp. jej zákonným zástupcom. S cieľom odťažiť osobu od nákladov na osvedčenie podpisu notárom alebo matričným úradom a aj s cieľom umožniť uplatnenie práva zákazu namieste (flexibilne t.j. bezprostredne po tom ako komisár splnil svoju informačnú povinnosť vo vzťahu k osobe so zdravotným postihnutím, ktorá je ukotvená v druhej vete odseku 8) sa nevyžaduje osvedčenie podpisu. Dôvodom, že sa nevyžaduje osvedčenie podpisu je odstránenie administratívnej prekážky resp. sťaženia uplatnenia práva osoby so zdravotným postihnutím. Požiadavka osvedčenia podpisu je legitímna napríklad pri splnomocnení osoby podľa písmena a) alebo b) platného § 25 ods. 1 zákona. V prípade udeľovania splnomocnenania však ide o závažné rozhodnutie t.j. rozhodnutie aby iná osoba nahliadala do dokumentácie. V tomto prípade je osvedčenie podpisu dôvodné a potrebné.
Možnosť odvolania zákazu: siedma veta umožňuje osobe resp. jej zákonnému zástupcovi zákaz kedykoľvek odvolať. Cieľom tohto ustanovenia je podpora autonómie osoby so zdravotným postihnutím v rozhodovaní sa či si želá alebo neželá poskytnúť svoju zdravotnú dokumentáciu komisárovi.
Zákaz a odvolanie zákazu ako súčasť zdravotnej dokumentácie: ôsma veta upravuje, že písomný zákaz a písomné odvolanie zákazu sa stávajú súčasťou zdravotnej dokumentácie. Cieľom je podpora dôkaznej situácie v prípade preskúmavania zákonnosti nahliadania do zdravotnej dokumentácie.
7
C.p o v e r u j e
predsedníčku výboru, aby spracovala výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo zo 4. februára 2021 spolu s výsledkami rokovania výborov Národnej rady Slovenskej republiky do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky a predložila ju na schválenie gestorskému výboru.
Jana Bittó Cigániková
predsedníčka výboru
Zuzana Š e b o v á
overovateľka výboru