NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
CRD-139/2021
411a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 411) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 535 z 27. januára 2021 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 411) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
2
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky o návrhu nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 91 z 27. januára 2021 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V čl. I sa pred bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 2 písmeno l) znie:
„l) podstatná zmena je akákoľvek zmena charakteru alebo činnosti alebo rozšírenie zariadenia, ak zmena alebo rozšírenie samotné presahujú kapacitné prahové hodnoty ustanovené v prílohe č. 1,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 1: Európska komisia iniciovala nové
konanie o porušení zmlúv, vedené podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, vedené voči Slovenskej republike pre nesprávnu transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/75/EÚ z 24.
3
novembra 2010 o priemyselných emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia) (ďalej len „smernica“). Ustanovenie písm. l) je nutné upraviť z dôvodu zosúladenia s touto smernicou.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. § 35 sa dopĺňa odsekmi 5 a 6, ktoré znejú:
„(5) Inšpekcia môže rozhodnúť o obmedzení činnosti v prevádzke alebo o zastavení činnosti v nej alebo v jej časti aj vtedy, ak prevádzka nemá právoplatné povolenie a vykonáva činnosť podľa prílohy č. 1.
(6) Na konanie o vydaní rozhodnutia podľa odseku 5 sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní. Rozhodnutie podľa odseku 5 nadobúda právoplatnosť dňom jeho doručenia.
3. V § 39 sa slovo „a“ nahrádza čiarkou a za slová „§ 29“ sa vkladá čiarka a slová „§ 35 ods. 6 a § 40g ods. 3“.“.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Odôvodnenie k bodu 2: Vyplývajúc z aplikačnej praxe je
zložité aplikovanie súčasne platného znenia zákona tak, aby prevádzkam, ktoré nemajú vydané integrované povolenie, a pritom vykonávajú činnosť podľa prílohy č. 1 zákona bolo možné obmedziť alebo zastaviť činnosť. Keďže navrhovanou právnou úpravou sa v súvislosti s krízovou situáciou pristupuje k výraznej liberalizácii regulácie vykonávania činností, na ktoré by sa inak vyžadovalo integrované povolenie, je zároveň potrebné aj vytvorenie efektívnych nástrojov na kontrolu vykonávania činností aj v prípade, že prevádzky budú i naďalej pokračovať vo vykonávaní činnosti v rozpore so zákonom. Vymáhanie súladu si vyžaduje striktnejšiu a flexibilnejšiu procesnú úpravu. Toto ustanovenie je v najvyššom záujme ochrany životného prostredia a ľudského zdravia. Podľa informácií známych z činnosti povoľujúcich orgánov v súčasnosti je potrebné ustanovenie aplikovať aj pre prevádzky, ktoré vykonávajú niektorú z činností § 3 ods.3 písm. c) v nadväznosti na zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4
V novom bode 3 ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s vylúčením pôsobnosti všeobecného predpisu o správnom konaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I bod 2 znie:
„2. Doterajší text § 40g sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 a 3, ktoré znejú:
„(2) Ministerstvo môže počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 poveriť prevádzkovateľa zariadenia na zhodnocovanie odpadov alebo prevádzkovateľa zariadenia na zneškodňovanie odpadov, ktorému bolo udelené integrované povolenie podľa § 3 ods. 3 písm. a) a c) štvrtého bodu, na prijatie a zhodnotenie alebo zneškodnenie nebezpečného odpadu v súvislosti s opatreniami počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19.
(3) Na konanie o vydaní poverenia podľa odseku 2 sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.“.“
Odôvodnenie k bodu 3: Ide o doplnenie textu ustanovenia
predovšetkým vo vzťahu k možnosti využiť zariadenia na zneškodňovanie odpadov, ktoré disponujú integrovaným povolením a požadovaným technickým riešením. Využitím týchto „väčších“ prevádzok sa minimalizuje environmentálny dopad nakladania s nebezpečným odpadom vznikajúcim v nadväznosti na opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19. Zároveň sa precizuje formulácia vo vzťahu ku krízovej situácii, a to v nadväznosti na názov tohto paragrafu. S ohľadom na naliehavosť riešenia situácie je potrebné pri vydávaní poverenia vylúčiť pôsobnosť všeobecného predpisu o správnom konaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
4. V čl. II sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 113 sa odsek 2 dopĺňa písmenom s), ktoré znie:
„s) vydanie poverenia podľa § 135h ods. 4 a 5.“.“
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Odôvodnenie k bodu 4: S ohľadom na naliehavosť riešenia
situácie je potrebné pri vydávaní poverenia vylúčiť pôsobnosť všeobecného predpisu o správnom konaní pri vydávaní poverení v nadväznosti na opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19.
5. V čl. II bode 3 § 135h ods. 5 sa za slovo „odpadov“ vkladajú slová „alebo prevádzkovateľa zariadenia na zneškodňovanie odpadov“ a za slovom „prijatie“ sa vkladajú slová „a zhodnotenie alebo zneškodnenie“.
Odôvodnenie k bodu 5: Ide o doplnenie textu ustanovenia
predovšetkým vo vzťahu k možnosti využiť zariadenia na zneškodňovanie odpadov, ktoré disponujú integrovaným povolením a požadovaným technickým riešením. Využitím zariadení na zneškodňovanie odpadov, ktoré spĺňajú ustanovené požiadavky sa minimalizuje environmentálny dopad nakladania s nebezpečným odpadom vznikajúcim v nadväznosti na opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch zo spoločnej správy nasledovne:
O bodoch 1 5 zo spoločnej správy hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
6
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 411) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 411a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 92 z 27. januára 2021.
V citovanom uznesení výboru poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Jaroslav K a r a h u t a, v. r.
predseda výboru