1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá Štatistický úrad Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“) ako iniciatívny materiál.
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 (ďalej len „SODB 2021“) je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní pre potreby vlády, podnikateľov, tvorcov politík na štátnej a lokálnej úrovni, najmä pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov, rozvoj politík a vyhodnocovanie aktivít.
Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. L 218, 13.8.2008) členským štátom vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií.
Z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“) v Slovenskej republike vláda SR a Úrad verejného zdravotníctva SR prijímajú opatrenia na ochranu verejného zdravia s cieľom znížiť riziko počtu postihnutých ochorením COVID-19.
Počas doby sčítania obyvateľov od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 bude obyvateľ plniť svoju sčítaciu povinnosť vyplnením elektronického formulára na sčítanie obyvateľov a podľa účinného znenia zákona č. 223/2019 Z. z. majú obce v súčinnosti so Štatistickým úradom SR poskytovať aj službu asistovaného sčítania tým obyvateľom, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti.
Obyvateľmi, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania, prevažne poberatelia starobných dôchodkov, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť, následkom čoho by došlo k zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
Plnenie sčítacej povinnosti obyvateľov podľa § 8 zákona č. 223/2019 Z. z. pomocou služby asistovaného sčítania poskytovanej asistentmi sčítania v obci, by predstavovalo zvýšenie rizika infikovania sa ochorením COVID-19 obyvateľov využívajúcich službu asistovaného sčítania a aj všeobecné zvýšenie rizika ďalšieho šírenia nákazy. Zároveň je vysoko pravdepodobné, že v zákonom ustanovenej dobe sčítania obyvateľov bude potrebné dodržiavať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadené na
2
ochranu verejného zdravia, ktoré môžu spočívať v obmedzení pohybu a pobytu dotknutých obyvateľov ako aj asistentov sčítania, a preto by vykonávanie asistovaného sčítania v blížiacej sa dobe sčítania obyvateľov zmenšila efekt nariadených opatrení.
Nízka účasť obyvateľov, pre ktorých sa služba asistovaného sčítania, na sčítaní obyvateľov v dobe sčítania obyvateľov, môže vzhľadom na ich vysoké zastúpenie v populácii obyvateľstva znížiť kvalitu a komplexnosť výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
Z týchto dôvodov bude potrebné vykonať asistované sčítanie obyvateľov v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Zmenu priebehu sčítania obyvateľov je potrebné prijať novelou zákona č. 223/2019 Z. z., keďže ide o úpravu sčítacej povinnosti a úloh orgánov podieľajúcich sa na zabezpečení sčítania obyvateľov zberom údajov z elektronických formulárov na sčítanie upravených v tomto zákone. V nadväznosti na to, štatistický úrad vykoná novelizáciu príslušných vykonávacích predpisov, ktoré budú predstavovať rozsahom malé legislatívno-technické úpravy:
opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 403/2019 o preukaze asistenta sčítania,
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 435/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systéme overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie,
Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 307/2020 Z. z. o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021, ktoré vzniknú pri sčítaní obyvateľov, a o odmene niektorých asistentov sčítania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona negatívny rozpočtovo krytý vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti, nemá vplyvy na životné prostredie, nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Štatistický úrad Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Nejde o transpozíciu smerníc Európskej únie.
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 (ďalej len „SODB 2021“) je jedinečnou možnosťou ako získať vzájomne prepojené, spoľahlivé, porovnateľné údaje a informácie o stave spoločnosti, o jej demografických, sociálno-ekonomických a kultúrnych štruktúrach, o životných podmienkach obyvateľov a bývaní pre potreby vlády, podnikateľov, tvorcov politík na štátnej a lokálnej úrovni, najmä pre plánovanie a rozdeľovanie služieb, financií a iných prostriedkov, rozvoj politík a vyhodnocovanie aktivít.
Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júna 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. L 218, 13.8.2008) členským štátom vyplýva povinnosť uskutočniť sčítanie v tom istom roku (2021) a zisťovať v ňom údaje podľa rovnakých, resp. porovnateľných definícií.
Z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“) v Slovenskej republike vláda a SR a Úrad verejného zdravotníctva SR prijímajú opatrenia na ochranu verejného zdravia s cieľom znížiť riziko počtu postihnutých ochorením COVID-19. Počas doby sčítania obyvateľov od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 bude obyvateľ plniť svoju sčítaciu povinnosť vyplnením elektronického formulára na sčítanie obyvateľov a podľa účinného znenia zákona č. 223/2019 Z. z. majú obce v súčinnosti so Štatistickým úradom SR poskytovať aj službu asistovaného sčítania tým obyvateľom, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti. Keďže existuje predpoklad pretrvávania závažnej epidemiologickej situácie aj počas blížiacej sa doby sčítania obyvateľov, predstavovalo by vykonávanie asistovaného sčítania všeobecné zvýšenie rizika infikovania sa ochorením COVID-19. Zároveň bude potrebné dodržiavať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadené na ochranu verejného zdravia, ktoré môžu spočívať v obmedzení pohybu a pobytu dotknutých obyvateľov ako aj asistentov sčítania. Z týchto dôvodov bude potrebné vykonať asistované sčítanie obyvateľov v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Zmenu priebehu sčítania obyvateľov je potrebné prijať novelou zákona č. 223/2019 Z. z., keďže ide o úpravu sčítacej povinnosti a úloh orgánov podieľajúcich sa na zabezpečení sčítania obyvateľov zberom údajov z elektronických formulárov na sčítanie upravených v tomto zákone. Sekundárne bude potrebné novelizovať príslušné vykonávacie predpisy – opatrenia Štatistického úradu SR.
4
Obyvateľmi, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania, prevažne seniori, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť, následkom čoho by došlo k zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
1.Nezvyšovať riziko ohrozenia zdravia najzraniteľnejšej časti obyvateľov ochorením COVID-19;
2.zabrániť zníženiu kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021;
3.zabrániť zníženiu efektivity celkových vynaložených rozpočtových prostriedkov na SODB 2021 zo štátneho rozpočtu, čo by bolo v priamom rozpore s princípom dosahovania čo najvyššej hodnoty za vynaložené peniaze.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Priamy dopad:
Fyzické osoby obyvatelia Slovenskej republiky, ktorí využijú službu asistovaného sčítania z dôvodu zdravotných obmedzení, veku alebo chýbajúcich digitálnych zručností
Obce pri plnení úloh v rámci preneseného výkonu štátnej správy v oblasti SODB 2021
Vymenovaní asistenti sčítania
Kontaktné osoby určené starostami obcí
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Neboli identifikované žiadne alternatívne spôsoby riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Schválený návrh zákona si vyžiada zmenu alebo doplnenie opatrení Štatistického úradu SR, ktorými sa vykonávajú príslušné ustanovenia zákona č. 223/2019 Z. z., konkrétne:
1.Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 403/2019 o preukaze asistenta sčítania:
ustanoví sa, že preukaz asistenta sčítania obsahuje údaj, že asistent sčítania je oprávnený vykonávať asistované sčítanie počas dosčítavania podľa § 5a zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona,
2.Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 307/2020 Z. z. o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy pri príprave, priebehu a vykonaní sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021, ktoré vzniknú pri sčítaní obyvateľov, a o odmene niektorých asistentov sčítania:
zmení sa § 5 ods. 3 opatrenia vzhľadom na zavedenie dosčítavania podľa § 5a zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona,
3.Opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 435/2019 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme identifikácie elektronickej identity obyvateľa a systéme overenia elektronickej identity obyvateľa prostredníctvom jeho autentifikácie:
5
vykoná sa legislatívno-technická úprava odkazu na ustanovenie zákona č. 223/2019 Z. z. v znení schváleného návrhu zákona.
7.Transpozícia práva EÚ
Nejde o transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona má negatívny rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy.
Podrobnosti o zvýšených výdavkoch štátneho rozpočtu a ich finančnom zabezpečení je uvedený v priloženej analýze.
Identifikuje sa aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je možné v čase predloženia návrhu zákona na rokovanie vlády SR len hrubo odhadnúť a nespočíva v dodatočných príjmoch štátneho rozpočtu ale v zmenšení finančnej straty štátneho rozpočtu realizáciou návrhu zákona. Z tohto dôvodu nie je uvedený pozitívny vplyv vyznačený medzi vplyvmi navrhovaného materiálu.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Ján Papol, odbor ekonomický,
jan.papol@statistics.sk
– vplyvy na rozpočet verejnej správy
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2021
2022
2023
2024
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
1 800 000
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky – kapitola Štatistického úradu SR – z toho:
1 800 000
0
0
0
- program 07V – Štatistické zisťovania
1 200 000
0
0
0
- program 0EK0N - Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Štatistický úrad SR
600 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
1 800 000
0
0
0
Rozpočtové prostriedky – kapitola Štatistického úradu SR – z toho:
1 800 000
0
0
0
- program 07V – Štatistické zisťovania
1 200 000
0
0
0
- program 0EK0N - Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Štatistický úrad SR
600 000
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR – Štatistický úrad SR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR – Štatistický úrad SR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
7
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
1 800 000
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
Štatistický úrad SR
1 800 000
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Poznámky:
Potreba dodatočných rozpočtových prostriedkov na rok 2021 vzniká z dôvodu navrhovanej zmeny koncepcie sčítania obyvateľov v rámci SODB 2021 z dôvodu dodržiavania vydaných alebo očakávaných opatrení Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nariadených na ochranu verejného zdravia z dôvodu závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej pretrvávajúcim šírením nového koronavírusu (ďalej len „ochorenie COVID-19“). Táto situácia vyvoláva potrebu vykonať asistované sčítanie obyvateľov, ktorí sa nedokážu sčítať prostredníctvom elektronických formulárov na sčítanie obyvateľov sami a ani s pomocou blízkych osôb alebo iných osôb, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti, v neskoršom období ako počas doby sčítania obyvateľov. Dobu sčítania obyvateľov je od 15. februára 2021 do 31. marca 2021 a ustanovuje ju zákon č. 223/2019 Z. z., ktorého novelizácia je predmetom predloženého legislatívneho materiálu.
Obyvatelia, o ktorých sa predpokladá, že využijú službu asistovaného sčítania prevažne seniori, osoby so zdravotným postihnutím alebo osoby s minimálnymi digitálnymi zručnosťami, pre ktoré by kontakt s asistentmi sčítania počas blížiacej sa doby sčítania predstavoval zvýšené riziko ochorenia COVID-19 resp. by si z dôvodu obavy o svoje zdravie alebo z dôvodu, že by asistenti sčítania mali zakázané nariadenými opatreniami kontaktovať týchto obyvateľov, nesplnili svoju sčítaciu povinnosť.
Realizáciou návrhu zákona sa celkový čas zberu údajov o obyvateľoch v rámci sčítania obyvateľov prostredníctvom elektronických formulárov na sčítanie obyvateľov predĺži o 7 mesiacov.
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu sa bude realizovať z rozpočtu kapitoly Štatistického úradu SR. V čase predkladania a schvaľovania novely zákona je predmetná suma súčasťou rozpočtu VPS - Rezervy na negatívne vplyvy pandémie ochorenia COVID 19. Po schválení návrhu zákona bude predmetná suma presunutá do rozpočtovej kapitoly Štatistického úradu.
8
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona sa predkladá iniciatívny materiál.
Obsahom predkladaného návrhu novely zákona zmeny vo viacerých aspektoch realizácie úloh pri zabezpečovaní sčítania obyvateľov v SR v roku 2021.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
2.2.4a Dodatočné výdavky na zabezpečenie sčítania obyvateľov v rámci SODB 2021 súvisiace s realizáciou opatrení vyvolaných epidemiologickou situáciou spôsobenou pandémiou ochorenia COVID-19.
Dodatočné rozpočtové výdavky sa budú realizovať v nasledovných oblastiach :
v oblasti zabezpečenia informovanosti obyvateľov o zmenách v priebehu sčítania obyvateľov a predĺženia informačnej a propagačnej kampane vo výške cca 400 000 eur,
v oblasti vyvolaných dodatočných výdavkov Štatistického úradu SR a predovšetkým obcí, ktoré pri zabezpečení SODB 2021 vykonávajú prenesený výkon štátnej správy z dôvodu predĺženia celkového trvania zberu údajov o obyvateľoch prostredníctvom elektronických sčítacích formulárov materiálno technické a personálne zabezpečenie vo výške cca 800 000 eur,
9
v oblasti IKT: úpravy softvérového diela, dodatočné náklady na preškolenie a predĺženie podpory e-learningových systémov, dodatočné náklady na zabezpečenie bezpečnosti IKT systémov a na zabezpečenie externého a interného Call centra na dlhšie časové obdobie celkovo vo výške cca 600 000 eur.
2.2.4b Riziká z neprijatia navrhnutých zmien a benefity riešenia
V prípade neprijatia navrhnutých zmien boli identifikované nasledovné riziká:
ohrozenie zdravia najzraniteľnejšej časti obyvateľov ochorením COVID-19,
ohrozenie kvality a komplexnosti výsledkov sčítania obyvateľov v Slovenskej republike v roku 2021 a tým aj k čiastočnému znehodnoteniu celkových výsledkov SODB 2021.
V tejto súvislosti je potrebné upozorniť taktiež na skutočnosť, že SODB 2021 je mimoriadne náročný a nákladný projekt s celkovým rozpočtom viac ako 60 mil. eur. V prípade zníženia kvality a komplexnosti získaných výsledkov pri sčítaní obyvateľov by došlo k zníženiu efektivity celkových vynaložených rozpočtových prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Táto skutočnosť by bola v priamom rozpore s princípom dosahovania čo najvyššej hodnoty za vynaložené peniaze.
Vychádzajúc z vyššie uvedených skutočností, benefity navrhnutého riešenia je možné zaznamenať aj v ekonomickej oblasti, a to aj napriek dodatočným výdavkom v predpokladanej výške 1 800 000 eur , ktorá predstavuje cca 2,9 % z celkového rozpočtu SODB 2021. Presne vyčísliť tento efekt je v čase predloženia návrhu zákona na rokovanie vlády SR veľmi náročné. Je však zrejmé, že negatívne dopady z neefektívnosti vykonaného sčítania obyvateľov by boli podstatne vyššie ako vyčíslené dodatočné náklady. (Hrubý odhad negatívnych ekonomických dopadov v prípade neprijatia návrhu zákona je v súčasnosti v rozpätí 3 mil. až 6 mil. eur – IKT systémy, marketing, náklady obcí ).
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
11
Tabuľka č. 4
Štatistický úrad SR
Poznámka :*
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2021
2022
2023
2024
poznámka
Bežné výdavky (600)
1 600 000
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
1 600 000
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
200 000
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
200 000
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 800 000
0
0
0
12
Tabuľka č.5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2021
2022
2023
2024
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
13
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: Štatistický úrad Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie
a)v primárnom práve
čl. 159 a 175 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016) v platnom znení;
b)v sekundárnom práve
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 z 9. júla 2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov (Ú. v. EÚ L 218, 13.8.2008), gestori: ŠÚ SR, MF SR, MV SR, MŽP SR, ÚGKK SR.
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
Lehota na implementáciu nariadenia (ES) č. 763/2008 nebola určená.
b)
uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
Proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, nebol začatý postup EK ani nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)
uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav,
Zákon č. 223/2001 Z. z. č. 223/2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa implementuje nariadenie (ES) č. 763/2008 v plnom rozsahu.
14
5.
Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne.
15
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 [§ 3 písm. g)]
Legálna definícia kontaktného miesta sa precizuje v nadväznosti na doplnenie legálnej definície asistovaného sčítania, aby bolo jednoznačné, že kontaktné miesto je obyvateľovi na účel splnenia jeho povinnosti sčítať sa prístupné výlučne počas dosčítavania podľa § 5a. Definícia sa zároveň prispôsobuje rozšíreniu definície asistovaného sčítania o formu, ktorou bude aj sčítanie v kontaktnom mieste bez pomoci asistenta sčítania.
K bodu 2 [§ 3 písm. m)]
Legálna definícia asistovaného sčítania sa dopĺňa, aby bolo jednoznačné, že služba asistovaného sčítania sa poskytuje výlučne počas dosčítavania podľa § 5a. Zároveň je potrebné upraviť vnútorný odkaz z dôvodu prečíslovania odsekov v § 8 novelizačným bodom 7.
Samosčítanie obyvateľa nebude počas doby dosčítania možné, okrem prípadu, ak prebehne v prípade priaznivej epidemiologickej situácie pomocou IKT prostriedkov inštalovaných v kontaktnom mieste, čo sa bude považovať za formu poskytnutia služby asistovaného sčítania. V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že uvedená forma je dostupná pre obyvateľov, ktorý majú digitálne zručnosti ale nedisponujú vlastnými IKT prostriedkami na sčítanie a vzhľadom na nepredvídateľnosť vývoja epidemiologickej situácie, sa obyvateľ nemôže spoliehať, že kontaktné miesto mu bude počas celej doby dosčítania k dispozícii.
K bodu 3 (§ 4 ods. 1)
Ustanovenie sa precizuje z dôvodu, že na základe § 5a štatistický úrad bude zisťovať údaje na účely sčítania prostredníctvom sčítacieho formulára na sčítanie obyvateľov nielen v dobe sčítania obyvateľov ale aj v ďalšom období, počas tzv. dosčítavania. Doba, v ktorej prebehne dosčítavanie, je potrebné týmto ustanovením z dôvodu zabezpečenia realizácie úloh a povinností vymedziť ako súčasť celej doby sčítania obyvateľov, domov a bytov v roku 2021.
K bodu 4 (§ 5)
Z dôvodu využitia termínu „dosčítavanie“ pre pomenovanie nového inštitútu v zákone, ktorého zavedenie je ťažiskovým predmetom návrhu novely, a potreby primerane upraviť vzhľadom k predĺženiu celkového trvania sčítania obyvateľov aj čas, v ktorom je možné vykonať zisťovanie po sčítaní “, ktoré sa uskutočňuje krátko po sčítaní na účely posúdenia pokrytia a obsahu podľa čl. 2 bodu 13 vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2017/881 z 23. mája 2017, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 763/2008 o sčítaní obyvateľov, domov a bytov, pokiaľ ide o formu a štruktúru správ o kvalite a technický formát na zasielanie údajov, a ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 1151/2010 (Ú. v. L 135, 24. 5. 2017), sa navrhuje nové znenie § 5.
16
K bodu 5 (§ 5a)
§ 5a ods. 1
Z dôvodu trvania závažnej epidemiologickej situácie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19, ktoré sa predpokladať v dobe sčítania obyvateľov, sa určuje, že asistované sčítanie sa vykoná po uplynutí doby sčítania obyvateľov. Obyvateľom, ktorí spadajú do kategórie osôb vymedzenej v § 8 ods. 3 zákona (v navrhovanom znení ide o § 8 ods. 4), sa poskytne možnosť sčítať sa s využitím služby asistovaného sčítania, teda s pomocou stacionárneho asistenta v kontaktnom mieste, stacionárneho asistenta v zariadení podľa § 12 ods. 5 zákona, v ktorom sa obyvateľ zdržiava, s pomocou mobilného asistenta sčítania v mieste, kde sa sčítavaný obyvateľ zdržiava a bez pomoci stacionárneho asistenta sčítania v kontaktnom mieste pomocou IKT inštalovaných v kontaktnom mieste.
§ 5a ods. 2
Ustanovenie upravuje rozhodnutie predsedu úradu o začatí dosčítavania a umožňuje začať dosčítavanie na účel poskytnutia služby asistovaného sčítania len na základe rozhodnutia predsedu štatistického úradu, pričom umožňuje vykonať dosčítavanie aj na časti územia Slovenska v závislosti od aktuálnej epidemiologickej situácie. Takáto možnosť je odôvodnená potrebou umožniť sčítať sa každému obyvateľovi SR.
Využitie služby asistovaného sčítania bude teda možné len pri splnení podmienky, že jej poskytovanie nebude v rozpore s účinnými opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na ochranu verejného zdravia nariadenými z dôvodu, že na celom území SR alebo v územnej pôsobnosti regionálneho úradu verejného zdravotníctva bude pandémia ochorenia COVID-19.
§ 5a ods. 3
Ustanovenie upravuje rozhodnutie predsedu úradu o zastavení dosčítavania. Vzhľadom na to, že nariadené opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na ochranu verejného zdravia musia reagovať na zmeny v priebehu pandémie, rozhodnutie predsedu úradu o začatí dosčítavania nemôže obsahovať konkrétny dátum jeho dočasného zastavenia v prípade, ak by jeho vykonávanie ohrozovalo verejné zdravie. Ak by sa po vydaní rozhodnutia o začatí dosčítavania pandemická situácia nezmenila (t. j. neboli by vydané ďalšie prísnejšie opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky), dosčítavanie by pokračovalo do uplynutia doby ustanovenej v § 5a ods. 1, teda do 31. októbra 2020. V opačnom prípade predseda úradu musí vydať rozhodnutie o zastavení dosčítavania na území Slovenskej republiky alebo jeho časti a príslušné rozhodnutie o začatí dosčítavania ním zruší.
§ 5a ods. 4
S ohľadom na časovú a vecnú naliehavosť prijímania oboch druhov rozhodnutí predsedu úradu sa navrhuje vylúčiť jeho prijímanie v rámci všeobecného správneho konania.
Z dôvodu právnej istoty predsedu štatistického úradu pri vydávaní rozhodnutia o začatí dosčítavania a rozhodnutia o zastavení dosčítavania sa viaže tvorba oboch rozhodnutí na podklad, ktorým je stanovisko Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky o tom, aké účinné opatrenia na ochranu verejného zdravia, ktoré majú priamy vplyv na možnosť a
17
podmienky začatia dočasného zastavenia dosčítavania, vydal na celoslovenskej alebo regionálnej úrovni. Stanovisko by malo obsahovať odpoveď na otázku, či asistované sčítanie bude možné vykonať alebo v ňom pokračovať, t. j. nemá ísť len o zoznam prijatých opatrení. Stanovisko Úradu verejného zdravotníctva sa týka aj nariadených opatrení na regionálnej úrovni.
V nadväznosti na toto stanovisko sa definujú obsahové náležitosti výrokov oboch druhov rozhodnutí vrátane dostupnosti každej z foriem asistovaného sčítania.
§ 5a ods. 5
Vzhľadom na vylúčenie správneho poriadku pri rozhodovaní predsedu úradu je potrebné ustanoviť osobitne aj opravný prostriedok proti vydaným rozhodnutiam. S ohľadom na časovú a vecnú naliehavosť prijímania oboch druhov rozhodnutí predsedu úradu sa možnosť revízie rozhodnutí obmedzuje na súdny prieskum, čo vyplýva z pôsobnosti Správneho súdneho poriadku. V súlade s § 184 Správneho súdneho poriadku nemá podanie správnej žaloby odkladný účinok.
§ 5a ods. 6
Vzhľadom na vylúčenie správneho poriadku pri rozhodovaní predsedu úradu sa ustanovujú formálne náležitosti oboch druhov rozhodnutí a spôsob ich oznámenia adresátom. Zároveň sa upravuje zabezpečenie včasného informovania obyvateľov o vydaní rozhodnutí aj ďalšími prostriedkami, a to vzhľadom na časovú naliehavosť zabezpečenia plnenia povinnosti sčítať sa.
K bodom 6 a 7 (§ 8 ods. 1 a 2)
Skutočnosť, že všeobecne sa povinnosť obyvateľa a jeho zákonného zástupcu 7 ods.. 1 písm. a) a b)] sčítať sa môže realizovať nielen v dobe sčítania obyvateľov ale v prípade využitia asistovaného sčítania aj počas dosčítavania, je potrebné zohľadniť v ustanovení obsahu tejto zákonnej povinnosti. Vzhľadom na potrebnú legislatívno-technickú úpravu súvisiacich ustanovení zákona [najmä súčasný § 3 písm. m) a § 8 ods. 3 upravujúci spôsob poskytnutia služby asistovaného sčítania] je z hľadiska legislatívnej techniky vhodné časový aspekt plnenia povinnosti sčítať sa vyčleniť do nového odseku z dôvodu použiteľnosti vnútorných odkazov v zákone a zrozumiteľnosti zákona.
K bodu 8 (§ 8 ods. 4)
Precizuje sa spôsob poskytovania služby asistovaného sčítania. Keďže asistované sčítanie sa bude vykonávať výlučne v rámci dosčítavania v dobe ustanovenej v § 5a ods. 1, počas doby sčítania obyvateľov 4 ods. 2 zákona) bude činnosť asistentov vylúčená, t. j. nebudú pôsobiť. Medzi formy poskytovania služby asistovaného sčítania sa dopĺňa aj samosčítanie obyvateľa v kontaktnom mieste s pomocou v ňom nainštalovaných IKT prostriedkov.
V dobe sčítania obyvateľov sa sčítajú obyvatelia, ktorí digitálne zruční ale aj ich maloleté deti. Nie je však vylúčené, aby sa v dobe sčítania obyvateľov sčítali aj osoby, ktoré sa samé sčítať nedokážu, pretože naďalej platí, že ich môžu v dobe sčítania obyvateľov sčítať ich blízke osoby alebo iné osoby, s ktorými žijú v jednej bytovej domácnosti.
18
K bodu 9 [§ 8 ods. 5 písm. a)]
Vypúšťa sa v súčasnosti nadbytočný odkaz, ktorý by popri legislatívno-technickej úprave v novelizačnom bode 25 komplikoval porozumenie textu ustanovenia.
K bodom 10 a 11 [§ 8 ods. 5 písm. b) a d) a ods. 6]
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na prečíslovanie odsekov v § 8.
K bodu 12 (§ 12 ods. 3)
Úprava súvisí s potrebou zaistiť, že ak asistent sčítania pôsobiaci v zariadení skončí s vykonávaním svojej funkcie pred dosčítavaním alebo počas neho, v záujme eventuálne nesplnenej povinnosti zariadenia podľa § 8 ods. 5, treba vymenovať nového asistenta sčítania. Úprava reflektuje na skutočnosť, že sa na základe novely zákona odďaľuje čas, v ktorom budú vymenovaní asistenti môcť vykonávať asistované sčítanie a môžu existovať v súčasnej epidemiologickej a ekonomickej situácii väčšia incidencia vyčiarnutia asistenta sčítania zo zoznamu asistentov sčítania.
K bodu 13 (§ 16 ods. 4 a 5)
Z dôvodu, že asistenti sčítania budú pôsobiť počas dosčítavania, je potrebné zmeniť termín vyplácania náhrady mzdy alebo platu a odmien tých asistentov sčítania, ktorí nie zamestnancami obcí.
K bodu 14 (§ 18 ods. 1)
Vzhľadom na presun poskytovania služby asistovaného sčítania z doby sčítania je potrebné túto skutočnosť zohľadniť v danom ustanovení, pričom je vhodné uviesť, že prevádzka kontaktného miesta je možná len pri dodržaní opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR a regionálnych úradov verejného zdravotníctva aktuálne nariadených na ochranu verejného zdravia, ktoré musia byť rešpektované pri vyhlásení začatia dosčítavania rozhodnutím predsedu štatistického úradu.
K bodu 15 (§ 19 ods. 1)
Povinnosť prevádzkovania kontaktného miesta je potrebné vzhľadom na povahu a dôvod zmien v priebehu sčítania obyvateľov viazať na prevádzkovanie len počas priaznivej epidemiologickej situácie, teda čas, kedy prebieha dosčítavanie.
K bodu 16 [§ 20 ods. 1 písm. b)]
Ide o nutnú legislatívno-technickú úpravu, pretože termín, ktorý doteraz ako legislatívna skratka označoval inštitút zisťovania po sčítaní, sa v zákone použije na pomenovanie procesu vymedzeného § 5a zákona.
K bodu 17 [§ 25 ods. 4 písm. b)]
Ide o precizovanie vymedzenia osoby nachádzajúcej sa v zariadení sociálnych služieb, ktorej bude potrebné poskytnúť službu asistovaného sčítania vzhľadom na zmeny v § 8, pričom
19
zároveň sa vypustí z dôvodu zostručnenia nadbytočný odkaz na § 8 ods. 2 (v novelizovanom znení ide o odsek 3).
K bodu 18 [§ 27 ods. 2 písm. i)]
Vzhľadom na presun poskytovania služby asistovaného sčítania z doby sčítania je potrebné upraviť čas, do ktorého je možné zriadiť kontaktné miesta. Kontaktné miesta obce zriadili, čiže v praxi pôjde o prípady, ak bude z rôznych dôvodov zriadiť nové kontaktné miesto.
K bodu 19 [§ 27 ods. 2 písm. n)]
Úprava súvisí s možnosťou vzniku nových kontaktných miest zriadených obcami, pretože na základe novelizačného bodu 18 sa predĺži možnosť ich vzniku do 15-teho dňa pred začatím doby dosčítavania. S tým súvisí plnenie rovnakých povinností ako v súčasnom znení § 27 ods. 2 písm. n), ale v dodatočne predĺženej lehote.
Tieto úpravy reagujú na skutočnosť, že sa na základe novely zákona odďaľuje čas, v ktorom budú kontaktné miesta prevádzkované a môže dôjsť k ich zániku z ekonomických dôvodov.
K bodu 20 [§ 27 ods. 2 písm. o)]
Úprava reaguje na skutočnosť, že sa na základe novely zákona odďaľuje čas, v ktorom budú vymenovaní asistenti môcť vykonávať asistované sčítanie a môžu existovať v súčasnej epidemiologickej a ekonomickej situácii väčšia incidencia vyčiarnutia asistenta sčítania zo zoznamu asistentov sčítania. Ak by bol odliv asistentov sčítania markantný, obci by chýbal zákonom dané oprávnenie vykonávať výber a nábor asistentov sčítania, čo napríklad súvisí aj s jej postavením prevádzkovateľa pri spracúvaní osobných údajov kandidátov.
K bodu 21 a 22 [§ 29 ods. 1 písm. a), b) a d)]
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na prečíslovanie odsekov v § 8. Mechanizmus ukladania sankcií sa nemení.
K bodu 23 (§ 37 ods. 2)
Úprava súvisí s predĺžením doby sčítania obyvateľova potrebou zabezpečiť, aby obec nakladala s majetkom financovaným so štátneho rozpočtu a určeným na plnenie úloh obce podľa § 27 ods. 2 zákona do uplynutia posledného dňa doby, v rámci ktorej môže byť vykonané dosčítavanie.
K bodu 24 (§ 39a)
Legislatívne zmeny sa týkajú aj úloh a vymenovania asistenta sčítania 10 a § 12) a povinnosti obce prevádzkovať kontaktné miesto 18, 19 a § 27 ods. 2 písm. i) a n)]. Podstatou legislatívnych zmien je ustanoviť, že povinnosti asistenta sčítania a príslušné povinnosti obce sa plnia počas dosčítania, t. j. v inom čase, ako doterajší zákon ustanovoval. Preto je potrebné prechodnými ustanoveniami zabezpečiť, aby boli vybraní a vymenovaní asistenti sčítania a zriadené kontaktné miesta obcí považované za asistentov sčítania resp. kontaktné miesta podľa zákona v znení účinnom dňom vyhlásenia.
20
K bodu 25 [§ 8 ods. 5, § 10 ods. 2 a 3, § 14 ods. 3 písm. d) a § 27 ods. 2 písm. i)]
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovení, v ktorých bolo vykonávanie asistovaného sčítania doteraz viazané na dobu sčítania obyvateľov.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje s ohľadom na potrebu presunúť poskytovanie služby asistovaného sčítania z doby sčítania obyvateľov (15. februára 2021 do 31. marca 2021), na neskorší čas (na dobu určenú na dosčítavanie), pretože vykonávanie asistovaného sčítania počas závažnej epidemiologickej situácie v Slovenskej republike spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 by ohrozovalo verejné zdravie zraniteľných skupín (najmä seniorov] resp. by bolo v rozpore s opatreniami Úradu verejného zdravotníctva SR a uzneseniami vlády o vyhlásení mimoriadnej situácie a o predĺžení núdzového stavu z dôvodu ohrozenia života a zdravia osôb v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie.
Z tohto dôvodu je legisvakačná lehota skrátená na minimum.
Bratislava 20. januára 2021
Igor Matovič v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Alexander Ballek v. r.
predseda Štatistického úradu
Slovenskej republiky