Úpravou informačného systému sa v podstatnej miere zníži byrokracia konania, možnosť ovplyvňovania správneho orgánu pokusmi korupcie, ako aj možnosť nevedomého pochybenia zamestnanca správneho orgánu; taktiež to prispeje k zefektívneniu, zrýchleniu a zhospodárneniu konania.
Obyvatelia jednotlivých obcí tým, že obce budú účinne bojovať s porušovateľmi pravidiel cestnej premávky, získajú vyššiu mieru komfortnosti a bezpečnosti na cestách v obci.
Obce nevyhnutne potrebujú zabezpečiť najmä zautomatizovanie konania od manuálneho vloženia dôkazu, automatizovania lustrácie v evidencii vozidiel (v národnej aj v európskej databáze) a následného odoslania údajov a dôkazov príslušnému orgánu obce, ktorému systém vygeneruje rozkaz o uložení pokuty. Systém na pozadí vytvorí predpis na úhradu pokuty v ekonomickom systéme, a tiež zabezpečí zobrazenie údajov o delikte na portáli držiteľa vozidla.
Uvedené funkcionality poskytuje aj existujúci informačný systém, ktorý je však svojou podstatou riešený pre organizáciu Policajného zboru a jeho širšie oprávnenia realizácie porušení nielen pravidiel cestnej premávky. Existujúci informačný systém Ministerstva vnútra SR je preto nevyhnutné upraviť pre účely konania o správnom delikte realizované zamestnancami obcí na Slovensku.
Nakoľko je existujúci informačný systém v správe Ministerstva vnútra SR, úpravu systému by organizovalo Ministerstvo vnútra SR v spolupráci s externým dodávateľom, pričom s konečnými užívateľmi (zamestnanci obce), resp. s ich zástupcami budú úpravy konzultované.
Úprava systémov Ministerstva vnútra Slovenskej republiky sa musí týkať predovšetkým:
-sprístupnenia všetkých funkcionalít systému (CESDaP) pre zamestnancov obce v súvislosti s objektívnou zodpovednosťou; vzniká tu aj potreba zabezpečenia prístupu obce k CESDaP-u pre zápis a lustráciu priestupkov – subjektívna zodpovednosť (nakoľko v určitých prípadoch prechádza objektívna zodpovednosť do subjektívnej a obec musí mať prístup aj k tomuto konaniu),
-vytvorenia nových prístupových rolí a pridelenie odlišných oprávnení týmto novým roliam ;zabezpečenie logovania všetkých činností všetkých subjektov o prístupe užívateľa CESDaP,
-generovania rozkazov a ostatných dokumentov aj pre obce (iný obsah dokumentov),
-úpravy procesov v spojitosti s postupmi v konaní, najmä po prijatí opravných prostriedkov,
-úpravy procesov na strane ekonomického systému (pokuty a trovy konania nie sú príjmom štátu, ale obce),
-prepojenie s existujúcimi systémami správy registratúry obcí a Policajného zboru, resp. zabezpečenie funkcionality centrálneho úradného doručovania.
Predpokladaná hodnota úprav informačných systémov sa odhaduje na cca. 2,2 mil. EUR s DPH.
Predkladaný návrh zákona bude mať aj pozitívny vplyv na hospodárenie obci. Navrhuje sa, že výnosy z pokút (a trov konania) uložených obcou, budú príjmami týchto obcí. Predpokladať konkrétny objem výnosov všetkých obcí na Slovensku nie je v súčasnosti reálne, nakoľko nie je zrejmý počet uložených pokút jednotlivými obcami; počet pokút je závislý predovšetkým na disciplinovanosti vodičov a na technických a personálnych kapacitách obcí. Ako možné spresnenie však uvádzame, že podľa jednotného sadzobníka pokút v zmysle § 139a ods. 7 zákona o cestnej premávke budú obce ukladať pokutu:
a)198 eur, ak bol porušený zákaz zastavenia a státia na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pre nimi a 15 m za nimi alebo ak bol porušený