DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OĽANO – NOVA – KÚ - Zmena zdola Milan Vetrák.
S cieľom zabezpečenia transparentnosti využívania rozpočtových prostriedkov z rezervy predsedu vlády a komplexného posúdenia využitia týchto prostriedkov sa navrhuje zriadiť poradný orgán predsedu vlády v podobe komisie, ktorá by posúdila využitie týchto prostriedkov ešte predtým, ako o využití prostriedkov z rozpočtovej rezervy predsedu vlády rozhodne premiér. Obdobné poradné orgány majú zriadené všetci členovia vlády Slovenskej republiky a dokonca aj niektorí vedúci (ústredných) orgánov štátnej správy, ktorí rozhodujú o poskytnutí dotácií z prostriedkov štátneho rozpočtu.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a tiež nevyvoláva sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
S cieľom zabezpečenia transparentnosti využívania rozpočtových prostriedkov z rezervy predsedu vlády a komplexného posúdenia využitia týchto prostriedkov sa navrhuje zriadiť poradný orgán predsedu vlády v podobe komisie, ktorá by posúdila využitie týchto prostriedkov ešte predtým, ako o využití prostriedkov z rozpočtovej rezervy predsedu vlády rozhodne premiér. Obdobné poradné orgány majú zriadené všetci členovia vlády Slovenskej republiky a dokonca aj niektorí vedúci (ústredných) orgánov štátnej správy, ktorí rozhodujú o poskytnutí dotácií z prostriedkov štátneho rozpočtu.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. mája 2021.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Milan Vetrák
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
x
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a tiež nevyvoláva sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.