dotknutých reklamných stavieb môžu požiadať o predĺženie doby trvania reklamnej stavby v súlade so zákonom.Expertný odhad hovorí, že už dnes cca 20%-30% všetkých reklamných stavieb porušuje zákon. Nelegálne reklamné stavby majú pritom negatívny vplyv aj na vlastníkov legálnych reklamných stavieb a to hlavne v prípadoch vysokého počtu takýchto stavieb na jednom mieste. Proces odstraňovania takýchto reklamných stavieb je komplikovaný a vlastníci môžu používať rôzne obštrukcie, aby tento proces ešte predĺžili. Novela preto prináša viacero opatrení, ktoré odstraňovanie reklamných stavieb zjednoduší zefektívnením práce stavebných úradov.
V prvom rade sa rozširuje okruh subjektov, ktoré môžu ohlásiť odstránenie stavby. Týmto subjektom je obec, ak ide o reklamnú stavbu v jej sídelnom útvare. Považujeme za dôležité, aby obce mali možnosť iniciovať ohlásenie o odstránení nelegálnych reklamných stavieb v ich sídelnom útvare, nakoľko práve obce majú najlepšie informácie o nelegálnych reklamných stavbách umiestnených na ich územiach. V prípade, ak stavebný úrad zistí, že predmetná reklamná stavba je postavená bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, alebo bez písomného oznámenia stavebného úradu podľa § 57 ods. 2 pri stavbách, ktoré treba ohlásiť, alebo v rozpore s ním, potom v stanovenej lehote vydá súhlas s odstránením reklamnej stavby.
Doterajšia úprava umožňovala špekulatívne prevody vlastníctva k nelegálnym reklamným stavbám, čím dochádzalo k niekoľkonásobnému predĺženiu konania stavebných orgánov o odstraňovaní stavieb. Podľa navrhovanej úpravy sa po preskúmaní, že predmetná reklamná stavba je postavená bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, alebo bez písomného oznámenia stavebného úradu podľa § 57 ods. 2 pri stavbách, ktoré treba ohlásiť, alebo v rozpore s ním, môže pristúpiť k odstráneniu nelegálnej reklamnej stavby na náklady vlastníka.
Novela ďalej zvyšuje sankcie za nedodržiavanie zákona tak, aby pôsobili odstrašujúco. V súčasnosti sankcie túto úlohu neplnia, sú skôr symbolické, a je bežnou praxou, že vlastníci vedome kalkulujú s tým, že proces udelenia sankcie, ak k udeleniu sankcie vôbec dôjde, trvá tak dlho, že sa im sankcia počas doby, kedy prevádzkujú reklamné stavby v rozpore so zákonom, niekoľkonásobne vráti. Zvýšením pokút sa tak očakáva aj pozitívny dopad na verejné financie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Stavebné povolenie na reklamné stavby je dnes možné udeliť aj na dobu neurčitú, pričom spravidla trvanie reklamných stavieb nie je obmedzené. Takéto povolenie však vytvára zo stredno- a dlhodobého hľadiska značný problém pri prípadnom odstraňovaní reklamných stavieb. Príslušný stavebný úrad pri udeľovaní povolení nevie a nemôže predvídať, ako bude vyzerať daná ulica alebo časť mesta, kam sa reklamná stavba umiestňuje, o päť, či desať rokov. Napríklad na území hlavného mesta Bratislava, ktoré predstavuje zhruba polovicu