vybraných vplyvov a predložiť analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy s uvedením zdrojového krytia. Komisia upozorňuje, že výdavky spojené s podporou ekologických vozidiel cestnej dopravy musia byť kryté v rámci schválených limitov kapitol na príslušné rozpočtové roky.
Vyhodnotenie: Tak, ako sa uvádza v bode 10. doložky, kvantifikácia rozpočtových nákladov sa z dôvodov vyššie uvedených nedá kvantifikovať, a to ani orientačne. Návrh zákona predpokladá plnenie minimálnych podielov v troch referenčných obdobiach do roku 2035. Komisia uvádza, že rozpočtové vplyvy je možné vyčísliť na základe informácie o priemernom ročnom počte obstarávaných vozidiel pri nadlimitných zákazkách. V súvislosti s uvedeným dávame opätovne do pozornosti, že predkladateľ nevie predikovať, aké typy ekologických vozidiel (vozidlo na LPG, CNG, hybridné vozidlo, plug-in hybridné vozidlo, elektrické vozidlo, vodíkové vozidlo), aké značky a modely ekologických vozidiel budú v budúcnosti do roku 2035 predmetom verejných obstarávaní. Nákup konkrétnych typov ekologických vozidiel bude plne v réžii jednotlivých verejných obstarávateľov a obstarávateľov. Predkladateľ zároveň nedisponuje dátami predikujúcimi vývoj trhových cien jednotlivých typov ekologických vozidiel do roku 2035. Zároveň je potrebné uviesť, že negatívny vplyv na verejné rozpočty bude vo veľkej miere determinovaný nákupom služieb, na ktoré sa smernica vzťahuje (predovšetkým služby vo verejnom záujme), pričom zo strany predkladateľa je objektívne nemožné predikovať, v akých hladinách budú tieto ceny do roku 2035 oscilovať vzhľadom na povinnosť zabezpečovať tieto služby prostredníctvom ekologických vozidiel. Napokon je potrebné zdôrazniť, že jednou z alternatív ako možno podľa navrhovanej úpravy plniť minimálne podiely ekologických vozidiel, je technická prestavba vozidla so spaľovacím motorom na vozidlo s ekologickým pohonom, pričom predkladateľ opätovne nevie predikovať, koľko verejných obstarávateľov a obstarávateľov a v akom rozsahu sa rozhodne týmto spôsobom plniť povinnosti vyplývajúce z navrhovanej právnej úpravy.
Dopad na rozpočet verejnej správy je taktiež podmienený stavom súčasného vozového parku všetkých subjektov povinných postupovať podľa návrhu zákona, t. j. verejných obstarávateľov, obstarávateľov, objednávateľov služieb vo verejnom záujem, dopravných podnikov atď., keďže od stavu vozového parku u týchto subjektov sa odvíja potreba nákupu nových vozidiel v budúcnosti. V tejto súvislosti predkladateľ nedisponuje dátami, ktoré by mu umožňovali predikovať časovú chronológiu a rozsah nákupov ekologických vozidiel a vymedzených služieb jednotlivých verejných obstarávateľov, obstarávateľov a objednávateľov služieb vo verejnom záujme do roku 2035.
Komisia žiada dopracovať analýzu vplyvov na životné prostredie. Vzhľadom na to, že predkladaný návrh má ako primárny cieľ zníženie emisií a zlepšenie stavu životného prostredia, žiada toto zníženie kvalitatívne popísať a aj vyčísliť celkové vplyvy, ktoré by predkladaný návrh pri schválení priniesol v porovnaní so súčasným stavom.
Vyhodnotenie: Smernica, ktorá je predmetom transpozície, v rámci svojej preambuly jasne uvádza kvalitatívne ciele, ktoré sa sledujú plnením povinností z nej vyplývajúcich. Predkladateľ tieto ciele popísal v bode 2 a 3.
V doložke vybraných vplyvov odporúča Komisia dopracovať časť 2. Definícia problému. Táto časť by mala identifikovať základné problémy na ktoré chce návrh reagovať a popísať ich príčiny. V aktuálnom znení predkladateľ hovorí o medzinárodnoprávnych dôvodoch pre prijatie návrhu, a hovorí skôr o cieľovom stave, ktorý by v prípade potreby mal pripadnúť do časti 3. Ciele a výsledný stav.
Vyhodnotenie: Predkladateľ reflektujúc ciele smernice, ktorá je predmetom národnej transpozície, tieto rámcovo uviedol v bodoch 2 a 3.
V časti 3. sa hovorí o celkovom znižovaní emisií skleníkových plynov, zatiaľ čo táto časť by mala byť konkrétnejšia v danej oblasti, teda ako chce daný predpis prispieť ku znižovaniu emisií napr. v doprave, prípadne v iných dotknutých oblastiach. Cieľ by mal byť charakterizovaný kvalitatívne a kvantitatívne za uplatnenia metódy SMART.
V časti 5. Alternatívne riešenia je minimálne potrebné uviesť nulový variant, teda analýzu súčasného stavu, kde sa uvedú následky tohto stavu a odôvodnenie, prečo je súčasné riešenie nedostatočné.