2.2.4.2. Kvantifikácia výdavkovNávrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov bude znamenať zníženie výdavkov štátneho rozpočtu v súvislosti s vyplácaním minimálneho dôchodku sporiteľom – poberateľom starobného dôchodku. Kvantifikácia vyjadruje rozdiel medzi sumou, ktorú Sociálna poisťovňa vynaloží na výplatu dôchodku sporiteľom – poberateľom starobného dôchodku v prípade, ak sa dôchodok z II. piliera započíta do celkového dôchodkového príjmu a bude nutnou podmienkou vzniku nároku na doplatok do minimálneho dôchodku a sumou, ktorú by musela vynaložiť Sociálna poisťovňa na výplatu minimálneho dôchodku sporiteľom – poberateľom starobného dôchodku v prípade, ak by sa dôchodok z II. piliera nezapočítal do úhrnu dôchodkových príjmov v súvislosti s posudzovaním výšky nároku na minimálny dôchodok. To znamená, že navrhovaná právna úprava porovnáva výdavky na minimálny dôchodok, ktoré zakladá nález ústavného súdu s výdavkami na dôchodky, ktoré zakladá novela zákona. Nález ústavného súdu bol v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásený 18.12.2020. Počnúc týmto dňom, teda § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení stráca účinnosť, inak povedané, počnúc týmto dňom sa minimálny dôchodok sporiteľom nekráti. Rovnako je dôležité povedať, že suma dôchodku z II. piliera nie je zohľadnená pri posudzovaní nároku na minimálny dôchodok.
Negatívny vplyv nálezu ústavného súdu na rozpočet verejnej správy, t. j. vplyv zrušenia krátenia dôchodkov sporiteľov za účasť na starobnom dôchodkovom sporení, bez započítania a zohľadnenia sumy dôchodku z II. piliera do nároku na doplatok do minimálneho dôchodku odhadujeme v roku 2021 na úrovni cca 1,4 mil. eur, v roku 2022 na úrovni cca 1,9 mil. eur, v roku 2023 na úrovni cca 2,3 mil. eur a v roku 2024 na úrovni cca 2,8 mil. eur.
*Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý zakladá navrhovaná právna úprava odhadujeme v roku 2021 na úrovni cca 0,9 mil. eur, v roku 2022 na úrovni cca 1,4 mil. eur, v roku 2023 na úrovni cca 1,6 mil. eur a v roku 2024 na úrovni cca 2,1 mil. eur.
Celkový vplyv oboch zmien (negatívneho vplyvu nálezu ústavného súdu a pozitívneho vplyvu navrhovanej právnej úpravy) na rozpočet verejnej správy je negatívny a predstavuje v roku 2021 zvýšenie výdavkov o približne 0,5 mil. eur; v roku 2022 približne o 0,5 mil. eur; v roku 2023 približne o 0,7 mil. eur a v roku 2024 približne o 0,7 mil. eur.
Tabuľka č. 4