1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR (MPSVR SR, podprogram 07C06 „Nesystémové dávky sociálneho poistenia“)
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
z toho:
vplyv na ŠR (MPSVR SR, podprogram 07C06 „Nesystémové dávky sociálneho poistenia“)
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
2.2.1. Popis návrhu:
Ústavný súd Slovenskej republiky v náleze konštatuje, že § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení nie je v súlade s požiadavkou rovnosti (čl. 12 ods. 1, 2 a 4 Ústavy Slovenskej republiky) pri zabezpečovaní primeraného hmotného zabezpečenia v starobe podľa čl. 39 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Predmetným vládnym návrhom zákona sa v súlade s nálezom ústavného súdu navrhuje zrušenie krátenia sumy minimálneho dôchodku poberateľom starobného dôchodku z dôvodu ich postavenia sporiteľa v systéme starobného dôchodkového sporenia a v tejto súvislosti aj zabezpečenia rovnakého zaobchádzania so sporiteľmi - poberateľmi starobného dôchodku a invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku z dôchodkového poistenia (I. pilier) pri posudzovaní celkového dôchodkového príjmu na účely určenia nároku na minimálny dôchodok a sumy minimálneho dôchodku, t. j. do celkového dôchodkového príjmu pri určovaní nároku na minimálny dôchodok sa zahrnú aj dôchodkové príjmy z II. piliera.
Ďalej sa v súvislosti s realizáciou úlohy C.8. Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 757 z 2. decembra 2020 navrhuje upraviť aj postúpenie pohľadávok Sociálnej poisťovne po lehote splatnosti k 30. novembru 2020 na spoločnosť v 100% vlastníctve štátu podľa návrhu a za podmienok uvedených v návrhu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení.
Účinnosť predmetného návrhu zákona sa navrhuje od 1. mája 2021.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Z celkového počtu sporiteľov, ktorí dovŕšia dôchodkový vek v rokoch 2021 2024 očakávame, že dôchodkový príjem pod úrovňou minimálneho dôchodku, bude mať 1 100 sporiteľov v roku 2021; 1 716 sporiteľov v roku 2022; 2 423 sporiteľov v roku 2023 a 2 602 sporiteľov v roku 2024 (tzv. noví sporitelia s nárokom na doplatok do minimálneho dôchodku), t. j. v prípade, že pri určovaní dôchodkového príjmu nebude zohľadnená suma dôchodku z II. piliera. Okrem toho na základe údajov Sociálnej poisťovne predpokladáme, že
3
koncom roka 2020 nárok na doplatok do minimálneho dôchodku bez zohľadnenia sumy dôchodku z II. piliera získa cca 3 200 sporiteľov (sporitelia s okamžitým nárokom na doplatok do minimálneho dôchodku).
Po zohľadnení nábehu nových sporiteľov s nárokom na doplatok do minimálneho dôchodku a sporiteľov s okamžitým nárokom na doplatok do minimálneho dôchodku a po zohľadnení valorizácie dôchodkov z I. piliera odhadujeme, že v rokoch 2021 2024 bude celkový kumulatívny počet dotknutých osôb v roku 2021 na úrovni 4 056 sporiteľov; v roku 2022 na úrovni 5 612 sporiteľov; v roku 2023 na úrovni 7 707 sporiteľov a v roku 2024 približne na úrovni 9 726 sporiteľov.
Vplyvom navrhovanej právnej úpravy časť sporiteľov stratí nárok na doplatok do minimálneho dôchodku, nakoľko nepoberajú dôchodok z II. piliera, ktorý bude predstavovať nevyhnutnú podmienku nároku na doplatok do minimálneho dôchodku. Uvedený okruh dotknutých sporiteľov odhadujeme na úrovni približne 1 900 osôb. V prípade týchto osôb predpokladáme, že približne 75 % z nich následne v rokoch 2021 a 2022 požiada aj o dôchodok z II. piliera, nakoľko im výplatou dôchodku z II. piliera vznikne nárok na doplatok do minimálneho dôchodku.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2021
2022
2023
2024
Odhadovaný počet sporiteľov, ktorí sú ovplyvnení navrhovanou právnou úpravou
4 056
5 612
7 707
9 726
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení nemá vplyv na príjmy verejnej správy, t. j. ani ich nezvyšuje ani ich neznižuje. V súčasnosti nie je možné komplexne vyhodnotiť vplyv postúpenia pohľadávok Sociálnej poisťovne voči zdravotníckym zariadeniam, nakoľko suma odplaty bude ustanovená na základe dohody zmluvných strán o postúpení pohľadávky.
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
4
2.2.4.2. Kvantifikácia výdavkov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov bude znamenať zníženie výdavkov štátneho rozpočtu v súvislosti s vyplácaním minimálneho dôchodku sporiteľom poberateľom starobného dôchodku. Kvantifikácia vyjadruje rozdiel medzi sumou, ktorú Sociálna poisťovňa vynaloží na výplatu dôchodku sporiteľom poberateľom starobného dôchodku v prípade, ak sa dôchodok z II. piliera započíta do celkového dôchodkového príjmu a bude nutnou podmienkou vzniku nároku na doplatok do minimálneho dôchodku a sumou, ktorú by musela vynaložiť Sociálna poisťovňa na výplatu minimálneho dôchodku sporiteľom poberateľom starobného dôchodku v prípade, ak by sa dôchodok z II. piliera nezapočítal do úhrnu dôchodkových príjmov v súvislosti s posudzovaním výšky nároku na minimálny dôchodok. To znamená, že navrhovaná právna úprava porovnáva výdavky na minimálny dôchodok, ktoré zakladá nález ústavného súdu s výdavkami na dôchodky, ktoré zakladá novela zákona. Nález ústavného súdu bol v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásený 18.12.2020. Počnúc týmto dňom, teda § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení stráca účinnosť, inak povedané, počnúc týmto dňom sa minimálny dôchodok sporiteľom nekráti. Rovnako je dôležité povedať, že suma dôchodku z II. piliera nie je zohľadnená pri posudzovaní nároku na minimálny dôchodok.
Negatívny vplyv nálezu ústavného súdu na rozpočet verejnej správy, t. j. vplyv zrušenia krátenia dôchodkov sporiteľov za účasť na starobnom dôchodkovom sporení, bez započítania a zohľadnenia sumy dôchodku z II. piliera do nároku na doplatok do minimálneho dôchodku odhadujeme v roku 2021 na úrovni cca 1,4 mil. eur, v roku 2022 na úrovni cca 1,9 mil. eur, v roku 2023 na úrovni cca 2,3 mil. eur a v roku 2024 na úrovni cca 2,8 mil. eur.
*Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý zakladá navrhovaná právna úprava odhadujeme v roku 2021 na úrovni cca 0,9 mil. eur, v roku 2022 na úrovni cca 1,4 mil. eur, v roku 2023 na úrovni cca 1,6 mil. eur a v roku 2024 na úrovni cca 2,1 mil. eur.
Celkový vplyv oboch zmien (negatívneho vplyvu nálezu ústavného súdu a pozitívneho vplyvu navrhovanej právnej úpravy) na rozpočet verejnej správy je negatívny a predstavuje v roku 2021 zvýšenie výdavkov o približne 0,5 mil. eur; v roku 2022 približne o 0,5 mil. eur; v roku 2023 približne o 0,7 mil. eur a v roku 2024 približne o 0,7 mil. eur.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)*
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Vplyv na štátny rozpočet Kapitola MPSVR SR
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)*
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2*
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom*
0
-941 744
-1 373 850
-1 607 635