Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: ..Ukončenie: ..
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
22.12.2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Ústavný súd Slovenskej republiky nálezom PL. ÚS 9/2018-125 vyslovil nesúlad § 82 ods. 2 zákona o sociálnom poistení s čl. 39 ods. 1 a čl. 12 ods. 1, 2 a 4 ústavy. Návrh finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení - úloha C.8. Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 757 z 2. decembra 2020.
3. Ciele a výsledný stav
Ústavný súd Slovenskej republiky v náleze konštatuje, že § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení nie je v súlade s požiadavkou rovnosti (čl. 12 ods. 1, 2 a 4 Ústavy Slovenskej republiky) pri zabezpečovaní primeraného hmotného zabezpečenia v starobe podľa čl. 39 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Predmetným vládnym návrhom zákona sa v súlade s nálezom ústavného súdu navrhuje zrušenie krátenia sumy minimálneho dôchodku poberateľom starobného dôchodku z dôvodu ich postavenia sporiteľa v systéme starobného dôchodkového sporenia a v tejto súvislosti aj zabezpečenia rovnakého zaobchádzania so sporiteľmi - poberateľmi starobného dôchodku a invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku z dôchodkového poistenia (I. pilier) pri posudzovaní celkového dôchodkového príjmu na účely určenia nároku na minimálny dôchodok a sumy minimálneho dôchodku, t. j. do celkového dôchodkového príjmu pri určovaní nároku na minimálny dôchodok sa zahrnú aj dôchodkové príjmy z II. piliera.Ďalej sa v súvislosti s realizáciou úlohy C.8. Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 757 z 2. decembra 2020 navrhuje upraviť aj postúpenie pohľadávok Sociálnej poisťovne po lehote splatnosti k 30. novembru 2020 na spoločnosť v 100% vlastníctve štátu podľa návrhu a za podmienok uvedených v návrhu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení.
4. Dotknuté subjekty
Sporitelia, ktorých dôchodkový príjem je nižší ako suma minimálneho dôchodku, zdravotnícke zariadenia a Sociálna poisťovňa.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia sú vzhľadom na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 9/2018-125 bezpredmetné.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Materiál sa netýka transpozície práva EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Predmetný vládny návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí s nižšími výdavkami zo štátneho rozpočtu na vyplácanie minimálneho dôchodku sporiteľom poberateľom starobného dôchodku. Zníženie výdavkov štátneho rozpočtu na minimálny dôchodok je spôsobené započítaním sumy dôchodku z II. piliera do celkového dôchodkového príjmu, ktorý sa posudzuje pri nároku na doplatok do minimálneho dôchodku. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí aj podmienením nároku na doplatok do minimálneho dôchodku len pre tých sporiteľov, ktorí poberajú dôchodok z II. piliera. Na základe Návrhu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení budú postúpené pohľadávky Sociálnej poisťovne voči zdravotníckym zariadeniam. Suma odplaty za postúpené pohľadávky z príslušenstva nie je zákonom ustanovená a bude ponechaná na dohodu zmluvných strán o postúpení pohľadávky, t. j. v súčasnosti nie je možné komplexne vyhodnotiť vplyv na rozpočet verejnej správy.
Sociálne vplyvy
Na základe vyššie uvedeného nálezu ústavného súdu (vypustenie § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení) vzniká sporiteľom nárok na doplatok do sumy minimálneho dôchodku v priemernej mesačnej výške cca 52,9 eura v roku 2021; v priemernej výške cca 50,7 eura v roku 2022, v priemernej výške cca 45,9 eura v roku 2023 a v priemernej výške cca 42,2 eura v roku 2024. Vplyvom navrhovanej právnej úpravy sa časti sporiteľov, ktorí vplyvom nálezu Ústavného súdu SR získali nárok na nekrátenú sumu minimálneho dôchodku, zvýši celkový dôchodkový príjem pre posúdenie nároku na minimálny dôchodok o sumu dôchodku z II. piliera, t. j. budú poberať nižšiu sumu doplatku do minimálneho dôchodku a časti sporiteľov zanikne nárok na doplatok do minimálneho dôchodku, nakoľko nárok na doplatok do minimálneho dôchodku sa navrhuje podmieniť aj výplatou dôchodku z II. piliera.
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
Štatistické údaje Sociálnej poisťovne.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK