Materiál sa netýka transpozície práva EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Vplyvy na životné prostredie
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Predmetný vládny návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí s nižšími výdavkami zo štátneho rozpočtu na vyplácanie minimálneho dôchodku sporiteľom – poberateľom starobného dôchodku. Zníženie výdavkov štátneho rozpočtu na minimálny dôchodok je spôsobené započítaním sumy dôchodku z II. piliera do celkového dôchodkového príjmu, ktorý sa posudzuje pri nároku na doplatok do minimálneho dôchodku. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí aj podmienením nároku na doplatok do minimálneho dôchodku len pre tých sporiteľov, ktorí poberajú dôchodok z II. piliera. Na základe Návrhu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení budú postúpené pohľadávky Sociálnej poisťovne voči zdravotníckym zariadeniam. Suma odplaty za postúpené pohľadávky z príslušenstva nie je zákonom ustanovená a bude ponechaná na dohodu zmluvných strán o postúpení pohľadávky, t. j. v súčasnosti nie je možné komplexne vyhodnotiť vplyv na rozpočet verejnej správy.
Na základe vyššie uvedeného nálezu ústavného súdu (vypustenie § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení) vzniká sporiteľom nárok na doplatok do sumy minimálneho dôchodku v priemernej mesačnej výške cca 52,9 eura v roku 2021; v priemernej výške cca 50,7 eura v roku 2022, v priemernej výške cca 45,9 eura v roku 2023 a v priemernej výške cca 42,2 eura v roku 2024. Vplyvom navrhovanej právnej úpravy sa časti sporiteľov, ktorí vplyvom nálezu Ústavného súdu SR získali nárok na nekrátenú sumu minimálneho dôchodku, zvýši celkový dôchodkový príjem pre posúdenie nároku na minimálny dôchodok o sumu dôchodku z II. piliera, t. j. budú poberať nižšiu sumu doplatku do minimálneho dôchodku a časti sporiteľov zanikne nárok na doplatok do minimálneho dôchodku, nakoľko nárok na doplatok do minimálneho dôchodku sa navrhuje podmieniť aj výplatou dôchodku z II. piliera.
11. Kontakt na spracovateľa