Vyhlásené:
29.
12.
2001
Časová
verzia
predpisu
účinná
od:
1.10.2020
Obsah
dokumentu
je
právne
záväzný.
Z Á K O N
o
organizácii
činnosti
vlády
a
organizácii
ústrednej
štátnej
správy
Národná
rada
Slovenskej
republiky
sa
uzniesla
na
tomto
zákone:
VLÁDA
SLOVENSKEJ
REPUBLIKY
Činnosť
vlády
Slovenskej
republiky
(1)
Činnosť
vlády
Slovenskej
republiky
(ďalej
len
„vláda“)
riadi
predseda
vlády,
ktorý
zvoláva
a
vedie
jej
schôdze.
(2)
Vymedzené
úseky
činnosti
vlády
koordinuje
jej
podpredseda,
ktorý
plní
aj
úlohy,
ktorými
ho
poverí
vláda
alebo
predseda
vlády.
(3)
Počas
neprítomnosti
predsedu
vlády
ho
zastupuje
podpredseda
vlády,
ktorého
určí
predseda
vlády.
Zastupujúci
podpredseda
vlády
zvoláva
a
vedie
schôdze
vlády.
Schôdze
vlády
sú
neverejné.
Tým
nie
je
dotknutá
povinnosť
vlády
zverejňovať
texty
materiálov
podľa
osobitného
predpisu.
1
)
Schôdze
vlády
môžu
prebiehať
aj
s
využitím
technického
prostriedku
na
prenos
obrazu
a
zvuku.
Vláda
rozhoduje
spravidla
formou
uznesenia
vlády;
uznesenie
vlády
nepodlieha
preskúmaniu
súdom.
1aa
)
(1)
Podpredseda
vlády,
ktorý
neriadi
ministerstvo
a)
usmerňuje
a
koordinuje
plnenie
úloh
v
oblasti
legislatívy,
zabezpečuje
koordináciu
ústredných
orgánov
štátnej
správy
v
oblasti
tvorby
legislatívy
vrátane
koordinácie
pripomienkového
konania
a
zabezpečuje
legislatívne
činnosti
podľa
§
24,
b)
zabezpečuje
posúdenie
interných
analytických
a
externých
konzultačných
služieb
ekonomického,
finančného,
právneho
a
iného
obdobného
charakteru,
vykonávaných
a
l
e
b
o
obstarávaných
ministerstvami,
ostatnými
ústrednými
orgánmi
štátnej
správy,
subjektmi
v
pôsobnosti
ministerstiev
alebo
ostatných
ústredných
orgánov
štátnej
správy,
štátnymi
Zbierka
zákonov
Slovenskej
republiky
orgánmi
podriadenými
vláde
a
ich
právnickými
osobami
a
právnickými
osobami
zriadenými
zákonom,
ktoré
nie
sú
orgánom
verejnej
moci
z
hľadiska
ich
efektívnosti,
hospodárnosti
a
účelnosti,
c)
zabezpečuje
posúdenie
interných
a
externých
právnych
služieb
a
právne
zastúpenia,
vykonávaných
alebo
obstarávaných
ministerstvami,
ostatnými
ústrednými
orgánmi
š
t
á
t
n
e
j
správy,
subjektmi
v
pôsobnosti
ministerstiev
alebo
ostatných
ústredných
orgánov
štátnej
správy,
štátnymi
orgánmi
podriadenými
vláde
a
ich
právnickými
osobami
a
právnickými
osobami
zriadenými
zákonom,
ktoré
nie
sú
orgánom
verejnej
moci
z
hľadiska
ich
e
f
e
k
t
í
v
n
o
s
t
i
,
hospodárnosti
a
účelnosti.
(2)
Podpredseda
vlády
podľa
odseku
1
po
posúdení
podľa
odseku
1
písm.
b)
a
c)
navrhuje
opatrenia
na
racionalizáciu
a
optimalizáciu
poskytovania
týchto
služieb
s
cieľom
v
y
š
š
e
j
hospodárnosti
a
účelnosti.
(3)
Podpredseda
vlády
podľa
odseku
1,
na
základe
štatútu,
plní
aj
ďalšie
úlohy
zverené
Úradu
vlády
Slovenskej
republiky
a
priamo
riadi
odborné
útvary
Úradu
vlády
Slovenskej
republiky
určené
jeho
organizačným
poriadkom.
Úlohy
spojené
s
odborným,
organizačným
a
technickým
zabezpečovaním
činnosti
vlády
plní
Úrad
vlády
Slovenskej
republiky;
rovnaké
úlohy
plní
Úrad
vlády
Slovenskej
republiky
aj
p
r
e
predsedu
vlády
ako
jeho
výkonný
orgán.
Úrad
vlády
Slovenskej
republiky
plní
aj
úlohy
spojené
s
odborným,
organizačným
a
technickým
zabezpečovaním
činností
pre
podpredsedu
v
l
á
d
y
Slovenskej
republiky,
ktorý
neriadi
ministerstvo,
pri
plnení
úloh,
ktoré
mu
vyplývajú
z
§
1aaa
ods.
1
a
2;
rovnako
plní
úlohy
aj
pre
jeho
štátneho
tajomníka.
Podpredseda
vlády
podľa
§
1
a
a
a
riadi
zabezpečovanie
plnenia
úloh
spojených
s
odborným
a
organizačným
zabezpečovaním
činnosti
vlády.
(1)
Na
plnenie
konkrétnych
úloh
môže
vláda
vymenúvať
a
odvolávať
svojich
splnomocnencov.
Rozsah
oprávnenia
splnomocnenca
určí
vláda
pri
jeho
vymenovaní.
Vláda
môže
rozhodnúť,
ž
e
splnomocnenec
bude
vykonávať
funkciu
bez
nároku
na
odmenu.
Splnomocnenec
podľa
tretej
v
e
t
y
môže
plniť
úlohy
vedúceho
zamestnanca
podľa
osobitného
predpisu.
1aaa
)
(2)
Vláda
môže
zriaďovať
svoje
poradné
orgány
(rady).
Poradné
orgány
vlády
plnia
úlohy
koordinačné,
konzultatívne
alebo
odborné.
(3)
Stálymi
poradnými
orgánmi
vlády
sú
Legislatívna
rada
vlády
Slovenskej
republiky,
Hospodárska
rada
vlády
Slovenskej
republiky,
Rada
vlády
Slovenskej
republiky
p
r
e
konkurencieschopnosť
a
produktivitu,
Rada
vlády
Slovenskej
republiky
pre
ľudské
p
r
á
v
a
,
národnostné
menšiny
a
rodovú
rovnosť
a
Rada
vlády
Slovenskej
republiky
pre
vedu,
techniku
a
inovácie.
(4)
Členom
poradného
orgánu
vlády
môže
byť
člen
vlády,
štátny
tajomník,
volení
a
vymenovaní
funkcionári
orgánov
verejnej
moci,
zamestnanci
orgánov
štátnej
správy,
zástupcovia
územnej
samosprávy,
zástupcovia
sociálnych
partnerov
a
významní
odborníci
z
teórie
a
praxe.
(5)
Členmi
poradných
medziministerských
orgánov
vlády
sú
členovia
vlády.
Účasť
na
poradnom
medziministerskom
orgáne
vlády
je
nezastupiteľná.
(6)
Členmi
ďalších
poradných
orgánov
vlády
sú
osoby
uvedené
v
odseku
4;
na
ich
čele
je
člen
Zbierka
zákonov
Slovenskej
republiky
vlády
alebo
štátny
tajomník.
(7)
Úlohy,
zloženie
poradných
orgánov
vlády
a
zásady
rokovania
určujú
štatúty,
ktoré
schvaľuje
vláda.
Odmenu
člena
stáleho
poradného
orgánu
vlády,
plniaceho
odborné
úlohy,
určí
štatút
t
o
h
t
o
poradného
orgánu,
ktorý
schvaľuje
vláda.
(8)
Poradný
orgán
si
môže
zriadiť
aj
iný
člen
vlády
ako
minister.
V
Slovenskej
republike
pôsobia
tieto
ministerstvá,
na
ktorých
čele
je
člen
vlády:
a)
Ministerstvo
hospodárstva
Slovenskej
republiky,
b)
Ministerstvo
financií
Slovenskej
republiky,
c)
Ministerstvo
dopravy
a
výstavby
Slovenskej
republiky,
d)
Ministerstvo
pôdohospodárstva
a
rozvoja
vidieka
Slovenskej
republiky,
e)
Ministerstvo
investícií,
regionálneho
rozvoja
a
informatizácie
Slovenskej
republiky,
f)
Ministerstvo
vnútra
Slovenskej
republiky,
g)
Ministerstvo
obrany
Slovenskej
republiky,
h)
Ministerstvo
spravodlivosti
Slovenskej
republiky,
i)
Ministerstvo
zahraničných
vecí
a
európskych
záležitostí
Slovenskej
republiky,
j)
Ministerstvo
práce,
sociálnych
vecí
a
rodiny
Slovenskej
republiky,
k)
Ministerstvo
životného
prostredia
Slovenskej
republiky,
l)
Ministerstvo
školstva,
vedy,
výskumu
a
športu
Slovenskej
republiky,
m)
Ministerstvo
kultúry
Slovenskej
republiky,
n)
Ministerstvo
zdravotníctva
Slovenskej
republiky.
O
r
g
a
n
i
z
á
c
i
a
m
i
n
i
s
t
e
r
s
t
v
a
(1)
Ministerstvo
riadi
a
za
jeho
činnosť
zodpovedá
minister.
(2)
Ministra
v
čase
jeho
neprítomnosti
zastupuje
v
rozsahu
jeho
práv
a
povinností
š
t
á
t
n
y
tajomník.
Minister
môže
poveriť
aj
v
iných
prípadoch
štátneho
tajomníka,
aby
ho
zastupoval
v
rozsahu
jeho
práv
a
povinností.
Štátny
tajomník
má
pri
zastupovaní
ministra
na
rokovaní
vlády
poradný
hlas.
(3)
Štátneho
tajomníka
vymenúva
a
odvoláva
vláda
na
návrh
príslušného
ministra.
V
odôvodnených
prípadoch,
najmä
ak
ide
o
viacodvetvové
ministerstvá,
môže
vláda
určiť,
že
na
ministerstve
pôsobia
dvaja
štátni
tajomníci;
minister
určí,
v
ktorých
otázkach
a
v
akom
poradí
h
o
štátni
tajomníci
zastupujú.
Vláda
môže
určiť,
že
na
Ministerstve
školstva,
vedy,
výskumu
a
š
p
o
r
t
u
Slovenskej
republiky
pôsobia
traja
štátni
tajomníci,
ak
jeden
z
nich
je
určený
len
na
plnenie
ú
l
o
h
v
oblasti
športu.
Vláda
môže
určiť,
že
na
ministerstve
dočasne
pôsobia
traja
štátni
tajomníci,
ak
jeden
z
nich
je
určený
len
na
plnenie
úloh
súvisiacich
s
predsedníctvom
Slovenskej
republiky
v
Rade
Európskej
únie.
(4)
Odseky
2
a
3
a
§
40
ods.
2
sa
primerane
vzťahujú
na
podpredsedu
vlády
podľa
§
1aaa
vo
Zbierka
zákonov
Slovenskej
republiky
vzťahu
k
ním
riadenej
oblasti.
(1)
Ministerstvo
sa
člení
na
sekcie
a
odbory,
prípadne
iné
organizačné
útvary.
(2)
Sekcie
sa
zriaďujú
najmä
pre
jednotlivé
úseky
činnosti
ministerstva.
Sekciu
riadi
generálny
riaditeľ.
(3)
Sekcie
sa
môžu
členiť
na
úrady,
odbory
alebo
iné
na
ich
úroveň
postavené
organizačné
zložky.
Úrad,
odbor
alebo
inú
organizačnú
zložku
riadi
riaditeľ.
(4)
Na
ministerstve
pôsobia
poradné
orgány
zriadené
podľa
osobitných
predpisov.
1a
)
Minister
môže
zriaďovať
aj
ďalšie
poradné
orgány.
(5)
Organizačnú
štruktúru
ministerstva
určuje
organizačný
poriadok
ministerstva,
ktorý
vydáva
minister.
Ministerstvo
hospodárstva
Slovenskej
republiky
(1)
Ministerstvo
hospodárstva
Slovenskej
republiky
je
ústredným
orgánom
štátnej
správy
pre
a)
priemysel
s
výnimkou
spracovania
dreva,
biotechnológií,
potravinárstva
a
stavebných
výrobkov,
b)
energetiku
vrátane
hospodárenia
s
jadrovým
palivom
a
uskladňovania
rádioaktívnych
o
d
p
a
d
o
v
a
energetickú
efektívnosť,
c)
teplárenstvo
a
plynárenstvo,
d)
dobývanie
a
úpravu
tuhých
palív,
dobývanie
ropy
a
zemného
plynu,
rudných
surovín,
nerudných
surovín
a
rádioaktívnych
surovín,
e)
podporu
malého
podnikania
a
stredného
podnikania
vrátane
podpory
potravinárskych
produktov,
ktoré
nie
sú
zaradené
do
prílohy
I
Zmluvy
o
fungovaní
Európskej
únie
a
p
o
d
p
o
r
y
spracovania
dreva
a
biotechnológií,
f)
stratégiu
tvorby
podnikateľského
prostredia
a
podporu
podnikateľského
prostredia
vrátane
podpory
potravinárskeho
podnikateľského
prostredia,
ktorého
produkty
nie
sú
zaradené
d
o
prílohy
I
Zmluvy
o
fungovaní
Európskej
únie
a
podnikateľského
prostredia
v
o
b
l
a
s
t
i
spracovania
dreva
a
biotechnológií,
g)
vnútorný
obchod,
zahraničný
obchod
vrátane
obchodovania
s
výrobkami
obranného
priemyslu
a
tvorby
zahraničnej
obchodnej
politiky,
ochranu
spotrebiteľa
s
výnimkou
ochrany
s
p
o
t
r
e
b
i
t
e
ľ
a
pri
poskytovaní
finančných
služieb
a
koordináciu
politiky
vnútorného
trhu
Európskej
únie,
h)
ochranu
a
využívanie
nerastných
surovín
vrátane
hlavného
dozoru
nad
ochranou
a
využívaním
ložísk