znižuje. Vplyvy návrhu zákona na podnikateľské prostredie sú bližšie popísané v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Pokiaľ ide o pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, v porovnaní so súčasnou právnou úpravou sa pravdepodobne prejavia v podobe vyšších príjmov z pokút vzhľadom na efektívnejšiu aplikáciu súťažných pravidiel. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy sa tiež môže prejaviť pokiaľ ide o príjmy z uložených penále, ktoré má úrad, podľa novej právnej úpravy právomoc uložiť v prípade, ak je potrebné zabezpečiť plnenie rozhodnutia úradu, alebo iných povinností ustanovených zákonom, vymedzených v príslušných ustanoveniach. Je však nemožné odhadnúť, či a ako sa prejavia tieto zmeny na príjmoch a výberoch z pokút a penále. Pokiaľ ide o oblasť kontroly koncentrácií návrhom zákona dochádza tiež k vypusteniu jedného osobitného notifikačného kritéria, ktoré sa uplatňovalo v prípade vytvorenia spoločných podnikov. Príjmy štátneho rozpočtu spočívajú v príjmoch zo správnych poplatkov za podanie návrhov – oznámenia koncentrácie podľa § 9 návrhu zákona. Tieto príjmy však nie je možné presne vyčísliť. Návrh zákona tiež obsahuje ustanovenia s vplyvom na rozpočet verejnej správy, ktoré sa však oproti súčasnému zneniu významne nemenia. Ide napríklad o inštitút oznamovateľa, ktorý bol zavedený do právnej úpravy ochrany hospodárskej súťaže zahrnutý do návrh zákona v roku 2014. Tento inštitút sa návrhom zákona významne nemení a preto zostáva v takej podobe, ktorá oproti súčasnému stavu dodatočne nezaťaží rozpočet verejnej správy a limit počtu zamestnancov.
Pokiaľ ide o oblasť koncentrácií, návrhom zákona (ako je uvedené vyššie) dochádza k vypusteniu jedného osobitného notifikačného kritéria, ktoré sa uplatňovalo v prípade vytvorenia spoločných podnikov. Uvedené umožňuje eliminovať prípady, kedy dochádzalo k formálnemu posúdeniu koncentrácie aj v prípadoch tzv. extrateritoriálnych spoločných podnikov, ktoré neboli aktívne na území Slovenskej republiky. Vychádzajúc zo štatistík z praxe, úrad predpokladá, že oproti súčasnému stavu, sa v dôsledku eliminácie tohto osobitného notifikačného kritéria, zníži počet oznamovaných koncentrácii o cca 10%. V dôsledku vypustenia jedného notifikačného kritéria, ktoré pri počte oznámených koncentrácií cca 30 tvorilo zhruba 10 % z počtu všetkých oznámených koncentrácií, teda cca tri koncentrácie ročne sa vo výsledku neočakáva výrazná zmena. Vplyv na rozpočet verejnej správy, pokiaľ ide o tieto zmeny v návrhu zákona nie je možné presne vyčísliť, nakoľko celkový počet oznamovaných a posudzovaných koncentrácií, a teda zaplatenie správneho poplatku za oznámenie koncentrácií nie je možné v súčasnosti presne predvídať a tiež je obtiažne určiť, koľko koncentrácií v celkovom meradle sa uskutoční (vzhľadom na nastupujúcu krízu z dôvodu vyhlásenej mimoriadnej situácie), preto akékoľvek bližšie vyčíslenie dopadov nie je možné.
Ďalej sú obsahom návrhu zákona zmeny smerujúce k efektívnemu vymáhaniu súťažného práva vyplývajúce priamo z transpozície smernice, ktoré môžu mať dopad na vyšší príjem z pokút. Uvedené sa môže prejaviť najmä v dôsledku aplikácie konceptu podnikateľa, a s tým súvisiacej spoločnej a nerozdielnej zodpovednosti materskej a dcérskej spoločnosti za protiprávne konanie a zaplatenie pokút, čo umožňuje okrem iného pri kalkulácii pokút reflektovať obrat celej ekonomickej skupiny.
Pozitívny dopad na vymáhanie pokút bude mať pravdepodobne aj zavedenie pravidiel pre medzinárodnú spoluprácu pri vymáhaní pokút, keď sa rozhodnutie úradu bude považovať za priamo vykonateľné aj v iných členských štátoch. Úrad tak môže dosiahnuť lepšiu vymáhateľnosť uložených pokút voči zahraničným podnikateľom (najmä tým, ktorí nemajú majetok na území Slovenskej republiky, ale majú majetok v niektorom z členských štátov Európskej únie).
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy sa tiež môže prejaviť pokiaľ ide o príjmy z uložených penále, ktoré má úrad, podľa novej právnej úpravy právomoc uložiť v prípade, ak je potrebné zabezpečiť plnenie rozhodnutia úradu, alebo iných povinností stanovených zákonom, vymedzených v príslušných ustanoveniach.
Vyššie uvedený predpokladaný nárast príjmu z pokút a penále rovnako nie je možné odhadnúť. Je však možné predpokladať, že bude vyšší ako v minulých rokoch (v roku 2019 boli napríklad zaplatené pokuty vo výške 3 705 670,90 eur). Vzhľadom na skutočnosť, že tieto vplyvy nie je možno vyčísliť, osobitná analýza vplyvov s vyčíslením sa nepredkladá.
Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyv na informatizáciu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.