K bodu 18Nové znenie § 33 odsek 3 zákona upravuje právomoci ministerstva v konaní o vydanie súhlasu s používaním v uzavretých priestoroch podľa článku 10 ods. 3 písm. a) smernice 2009/41/ES. Ide o procesné úkony, pri vykonávaní ktorých sa ministerstvo doteraz opieralo o ustanovenia Správneho poriadku, ktorý sa na konanie uplatňuje subsidiárne. Keďže ide o osobitné konanie, je účelné transponovať príslušné ustanovenie smernice.
K bodu 19
V § 33 sa vkladá nové ustanovenie upravujúce možnosť prerušiť konanie o vydaní súhlasu na činnosti v uzavretých priestoroch podľa článku 10 ods. 4 smernice 2009/41/ES.
K odseku 6 písm. a):
Ministerstvo je podľa § 33 ods. 4 písm. b) zákona č. 151/2002 Z. z. povinné zverejňovať v internetovej sieti údaje o podanej žiadosti s výzvou na podávanie pripomienok.
Prijatím tohto ustanovenia bol transponovaný článok 12 smernice 2009/41/ES (predtým článok 13 smernice 90/219/EHS), ktorý upravuje možnosť prekonzultovania aspektov navrhovaného používania v uzavretých priestoroch s verejnosťou podľa úvahy správneho orgánu v jednotlivých konaniach, avšak tento článok bol transponovaný ako povinnosť v každom konaní a zákon zvolil formu konzultácií zverejnením výzvy na podávanie pripomienok. V prípade konzultácií s verejnosťou článok 10 ods. 4 písm. b) smernice ustanovuje prerušenie plynutia lehoty na vydanie rozhodnutia. Správny poriadok, ktorý sa na konania podľa týchto ustanovení vzťahuje subsidiárne, neobsahuje ustanovenia, ktoré by boli aplikovateľné na predmetnú situáciu a možnosť prerušenia konania počas plynutia lehoty na podávanie pripomienok je nevyhnutné upraviť osobitne transponovaním ustanovenia smernice.
K odseku 6 písm. b):
Keďže chýbalo osobitné ustanovenie o prerušení plynutia lehoty pri uvedených procesných úkonoch, ministerstvo sa pri ich vykonávaní (vyžiadaní informácií, ktoré sú dôležité na posúdenie žiadosti pre experta alebo členov Komisie pre biologickú bezpečnosť, ktorí sú poradným orgánom a poskytujú odborné podklady) doteraz opieralo o ustanovenie § 29 Správneho poriadku, ktorý sa na konanie podľa § 33 zákona vzťahuje subsidiárne. Keďže ide o osobitné konanie, je účelné transponovať príslušné ustanovenie smernice.
V prípade, ak by na posúdenie obsahu konkrétnej žiadosti bolo nevyhnutné vyžiadať údaje nad rámec predpísaných náležitostí žiadosti, tento procesný úkon ministerstva by presahoval rámec oprávnenia správneho orgánu podľa § 19 ods. 3 správneho poriadku a oprávnenia prerušiť konanie podľa § 29 Správneho poriadku. Z tohto dôvodu je potrebné osobitne upraviť možnosť prerušenia konania počas plynutia lehoty na splnenie požiadavky.
K bodu 20
V § 34 sa dopĺňa nový odsek 6, čím sa transponuje článok 6 ods. 7 smernice 2001/18/ES, ktorý oprávňuje správny orgán požadovať od žiadateľa aj ďalšie informácie potrebné pre odborné posúdenie žiadosti. Je to oprávnenie požadovať informácie nad rámec predpísaných náležitostí žiadosti, čo znamená, že ide nad rámec oprávnenia správneho orgánu podľa § 19 ods. 3 správneho poriadku. Môže ísť napríklad o informácie, ktoré sú dôležité pre experta alebo členov Komisie pre biologickú bezpečnosť, ktorí sú poradným orgánom a poskytujú odborné podklady. S touto situáciou sa členské štáty EÚ stretávajú veľmi často pri žiadostiach, ktoré sa týkajú klinického skúšania liekov s obsahom geneticky modifikovaného materiálu, keď náležitosti žiadosti predpísané smernicou 2001/18/ES nedokážu pokryť všetky aspekty potrebné