Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku
Záver
Podobne ako aj v ostatných členských štátov EÚ, telesná výchova je v Spojenom
kráľovstve aj v Maďarsku povinným vyučovacím predmetom, legislatívne je táto povinnosť
upravená zákonom. Obe krajiny sa však významne líšia v predpísaní rozsahu vyučovania
telesnej výchovy a v spôsobe regulácie rozsahu výučby tohto predmetu. Od roku 2012 sa
v maďarských školách zaviedla povinná výučba telesnej výchovy v rozsahu piatich hodín.
Navýšenie časovej dotácie bolo v roku 2011 upravené novelou zákona o národnom verejnom
vzdelávaní. Kritiku, ktorá bola namierená na preťaženie žiakov, sa novela snažila vyriešiť
nahradením dvoch vyučovacích hodín týždenne inými športovými aktivitami, ktoré môžu
žiaci vykonávať v rámci športových klubov a zväzov, čo má podľa dôvodovej správy novely
zákona zabezpečiť nadviazanie vzťahu medzi školami a športovými zväzmi a skvalitniť
výučbu telesnej výchovy.
Novela zákona v Maďarsku sa zodpovedne postavila aj k pohybovým potrebám
žiakov s telesným znevýhodnením. Základné školy sú povinné zabezpečiť fyzioterapiu pre
týchto žiakov, hodiny majú podľa právnej úpravy viesť špeciálne školení odborníci.
Opačnú stratégiu zvolilo Spojené kráľovstvo, ktoré zákonom o vzdelávaní už v roku
2002 zakázalo stanoviť povinnú časovú dotáciu pre výučbu telesnej výchovy na školách. Vo
všeobecnosti majú žiaci za týždeň 2 vyučovacie hodiny telesnej výchovy. Namiesto toho
zvolila vláda najmä v Anglicku iné metódy motivácie žiakov k telesným a športovým
aktivitám, ako napr. zriadenie osobitných finančných fondov na podporu zdravého telesného
vývoja detí s prispením financií z priemyselnej výroby, alebo publikovaním Športovej
stratégie vlády a pravidelným vykazovaním jej plnenia. V prípade oboch krajín sú základné
tematické celky a obsahová náplň hodín telesnej výchovy definované v učebných osnovách.
Čo sa týka zásad hodnotenia žiakov v oboch krajinách, v Spojenom kráľovstve sa žiaci
hodnotia na základe dosiahnutého pokroku (t. j. hodnotí sa nie absolútny, ale relatívny
výkon) a nie sú klasifikovaní podľa štandardizovanej stupnice, na rozdiel od Maďarska, kde
sa používa stupnica od 5 (výborný) do 1 (nedostatočný). V kontexte hodnotenia fyzickej
zdatnosti maďarských žiakov existuje výnimočný systém NETFIT, ktorý poskytuje jednotnú
metodológiu skúmania kondície žiakov od 10 do 18 rokov na celoštátnej úrovni. Fyzická
kondícia žiakov v jednotlivých kategóriách sa meria každoročne už od roku 2015 a poskytuje
tým dôležité štatistické údaje.
Obe analyzované krajiny majú vypracované stratégie rozvoja zdravia a skvalitnenia
výučby telesnej výchovy. V procese implementácie nového zákona o verejnom vzdelávaní
v Maďarsku mal významné postavenie projekt TESI, ktorý poskytoval pomoc pre pedagógov
počas postupného zavedenia každodennej telesnej výchovy, nakoľko si to vyžadovalo zvýšené
materiálne a personálne kapacity.
16