Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky  
Odbor Parlamentný inštitút  
Edícia: Porovnávacie analýzy  
23/2020  
Štátne modely telesnej výchovy  
na základných školách v Spojenom  
kráľovstve a v Maďarsku  
Anotácia:  
Cieľom materiálu je priniesť  
stručný prehľad štátnych  
modelov telesnej výchovy  
a športu na základných  
školách v Spojenom  
kráľovstve a v Maďarsku.  
Materiál bližšie analyzuje  
niektoré aspekty výučby  
telesnej výchovy, najmä  
legislatívnu úpravu a s ňou  
spojené otázky týkajúce  
sa hodnotenia uvedeného  
predmetu, učebných osnov,  
predpísanej časovej dotácie  
a rôznych stratégií na rozvoj  
telesnej výchovy.  
Vypracovali: PhDr. Krisztina Csillag a RNDr. Katarína Kubišová,  
Odbor Parlamentný inštitút  
Schválila: Mgr. Natália Švecová, riaditeľka Odboru Parlamentný  
inštitút  
Bratislava  
15. decembra 2020  
Kľúčové slová:  
telesná výchova, šport,  
základná škola  
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Postavenie Odboru Parlamentný inštitút definuje § 144 zákona NR  
SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej  
republiky, podľa ktorého Parlamentný inštitút plní informačné,  
vzdelávacie a dokumentačné úlohy súvisiace s činnosťou NR SR  
a jej poslancov. Súčasťou odboru je aj Oddelenie Parlamentná  
knižnica a Oddelenie Parlamentný archív.  
V rámci informačnej činnosti Odbor Parlamentný inštitút vydáva  
spravidla tieto informačno-analytické materiály:  
V oblasti vzdelávania Odbor Parlamentný inštitút zastrešuje úvodné  
inštruktážne semináre najmä pre novozvolených poslancov, účasť  
Kancelárie NR SR na parlamentnej rozvojovej spolupráci určenej pre  
zahraničné parlamenty, stážový program pre študentov vysokých  
škôl, ako aj ďalšiu vzdelávaciu, prednáškovú a publikačnú činnosť.  
Materiál slúži výlučne pre poslancov  
Národnej rady Slovenskej republiky a  
zamestnancov Kancelárie NR SR  
a
nemôže v plnej miere nahrádzať právne  
alebo iné odborné poradenstvo v danej  
oblasti. Údaje, použité v materiáli, sú  
aktuálne k dátumu jeho zverejnenia.  
Zverejňovanie materiálu je možné iba so  
súhlasomOdboru Parlamentný inštitút a  
autorov.  
2
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Obsah  
3
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Úvod a stručné zhrnutie výsledkov  
Na základe brífingu Európskeho parlamentu z novembra roku 2016, nízka úroveň  
fyzickej aktivity u detí a mládeže v štátoch EÚ je alarmujúca, nakoľko fyzická pasivita  
európskej spoločnosti je zodpovedná za vyše 500 000 úmrtí ročne a má za následok  
ekonomické straty vo výške viac ako 80 mld. EUR ročne. Konzervatívne odhady vyčísľujú  
1
ekonomické dopady v dôsledku inaktivity ľudí až na 125 mld. EUR v roku 2030. Význam  
pohybu ako prevencie porúch zdravia sa zvyšuje a školy majú v tomto smere nezastupiteľné  
miesto.  
Výuka telesnej výchovy je súčasťou učebných osnov v členských štátoch EÚ a je  
povinným predmetom na základných a stredných školách. V európskom priemere sa tomuto  
predmetu venuje 70 hodín ročne. Stále je to len zhruba tretina času, ktorý sa venuje výuke  
2
jazykov a polovica času pre výuku matematiky.  
Rozvoj a obsah telesnej výchovy na Slovensku sa tiež dostáva do defenzívnej roly.  
Výuku telesnej výchovy na slovenských základných školách definuje pravidelnosť, na druhej  
strane však nedostatočný rozsah vyučovania telesnej výchovy. Jeho rozsah je jednotný pre  
všetky ročníky základných škôl na prvom a druhom stupni, a to v časovej dotácii dve hodiny  
týždenne. Výskumy tiež ukazujú, že financovanie telesnej výchovy na školách je  
nedostatočné, čo sa odráža v často nízkej kvalite a nedostatočnej vybavenosti na základných  
3
školách v 26% štátov EÚ.  
Ďalšie problémy, ktoré sa týkajú rozvoja výuky telesnej výchovy na školách boli  
definované už v roku 2012 na 7. Európskom kongrese FIEP. Výsledky troch svetových auditov  
vyučovania telesnej výchovy z 200 štátov sveta ukázali, že status telesnej výchovy ako  
predmetu a status učiteľa telesnej výchovy je vnímaný ako nižší v porovnaní s inými  
predmetmi a v skúmaných štátoch nastáva postupné znižovanie povinných hodín telesnej  
4
výchovy.  
Cieľom predloženého materiálu je priniesť stručný prehľad štátnych modelov  
telesnej výchovy a športu na základných školách v Spojenom kráľovstve a v Maďarsku.  
Materiál bližšie analyzuje niektoré aspekty výučby telesnej výchovy, predovšetkým  
legislatívnu úpravu a s ňou spojené otázky týkajúce sa hodnotenia uvedeného predmetu,  
učebných osnov, predpísanej časovej dotácie a rôznych stratégií na rozvoj telesnej výchovy.  
1
EUROPEAN PARLIAMENT BRIEFING. Physical education in EU schools. [online]. [cit.2020-12-09].  
2
Tamtiež.  
Tamtiež.  
3
4
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Tabuľka č. 1: Stručné zhrnutie výsledkov  
Poznámka: klasifikáciu definujeme ako jednou z foriem hodnotenia, ktorej výsledky sa vyjadrujú určenými  
piatimi stupňami, napr. od 1 do 5.  
Podobne ako aj v ostatných členských štátoch EÚ, telesná výchova je v Spojenom  
kráľovstve aj v Maďarsku povinným vyučovacím predmetom, legislatívne je táto povinnosť  
upravená zákonom. Obe krajiny sa však významne líšia v predpísaní rozsahu vyučovania  
telesnej výchovy a v spôsobe regulácie rozsahu výučby tohto predmetu. Od roku 2012 sa  
v maďarských školách zaviedla povinná výučba telesnej výchovy v rozsahu piatich hodín.  
Navýšenie časovej dotácie bolo v roku 2011 upravené novelou zákona o národnom verejnom  
vzdelávaní. Opačnú stratégiu zvolilo Spojené kráľovstvo, ktoré zákonom o vzdelávaní už  
v roku 2002 zakázalo stanoviť povinnú časovú dotáciu pre výučbu telesnej výchovy na  
školách. Čo sa týka zásad hodnotenia žiakov v oboch krajinách, v Spojenom kráľovstve sa u  
žiakov nehodnotí absolútny výkon, ale relatívny výkon, to znamená zlepšenie výkonu oproti  
predchádzajúcemu hodnotenému obdobiu.  
V ďalších častiach materiálu sa budeme podrobnejšie venovať jednotlivým aspektom  
štátnych modelov telesnej výchovy v Spojenom kráľovstve a v Maďarsku.  
5
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Výučba telesnej výchovy a športu na základných školách v Spojenom  
kráľovstve  
Každá zo štyroch častí Spojeného kráľovstva – Anglicko, Škótsko, Wales a Severné  
Írsko má svoje vlastné učebné osnovy pre výuku telesnej výchovy a športu. Tento predmet je  
súčasťou učebných osnov pre základné školy vo všetkých štyroch oblastiach. V nasledujúcom  
texte sa budeme venovať podrobnejšie učebným osnovám a výuke telesnej výchovy a športu  
na základných školách v Anglicku.  
Anglicko  
Podľa Národných učebných osnov zo septembra 2014 zostáva telesná výchova povinná  
na všetkých stupňoch škôl. Výučba sa uskutočňuje podľa Národných učebných osnov.  
Cieľom telesnej výchovy je zabezpečiť, aby žiaci:  
-
-
-
-
nadobudli schopnosti v širokom spektre fyzických aktivít,  
boli sústavne fyzicky aktívni,  
zúčastňovali sa súťažných športov a aktivít,  
5
viedli zdravý, aktívny život.  
Náplň výučby telesnej výchovy  
Národné učebné osnovy pre telesnú výchovu špecifikujú, čo má byť náplňou hodín  
telesnej výchovy na jednotlivých stupňoch výuky.  
1. Stupeň (5-7 rokov)  
Zvládnutie základnej pohybovej prípravy vrátane behu, skokov, hádzania a chytania  
lopty, ako aj rozvoj rovnováhy, pružnosti, koordinácie pohybov a ich uplatnenie  
v celom rade pohybových aktivít.  
Účasť v tímových hrách, rozvoj jednoduchej taktiky útočenia a obrany.  
Tanec s využitím jednoduchých pohybových vzorcov.  
2. Stupeň (7-11 rokov)  
Používanie behu, skokov, hádzania a chytania lopty jednotlivo aj v kombinácii.  
Hranie súťažných hier, modifikovaných v prípade potreby (napríklad bedminton,  
basketbal, kriket, futbal, hokej, volejbal, tenis) a používanie základných princípov  
útočenia a obrany.  
Rozvoj ohybnosti, sily, techniky, kontroly a rovnováhy (napríklad výuka atletiky  
a gymnastiky).  
5
FOSTER. D. School Sport in England. [online]. House of Commons Library [cit. 2020-12-09]. Dostupné  
6
 
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Tanec s využitím celého radu pohybových vzorcov.  
Účasť na vonkajších a dobrodružných aktivitách – individuálne aj v rámci tímu.  
Porovnanie výsledkov s predchádzajúcimi a demonštrovanie pokroku k dosiahnutiu  
osobného maxima.  
Plávanie a bezpečnosť vo vode  
Všetky školy musia zabezpečiť kurz plávania buď na 1., alebo na 2. stupni.  
Konkrétne žiaci sa majú naučiť:  
plávať bezpečne a kvalifikovane na vzdialenosť najmenej 25 metrov  
efektívne používať niekoľko plaveckých štýlov (napríklad prsia, kraul, znak)  
podávať prvú pomoc pri rozličných situáciách, ktoré môžu nastať v súvislosti  
s vodou.  
3. Stupeň (11-14 rokov)  
Používanie celého radu taktík a stratégií na prekonanie súpera v priamej súťaži  
v individuálnych aj tímových športoch (napríklad bedminton, basketbal, kriket, futbal,  
hokej, volejbal, rugby a tenis).  
Rozvíjanie techniky a zlepšovanie výkonu v ďalších súťaživých športoch (napríklad  
atletika a gymnastika).  
Tanec s využívaním pokročilých tanečných prvkov v celom rade tanečných štýlov  
a foriem.  
Účasť na vonkajších a dobrodružných aktivitách, ktoré predstavujú intelektuálne  
a fyzické výzvy, podpora tímovej práce založenej na dôvere a rozvoj schopností riešiť  
problémy – individuálne, alebo v skupine.  
Porovnanie výsledkov s predchádzajúcimi a demonštrovanie pokroku k dosiahnutiu  
osobného maxima.  
Účasť v súťaživých športoch a aktivitách mimo školy prostredníctvom sociálnych  
väzieb a športových klubov.  
4. Stupeň (14-16 rokov)  
Používanie a rozvoj stratégií a taktík na prekonanie súpera v tímových  
a individuálnych súťažiach (napríklad bedminton, basketbal, kriket, futbal, hokej,  
volejbal, rugby a tenis).  
Rozvoj techniky a zlepšovanie výkonu v iných súťaživých športoch (napríklad atletika  
a gymnastika). Alebo v iných fyzických aktivitách (napríklad tanec).  
Účasť na vonkajších a dobrodružných aktivitách v celom rade prostredí, ktoré  
predstavujú intelektuálne a fyzické výzvy a ktoré povzbudzujú žiakov pracovať  
v tíme, posilňovať dôveru a rozvíjať zručnosti pre riešenie problémov – individuálne  
alebo v skupine.  
7
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Hodnotenie výkonu v porovnaní s predchádzajúcimi a demonštrovanie pokroku  
v celom rade fyzických aktivít k dosiahnutiu individuálneho maxima.  
Pokračovanie v pravidelnej účasti v súťaživých športoch a aktivitách mimo školy  
6
prostredníctvom sociálnych väzieb a športových klubov.  
Rozsah výučby telesnej výchovy  
Zákon o vzdelávaní z roku 2002 zakazuje ministrovi školstva predpisovať počet hodín  
pre ktorýkoľvek predmet výuky na školách, vrátane telesnej výchovy. Taktiež vláda  
7
nestanovuje ciele pre množstvo času, ktoré majú školy venovať výuke telesnej výchovy.  
V správe, ktorú publikovalo Ministerstvo školstva v novembri 2015 sa uvádza, že  
stredná dĺžka času, ktorú základné školy venovali výuke telesnej výchovy bola 2 hodiny do  
8
týždňa v rokoch 2012-13 a 2014-15.  
Financovanie športu na školách  
Financovanie školského športu a telesnej výchovy je súčasťou Grantu pre školy  
(Dedicated School Grant - DSG), ktorý nie je rozdelený podľa predmetov alebo učebných  
osnov. Dodatočné financovanie je však poskytované aj samostatne cez účelovo viazané granty  
mimo DSG.  
Od roku 2013 sa ročné viazané financovanie poskytuje základným školám  
prostredníctvom fondu Základná telesná výchova a šport premium. Vláda sa zaviazala  
pokračovať v poskytovaní finančných prostriedkov z tohto fondu do roku 2020. Smernice  
Ministerstva školstva stanovujú, ako môžu školy využívať peniaze z tohto fondu a akým  
spôsobom sa kontroluje ich využívanie. Prostriedky sa nesmú využívať na najímanie trénerov,  
alebo učiteľov na tvorbu plánov prípravy a metód hodnotenia, alebo na výuku minimálnych  
požiadaviek stanovených učebnými osnovami. Školy sú taktiež povinné zverejňovať na  
svojich webových stránkach, akým spôsobom používajú prostriedky, ako aj dopady ich  
využívania na účasť žiakov a dosiahnuté výsledky v oblasti telesnej výchovy a športu. Od  
akademického roku 2017-18 boli školy navyše povinné zverejniť, ako žiaci 6. ročníka plnia  
národné osnovy, týkajúce sa plávania.  
6
DEPARTMENT FOR EDUCATION. Statutory guidance - National curriculum in England: physical  
7
FOSTER. D. School Sport in England. [online]. House of Commons Library [cit. 2020-12-09]. Dostupné  
8
Tamtiež.  
8
 
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Do roku 2016-17 predstavovalo financovanie z fondu telesnej výchovy a športu  
premium okolo 160 mil. £ ročne. V rokoch 2017-18 bolo financovanie z tohto fondu  
9
zdvojnásobené na základe navýšenia príjmov z výroby nealkoholických nápojov.  
Vo februári 2017 oznámilo ministerstvo školstva, že prostriedky vo výške 415 mil. £ z  
výroby nealkoholických nápojov budú pridelené školám v školskom roku 2018-19 na platby  
za zariadenia na podporu telesnej výchovy, mimoškolských aktivít a zdravého stravovania.  
Dodalo, že školy môžu využiť toto financovanie, ktoré sa označuje ako Kapitálový fond  
zdravých žiakov (Healthy pupils capital fund - HPCF), na zlepšenie vybavenia pre fyzickú  
kondíciu detí, alebo podporu mladých ľudí, zápasiacich s problémami duševného zdravia.  
V júli 2017 bolo oznámené, že prostriedky fondu budú redukované zo 415 mil. £ na 100 mil. £  
z dôvodu presunutia časti prostriedkov na spolufinancovanie dodatočného rozpočtu  
základných škôl v rokoch 201819 a 2019-20. Zostávajúcich 100 mil. £ bolo alokovaných z  
10  
HPCF pre financovanie škôl v školskom roku 2018-19.  
Školské hry  
Myšlienku organizovania školských olympijských a paraolympijských hier vyslovila  
vláda v roku 2010 a prvé súťaže sa začali v septembri 2011 s finále v máji 2012 v Olympijskom  
parku. Školské hry prebiehajú na 4 úrovniach:  
národné multi-športové hry – talentovaní mladí ľudia sú vyberaní, aby súťažili na  
športových turnajoch  
festival školských hier – regionálne, alebo národné festivaly a súťaže, ktoré sa zvyčajne  
konajú dvakrát ročne s cieľom nájsť najlepších športovcov  
medzi-školská súťaž – víťazi tejto súťaže postupujú na festival školských hier  
vnútro-školská súťaž.  
V súhrnnej správe o školských hrách z roku 2016 sa konštatuje, že školské hry  
predstavujú významný príspevok k vládnej stratégii športu a uvádza sa 17 odporúčaní  
s cieľom maximalizovať hodnotu a dopady športových hier. Príloha k správe obsahuje  
aktualizáciu poslania, vízie a charakteristiky športových hier.  
Školské športoviská  
Od októbra 2012 je v platnosti nové nariadenie, týkajúce sa vonkajších školských  
športovísk. Podľa tohto nariadenia musia tieto priestory umožňovať:  
fyzickú prípravu žiakov podľa učebných osnov  
9
Tamtiež  
10  
FOSTER. D. School Sport in England. [online]. House of Commons Library [cit. 2020-12-09]. Dostupné  
9
 
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
žiakom hrať sa vonku.  
Športová stratégia vlády 2015  
V decembri 2015 publikovala vláda novú športovú stratégiu: Športová budúcnosť: Nová  
stratégia pre aktívny národ. V oblasti školského športu nová stratégia zdôraznila význam  
prepojenia jednotlivých stupňov výchovy a vzdelávania. Stratégia obsahuje celý rad  
záväzkov, ako napríklad:  
efektivita a budúce priority školských hier budú prehodnotené  
bude vytvorená poradná pracovná skupina v oblasti zabezpečenia, aby žiadne dieťa  
neopustilo školu bez základnej plaveckej schopnosti  
vláda bude skúmať príčiny poklesu záujmu o pohybové aktivity pri prechode od  
základných škôl k stredným, obzvlášť u niektorých skupín detí (napr. dievčatá)  
11  
Druhá výročná správa stratégie bola publikovaná v januári 2018.  
12  
Severné Írsko  
Učebné osnovy taktiež zahŕňajú telesnú výchovu ako povinný predmet pre deti  
s povinnou školskou dochádzkou. Okrem vývoja, rozširovania a zdokonaľovania zručností  
mladých ľudí v rôznych pohybových kontextoch by telesná výchova mala tiež pomáhať  
mladým ľuďom v rozvoji pozitívnych postojov k účasti na fyzickej činnosti zameranej na  
zdravý životný štýl.  
13  
Škótsko  
Škótska vláda očakáva, že školy budú zabezpečovať minimálne 2 hodiny kvalitnej  
telesnej výchovy pre každé dieťa, každý týždeň. Telesná výchova si kladie za cieľ budovať  
fyzické kompetencie, zlepšovať aspekty kondície a rozvíjať osobnosť a medziľudské  
schopnosti a vlastnosti. Škótska vláda tiež očakáva, že fyzická aktivita a šport by sa mali  
vykonávať aj nad rámec povinnej výuky telesnej výchovy na školách.  
11  
FOSTER. D. School Sport in England. [online]. House of Commons Library [cit. 2020-12-09]. Dostupné  
13  
SCOTTISH GOVERNMENT. School curriculum and qualifications. [online]. [cit.2020-12-09]. Dostupné  
10  
 
 
 
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
14  
Wales  
Telesná výchova je povinná pre všetkých žiakov s povinnou školskou dochádzkou (5-  
16 rokov). Požiadavky sa týkajú dosahovaných zručností a spektra aktivít pre jednotlivé  
15  
vekové skupiny.  
Maďarsko  
Všeobecná právna úprava a proces implementácie nového zákona o verejnom vzdelávaní  
Od roku 2012 sa v maďarských školách zaviedla povinná výučba telesnej výchovy  
každý deň. V zmysle § 97(6) zákona č. CXC z roku 2011 o národnom verejnom vzdelávaní sa  
od 1. septembra 2012 zaviedlo postupné navýšenie povinných vyučovacích hodín telesnej  
výchovy pre prvý, piaty a deviaty ročník v časovej dotácii minimálne päť vyučovacích  
hodín týždenne. Aspoň jedna hodina telesnej výchovy sa mala uskutočniť predovšetkým v tie  
dni, kedy zároveň prebiehala výučba všeobecno-vzdelávacích predmetov (napr. matematika,  
16  
chémia, biológia, atď.)  
V ostatných ročníkoch (2.-4. ročník a 6.-8. ročník) sa malo na začiatku postupovať  
podľa zákona č. LXXIX z roku 1993 o verejnom školstve, podľa ktorého mali školy zabezpečiť  
pre žiakov každodenný pohyb, ktorý sa mal novou právnou úpravou postupne nahradiť  
povinnými hodinami telesnej výchovy. V zmysle § 193 (3) vládneho nariadenia č. 20/2012  
o fungovaní vzdelávacích inštitúcií, v tých ročníkoch, v ktorých spočiatku nebola nariadená  
každodenná telesná výchova, sa zahrnie povinná telesná výchova v časovej dotácii minimálne  
troch vyučovacích hodín v druhom, treťom a štvrtom ročníku a v ostatných ročníkoch na  
vyššom stupni aspoň 2,5 hodiny. Do učebných osnov mohlo byť v týchto ročníkoch  
zahrnutých aj viac hodín (maximálne však dve dodatočné hodiny), avšak na úkor voliteľných  
predmetov.  
Uvedené prechodné obdobie predstavovalo pre vzdelávacie inštitúcie výzvu z dôvodu  
postupného navyšovania časovej dotácie pre telesnú výchovu. V záujme jednotnej koordinácie  
implementácie nového zákona o verejnom vzdelávaní zahájil Maďarský študentský športový  
zväz projekt TESI, ktorý financoval Európsky sociálny fond a maďarská vláda. Význam  
14  
15  
16  
§ 27(11) zákona č. CXC z roku 2011 o národnom verejnom vzdelávaní. [online].[cit. 2020-12-09]. Dostupné  
11  
 
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
projektu bol umocnený aj skutočnosťou, že zároveň pôsobil ako stratégia rozvoja zdravia  
17  
v rámci telesnej výchovy do roku 2020.  
V praxi sa proces navyšovania vyučovacích hodín dokončil v školskom roku  
2016/2017. V januári 2020 následne predstavila vláda nový školský vzdelávací program, ktorý  
však nemal vplyv na celkový počet vyučovacích hodín poskytnutých na výučbu telesnej  
výchovy, ani na jej obsah.  
Náplň výučby telesnej výchovy  
Odporúčaný obsahový a výkonový štandard a časovú dotáciu pre jednotlivé ročníky  
definujú rámcové učebné plány. Rámcové učebné plány pre telesnú výchovu upravujú  
oddelene výučbu telesnej výchovy na nižšom stupni (1.-4. ročník) a na vyššom stupni (5.-8.  
18  
ročník) . Časové dotácie sa následne upravujú kumulatívne pre dva ročníky.  
Tabuľka č. 2: Časové dotácie a základné tematické celky pre nižší stupeň základných škôl  
Základné tematické Navrhovaná časová  
Navrhovaná časová  
dotácia pre 3.-4.  
ročník  
celky  
dotácia pre 1.-2.  
ročník  
Všeobecná  
gymnastika  
26  
26  
Lozenie a šplhanie  
26  
36  
26  
20  
26  
36  
26  
20  
Chôdza a beh  
Skok  
Hod predmetom  
Rozvoj kontroly a  
rovnováhy  
36  
36  
Cviky s loptou  
26  
32  
26  
32  
Ľudové hry  
Športové úpoly a  
sebaobrana  
Sezónne činnosti  
30  
46  
30  
46  
17  
18  
A TESI projekt bemutatása. [online].[cit. 2020-12-09]. Dostupné na: https://www.mdsz.hu/tesi/rolunk/  
Povinná školská dochádzka v Maďarsku začína vo veku 6 rokov dieťaťa a končí dovŕšením 16 rokov  
veku. Základné vzdelávanie sa uskutočňuje väčšinou na 8-ročných základných školách a zahŕňa  
vzdelávanie na úrovni ISCED 1 a ISCED 2. Inštitúcie stredného vzdelávania tiež poskytujú programy  
na úrovni ISCED 2 (8-ročné gymnáziá).  
12  
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Plávanie  
36  
36  
Hodín spolu  
340  
340  
Zdroj: Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. [online].  
Tabuľka č. 3: Časové dotácie a základné tematické celky pre vyšší stupeň základných škôl  
Základné tematické Navrhovaná časová  
Navrhovaná časová  
dotácia pre 7.-8.  
ročník  
celky  
dotácia pre 5.-6.  
ročník  
Všeobecná  
gymnastika  
36  
46  
36  
46  
Atletika  
Základy  
gymnastických  
športov  
46  
46  
Športové hry  
Ľudové hry  
70  
34  
70  
34  
Sebaobrana a bojové  
umenia  
40  
40  
Sezónne činnosti  
32  
36  
32  
36  
Plávanie19  
Hodín spolu  
340  
340  
Zdroj: Kerettanterv az általános iskola 5-8. évfolyama számára. [online].  
Okrem aktivít, ktoré predpisujú rámcové učebné plány pre predmet telesná výchova  
možno vykonávať aj inú činnosť v časovej dotácii maximálne dve vyučovacie hodiny  
týždenne. K týmto aktivitám patrí napríklad plávanie, ľudové tance, spoločenské a iné  
športové hry, šport v prírode, turistika, výlety v prírode, atď. Na základe technického  
vybavenia školy sa možno venovať aj iným športovým aktivitám, napr. historickým ľudovým  
športovým hrám (streľba z luku).  
19  
Ak vzdelávacia inštitúcia nemá k dispozícií materiálne podmienky na vykonanie plaveckých hodín,  
môžu sa v jeden deň konať maximálne dve náhradné hodiny telesnej výchovy.  
13  
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Harmonizáciu mimoškolských športových aktivít niektorých žiakov-športovcov sa  
nová právna úprava od roku 2012 snažila vyriešiť možnosťou nahradenia povinných  
vyučovacích hodín. Žiaci-športovci, ktorí vykonávajú dodatočnú športovú aktivitu  
v športovom školskom klube, športovej organizácii alebo v združení si môžu nahradiť touto  
20  
činnosťou maximálne dve povinné hodiny telesnej výchovy.  
Žiaci, ktorí sa nemôžu zúčastniť štandardných hodín telesnej výchovy z dôvodu  
nepriaznivého fyzického stavu, sa zúčastnia na hodinách fyzioterapie, ak to odporučí  
vzhľadom na ich zdravotný stav detský lekár. Cieľom fyzioterapie na základných školách je  
obnoviť a zlepšiť zdravotný stav dieťaťa. Základná škola je povinná prispôsobiť hodiny  
telesnej výchovy vo forme fyzioterapie žiakom s nepriaznivým zdravotným stavom.  
O pokroku pohybových schopností dieťaťa sa vedie záznam. S cieľom poskytnúť čo  
najprimeranejšiu starostlivosť pre týchto žiakov, hodiny fyzioterapie poskytujú odborníci  
špeciálnych pedagogických služieb a nie pedagógovia vzdelávacej inštitúcie. Táto činnosť  
21  
bola v roku 2013 vyňatá z kompetencie škôl.  
Klasifikácia a hodnotenie telesnej výchovy  
Všetky predmety na základných školách, vrátane výchovných predmetov sa  
klasifikujú prostredníctvom týchto stupňov:  
5 – výborný  
4 – chválitebný  
3 – dobrý  
2 – dostatočný  
22  
1 – nedostatočný  
Špecifikom hodnotenia pohybových schopností žiakov je meranie fyzickej kondície  
a zdatnosti žiakov od piateho ročníka, tzv. NETFIT – Jednotný národný test spôsobilosti  
žiakov. NETFIT upravuje § 80 (9) zákona o národnom verejnom vzdelávaní, ďalej je  
konkretizovaný vyhláškou Ministerstva ľudských zdrojov č. 27/2020. Súhrnné výsledky  
národného merania a hodnotenia sa zverejňujú na stránke ministra zodpovedného za  
vzdelávanie, ktoré sú k dispozícii k ďalšiemu spracovaniu na štatistické účely. Najbližšie sa  
20  
§ 27 (11c) zákona č. CXC z roku 2011 o národnom verejnom vzdelávaní. [online].[cit. 2020-12-09].  
21  
§ 28 vyhlášky Ministerstva ľudských zdrojov č. 15/2013 o fungovaní ustanovizní poskytujúcich pedagogické  
22  
§ 54 (2) Zákona č. CXC z roku 2011 o národnom verejnom vzdelávaní. [online].[cit. 2020-12-09]. Dostupné  
14  
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
23  
meranie fyzickej kondície uskutoční od 11. januára 2021 do 23. apríla 2021. Výsledky  
v jednotlivých kategóriách je povinný zverejniť pedagogický pracovník do 28. mája 2021 cez  
špeciálny softvér, ktorý zároveň obsahuje podrobné metodické pokyny pre pedagógov, aj vo  
forme videí. Výsledky sú následne spracované do správy, v ktorej sú porovnávané  
s výsledkami z minulých rokov, a tým poskytujú ucelený prehľad pohybových schopností  
24  
žiakov podľa viacerých kritérií.  
Programy, projekty a stratégie  
S cieľom neustáleho rozvoja každodennej výučby telesnej výchovy na školách bol  
spustený projekt implementácie kvalitnej telesnej výchovy, do ktorého sa môžu prihlásiť  
verejné vzdelávacie inštitúcie do 31. marca 2021. Realizátorom projektu je Maďarský  
25  
študentský športový zväz, na realizáciu projektu sa vyčlenilo 2 mld. HUF (5,5 mil. EUR) .  
Hlavným cieľom projektu je zlepšiť kľúčové pohybové kompetencie žiakov a vytvoriť  
26  
podmienky pre kvalitnú výučbu telesnej výchovy na školách.  
Od školského roku 2016/2017 sa každoročne organizuje na celoštátnej úrovni tzv.  
žiacka olympiáda pod záštitou ministra školstva a Maďarského študentského športového  
zväzu. Organizáciu žiackej olympiády reguluje vyhláška Ministerstva ľudských zdrojov č.  
20/2012. Podujatie je financované Ministerstvom ľudských zdrojov, jeho cieľom je  
popularizácia rôznych športových disciplín v kruhu žiakov, nabádanie žiakov k pravidelnej  
fyzickej aktivite a rozpoznávanie športových talentov. Žiaci-jednotlivci, resp. družstvá zo  
základných a stredných škôl si môžu zmerať sily vo vybraných športových disciplínach  
(floorball, ping-pong, atletika, futsal, basketbal, futbal, atď.). Najlepší žiak, resp. družstvo  
27  
získava titul „Študentského olympijského šampióna Maďarska“.  
24  
2020-12-09].  
25  
Konverzia na základe kurzu Národnej banky Slovenska zo dňa 9. decembra 2020.  
MAGYAR DIÁKSPORT SZÖVETSÉG. EFOP-3.2.8-16-2016-00001 T.E.S.I.-2.0 – Beavatkozások a  
26  
27  
15  
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Záver  
Podobne ako aj v ostatných členských štátov EÚ, telesná výchova je v Spojenom  
kráľovstve aj v Maďarsku povinným vyučovacím predmetom, legislatívne je táto povinnosť  
upravená zákonom. Obe krajiny sa však významne líšia v predpísaní rozsahu vyučovania  
telesnej výchovy a v spôsobe regulácie rozsahu výučby tohto predmetu. Od roku 2012 sa  
v maďarských školách zaviedla povinná výučba telesnej výchovy v rozsahu piatich hodín.  
Navýšenie časovej dotácie bolo v roku 2011 upravené novelou zákona o národnom verejnom  
vzdelávaní. Kritiku, ktorá bola namierená na preťaženie žiakov, sa novela snažila vyriešiť  
nahradením dvoch vyučovacích hodín týždenne inými športovými aktivitami, ktoré môžu  
žiaci vykonávať v rámci športových klubov a zväzov, čo má podľa dôvodovej správy novely  
zákona zabezpečiť nadviazanie vzťahu medzi školami a športovými zväzmi a skvalitniť  
výučbu telesnej výchovy.  
Novela zákona v Maďarsku sa zodpovedne postavila aj k pohybovým potrebám  
žiakov s telesným znevýhodnením. Základné školy sú povinné zabezpečiť fyzioterapiu pre  
týchto žiakov, hodiny majú podľa právnej úpravy viesť špeciálne školení odborníci.  
Opačnú stratégiu zvolilo Spojené kráľovstvo, ktoré zákonom o vzdelávaní už v roku  
2002 zakázalo stanoviť povinnú časovú dotáciu pre výučbu telesnej výchovy na školách. Vo  
všeobecnosti majú žiaci za týždeň 2 vyučovacie hodiny telesnej výchovy. Namiesto toho  
zvolila vláda najmä v Anglicku iné metódy motivácie žiakov k telesným a športovým  
aktivitám, ako napr. zriadenie osobitných finančných fondov na podporu zdravého telesného  
vývoja detí s prispením financií z priemyselnej výroby, alebo publikovaním Športovej  
stratégie vlády a pravidelným vykazovaním jej plnenia. V prípade oboch krajín sú základné  
tematické celky a obsahová náplň hodín telesnej výchovy definované v učebných osnovách.  
Čo sa týka zásad hodnotenia žiakov v oboch krajinách, v Spojenom kráľovstve sa žiaci  
hodnotia na základe dosiahnutého pokroku (t. j. hodnotí sa nie absolútny, ale relatívny  
výkon) a nie sú klasifikovaní podľa štandardizovanej stupnice, na rozdiel od Maďarska, kde  
sa používa stupnica od 5 (výborný) do 1 (nedostatočný). V kontexte hodnotenia fyzickej  
zdatnosti maďarských žiakov existuje výnimočný systém NETFIT, ktorý poskytuje jednotnú  
metodológiu skúmania kondície žiakov od 10 do 18 rokov na celoštátnej úrovni. Fyzická  
kondícia žiakov v jednotlivých kategóriách sa meria každoročne už od roku 2015 a poskytuje  
tým dôležité štatistické údaje.  
Obe analyzované krajiny majú vypracované stratégie rozvoja zdravia a skvalitnenia  
výučby telesnej výchovy. V procese implementácie nového zákona o verejnom vzdelávaní  
v Maďarsku mal významné postavenie projekt TESI, ktorý poskytoval pomoc pre pedagógov  
počas postupného zavedenia každodennej telesnej výchovy, nakoľko si to vyžadovalo zvýšené  
materiálne a personálne kapacity.  
16  
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Zaujímavým spôsobom zatraktívnenia telesnej výchovy a motivácie žiakov  
k športovým aktivitám v oboch štátoch je organizácia športových hier (olympiád) postupne  
na jednotlivých úrovniach až nakoniec na celoštátnej úrovni.  
17  
 
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
Zoznam použitej literatúry  
1. A TESI projekt bemutatása. [online]. [cit. 2020-12-09]. Dostupné na:  
2. ANTALA. B. et al. Telesná a športová výchova a súčasná škola. [online]. [cit. 2020-12-09].  
3. DEPARTMENT FOR EDUCATION. Statutory guidance - National curriculum in  
4. EUROPEAN PARLIAMENT BRIEFING. Physical education in EU schools. [online].  
[cit. 2020-12-09]. Dostupné na:  
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/593559/EPRS_BRI(2016)  
593559_EN.pdf  
5. FOSTER. D. School Sport in England. [online]. House of Commons Library [cit. 2020-  
6. GOVERNMENT OF WALES. Physical education in the national curriculum for Wales.  
7. MAGYAR DIÁKSPORT SZÖVETSÉG. EFOP-3.2.8-16-2016-00001 T.E.S.I.-2.0 –  
Beavatkozások a minőségi (inkluzív) testnevelés oktatás és képzés megvalósítása érdekében.  
9. OKTATÁSI HIVATAL. 2020/2021. tanévi fizikai fittségi mérés. [online].[cit. 2020-12-09].  
18  
Porovnávacia analýza: Štátne modely telesnej výchovy na základných školách v  
Spojenom kráľovstve a v Maďarsku  
11. Vyhláška Ministerstva ľudských zdrojov č. 15/2013 o fungovaní ustanovizní poskytujúcich  
13. Zákon č. CXC z roku 2011 o národnom verejnom vzdelávaní. [online].[cit. 2020-12-09].  
19