a spôsobilostí ozbrojených síl a podpory obrany štátu s dopadom na obranyschopnosť Slovenskej republiky.
II.Politicko-vojenské závery z hodnotenia bezpečnostného prostredia
10.Na základe hodnotenia bezpečnostného prostredia Bezpečnostnou stratégiou Slovenskej republiky má na zabezpečovanie obrany štátu významný vplyv predovšetkým:
a)stupňovanie mocenského súperenia štátov, porušovanie medzinárodného práva, pretrvávanie používania ozbrojenej sily v medzinárodných vzťahoch, zvyšovanie kapacít moderných konvenčných ozbrojených síl a jadrových síl štátov a ich bojového potenciálu a narastanie spôsobilostí neštátnych aktérov ohroziť bezpečnostné záujmy štátov,
b)erózia režimov kontroly zbrojenia a odzbrojenia a opatrení na posilňovanie dôvery a bezpečnosti v Európe, šírenie zbraní hromadného ničenia a ich nosičov a zavádzanie raketových zbraní novej generácie,
c)rozvoj a šírenie technológií a ich vojenské využitie, ktoré zvyšujú sofistikovanosť hrozieb, komplexnosť ich účinkov, možnosti ohrozenia štátu a skracujú čas na jeho reakciu,
d)nárast hrozieb súvisiacich s využívaním kybernetického priestoru a vesmíru ako operačných domén, ktoré môžu negatívne ovplyvniť riadenie obrany štátu, velenie ozbrojeným silám a funkčnosť infraštruktúry dôležitej pre obranu štátu,
e)zhoršené bezpečnostné prostredie v Európe najmä v dôsledku narušenia zvrchovanosti a územnej celistvosti Ukrajiny Ruskou federáciou a ďalších ozbrojených konfliktov vo východnej časti Európy a v severnej Afrike a na Blízkom východe,
f)nestabilita a napätie medzi štátmi a koncentrácia rozsiahleho a moderného vojenského potenciálu v blízkosti hraníc členských štátov NATO a EÚ,
g)šírenie propagandy a dezinformačné aktivity, ktoré môžu negatívne ovplyvňovať súdržnosť a akcieschopnosť NATO a EÚ a vo vnútri štátu narušovať stabilitu demokratického politického systému a rozhodovacie mechanizmy, oslabovať dôveru občanov v demokratický a právny štát a ich vôľu brániť ho, prispievať k polarizácii spoločnosti, podporovať extrémizmus a spochybňovať význam členstva v NATO a EÚ,
h)činnosť cudzích spravodajských služieb, najmä ich úsilie o prienik do orgánov štátnej správy a ďalšie formy získavania informácií o zabezpečovaní obrany štátu,
i)terorizmus s potenciálom ohrozenia Slovenskej republiky a jej spojencov a partnerov,
j)masívna nelegálna migrácia súvisiaca najmä s nefunkčnými štátmi a zmenou klímy, globálne zdravotné hrozby, extrémizmus vrátane jeho prieniku do ozbrojených síl, ostatných výkonných prvkov systému obrany štátu a do orgánov štátnej správy a pôsobenie subjektov zameraných na svojvoľné preberanie úloh ozbrojených síl alebo ozbrojených zborov, na ktoré má výhradný monopol štát.
11.Implikácie pre obrannú politiku Slovenskej republiky sú tieto:
a)Slovenská republika zabezpečuje svoju obranu a plní medzinárodné záväzky v zhoršenom a dynamicky meniacom sa bezpečnostnom prostredí, ktoré sa vyznačuje, nestabilitou a nízkou predvídateľnosťou jeho vývoja,
b)hrozba ozbrojeného útoku proti Slovenskej republike je nízka najmä vďaka jej členstvu v NATO a EÚ, nemožno ho však úplne vylúčiť, ako ani ozbrojený útok proti inému členskému štátu, ktorý vyvolá plnenie zmluvných záväzkov Slovenskej republiky,
c)zvyšujú sa nároky na kvalitu fungovania systému obrany štátu vrátane informačnej podpory rozhodovania a na pripravenosť obranných kapacít Slovenskej republiky,