Predmetný návrh zmeny zákona má negatívny vplyv na rozpočet aj v oblasti osobných výdavkov z dôvodu potreby personálneho posilnenia Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o dve štátnozamestnanecké miesta v 9. platovej triede, nakoľko sa predpokladá zvýšenie počtu žiadostí o odškodnenie a s tým súvisiace uplatňovanie nároku štátu (vyplateného odškodnenia obetiam) voči páchateľom násilných trestných činov, to zn. že títo zamestnanci budú zastupovať Slovenskú republiku pred súdmi Slovenskej republiky.Výdavky na mzdy sú predpokladané v priemere 2 000 eur mesačne/osoba, to zn. 48 000 eur ročne, poistné odvody sú 16 800 eur ročne. Prevádzkové výdavky na zamestnancov sú v prvom roku v priemere 2 500 eur na osobu/rok vrátane prvotného vybavenia kancelárií, to zn. ročne 5 000 eur a v ďalších rokoch v priemere 1 500 eur na osobu/rok, to zn. ročne 3 000 eur.
Vplyvy na príjmy
Podľa aktuálnej právnej úpravy v prípade vyplatenia odškodnenia obeti násilného trestného činu zo strany štátu a následne i páchateľa je obeť násilného trestného činu povinná prijaté odškodnenie vrátiť. Vrátené odškodnenie vyplatené štátom je buď refundované späť do výdavkov, alebo ak je to s ohľadom na dĺžku konania vrátené až v nasledujúcom rozpočtovom roku, tak je táto čiastka odvedená do príjmov. Za minulé roky to boli príjmy v objeme cca 4 900 eur ročne.
Aktuálny návrh zákona počíta po vyplatení odškodnenia obeti násilného trestného činu zo strany štátu podľa zákona č. 274/2017 Z. z. s prechodom nároku vo vyplatenej časti voči páchateľovi na štát, kde je možné predpokladať vyššie príjmy od páchateľov oproti vráteným odškodneniam od obetí. Ide však o neočakávané, teda náhodné príjmy, ktoré nie je možné vopred kvantifikovať.
Zriadenie intervenčných centier
Za účelom vytvorenia základného rámca pre výmenu informácií a prepojenia policajnej intervencie s krízovou intervenciou sa navrhuje zriadiť tzv. intervenčné centrá, ktoré budú poskytovať obetiam domáceho násilia krízovú intervenciu bezprostredne po výskyte domáceho násilia. Navrhuje sa zriadenie jedného intervenčného centra v každom kraji, teda celkom osem intervenčných centier, pričom predpokladom pre pôsobenie intervenčného centra je získanie akreditácie podľa predmetného návrhu zákona na poskytovanie špecializovanej odbornej pomoci obzvlášť zraniteľným osobám.
Finančné náklady spojené so zriadením a prevádzkou intervenčných centier by mal na seba prevziať štát, nakoľko ide o opatrenie, ktoré má zabezpečiť prístup obetí k odbornej pomoci a tým naplniť zákonné garancie predstavené v práve obetí na poskytnutie odbornej pomoci. Zároveň by malo ísť o trvalo zabezpečený systém financovania, to znamená nie formou dotácie, resp. časovo ohraničeného projektu, preto sa navrhuje financovanie intervenčných centier formou zmluvy o poskytnutí služieb (obdobne je to v prípade poskytovania odbornej pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi v rezorte Ministerstva vnútra Slovenskej republiky).
Odhad financovania jedného intervenčného centra podľa aktuálne dostupných údajov vychádza z odhadu osobných a prevádzkových výdavkov ako aj zvýšených výdavkov súvisiacich so zriadením intervenčného centra v prvom roku. Pri osobných výdavkoch sa predpokladá s pracovnými pozíciami 1-2 x právnik, 4 x sociálny pracovník a 1,5 x psychológ, predpokladané ročné osobné výdavky sú celkom 170 000 eur. Prevádzkové výdavky na priestory, zamestnancov a prevádzku intervenčného centra sú ročne 50 000 eur. Jednorazové výdavky na zriadenie intervenčného centra v prvom roku – interiérové a technické vybavenie vrátane