1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 374/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
september 2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
september 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
november 2020
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Doplnenie prílohy č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov o dve omamné látky I. skupiny, o sedem psychotropných látok I. skupiny a o dve psychotropné látky III. skupiny
Vypustenie psychotropnej látky skupiny II Cannabidiol, CBD zo zoznamu psychotropných látok.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu je umožniť pružnejšie trestno-právne postihovať nezákonnú činnosť subjektov zameraných na nezákonnú výrobu a predaj omamných látok a psychotropných látok a zosúladiť zákon s právom Európskej únie a so záväzkami Slovenskej republiky vyplývajúcimi s ratifikáciou medzinárodných dohovorov OSN vzťahujúcich sa na omamné látky a psychotropné látky.
Cieľom návrhu zákona je doplniť prílohu č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov
o dve omamné látky I. skupiny, o sedem psychotropných látok I. skupiny a o dve psychotropné látky III. skupiny na základe rozhodnutia prijatého na 63. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a kriminalitu dňa 4. 3. 2020 (UNODC - United Nations Office on Drugs and Crime) a vyradiť zo zoznamu psychotropných látok II. skupiny látku Cannabidiol, CBD, pretože odborný výbor Svetovej zdravotníckej organizácie ju považuje za neškodnú a nespôsobujúcu vznik závislosti a navyše, táto látka nie je zaradená do zoznamu ani podľa dohovorov OSN.
2
Rozhodnutia OSN boli prijaté na základe hodnotenia odborného výboru pre drogovú závislosť Svetovej zdravotníckej organizácie.
4.Dotknuté subjekty
Vzhľadom na to, že nové psychoaktívne látky, ktoré sa dopĺňajú do prílohy č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. nemajú vlastnosti liečiva a nie obsiahnuté v žiadnom lieku, dotknutými subjektmi budú len priekupníci a díleri drog, ktorých činnosť je nezákonná a podlieha trestnoprávnej zodpovednosti.
5.Alternatívne riešenia
Alternatíva 0:
zachovanie súčasného stavu nezaradením nových psychoaktívnych látok medzi psychotropné látky a omamné látky by nebolo možné vyvodiť trestno-právnu zodpovednosť za ich nezákonnú výrobu, distribúciu a predaj.
Alternatíva 1:
zvolená alternatíva zaradením nových psychoaktívnych látok medzi psychotropné látky a omamné látky bude možné vyvodiť trestno-právnu zodpovednosť za ich nezákonnú výrobu, distribúciu a predaj.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Nepredpokladá sa prijatie vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie a so záväzkami Slovenskej republiky vyplývajúcimi s ratifikáciou medzinárodných dohovorov OSN vzťahujúcich sa na omamné látky a psychotropné látky.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Bezpredmetné
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, vrátane MSP, keďže sa predlžuje platnosť osvedčenia z dvoch na tri roky. Medzi MSP patria držitelia povolenia na veľkodistribúciu, ktorí zaobchádzajú s omamnými a psychotropnými látkami v obmedzenom rozsahu a najmä držitelia povolenia na pestovanie maku siateho a držitelia povolenia na prepravu.
Keďže náklady spojené s oboznámením a preverením znalostí potrebných na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami znáša zamestnávateľ, predpokladáme pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie vo výške cca 37 500 € ročne na strane zamestnávateľov, ktorí sú držiteľmi povolenia na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami.
O túto sumu sa znížia príjmy Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave a tým sa zakladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Ministerstvo zdravotníctva SR navrhuje predĺženie platnosti osvedčenia z dvoch na tri roky, pretože Slovenská zdravotnícka univerzita bez konzultácie s Ministerstvom zdravotníctva SR v roku 2019 výrazne zvýšila poplatky za školiace akcie v oblasti zaobchádzania s omamnými a psychotropnými látkami, čím vyvolala nespokojnosť držiteľov povolenia na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami.
V dôsledku vyradenia látky Cannabidiol, CBD z II. skupiny psychotropných látok predpokladáme pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie v kozmetickom priemysle, v ktorom môže sekundárne dôjsť k zvýšeniu zamestnanosti, čo predstavuje pozitívny sociálny vplyv, nakoľko látka cannabidiol sa používa v kozmetickom priemysle a výrobky s ich obsahom nebudú zaradené medzi kontrolované látky, čím sa zjednoduší ich uvádzanie na trh, výroba, distribúcia a predaj. Ministerstvo zdravotníctva SR nemá podklady na objektívne vyčíslenie sociálnych dopadov a preto nevypracovalo analýzu sociálnych vplyvov podľa Metodického postupu pre analýzu sociálnych vplyvov upravenom v prílohe č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
RNDr. Jozef Slaný, CSc., odbor farmácie SFLP, Ministerstvo zdravotníctva SR.
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
12.Zdroje
Rozhodnutie prijaté na 63. zasadnutí Komisie pre omamné látky Úradu OSN pre omamné látky a kriminalitu dňa 4. 3.2020 (UNODC - United Nations Office on Drugs and Crime). Podnet Ministerstva vnútra SR, Policajného zboru SR a Národnej kriminálnej agentúry, aplikačná prax ustanovení platného znenia zákona č. 139/1998 Z. z.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania.
BRATISLAVA: 17. 9. 2020
ČÍSLO: 112/2020
VYBAVUJE: MGR. VISELKOVÁ
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K MATERIÁLU
NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 139/1998 Z. Z. O OMAMNÝCH LÁTKACH, PSYCHOTROPNÝCH LÁTKACH A PRÍPRAVKOCH V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV
I. Úvod: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predložilo dňa 3. septembra 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných
4
látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Predkladateľ v doložke vybraných vplyvov identifikoval pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a zároveň vypracoval separátnu analýzu. V predkladacej správe, ako aj vo všeobecnej časti dôvodovej správy však uvádza, že predložený návrh nemá vplyvy na podnikateľské prostredie. Na základe vyššie uvedeného odporúčame predkladateľovi vzniknutú diskrepanciu odstrániť.
Cieľom návrhu je okrem iného vyradiť zo zoznamu psychotropných látok látku Cannabidiol, CBD, čo môže mať za následok zvýšený záujem podnikateľských subjektov predávať produkty obsahujúce predmetnú látku, čím sa rozšíri ponuka výrobkov na trhu, čo môže mať sekundárny následok na vytvorenie nových pracovných miest.
Vzhľadom na vyššie uvedené odporúčame predkladateľovi prehodnotiť sociálne vplyvy predloženého návrhu. V prípade identifikácie sociálnych vplyvov v doložke vybraných vplyvov sa podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov povinnou súčasťou predkladaného materiálu stáva analýza sociálnych vplyvov vypracovaná v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov upravenom v prílohe č. 4 tejto metodiky. Túto pripomienku je potrebné zohľadniť aj v príslušnom texte týkajúcom sa hodnotenia sociálnych vplyvov predloženého návrhu vo všeobecnej časti dôvodovej správy.
Pokiaľ predkladateľ zato, že daný vplyv nie je možné bližšie zhodnotiť, prípadne, že ide o vplyv marginálny, odporúčame danú skutočnosť uviesť v bode 10 Poznámky doložky vybraných vplyvov.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy. V materiáli sa navrhuje predĺžiť platnosť povolenia na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami, ktoré vydáva Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave, z 2 rokov na 3 roky. Z tohto titulu je vyčíslený pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie v sume 37 500 eur ročne. Žiadame v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov jednoznačne uviesť či neprichádza k výpadku príjmov v rovnakej sume v rozpočte Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave, čo by zakladalo negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. V prípade negatívneho vplyvu žiadame vypracovať analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy a upraviť doložku vybraných vplyvov tak, že z nich bude vyplývať negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o prehodnotenie vyznačeného žiadneho vplyvu na MSP v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu Doložky vybraných vplyvov, nakoľko Komisia na základe informácií uvedených v predloženom materiáli predpokladá, že medzi dotknutými podnikateľskými subjektmi aj MSP. V uvedenom prípade Komisia zároveň odporúča predkladateľovi kvalitatívne popísať vplyvy predloženého materiálu priamo na MSP. V prípade, že medzi dotknuté podnikateľské subjekty MSP nepatria a predkladateľ trvá na svojom stanovisku (žiadny vplyv na MSP), Komisia odporúča predkladateľovi bližšie špecifikovať dotknuté podnikateľské subjekty v časti 3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
5
PhDr. Ján Oravec, CSc.
predseda Komisie
Ministerstvo zdravotníctva SR zapracovalo zásadné pripomienky a odporúčania Komisie uplatnené k materiálu v bode II.