DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je v reakcii na súčasne predkladaný návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov doplniť možnosť prieskumu rozhodnutia o predĺžení núdzového stavu Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Dátum účinnosti návrhu zákona sa z dôvody potreby jeho čo najskoršej účinnosti navrhuje dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, t.j. ide o rovnakú účinnosť ako v prípade novelizácie ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá ani sociálne vplyvy.
2
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 413/2019 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad vlády Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR
2. Definícia problému
Vytvoriť ústavné poistky v súvislosti s možnosťou predĺženia núdzového stavu.
3. Ciele a výsledný stav
Vytvoriť ústavné poistky v súvislosti s možnosťou predĺženia núdzového stavu.
4. Dotknuté subjekty
Orgány verejnej správy, fyzické osoby, právnické osoby.
5. Alternatívne riešenia
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?  Áno  Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Nie.
8. Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti.
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
3
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: podpredseda vlády Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 413/2019 Z. z.
3. Predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve,
b) v sekundárnom práve,
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter návrhu zákona sa body 4 a 5 nevypĺňajú.
5
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Novelou ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov sa zavádza možnosť predĺženia núdzového stavu. Berúc do úvahy logiku súčasnej právnej úpravy konania o súlade rozhodnutia o vyhlásení výnimočného stavu alebo núdzového stavu 189 197), ktorá v sebe zahŕňa nie len prieskum rozhodnutia o vyhlásení výnimočného stavu, ale aj rozhodnutia o jeho predĺžení, je potrebné, aby aj v prípade predlžovania núdzového stavu bola daná možnosť prieskumu tohto rozhodnutia zo strany Ústavného súdu Slovenskej republiky. Preto sa navrhuje do § 190 výslovne doplniť výpočet rozhodnutí, ktoré možno napadnúť návrhom za začatie konania aj rozhodnutie o predĺžení núdzového stavu.
K bodu 2
Predmetom konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky v súvislosti s rozhodnutím o predĺžení núdzového stavu budú aj rozhodnutia nadväzujúce na toto rozhodnutie. Ide o analogickú úpravu aká sa uplatňuje v súčasnosti pri predlžovaní výnimočného stavu.
K bodom 3 a 4
Platné znenie § 193 upravuje lehotu na podanie návrhu za začatie konania. V prípade, ak sa bude napádať rozhodnutie o predĺžení núdzového stavu, bude lehota na podanie návrhu na začatie konania rovnaká ako v prípade, ak sa napáda rozhodnutie o predĺžení výnimočného stavu, t.j. 5 dní od vyhlásenia alebo oznámenia rozhodnutia o predĺžení núdzového stavu (bod 3).
Ak sa bude napádať rozhodnutie nadväzujúce na vyhlásenie núdzového stavu, lehota na podanie návrhu na začatie konania bude 5 dní od vyhlásenia alebo oznámenia napádaného rozhodnutia.
K Čl. II
Dátum účinnosti návrhu zákona sa z dôvody potreby jeho čo najskoršej účinnosti navrhuje dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
V Bratislave 7. decembra 2020
Igor Matovič v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Štefan Holý v. r.
podpredseda vlády Slovenskej republiky