1
Návrh finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení
Zhrnutie
Ostatné oddlženie zdravotníckych zariadení bolo schválené Vládou SR v roku 2017 s cieľom riešiť finančnú situáciu nemocníc vo vzťahu k ich veriteľom v oblasti existujúceho stavu záväzkov po lehote ich splatnosti, ako aj realizáciu opatrení na úrovni nemocníc s cieľom zamedzovať ich ďalšiemu zadlžovaniu sa.
Vo vzťahu k dodávateľom zdravotníckych zariadení bol oddlžený objem záväzkov po lehote splatnosti v objeme 267 mil. eur (oddlžených 209115 pohľadávok, 307 dodávateľov). Veritelia sa v rámci oddlženia vzdali príslušenstva k istine a z istiny pohľadávok poskytli diskont v objeme 7,1 mil. eur. Po ukončení poslednej etapy procesu oddlženia zdravotníckych zariadení v zmysle Koncepcie, ostali k 31.12.2019 zo záväzkov oprávnených na oddlženie zdravotníckym zariadeniam nevysporiadané záväzky voči veriteľom, ktorí sa nezapojili do procesu oddlženia alebo sa zapojili len čiastočne, vo výške 132,8 mil eur. Tieto boli a sú aj naďalej predmetom uplatňovania nárokov zo strany veriteľov. Z uvedeného objemu pripadal na jeden subjekt s predmetom činnosti skupovania pohľadávok za účelom ich ďalšej kapitalizácie objem 112,6 mil eur.
Tvorba ďalšieho dlhu bez zvýšenia výnosov meraná prostredníctvom rastu záväzkov po lehote splatnosti pre nasledujúce roky bola v Koncepcii odhadovaná na rok 2017 81 mil. EUR, na rok 2018 67 mil. EUR, na rok 2019 55 mil. EUR a na rok 2020 43 mil. EUR.
Skutočné dlhy v zdravotníckych zariadeniach v pôsobnosti MZ SR merané prostredníctvom záväzkov po lehote splatnosti dosiahli k 31.12.2019 úroveň 541,80 mil. eur.
Z porovnania so skutočnou mierou zadlžovania možno konštatovať, že uvedený predpoklad tvorby ďalšieho dlhu sa ukázal ako úplne nesprávny a že prijaté opatrenia na zníženie miery zadlžovania zlyhali.
Pre potreby oddlžovania navrhlo Ministerstvo zdravotníctva použiť finančný mechanizmus, v rámci ktorého budú mať veritelia možnosť uspokojiť svoje pohľadávky voči zdravotníckym zariadeniam za vopred definovaných podmienok. Tento mechanizmus je vytvorený transparentne a na princípe prístupu za rovnakých podmienok pre všetkých. Možnosť zapojiť sa do uvedeného mechanizmu za podmienok definovaných v tomto materiáli budú mať všetky zdravotnícke zariadenia pôsobiace v Slovenskej republike bez ohľadu na ich právnu formu či vlastníctvo.
V prípade, že prihlásená pohľadávka veriteľa nebude v tomto mechanizme uspokojená, práva veriteľa z titulu vlastníctva pohľadávky voči nemocnici nezanikajú a ostávajú nezmenené aj so všetkými právnymi nárokmi. To isté platí aj v prípade, že sa veriteľ do tohto mechanizmu nezapojí.
2
Predpokladom zapojenia veriteľa do procesu oddlžovania bude vzdanie sa všetkého príslušenstva k pohľadávkam, najmä úrokov z omeškania, rôznych zmluvných pokút, sankcií či poplatkov, ktoré ako dôsledok omeškania so splatením istiny pohľadávky vznikli a diskont z istiny vo výške podľa zvolenej formy oddlžovania.
V záujme obmedzenia tvorby ďalšieho dlhu stanovilo Ministerstvo zdravotníctva podmienky pre účasť zdravotníckeho zariadenia na systéme finančnej stabilizácie. Ministerstvo zdravotníctva definovalo tiež všeobecné podmienky pre realizáciu oddlženia v rámci finančnej stabilizácie. Tieto podmienky však nemajú a nemôžu nahradiť komplexné opatrenia na systémové riešenie nahromadených príčin nepriaznivého hospodárenia zdravotníckych zariadení, najmä nemocníc, ktoré budú pripravené Ministerstvom zdravotníctva v roku 2021.
I.Vyhodnotenie realizácie Koncepcie oddlženia zdravotníckych zariadení prijatej v r. 2017
1.Vláda Slovenskej republiky schválila na svojom rokovaní dňa 13. septembra 2017 materiál „Koncepcia oddlženia zdravotníckych zariadení“ (ďalej len „koncepcia“), ktorého cieľom bolo riešiť finančnú situáciu nemocníc vo vzťahu k ich veriteľom v oblasti existujúceho stavu záväzkov po lehote ich splatnosti, ako aj realizáciu opatrení na úrovni nemocníc s cieľom zamedzovať ich ďalšiemu zadlžovaniu sa. Dňa 30. novembra 2017 Národná rada Slovenskej republiky vyslovila súhlas s použitím štátnych finančných aktív v objeme 585 mil. eur,
2.Záujem zúčastniť sa procesu oddlžovania v súlade s vyššie uvedenou koncepciou a podmienkami účasti na oddlžení zdravotníckych zariadení splnilo 29 zdravotníckych zariadení a Národná transfúzna služba SR.
3.V súlade s Koncepciou Ministerstvo zdravotníctva SR (ďalej len „Ministerstvo zdravotníctva“):
a)vo vzťahu k Národnej transfúznej službe zabezpečilo poskytnutie návratnej finančnej výpomoci na splatenie záväzkov po lehote splatnosti pre Národnú transfúznu službu SR v objeme 28 mil. eur,
b)vo vzťahu k Sociálnej poisťovni zabezpečilo v roku 2018 odplatné postúpenie pohľadávok Sociálnej poisťovne voči zdravotníckym zariadeniam v objeme 198 mil. eur po lehote splatnosti do roku 2016 na akciovú spoločnosť so 100%-nou majetkovou účasťou štátu, spoločnosť Debitum, a.s. v zmysle návrhu a za podmienok uvedených v Koncepcii, rovnako v roku 2020 v objeme 123 mil. eur
c)vo vzťahu k ostatným veriteľom boli v zmysle Koncepcie zrealizované tri etapy oddlžovania zdravotníckych zariadení prostredníctvom fixného diskontu a elektronickej aukcie v celkovom objeme 267 mil. eur na úrovni istiny.
3
4.V procese oddlženia zdravotníckych zariadení v zmysle koncepcie bol oddlžený objem záväzkov po zaokrúhlení na úrovni istiny vo výške 589 mil. eur.
5.Vo vzťahu k dodávateľom zdravotníckych zariadení bol oddlžený objem záväzkov po lehote splatnosti v objeme 267 mil. eur (oddlžených 209115 pohľadávok, 307 dodávateľov). Národná transfúzna služba SR z prijatej návratnej finančnej výpomoci 28 mil. eur uhradila svoje záväzky po lehote splatnosti.
6.V súlade s uznesením vlády č. 425/2017 bola dňa 16. septembra 2019 ukončená tretia etapa oddlženia zdravotníckych zariadení vo vzťahu k dodávateľom, ktorými sa na účely oddlženia rozumeli všeobecné nemocnice, ktorým podľa § 11 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti vydal povolenie samosprávny kraj v rámci preneseného výkonu štátnej správy alebo špecializované nemocnice, ktorým podľa vyššie uvedeného zákonného ustanovenia vydalo povolenie na prevádzkovanie Ministerstvo zdravotníctva.
7.Všetky subjekty zapojené do oddlženia pristúpili k plneniu podmienok definovaných v koncepcii a uzatvorili Mandátne zmluvy na zabezpečenie oddlženia, ktorými sa okrem iných zaviazali plniť povinnosti a podmienky účasti dohodnuté v zmluvných dojednaniach. Vzhľadom na v mandátnych zmluvách dohodnuté podmienky a vzhľadom na dobu trvania mandátnych zmlúv uzatvorených na základe koncepcie, tieto platné do 31.12. 2022. Schválením finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení v zmysle predloženého návrhu nie je dotknutá platnosť mandátnych zmlúv uzatvorených medzi Ministerstvom zdravotníctva a subjektami, ktoré sa zapojili do oddlženia na základe koncepcie a nie dotknuté práva a povinnosti zmluvných strán vyplývajúcich z mandátnych a iných zmlúv uzatvorených ku dňu schválenia finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení. Všetky dokumenty naviazané na plnenie predmetných podmienok ostávajú aj naďalej v platnosti a nemocnice majú povinnosť ich dodržiavať.
8.Po ukončení tretej etapy procesu oddlženia zdravotníckych zariadení v zmysle Koncepcie, ostali k 31.12.2019 zo záväzkov oprávnených na oddlženie zdravotníckym zariadeniam nevysporiadané záväzky voči veriteľom, ktorí sa nezapojili do procesu oddlženia alebo sa zapojili len čiastočne, vo výške 132,8 mil eur. Tieto boli a sú aj naďalej predmetom uplatňovania nárokov zo strany veriteľov. Z uvedeného objemu pripadal na jeden subjekt s predmetom činnosti skupovania pohľadávok za účelom ich ďalšej kapitalizácie objem 112,6 mil eur. Vo všeobecnosti možno teda konštatovať, že ozdravné opatrenia na zlepšenie finančnej situácie zdravotníckych zariadení boli neúspešné a zariadenia naďalej generujú významný dlh. Pre porovnanie, ak by sme do výsledkov nezohľadnili jednorazovú transakciu súvisiacu s oddlžovaním, reálne rástli záväzky na úrovni istiny v roku 2019 priemerným mesačným tempom 16,41 mil. eur a priemerné mesačné tempo rastu záväzkov po lehote splatnosti bolo 12,24 mil. eur. Pri celkových záväzkoch na úrovni istiny tak bol zaznamenaný nárast z 11,72 mil. eur na 16,41 mil. eur v porovnaní s rokom 2018, pri záväzkoch po lehote splatnosti išlo o nárast priemerného mesačného tempa z 9,34 mil. eur na 12,24 mil. eur. V roku 2020 je situácia obdobná.
4
II.Cieľ
9.Vzhľadom na skutočnosť, že ani po ukončení tretej etapy oddlženia zdravotníckych zariadení v zmysle koncepcie nedošlo k odstráneniu hlavných dôvodov, pre ktoré bolo oddlženie v období rokov 2017 2019 realizované, pretrvávajú i naďalej nasledovné skutočnosti:
a)V súčasnosti 13 nemocníc z celkového počtu hospodári tak, že predpoklady na vytváranie nových záväzkov po lehote splatnosti (záporná hodnota EBITDA)
b)Naďalej pretrvávajú nedostatky v aplikácii smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/7/EÚ zo dňa 16. februára 2011 o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách pokiaľ ide o uplatnenie predmetnej smernice v otázke úhrad faktúr od zdravotníckych zariadení v prospech dodávateľov
c)Všetkých 13 vyššie uvedených nemocníc je v pôsobnosti MZ SR, ktoré vykonáva konkrétne kroky s cieľom dosiahnuť vyrovnané hospodárenie uvedených nemocníc na úrovni EBITDA
10.Podľa §102c zákona č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov boli z exekúcií podľa osobitného predpisu vylúčené do 31. decembra 2020:
a)majetok v správe štátnej organizácie, ktorá bola zriadená podľa osobitného predpisu na poskytovanie zdravotnej starostlivosti
b)majetok neziskovej organizácie, ktorá vznikla premenou zo štátnej organizácie uvedenej v písmene a),
c)majetok obce v správe rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie zriadenej na poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
d)majetok samosprávneho kraja v správe rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie zriadenej na poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
e)finančné prostriedky na účtoch organizácií uvedených v písmenách a) d) a finančné prostriedky, ktoré určené pre organizácie uvedené v písmenách a) d) na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich so zabezpečovaním zdravotnej starostlivosti.
11.Ministerstvo zdravotníctva v súlade s uznesením vlády SR č. 338 zo dňa 6.7.2012 pravidelne predkladá na rokovanie vlády informáciu o vývoji dlhu v rezorte zdravotníctva za predchádzajúci rok. Dlhy v sledovaných zdravotníckych zariadeniach merané prostredníctvom záväzkov po lehote splatnosti dosiahli k 31.12.2019 úroveň 599 mil. eur.
5
III.Proces finančnej stabilizácie
12.Riešenie situácie v oblasti finančnej stabilizácie nemocníc spočíva v realizovaní úsporných opatrení, zvýšením ich efektivity, pri ich súčasnom dofinancovaní ako predpokladu pre realizáciu úsporných opatrení. Nemocnice však v súčasnosti nie schopné ani pri zlepšovaní svojho hospodárenia vygenerovať dostatočné zdroje na úhradu svojich záväzkov po lehote splatnosti.
13.Ministerstvo zdravotníctva vytvorilo v tejto súvislosti finančný mechanizmus, v rámci ktorého budú pohľadávky veriteľov uspokojené za podmienok uvedených v tomto dokumente. Tento mechanizmus je vytvorený transparentne a na princípe prístupu za rovnakých podmienok pre všetkých. Zapojenie veriteľov do tohto systému je dobrovoľné a právne nenárokovateľné. Možnosť zapojiť sa do uvedeného mechanizmu za podmienok definovaných v tomto materiáli budú mať všetky nemocnice pôsobiace v Slovenskej republike bez ohľadu na ich právnu formu či vlastníctvo ako aj veritelia týchto nemocníc.
14.Oddlžovanie bude realizované vo viacerých etapách. Popis a objemy zdrojov uvoľnených pre jednotlivé etapy je popísaný v ďalšej časti dokumentu.
Nemocnicami sa pre tento účel rozumejú
a)všeobecné nemocnice, ktorým podľa § 11 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti (ďalej len „zákon“) vydal povolenie na prevádzkovanie samosprávny kraj v rámci preneseného výkonu štátnej správy alebo
b)špecializované nemocnice, ktorým podľa zákona vydalo povolenie na prevádzkovanie Ministerstvo zdravotníctva.
15.Podľa vyhlášky Ministerstva zdravotníctva č. 84/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú určujúce znaky jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení sa pod pojmom nemocnica rozumie zdravotnícke zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti určené na poskytovanie zdravotnej starostlivosti osobe, ktorej zdravotný stav vyžaduje nepretržité poskytovanie zdravotnej starostlivosti spojené s predpokladaným pobytom na lôžku v zdravotníckom zariadení presahujúcim 24 hodín. V nemocnici sa spravidla prevádzkuje aj ambulantné zdravotnícke zariadenie a nemocničná lekáreň.
16.Všeobecná nemocnica je určená na poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti v rôznych špecializačných odboroch.
17.Špecializovaná nemocnica je určená na poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti prevažne v jednom špecializačnom odbore alebo aj v špecializačných odboroch s ním súvisiacich.
18.Špecializovaná nemocnica, ktorou je centrum pre liečbu drogových závislostí, je určená na poskytovanie dlhodobo programovanej špecializovanej zdravotnej
6
starostlivosti osobe, ktorá je závislá od psychoaktívnej látky, zameranej na zlepšenie jej zdravotného stavu, kvality života a na jej integráciu do spoločnosti.
19.Špecializovaná nemocnica Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky je určená na poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti osobe, ktorá je vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody.
IV.Postup a podmienky finančnej stabilizácie
20.MZ SR na svojej webovej stránke zverejní všetky procesné detaily, usmernenia, ako aj všetky právne dokumenty súvisiace s procesom oddlžovania. Stránka bude pravidelne aktualizovaná.
21.Pre účely finančného mechanizmu sa pohľadávkou rozumie právo veriteľa voči nemocnici na peňažné plnenie z titulu záväzku medzi veriteľom a nemocnicou.
22.Príslušenstvom pohľadávky sa rozumejú úroky, úroky z omeškania, poplatok z omeškania, náklady spojené s uplatnením pohľadávky a akékoľvek sankcie súvisiace s omeškaním dlžníka.
23.V rámci finančného mechanizmu oddlžovania nemocníc sa uspokojujú pohľadávky:
a)ktoré boli ku dňu 30.11.2020 po lehote splatnosti a
b)ktoré neboli k poslednému dňu, ku ktorému bude možné prihlasovať pohľadávky do procesu oddlžovania, v celej výške uhradené.
24.Pohľadávky prihlásené do tohto mechanizmu musia spĺňať zákonné náležitosti.
25.Predpokladom zapojenia nemocníc do Finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení je splnenie nasledujúcich podmienok zo strany konkrétnej nemocnice:
a)existencia neuhradených záväzkov po lehote splatnosti k 30.11.2020,
b)prejavenie vôle nemocnice zúčastniť sa procesu finančnej stabilizácie a akceptovať jej podmienky uvedené v časti 5 tohto dokumentu.
c)záväzok konkrétnej nemocnice pristúpiť na podmienky a povinnosti definované v mandátnej zmluve.
d)v prípade porušenia podmienok mandátnej zmluvy zo strany zdravotníckeho zariadenia je Ministerstvo zdravotníctva oprávnené okrem v zmluve definovaných opatrení uplatniť voči zdravotníckemu zariadeniu sankčný mechanizmus v rozsahu a spôsobom uvedeným v mandátnej zmluve na základe tejto koncepcie finančnej stabilizácie na uspokojenie pohľadávok jej veriteľov
V.Podmienky finančnej stabilizácie
7
A.1Zmena na úrovni nemocníc
a)Interná transformácia medicínskej služby v súlade s trendami v zahraničí prijať a implementovať klasifikačný systém odborností a organizácie oddelení z dielne MZ, zavádzaním centier excelentnosti a univerzálnych a zdieľaných stredísk a pracovísk. Nová klasifikácia bude zohľadňovať medicínsku náročnosť, efektivitu ľudských zdrojov vo väzbe na počty pacientov, kvalitu, schopností a možností medicínskeho personálu prijať a realizovať nové trendy liečenia, ako aj cieľov vo vybraných medicínskych ukazovateľoch. Klasifikácia oddelení bude naviazaná na progresívne formy odmeňovania oddelení.
b)Centralizácia nákupu liekov a ŠZM v objeme a finančných limitoch stanovených MZ
B.1Zmena na úrovni Ministerstva zdravotníctva
a)Definovanie a implementácia úhradového mechanizmu, ktorý bude vychádzať z platieb za DRG prípady. MZ SR sa zasadí o prepočet a úpravu relatívnych váh zohľadňujúcich slovenské reálie, aktualizáciu klasifikačného mechanizmu zohľadňujúcu aktuálne trendy v medicíne a pokračovanie konvergencie základných sadzieb. Ministerstvo zdravotníctva za cieľ toto dosiahnuť do roku 2022 za podmienky legislatívneho prechodu kompetencie na MZ SR.
b)MZ SR pripraví a predloží na schválenie materiál pre Optimalizáciu siete nemocníc počas roku 2021, ktorého cieľom bude zadefinovanie typológie a hierarchie poskytovania nemocničnej starostlivosti. Pri tejto optimalizácii siete sa zohľadní početnosť a náročnosť poskytovaných medicínskych služieb a ich optimálne geografické rozloženie, ktoré bude zohľadňovať dostatočnú kapacitu, dostupnosť a centralizáciu špecializovanej starostlivosti pre potreby zabezpečenia kvality a bezpečnosti pacienta.
c)MZ SR definuje štandardy a metodiku pre jednotné postupy manažérskeho riadenia v organizáciách v pôsobnosti MZ SR a v spolupráci s MF SR pripraví jednotné postupy účtovania pre zdravotnícke zariadenia.
d)MZ SR pripraví a implementuje koncept centrálneho ekonomického systému v spolupráci s MF SR ako aj centra zdieľaných služieb pre riadenie vybratých služieb (účtovný systém, kontroling, facility manažment a riadenie ľudských zdrojov) pre zabezpečenie efektivity v riadení medicínskych a prevádzkových procesov s cieľom znižovania fixných a variabilných nákladov v nemocniciach a riadenia záväzkov nemocníc.
e)MZ SR bude ročne predkladať správu o činnosti nemocníc a rebríček excelentnosti /benchmark medicínskych a ekonomických ukazovateľov jednotlivých nemocníc.
f)MZ SR a MF SR spoločne v rámci medzirezortnej spolupráce uzatvoria spoločné Memorandum, v ktorom sa dohodne spôsob koordinácie monitoringu hospodárenia zdravotníckych zariadení, ktorých zriaďovateľom je MZ SR ako vykonávateľ vlastníckych práv Slovenskej republiky. Návrh znenia Memoranda
8
pripraví MF SR a predloží na pripomienkovanie MZ SR tak, aby podpis Memoranda sa mohol uskutočniť v termíne do 15.01.2021.
C.1Zmena na úrovni vlády
Programový rozpočet pre VZP, ktorý bude zohľadňovať potreby jednotlivých segmentov zdravotnej starostlivosti, bude predstavovať záväzný dokument pre jednotlivé subjekty VZP a zabezpečí hotovostnú stabilizáciu a sebestačnosť nemocníc so súčasným zavedením opatrení smerujúcimi k efektívnemu riadeniu nemocníc.
26.Povinnosti poskytovateľa pre účasť na systéme finančnej stabilizácie:
a.Umožniť Ministerstvu zdravotníctva, resp. Ministerstvom zdravotníctva poverenému subjektu vykonať personálny a finančný audit, znášať náklady na takýto audit a súčasne povinnosť implementovať závery a opatrenia z auditu v nim stanovenom čase.
b.Povinnosť vytvoriť plány činnosti, v ktorých budú definované záväzne ukazovatele a na tieto budú viazané predkladané správy o činnosti. Tieto budú obsahovať najmä ukazovatele smerujúce k plánu vedenia nemocnice znižovať spotrebu liekov a špeciálneho zdravotníckeho materiálu, zníženie fixných nákladov v oblasti prevádzky (i) zoštíhlením podporných a rozhodovacích procesov a (ii) zníženie osobných nákladov reorganizáciou medicínskych procesov. Tieto budú definované jednotlivo pre každú nemocnicu v závislosti od typu nemocnice. Povinnosť predkladať plány činnosti na nasledujúci rok bude trvať počas platnosti mandátnej zmluvy.
c.Zdravotnícke zariadenie sa v mandátnej zmluve zaviaže vykonať všetky potrebné právne úkony k tomu, aby odmeňovanie štatutárnych orgánov a ich členov bolo podmienené splnením nadefinovaných finančných a medicínskych ukazovateľov (KPI) stanovených v mandátnej zmluve, pri súčasnej povinnosti štatutárnych orgánov po dobu platnosti mandátnej zmluvy zaviazať na plnenie identických povinností vedúcich zamestnancov oddelení a kliník nimi riadených zdravotníckych zariadení a v nadväznosti na ich plnenie podmieniť vyplácanie variabilných a nenárokovateľných zložiek mzdy. Vyhodnocovanie plnenia stanovených KPI bude realizované Ministerstvom zdravotníctva na kvartálnej báze. V prípade, že zriaďovateľom, resp. zakladateľom nie je Ministerstvo zdravotníctva SR bude zodpovedný za vyhodnocovanie podmienok vždy zriaďovateľ či zakladateľ konkrétnej nemocnice a tento ich bude predkladať do 30 dní od ukončenia kalendárneho štvrťroka MZ SR.
d.Zdravotnícke zariadenie sa v mandátnej zmluve zaviaže počas jej platnosti predkladať Ministerstvu zdravotníctva mesačné výkazy v štruktúre, rozsahu a spôsobom definovanom Ministerstvom zdravotníctva.
e.Záväzok zdravotníckeho zariadenia pravidelne počas celej doby platnosti mandátnej zmluvy zasielať správu o činnosti nemocnice po každom
9
ukončenom štvrťroku a súhrnnú správu po ukončenom finančnom roku v Ministerstvom zdravotníctva definovanej štruktúre podľa prílohy mandátnej zmluvy.
f.Zdravotnícke zariadenie sa v mandátnej zmluve zaviaže pri uzatváraní zmlúv a dodatkov k už uzatvoreným zmluvám (ďalej len „zmlúv“) dohodnúť a zapracovať do zmlúv s tretími stranami ustanovenia, ktorými bude zakázané postúpenie pohľadávok veriteľa podľa § 524 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov bez predchádzajúceho súhlasu dlžníka, a zároveň ustanovenie, ktorým bude v zmluvných podmienkach dohodnuté, že právny úkon, ktorým budú postúpené pohľadávky veriteľa v rozpore s dohodou dlžníka podľa predchádzajúcej vety bude sankcionovaný zmluvnou pokutou vo výške a za podmienok určených v mandátnej zmluve.
g.Zdravotnícke zariadenie sa v mandátnej zmluve zaviaže, bez predchádzajúceho súhlasu Ministerstva zdravotníctva neudeľovať súhlas veriteľom s postupovaním pohľadávok na tretie osoby.
h.Zdravotnícke zariadenie sa v mandátnej zmluve zaviaže pri uzatváraní zmlúv dohodnúť a zapracovať do zmlúv s tretími stranami (i) ustanovenia, podľa ktorých sa veriteľ zaviaže neprijať vyhlásenie podľa § 303 a nasl. zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka, a zároveň (ii) ustanovenie, ktorým bude v zmluvných podmienkach dohodnuté, že právny úkon, ktorý bude v rozpore so záväzkom veriteľa podľa prvého bodu tohto odseku, bude sankcionovaný zmluvnou pokutou vo výške a za podmienok určených v mandátnej zmluve.
i.V prípade, ak sa po nadobudnutí účinnosti mandátnej zmluvy dostane nemocnica do omeškania s riadnym a včasným plnením svojich finančných záväzkov voči NTS, nemocnici vzniká takýmto omeškaním povinnosť uzatvoriť s NTS a zdravotnou poisťovňou trojstrannú Zmluvu o poukážke podľa § 535 Občianskeho zákonníka. Zmluvou o poukážke nadobudne nemocnica postavenie poukazcu, NTS postavenie poukazníka a zdravotná poisťovňa postavenie poukázanca. Predmetom tejto Zmluvy o poukážke bude: (i) uznanie existujúceho dlhu nemocnice voči NTS čo do právneho dôvodu a výšky, (ii) záväzok nemocnice akceptovať poukážku predloženú zo strany NTS, (iii) udelenie oprávnenia NTS vybrať plnenie z existujúceho aj akéhokoľvek budúceho dlhu od zdravotnej poisťovne a (iv) udelenie splnomocnenia zdravotnej poisťovni plniť na účet NTS plnenie z existujúceho aj akéhokoľvek budúceho dlhu nemocnice.
j.Zdravotnícke zariadenie je povinné vytvárať fond finančnej stabilizácie rezervného typu, a to odo dňa poskytnutia finančných prostriedkov použitých na zníženie objemu splatných záväzkov zdravotníckeho zariadenia v rámci finančnej stabilizácie, vo výške 5% z kladného hospodárskeho výsledku za účelom vytvorenia predpokladov zachovania činnosti zdravotníckeho zariadenia v súlade a za podmienok vydaného
10
povolenia a zabezpečenia finančného krytia prípadných záväzkov zdravotníckeho zariadenia v rozpore s podmienkami dohodnutými v mandátnej zmluve a strát budúcich období. Zdravotnícke zariadenie je povinné zasielať informácie o výške vytvoreného fondu v rámci súhrnnej správe o činnosti v súlade s podmienkou podľa písm. e.
k.V prípade, že ukazovateľ normalizovaná EBIDTA (t.j. výsledok zisku pred odpismi, amortizáciou, úrokmi a daňou z príjmu bez vplyvu oddĺženia) dosiahne v prvom kvartáli nasledujúcom po poskytnutí finančných prostriedkov použitých na zníženie objemu splatných záväzkov zdravotníckeho zariadenia v rámci finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení zápornú hodnotu a/alebo vzniknú záväzky po lehote splatnosti voči Sociálnej poisťovni, NTS alebo inému veriteľovi (až do momentu vyrovnaného hospodárenia) je štatutárny orgán povinný zdržať sa akýchkoľvek právnych úkonov smerujúcich k navyšovaniu miezd nad úroveň zákonom ustanoveného minima, ak právne predpisy neurčujú inak.
l.Pre subjekty mimo pôsobnosti MZ SR - v prípade, že ukazovateľ normalizovaná EBIDTA (t.j. výsledok zisku pred odpismi, amortizáciou, úrokmi a daňami bez vplyvu oddĺženia) dosiahne v štvrtom kvartáli nasledujúcom po poskytnutí finančných prostriedkov použitých na zníženie objemu splatných záväzkov zdravotníckeho zariadenia v rámci finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení zápornú hodnotu a/alebo vzniknú záväzky po lehote splatnosti voči Sociálnej poisťovni, NTS alebo inému veriteľovi, poskytovateľ bude mať povinnosť
a.pripojiť sa k jednotnému kontrolingovému systému MZ SR a prijať štandardy manažérskeho účtovania, kontrolingu a plánovania
b.zaviesť systém riadenia počtu zdravotníckeho personálu k počtu pacientov v súlade s platnou legislatívou
m.Za plnenie podmienok uvedených v časti Povinnosti poskytovateľa pre účasť na systéme finančnej stabilizácie je zodpovedný štatutárny orgán spoločnosti. Za plnenie medicínskych KPI ako aj riadenie nákladov na lieky a zdravotnícky materiál je zodpovedný člen vedenia za medicínsku oblasť a vedúci zamestnanci oddelení a kliník nimi riadených zdravotníckych zariadení, za plnenie ekonomických a prevádzkových KPI člen vedenia za ekonomiku a za plnenie všetkých podmienok je zodpovedný štatutárny orgán nemocnice. V prípade nesplnenia podmienok, ktoré definované na plnenie priebežne po dobu platnosti mandátnej zmluvy je minister zdravotníctva oprávnený dať návrh na vyvodenie personálnej zodpovednosti, ktorých následkom bude odvolanie vedenia nemocnice, vedúcich zamestnancov nemocnice zodpovedných za jednotlivé oblasti alebo podania návrhu na odvolanie vedenia nemocnice alebo vedúcich zamestnancov zodpovedných za jednotlivé oblasti zriaďovateľovi (pre nemocnice mimo pôsobnosti MZ SR).
11
27.Povinnosť zriaďovateľov zdravotníckych zariadení realizovať nasledovný mechanizmus dlhovej brzdy v zdravotníckych zariadeniach vo svojej pôsobnosti:
a)ak hodnota ukazovateľa (zmena podielu záväzkov po lehote splatnosti na výnosoch zdravotníckeho zariadenia) dosiahne viac ako 0 a súčasne menej ako 5% zdravotnícke zariadenie pripraví a zriaďovateľ predloží na rokovanie vlády SR ozdravný plán
b)ak hodnota ukazovateľa (zmena podielu záväzkov po lehote splatnosti na výnosoch zdravotníckeho zariadenia) dosiahne 5% a súčasne menej ako 10%, zdravotnícke zariadenie zavedenie sankčný mechanizmus podľa bodu 26 k)
c)ak hodnota ukazovateľa dosiahne 10% a súčasne menej ako 15%, zriaďovateľ navrhne výmenu vedenia zdravotníckeho zariadenia
d)ak hodnota ukazovateľa dosiahne 15% a súčasne menej ako 20%, zriaďovateľ bude informovať o tejto skutočnosti vládu
28.Predpokladom stabilizácie zdravotníckych zariadení je zároveň vytvorenie právnych podmienok posilňujúcich právomoci zriaďovateľa, zakladateľa alebo akcionára. Z tohto pohľadu je potrebné sa zaoberať možnosťami zvýšiť mieru zodpovednosti štatutárneho orgánu na úroveň obchodnej spoločnosti aj za hospodárenie s príjmami získanými od iných subjektov ako je zriaďovateľ, zaviesť do praxe možnosť zriaďovateľa kedykoľvek počas existencie rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie prostredníctvom zmeny zriaďovacej listiny zriadiť orgány príspevkovej alebo rozpočtovej organizácie a vymedziť ich pôsobnosť vo vzťahu k ostatným orgánom a štatutárnemu orgánu, posilniť právomoci dohľadu v príspevkových organizáciách a zaviesť inštitút rozhodnutí zriaďovateľa príspevkovej a rozpočtovej organizácie vydať rozhodnutia, ktorými by bola právnická osoba viazaná
29.Finančná stabilizácia, t.j. uspokojovanie pohľadávok veriteľov bude rozdelená do dvoch časti nasledovne:
I.uspokojenie pohľadávok veriteľov po lehote splatnosti k 30.11.2020
II.uspokojenie pohľadávok Sociálnej poisťovne po lehote splatnosti k 30.11.2020
VI.Formy a základné princípy finančnej stabilizácie
30.Ministerstvo zdravotníctva navrhuje formy oddlženia v podobe elektronickej aukcie a fixného diskontu. Základným princípom oddlžovania je:
a.rovnaký prístup a zaobchádzanie
b.dobrovoľnosť na strane dlžníka a veriteľa
c.transparentnosť (fixný diskont alebo elektronická aukcia)
d.limitované finančné zdroje
e.podmienenosť
-prijatím podmienok oddlženia,
-záväzkom plniť povinnosti nemocnice z mandátnej zmluvy,
-sankcionovanie neplnenia povinnosti nemocnice a podmienok oddlženia
12
31.Predpokladom zapojenia veriteľa do procesu oddlžovania bude vzdanie sa všetkého príslušenstva k pohľadávkam, najmä úrokov z omeškania, rôznych zmluvných pokút, sankcií či poplatkov, ktoré ako dôsledok omeškania so splatením istiny pohľadávky vznikli a diskont z istiny vo výške podľa zvolenej formy oddlžovania
32.Veritelia budú mať možnosť rozhodnúť sa, ktorú formu možnosti uspokojenia svojich pohľadávok si zvolia, pričom ako prvá forma sa ponúkne oddlženie na základe dohody o fixnom diskonte a tí veritelia, ktorí nepristúpia k takejto dohode, ale rozhodnú sa uplatniť si pohľadávky formou elektronickej aukcie sa budú oddlžovať až následne.
33.Elektronická aukcia bude realizovaná na elektronickom portáli. Do portálu budú vložené všetky faktúry a záväzky zdravotníckych zariadení ktoré budú oddlžované. Jednotliví veritelia sa budú môcť na portál prihlásiť a súťažiť o to, aby boli ich pohľadávky uspokojené. Objem zdrojov zapojených do tejto formy oddlžovania je definovaný nižšie:
Pravidlá súťaže:
Predmetom súťaže je poskytnúť takú výšku diskontnej sadzby z istiny pohľadávky veriteľa, ktorou sa zvýši jeho index prednosti, čím sa táto pohľadávka presunie vyššie do skupiny záväzkov dlžníkov, ktoré kryté finančnými prostriedkami určenými na oddlženie. Bude možné vykonať rozhodnutie na úrovni každej jednej faktúry samostatne alebo na skupine faktúr podľa zvoleného kritéria.
Systém na začiatku automaticky zoradí pohľadávky podľa ich veku od najstaršej.
Podľa objemu finančných prostriedkov určených na oddlženie formou aukcie bude vytvorená deliaca čiara úspešných a neúspešných pohľadávok. Úspešne uplatnené budú všetky za sebou zotriedené pohľadávky kumulatívne v hodnote istiny mínu poskytnutý diskont do výšky finančnej zdrojov uvoľnených do daného kola.
Dôležitý pre úspešnosť uspokojenia pohľadávky bude tzv. Index prednosti, ktorý určuje vek pohľadávky a výšku diskontu. Čím staršia pohľadávka, tým vyšší index prednosti má. Index prednosti bude definovaný v rámci všeobecných podmienok použitia elektronického portálu.
Predpokladom zapojenia sa veriteľa je akceptácia „vstupného“ diskontu z istiny.
Každý veriteľ vidí iba svoje pohľadávky v systéme, pričom veriteľ pri určovaní výšky diskontu pri každej položke prepočítanú informáciu o indexe prednosti a zároveň vidí aj index prednosti, ktorý je posledný úspešný (akéhokoľvek iného veriteľa, pričom veriteľ vidí iba index prednosti a nie identifikátor iného veriteľa).
13
Aukcia bude vzhľadom na vysoký počet veriteľov a množstvo pohľadávok realizovaná na viacdennej báze s uzávierkou po každom súťažnom dni.
Veriteľ bude po uzávierke vidieť každú svoju pohľadávku či je v zóne úspešných, alebo nie. Výsledkom elektronickej aukcie je vygenerovaná dohoda o privátnej novácií záväzku medzi veriteľom a dlžníkom.
Ministerstvo zdravotníctva si v podmienkach vyhradí právo aukciu po jej vykonaní zrušiť, resp. odstúpiť od nej a neakceptovať výsledky.
34.Fixný diskont bude rovnako ponúknutý všetkým veriteľom ako primárna dohoda o privátnej novácií záväzku medzi veriteľom a dlžníkom. V tomto prípade dôjde k dohode medzi veriteľom a dlžníkom o fixnej výške diskontu z istiny, ktorá bude vopred určená pre všetkých veriteľov rovnako a jej výška bude závisieť iba od veku pohľadávky veriteľa. Princípom bude automatické zoradenie pohľadávok podľa ich veku od jedného dňa po lehote splatnosti.
VII.Postup pri oddlžení nemocníc podľa typov veriteľov
35.Pohľadávky Sociálnej poisťovne (vrátane príslušenstva) voči nemocniciam budú v zmysle §149 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení na základe písomnej zmluvy o postúpení pohľadávky postúpené na obchodnú spoločnosť so 100%-nou majetkovou účasťou štátu. Takáto „štátna“ obchodná spoločnosť musí byť určená Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR po dohode s Ministerstvom financií SR.
36.Suma odplaty za postúpené pohľadávky z príslušenstva nie je zákonom ustanovená, je ponechaná na dohodu zmluvných strán. Je teda potrebné vychádzať z toho, akým spôsobom o týchto pohľadávkach Sociálna poisťovňa účtuje a za akú výšku odplaty je schopná ich previesť. MZ SR navrhuje, aby výška postúpených pohľadávok bola v súlade s princípom rovnakého zaobchádzania vo výške určenej podľa pravidiel fixného diskontu.
37.Následne uzavrie „štátna“ obchodná spoločnosť ako veriteľ s jednotlivými nemocnicami ako dlžníkmi dohody o odpustení dlhu 574 Občianskeho zákonníka), v dôsledku čoho dlh nemocníc (ktorý bol pôvodne voči Sociálnej poisťovni) zanikne.
38.Výnos z titulu odpusteného dlhu je v prípade príspevkových a neziskových organizácií podľa vyjadrení Ministerstva financií SR oslobodený od dane z príjmov, takže týmto nemocniciam nevzniká daňová povinnosť.
39.Pohľadávky Sociálnej poisťovne nebudú súčasťou EAS. Budú sa postupovať na základe samostatnej zmluvy o postúpení pohľadávok, nezávisle od EAS.
40.Zdravotnícke zariadenia budú s jednotlivými veriteľmi uzatvárať dohody o privátnej novácii záväzkov 570 a nasl. Občianskeho zákonníka). Zmena v obsahu záväzku sa bude týkať výšky a času splatnosti dlhu a bude výsledkom dohody o fixnom diskonte alebo elektronickej aukcie, v rámci ktorej veritelia
14
ponúknu „diskont“ z istiny svojej pohľadávky. Príslušenstva sa v rámci dohody o novácii veritelia vzdávajú.
41.Pri uzatváraní dohôd bude v mene a na účet jednotlivých zdravotníckych zariadení konať Ministerstvo zdravotníctva, a to na základe uzavretej mandátnej zmluvy 566 a nasl. Obchodného zákonníka), ktorá bude obsahovať aj splnomocnenie od zdravotníckych zariadení pre Ministerstvo zdravotníctva na uzavretie dohôd o novácií.
42.Finančné prostriedky na úhradu „vysúťažených“ pohľadávok, ktoré budú predmetom dohôd o novácii, Ministerstvo financií SR poskytne Ministerstvu zdravotníctva, ktoré pristúpi k záväzkom dlžníka, ktoré vznikli z novácie pôvodných záväzkov a následne priamo uhradí tieto záväzky veriteľom. Finančné prostriedky nebudú teda vôbec poukazované na bankové účty jednotlivých nemocníc.
43.Mandátna zmluva uzatvorená medzi zdravotníckym zariadením a Ministerstvom zdravotníctva bude obsahovať záväzky zdravotníckeho zariadenia, ktoré musí počas určeného obdobia dané zdravotnícke zariadenie plniť pod hrozbou sankcie pre prípad neplnenia povinností, ako aj podmienky, za ktorých sa môže oddlženia zúčastniť.
VIII.Spôsob určenia sumy na oddlženie
44.Identifikovaná potreba zdrojov na oddlženie sa odvíja od evidovaného objemu záväzkov po lehote splatnosti k 31.12.2019, ktorá je u sledovaných nemocníc 599 mil. eur. Od niektorých nemocníc údajmi MZ SR nedisponuje, avšak odhad týchto záväzkov po lehote splatnosti, s ktorými sa môžu prihlásiť do oddlžovania je na úrovní 10 mil. eur.
45.Zároveň sa predpokladá, že časť týchto dlhov je priebežne nemocnicami uhrádzaná, resp. bola uhradená v rámci koncepcie oddlženia v zmysle UV SR č. 425/2017 (vysporiadané pohľadávky na istine Sociálnej poisťovne v objeme 123,177 mil. €).
46.Súčasne sa však očakáva nárast záväzkov po lehote splatnosti k 30.11.2020 približne vo výške 100 mil. eur.
47.Potreba finančných prostriedkov je tak v zmysle vyššie uvedených vplyvov do výšky 575 mil. eur.
Veritelia
Suma na oddlženie
Dodávatelia a postúpené pohľadávky (odhad k 30.11.2020)
363 387 000
15
Sociálna poisťovňa (odhad k 30.11.2020)
211 613 000
SPOLU
575 000 000
IX.Návrh riešenia finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení po oddlžení
48.Oddlženie predstavuje mimoriadny nástroj štátu, ktorý zabezpečuje stabilizáciu verejného záujmu v oblasti dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti svojim občanom. Predpokladom úspešného oddlženia je zabezpečenie udržateľného hospodárenia nemocníc a eliminácia ich zadlžovania.
49.Z analýzy vývoja záväzkov po lehote splatnosti ( v zmysle UV SR č. 338/2012 k Informácií o vývoji dlhu v rezorte zdravotníctva) vyplýva, že na celkovom objeme dlhu sa najvýznamnejšie podieľajú najmä zdravotnícke zariadenia v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva. V priemere sa jedná o medziročný nárast záväzkov po lehote splatnosti v objeme 130 mil. eur.
50.Ministerstvo zdravotníctva priebežne monitoruje vývoj obchodných záväzkov zdravotníckych zariadení a realizuje opatrenia na zníženie zadlženosti. Všeobecne dlhodobým problémom je, že náklady najväčších fakultných a univerzitných nemocníc nie v dostatočnej miere pokryté výnosmi od zdravotných poisťovní. Aj napriek skutočnosti, že lehota na úhradu záväzkov zdravotníckych zariadení je najviac 60 dní, záväzky v lehote splatnosti sa dynamicky presúvajú do kategórie po lehote splatnosti. Generovanie prevádzkových strát v nemocniciach negatívne ovplyvňuje verejné financie, čo aj v strednodobom výhľade predstavuje objektívne významné riziká pre verejné financie.
55%
58%
60%
59%
59%
23%
24%
25%
26%
27%
22%
18%
15%
15%
14%
0
200 000
400 000
600 000
800 000
1 000 000
2015
2016
2017
2018
2019
Osobné náklady
Lieky a ZM
Ostatné náklady
Výnosy od ZP
Ročné náklady zdravotníckych zariadení a výnosy od zdravotných poisťovní (univerzitné a fakultné nemocnice)
16
51.Nepriaznivú situáciu v sektore zdravotníctva by jednoznačne zlepšila vyššia miera dofinancovania v kombinácií s optimalizáciou ich nákladovej štruktúry a efektivity.
52.Ministerstvo zdravotníctva preto analyzovalo a identifikovalo možnosti na strane dofinancovania a optimalizácie nákladovej štruktúry.
53. Jednou zo zásadných možností riešenia medziročného nárastu záväzkov po lehote splatnosti je implementácia opatrení a optimalizácia nákladovej štruktúry, ku ktorej majú prispieť opatrenia z úrovne MZ SR v oblasti:
a)zavedenia centrálneho kontrolingu a plánovania pre organizácie v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva, ich vyhodnocovanie na mesačnej báze,
b)sledovania vývoja záväzkov v a po splatnosti pre poskytovateľov v pôsobnosti MZ SR,
c)zavedenia centrálneho obstarávania prístrojovej techniky, liekov a ŠZM prostredníctvom zdravotných poisťovní ako aj dynamický nákupný systém MZ SR
d)referencovania cien tovarov, služieb a materiálu voči trhovým cenám ako aj v rámci rezortu
e)dodržiavanie systému sledovania spotreby liekov s prihliadnutím na efektivitu liečby, analýzy dodávateľských zmlúv
f)rozšírenie povolení na poskytovanie zdravotnej starostlivosti o profitabilné typy zdravotnej starostlivosti
g)implementácia opatrení sieťového riadenia,
h)centralizácia riadenia vybraných služieb v rámci organizácií v pôsobnosti MZ SR v spolupráci s MF SR
54.Súčasne sa Ministerstvo zdravotníctva zaväzuje k plneniu úsporných opatrení definovaných v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2021 2023 s cieľom eliminácie neefektívneho využívania verejných zdrojov, v dôsledku čoho vzniká potenciál resp. úspora verejných zdrojov, ktoré môžu efektívne smerovať do prioritných oblastí sektora zdravotníctva.
X.Právne dokumenty
55.Nasledujúce dokumenty zabezpečia komplexnú úpravu práv a povinností jednotlivých účastníkov procesu oddlžovania.
X.I. Mandátna zmluva
56.Bude uzatvorená medzi Ministerstvom zdravotníctva a jednotlivými nemocnicami. Jej obsahom bude mandát a splnomocnenie od nemocníc pre Ministerstvo zdravotníctva na realizáciu oddlženia a všetky právne a skutkové úkony s tým spojené. Zároveň v nej budú upravené povinnosti nemocníc, ktoré musia dodržiavať.
17
57.Uzatvorenie mandátnej zmluvy medzi príslušnou nemocnicou ako mandantom a Ministerstvom zdravotníctva ako mandatárom, na základe ktorej sa Ministerstvo zdravotníctva zaviaže vykonať všetky právne a skutkové úkony smerujúce k oddlženiu príslušnej nemocnice.
58.Súčasťou mandátnej zmluvy bude splnomocnenie od príslušnej nemocnice pre Ministerstvo zdravotníctva, aby mohlo konať v jej mene a na jej účet. Ministerstvo zdravotníctva pristúpi k záväzkom dlžníka po novácii a následne priamo uhradí tieto záväzky veriteľom.
59.Zmluva bude zverejnená v súlade s ustanovením § 5a zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a nadobudne účinnosť deň nasledujúci po dni jej zverejnenia. Odplata Ministerstva za výkon jeho činností bude stanovená dohodou strán.
X.II. Dohoda o novácií záväzku
60.Nemocnica v zastúpení Ministerstvom zdravotníctva uzatvorí s veriteľom dohodu o novácii záväzku. Predmetom tejto dohody bude že sa pôvodný záväzok zmení na určitú percentuálnu hodnotu istiny (bez príslušenstva) s novu splatnosťou
61.Dohoda bude zverejnená v súlade s ustanovením § 5a zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a nadobudne účinnosť deň nasledujúci po dni jej zverejnenia.
62.Dojednaním nového záväzku doterajší záväzok zanikne.
X.III.Dohoda o pristúpení k záväzku
63. Ministerstvo zdravotníctva pristúpi k novým záväzkom dlžníka-zdravotníckeho zariadenia, ktoré vzišli z dohody o novácií záväzku medzi veriteľom a zdravotníckym zariadením. Ministerstvo zdravotníctva sa tak stáva solidárnym dlžníkom veriteľov, na základe čoho uhradí dlžnú sumu veriteľom a vznikne Ministerstvu zdravotníctva regresný nárok vo vzťahu k zdravotníckemu zariadeniu.
64.Dohoda bude zverejnená v súlade s ustanovením § 5a zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a nadobudne účinnosť deň nasledujúci po dni jej zverejnenia.
X.IV.Dohoda o odpustení dlhu
65.Ministerstvo zdravotníctva uzatvorí následne s nemocnicou zmluvu o odpustení dlhu ktorý vznikol z regresného nároku Ministerstva zdravotníctva v dôsledku jeho pristúpenia k záväzku nemocnice a následnej úhrade tohto záväzku veriteľovi. Predmetom tejto dohody je aj určenie osobitných podmienok odpustenia dlhu.
66.Dohoda o odpustení dlhu bude zverejnená v súlade s ustanovením § 5a zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a nadobudne účinnosť deň nasledujúci po dni jej zverejnenia.
18
67.Odpustením dlh príslušnej nemocnice trvale zanikne.
X.V.Zmluva o postúpení pohľadávok
68.Táto zmluva bude uzatvorená medzi Sociálnou poisťovňou a obchodnou spoločnosťou so 100% majetkovou účasťou štátu. Takáto „štátna“ obchodná spoločnosť musí byť určená Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR po dohode s MF SR, takže tieto úkony musia uzavretiu Zmluvy o postúpení pohľadávok predchádzať.
69.Na tento účel sa uvažuje použitie akciovej spoločnosti so 100% majetkovou účasťou Ministerstva zdravotníctva Debitum a.s. Obsahom tejto zmluvy je úprava podmienok postúpenia pohľadávok Sociálnej poisťovne na „štátnu“ obchodnú spoločnosť.
70.Zmluva o postúpení pohľadávok bude zverejnená v súlade s ustanovením § 5a zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a nadobudne účinnosť deň nasledujúci po dni jej zverejnenia.
X.VI.Dohoda o odpustení dlhu
71.Dohoda uzatvorená medzi „štátnou“ obchodnou spoločnosťou a nemocnicami zastúpenými Ministerstvom zdravotníctva, ktorou „štátna“ obchodná spoločnosť odpustí dlh nemocniciam.
72.Dohoda o odpustení dlhu bude zverejnená v súlade s ustanovením § 5a zákona č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a nadobudne účinnosť deň nasledujúci po dni jej zverejnenia.
73.Odpustením dlh príslušnej nemocnice voči „štátnej“ obchodnej spoločnosti zanikne.
X.VII. Všeobecné podmienky použitia EAS
76.Všeobecné podmienky používania elektronického aukčného systému (ďalej len „VPP“) budú obsahovať práva a povinnosti účastníkov elektronického aukčného systému („EAS“), podmienky účasti a podobne. VPP budú zverejnené na webovom sídle EAS, prípadne na webovom sídle MZ SR (závisí od zvoleného technického riešenia). Technické riešenie EAS umožní veriteľom zdravotníckych zariadení, ktorí prejavia záujem o účasť v EAS prístup do EAS prostredníctvom prístupových údajov do EAS, ktoré im budú poskytnuté. Výzvu na účasť v EAS dostane každý účastník EAS prostredníctvom ním určeného emailového kontaktu.