1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá mimo plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2020 ako iniciatívny návrh a je reakciou na riešenie situácie štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska (ďalej len „Spojené kráľovstvo“) a ich rodinných príslušníkov po 31. decembri 2020, ktorým končí prechodné obdobie stanovené Dohodou o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie a Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu č. 2019/C 384 I/01 (ďalej len „Dohoda“).
Navrhovaná zmena zákona osobitne reaguje na aktuálne požiadavky Európskej Komisie, podľa ktorých bolo potrebné pristúpiť k urýchlenej realizácii legislatívnych opatrení. Vo vzťahu k uvedenému bola žiaduca legislatívna úprava pobytových práv štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva a ich rodinných príslušníkov po vystúpení Spojeného kráľovstva z Európskej únie.
V súvislosti s tým bolo nevyhnutné pripraviť novú právnu úpravu, týkajúcu sa riešenia pobytu občanov Spojeného kráľovstva a ich rodinných príslušníkov, ich práv a povinností na území Slovenskej republiky, dokladov o pobyte a ďalších skutočností, takým spôsobom, aby nedošlo k ich diskriminácii voči ich v súčasnosti garantovaným právam a povinnostiam.
Z Dohody vyplýva pre členské štáty povinnosť rozhodnúť sa, či budú používať konštitutívny systém pobytu alebo deklaratórny systém pobytu. Slovenská republika sa rozhodla pre deklaratórny systém, čo znamená, že občanom Spojeného kráľovstva a ich rodinným príslušníkom, ktorí si uplatnili právo na voľný pohyb pred 1. januárom 2021 a zaregistrovali si svoj pobyt na príslušnom oddelení cudzineckej polície, vyplýva právo na pobyt priamo zo zákona bez potreby ďalšieho rozhodovania. Ich jedinou povinnosťou je požiadať do 30. júna 2021o vydanie dokladu o pobyte.
Občania Spojeného kráľovstva, ktorí si síce uplatnili právo voľného pohybu, ale nepožiadali o registráciu pobytu, budú mať možnosť urobiť tak kedykoľvek v budúcnosti, budú však musieť preukázať, že oprávnenou osobou podľa Dohody. Rodinní príslušníci, ktorí sa budú chcieť k občanom Spojeného kráľovstva pripojiť od 1. januára 2021, budú musieť preukázať, že ich vzťah k občanovi Spojeného kráľovstva existoval pred skončením prechodného obdobia s výnimkou detí, pri ktorých sa nebude skúmať časový aspekt existencie vzťahu k občanovi Spojeného kráľovstva.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na informatizáciu, na služby pre občana, na životné prostredie a manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh predpokladá pozitívne sociálne vplyvy.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
bez PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
bez MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
december 2020
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Predložený návrh zákona rieši situáciu štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a ich rodinných príslušníkov na území Slovenskej republiky po 31. decembri 2020, kedy sa končí prechodné obdobie stanovené Dohodou o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie a Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu č. 2019/C 384 I/01.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Predložený návrh zákona reaguje na aktuálne požiadavky Európskej Komisie, podľa ktorých bolo potrebné pristúpiť k urýchlenej realizácii legislatívnych opatrení. Vo vzťahu k uvedenému bola žiaduca legislatívna úprava pobytových práv štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva a ich rodinných príslušníkov po vystúpení Spojeného kráľovstva z Európskej únie.
Cieľom navrhovaného právneho predpisu je nová právna úprava, týkajúca sa riešenia pobytu občanov Spojeného kráľovstva a ich rodinných príslušníkov, ich práv a povinností na území Slovenskej republiky, dokladov o pobyte a ďalších skutočností, takým spôsobom, aby nedošlo k ich diskriminácii voči ich v súčasnosti garantovaným právam a povinnostiam.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
-občania Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska
-rodinní príslušníci občanov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska
3
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, akmateriál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
JUDr. Branislav Červenka, PhD., riaditeľ odboru cudzineckej polície UHCP P PZ,
branislav.cervenka@minv.sk
, tel.: 09610/50720
12.Zdroje
Uveďte zdroje(štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
4
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Podľa bodu 2.5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa postup podľa jednotnej metodiky neuplatní na návrh zákona, ktorý byť predmetom skráteného legislatívneho konania. Z tohto dôvodu nebol návrh zákona predložený na predbežné pripomienkové konanie.
5
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
občania Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a ich rodinní príslušníci, ktorí do 31. decembra 2020 využili právo na voľný pohyb podľa práva EÚ a naďalej sa zdržiavajú v SR,
rodinní príslušníci občanov Spojeného kráľovstva, ktorí sa k nim budú pripájať na pobyt.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 2:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Veľkosť skupiny nie je možné kvantifikovať, nakoľko nedokážeme predvídať počet občanov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a ich rodinných príslušníkov, ktorí po skončení prechodného obdobia stanoveného dohodou požiadajú o pobyt na území Slovenskej
6
republiky.
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Predložený návrh novely zákona rieši situáciu štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska (ďalej len „Spojené kráľovstvo“) a ich rodinných príslušníkov po 31. decembri 2020, ktorým končí prechodné obdobie stanovené Dohodou o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie a Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu č. 2019/C 384 I/01.
Predložený návrh novely zákona v súvislosti so zmenami týkajúcimi sa občanov Spojeného kráľovstva a ich rodinných príslušníkov pozitívny vplyv na sociálne postavenie tejto skupiny osôb, keďže pôjde o novú právnu úpravu, týkajúcu sa riešenia ich pobytového statusu takým spôsobom, aby nedošlo k ich diskriminácii voči ich v súčasnosti garantovaným právam a povinnostiam. Keďže pôjde o zachovanie ich práv a povinností na území Slovenskej republiky, dokladov o pobyte a ďalších skutočností, garantovanie ich doterajšieho statusu, môže sa to považovať za pozitívny vplyv.
Uvedený postup bol prispôsobený naliehavým požiadavkám Európskej Komisie, podľa ktorých bolo potrebné pristúpiť k urýchlenej realizácii legislatívnych opatrení.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
7
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Predkladaný návrh novely zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku alebo sexuálnej orientácie. Návrh nebude viesť k diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva a nemá negatívny vplyv na rovnosť príležitostí.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
8
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon číslo 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona je – nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve – v Zmluve o Európskej únii – čl. 50; Zmluve o fungovaní Európskej únie – Tretia časť, Hlava IV, Kapitola 1;
Dohoda o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie a z Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu (Ú. v. EÚ L 29, 31.1.2020).
b) v sekundárnom práve – je upravený
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/38/ES z 29. apríla 2004 o práve občanov Únie a ich rodinných príslušníkov voľne sa pohybovať a zdržiavať sa v rámci územia členských štátov, ktorá mení a dopĺňa nariadenie (EHS) 1612/68 a ruší smernice 64/221/EHS, 68/360/EHS, 72/194/EHS, 73/148/EHS, 75/34/EHS, 75/35/EHS, 90/364/EHS, 90/365/EHS a 93/96/EHS ((Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5;Ú. v. L 158, 30.4.2004) - gestor Ministerstvo vnútra SR
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie – nie je upravený
9
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení – bezpredmetné. Smernica sa nepreberá.
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie – nebolo začaté.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav – bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne.
Osobitná časť
K odseku 1
Navrhuje sa, aby sa štátnym príslušníkom Spojeného kráľovstva a ich rodinným príslušníkom, ktorí na území Slovenskej republiky mali registrovaný trvalý pobyt pred skončením prechodného obdobia (t. j. do 31. decembra 2020) ako občania Únie a ako rodinní príslušníci občanov Únie nepretržite viac ako 5 rokov a tento pobyt aj realizovali, priznalo právo na trvalý pobyt na neobmedzený čas.
K odseku 2
Štátnym príslušníkom Spojeného kráľovstva a ich rodinným príslušníkom, ktorí na území Slovenskej republiky mali registrovaný pobyt pred skončením prechodného obdobia (t. j. do 31. decembra 2020) ako občania Únie a ako rodinní príslušníci občanov Únie nepretržite menej ako 5 rokov sa priznáva právo na trvalý pobyt na päť rokov, a to tiež za predpokladu, že ho reálne uskutočňovali.
K odseku 3
Štátni príslušníci Spojeného kráľovstva, ktorí sa na území Slovenskej republiky zdržiavali pred skončením prechodného obdobia bez registrácie svojho pobytu a hodnoverne preukážu, že do 31. decembra 2020 spĺňali podmienky registrácie pobytu ako občania Únie a spĺňajú ich aj naďalej, budú si môcť zaregistrovať trvalý pobyt na päť rokov.
K odsekom 4 a 5
Rodinní príslušníci štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva s právom pobytu priznaným na základe dohody si budú môcť zaregistrovať trvalý pobyt na päť rokov, pokiaľ vzťah definovaný v § 2 ods. 5 zákona o pobyte cudzincov (s výnimkou dieťaťa mladšieho ako 21 rokov) existoval ešte pred ukončením prechodného obdobia. Dieťa mladšie ako 21 rokov štátneho príslušníka Spojeného kráľovstva ako aj dieťa jeho rodinného príslušníka, ktorým bolo priznané právo pobytu na základe dohody, bude mať možnosť registrácie trvalého pobytu na päť rokov kedykoľvek, a to aj v prípade, ak sa narodí po skončení prechodného obdobia (od 1. januára 2021).
10
K odseku 6
Ustanovuje sa pre policajný útvar povinnosť vydať štátnym príslušníkom Spojeného kráľovstva a ich rodinným príslušníkom, ktorí majú právo pobytu priznané na základe dohody, doklad o pobyte s platnosťou podľa druhu registrovaného pobytu na päť rokov alebo na desať rokov do 30 dní od podania žiadosti.
K odseku 7
Navrhuje sa, aby sa na štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva a ich rodinných príslušníkov, ktorí majú právo pobytu priznané na základe dohody, primerane vzťahovali ustanovenia zákona o pobyte cudzincov upravujúce zánik a zrušenie pobytu, dôvody administratívneho vyhostenia, povinnosti a riešenie priestupkov v takom rozsahu, ako na občanov Únie a rodinných príslušníkov občanov Únie. To znamená, že v prípade zániku a zrušenia pobytu sa na nich nebudú vzťahovať ustanovenia § 49 a 50, ale ustanovenia § 68 a 72 zákona o pobyte cudzincov, v prípade administratívneho vyhostenia sa na nich nebudú vzťahovať ustanovenia § 82 86, ale ustanovenie § 87 zákona o pobyte cudzincov, v prípade povinností na úseku pobytu sa na nich nebude vzťahovať ustanovenie § 111, ale ustanovenie § 112 zákona o pobyte cudzincov a v prípade priestupkov na úseku pobytu sa na nich nebude vzťahovať ustanovenie § 118 ods. 1, ale ustanovenie § 118 ods. 2 a 3 zákona o pobyte cudzincov.
K odsekom 8 a 9
Ustanovuje sa časová lehota, v rámci ktorej by doklady o pobyte, vydané štátnym príslušníkom Spojeného kráľovstva a ich rodinným príslušníkom ako občanom Únie alebo ako rodinným príslušníkom občanov Únie do konca prechodného obdobia, zostali v platnosti najneskôr do 30. júna 2021. Počas tohto obdobia budú štátni príslušníci Spojeného kráľovstva a ich rodinní príslušníci povinní požiadať o vydanie nového dokladu o pobyte.
V Bratislave 2. decembra 2020
Igor Matovič v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Roman Mikulec v. r.
minister vnútra Slovenskej republiky