1
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
17. schôdza výboru
Číslo: CRD – 1864/2020
48
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 19. novembra 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval vládny návrh zákona o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní (tlač 263) - druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní (tlač 263);
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní (tlač 263) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch.
Karol Kučera Richard Vašečka
overovateľ výboru predseda výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 48
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní (tlač 263) - druhé čítanie
___________________________________________________________________
1.V § 5 ods. 1 písmeno b) znie:
„b) dostatočnosť alebo nedostatočnosť existujúcej právnej úpravy týkajúcej sa regulovaných povolaní ustanovenej v právnych predpisoch alebo vo vnútorných predpisoch profesijnej organizácie z hľadiska dosiahnutia sledovaného cieľa,“.
Účelom navrhovanej úpravy je obsahovo zosúladiť § 5 ods. 2 písm. b) s čl. 7 ods. 2 písm. b) smernice 2018/958 s ohľadom na širší súbor predpisov, ktoré sa majú na tento účel zohľadňovať.
2. V § 5 ods. 2 písm. f) sa za slová „právnu formu výkonu“ vkladá slovo „regulovaného“.
Vzhľadom na legislatívnu skratku „regulované povolanie“ zavedenú v § 2 písm. a) prvom bode návrhu zákona sa dopĺňa chýbajúce slovo v záujme zabezpečenia používania jednotnej terminológie v celom texte návrhu zákona.
3. V § 5 ods. 2 písm. g) sa za slová „územné obmedzenia výkonu“ vkladá slovo „regulovaného“.
Vzhľadom na legislatívnu skratku „regulované povolanie“ zavedenú v § 2 písm. a) prvom bode návrhu zákona sa dopĺňa chýbajúce slovo v záujme zabezpečenia používania jednotnej terminológie v celom texte návrhu zákona.
4. V § 5 ods. 3 písm. b) sa slová „poskytnutia služby“ nahrádzajú slovami „odbornej činnosti“ a slovo „poskytujú“ nahrádza slovom „vykonávajú“.
Účelom navrhovanej úpravy je spresniť ustanovenie vo vzťahu k okruhu subjektov vykonávajúcich regulované povolanie, keďže regulácia povolania sa nemusí týkať iba subjektov, ktoré poskytujú služby, ale aj zamestnancov v pracovnom pomere. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje vymedziť
3
príslušné činnosti ako „odborné činnosti“, keďže obsahovo podľa príslušného ustanovenia smernice sa na tieto účely zohľadňovať získanie „osobitnej“ odbornej kvalifikácie aj s ohľadom na odbornú prípravu alebo prax.
5. V § 5 ods. 4 úvodnej vete sa slovo „predpisu8)“ nahrádza slovami „predpisu,8) so zásadou proporcionality, “.
Účelom navrhovanej úpravy je úplná transpozícia čl. 7 ods. 4 smernice 2018/958.
6. V § 6 odseky 5 a 6 znejú:
„(5) Ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy zašle návrh regulácie povolania, ktorá je obsahom všeobecne záväzného právneho predpisu, profesijnej organizácii, v ktorej pôsobnosti je príslušné regulované povolanie. K návrhu regulácie povolania zasiela profesijná organizácia, v ktorej pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, vyjadrenie príslušnému ministerstvu alebo príslušnému ostatnému ústrednému orgánu štátnej správy do 14 pracovných dní od doručenia návrhu regulácie povolania; ak profesijná organizácia, v ktorej pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, k návrhu regulácie povolania nezašle vyjadrenie v tejto lehote, platí, že nemá k návrhu regulácie povolania pripomienky. Následne príslušné ministerstvo alebo príslušný ostatný ústredný orgán štátnej správy vyplní formulár podľa odseku 4.
(6) Profesijná organizácia zašle návrh regulácie povolania, ktorá je obsahom jej vnútorného predpisu, ministerstvu alebo ostatnému ústrednému orgánu štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je príslušné regulované povolanie. K návrhu regulácie povolania zasiela ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, vyjadrenie príslušnej profesijnej organizácii do 14 pracovných dní od doručenia návrhu regulácie povolania; ak ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, k návrhu regulácie povolania nezašle vyjadrenie v tejto lehote, platí, že nemá k návrhu regulácie povolania pripomienky. Následne príslušná profesijná organizácia vyplní formulár podľa odseku 4.“.
Účelom navrhovanej úpravy je spresniť ustanovenie vo vzťahu k spôsobu získania informácie o pripravovanej regulácii povolania a momentu, od ktorého plynúť lehota 14 pracovných dní na zaslanie vyjadrenia.
7. V § 6 ods. 7 druhej vete sa za slovo „reguláciu“ vkladá slovo „povolania“.
Dopĺňa sa slovo „povolania“ vzhľadom na skutočnosť, že pojem „regulácia povolania“ je základným pojmom vymedzeným v § 2 písm. a) návrhu zákona.
4
8. V § 6 ods. 8 prvá veta znie: „Lehota na zasielanie pripomienok je najmenej 14 pracovných dní a začína plynúť odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia formulára subjektom, ktorý navrhuje reguláciu povolania alebo Kanceláriou Národnej rady Slovenskej republiky, ak ide o návrh zákona výboru národnej rady alebo poslanca národnej rady.“.
Účelom navrhovanej úpravy je spresniť začiatok plynutia lehoty v nadväznosti na zverejnenie návrhu na dvoch webových sídlach v rôznom čase. Zároveň sa navrhuje predĺžiť lehotu na zasielanie pripomienok zo 7 pracovných dní na 14 pracovných dní.
9. V § 6 ods. 9 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 8“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
10. V § 6 ods. 11 sa za slovo „reguláciu“ vkladá slovo „povolania“.
Dopĺňa sa slovo „povolania“ vzhľadom na skutočnosť, že pojem „regulácia povolania“ je základným pojmom vymedzeným v § 2 písm. a) návrhu zákona.