2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Financovanie predkladaného materiálu nie je zabezpečené v rozpočte kapitoly MZ SR.
Dopad na verejné financie predstavuje celkovo objem 26 100 000 € na roky 2020 a 2021.
Nakoľko požadované finančné zdroje nie sú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MZ SR a MV SR, žiadame o navýšenie rozpočtu kapitoly MZ SR a MV SR na rok 2020 o 4 500 000 € pre MZSR a 720 000 pre MV SR a na rok 2021 18 000 000 € pre MZSR a 2 880 000 eur pre MV SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Ustanovuje sa pôsobnosť Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na zabezpečenie organizácie testovania osôb na zistenie ochorenia COVID- 19. Uvedenú pôsobnosť bude môcť zabezpečovať prostredníctvom uzatvárania zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a v spolupráci s Slovenským Červeným krížom.
Na účel zabezpečenia personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19 sa umožňuje, aby jednotlivé úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou, to znamená že môže iba spracovávať odobraté vzorky a vyhodnocovať ich v súlade s postupmi stanovenými výrobcom testov. Tiež musia splniť podmienky spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu. V záujme operatívnosti sa bezúhonnosť nemusí preukazovať výpisom z registra trestov ale postačuje, aby záujemca o výkon týchto činností poskytol čestné prehlásenie. Zároveň tejto osobe zo zákona vyplýva povinnosť mlčanlivosti. Táto osoba bude pôsobiť u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom pracovnom vzťahu s poskytovateľom a za správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti bude v zmysle platnej právnej úpravy zodpovedný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, u ktorého bude testovanie prebiehať. Navrhovanou úpravou sa z tejto osoby nestane zdravotnícky pracovník. Naopak, udeľuje sa výlučne na obdobie trvania krízovej situácie ako ju definuje zákon, výnimka, aby úkony, ktoré sú súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nie sú zdravotníckymi pracovníkmi. Vzhľadom na charakter výkonu, jeho nízku mieru náročnosti, ako aj minimálnych rizík, ktoré môžu testovanej osobe pri jeho poskytovaní vzniknúť, vytváraním zdravotnej dokumentácie ide o neprimeranú administratívnu prekážku, ktorá môže výrazne predĺžiť dobu vybavovania osoby na odbernom mieste. Cieľom ustanovenia je administratívne uľahčenie práce zdravotníckeho pracovníka, čím sa dosiahne efekt vyššej dostupnosti a kapacity počtu otestovaných osôb.
V čase mimoriadnej situácie, núdzového, výnimočného alebo vojnového stavu, kedy je dopyt po zdravotníckych pracovníkoch najväčší, sa k zdravotníckym pracovníkom dopĺňa aj študent, v študijnom odbore pôrodná asistencia, laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve, študent doktorského študijného programu v študijnom odbore zubné lekárstvo a žiak v študijnom odboroch diplomovaná všeobecná sestra.