1
Dôvodová správa
B.Osobitná časť
K čl. I
Ustanovuje sa pôsobnosť Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na zabezpečenie organizácie testovania osôb na zistenie ochorenia COVID- 19. Uvedenú pôsobnosť bude môcť zabezpečovať prostredníctvom uzatvárania zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a v spolupráci s Slovenským Červeným krížom.
K čl. II
Na účel zabezpečenia personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19 sa umožňuje, aby jednotlivé úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou, to znamená že môže iba spracovávať odobraté vzorky a vyhodnocovať ich v súlade s postupmi stanovenými výrobcom testov. Tiež musia splniť podmienky spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu. V záujme operatívnosti sa bezúhonnosť nemusí preukazovať výpisom z registra trestov ale postačuje, aby záujemca o výkon týchto činností poskytol čestné prehlásenie. Zároveň tejto osobe zo zákona vyplýva povinnosť mlčanlivosti. Táto osoba bude pôsobiť u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom pracovnom vzťahu s poskytovateľom a za správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti bude v zmysle platnej právnej úpravy zodpovedný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, u ktorého bude testovanie prebiehať. Navrhovanou úpravou sa z tejto osoby nestane zdravotnícky pracovník. Naopak, udeľuje sa výlučne na obdobie trvania krízovej situácie ako ju definuje zákon, výnimka, aby úkony, ktoré súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nie zdravotníckymi pracovníkmi. Vzhľadom na charakter výkonu, jeho nízku mieru náročnosti, ako aj minimálnych rizík, ktoré môžu testovanej osobe pri jeho poskytovaní vzniknúť, vytváraním zdravotnej dokumentácie ide o neprimeranú administratívnu prekážku, ktorá môže výrazne predĺžiť dobu vybavovania osoby na odbernom mieste. Cieľom ustanovenia je administratívne uľahčenie
2
práce zdravotníckeho pracovníka, čím sa dosiahne efekt vyššej dostupnosti a kapacity počtu otestovaných osôb.
K čl. III
K bodu 1 a 4 (§ 27 ods. 9)
V čase mimoriadnej situácie, núdzového, výnimočného alebo vojnového stavu, kedy je dopyt po zdravotníckych pracovníkoch najväčší, sa k zdravotníckym pracovníkom dopĺňa aj študent, v študijnom odbore pôrodná asistencia, laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve, študent doktorského študijného programu v študijnom odbore zubné lekárstvo a žiak v študijnom odboroch diplomovaná všeobecná sestra.
K bodu 2, 3 a 4 (§ 27 ods. 10)
Ustanovuje sa rozsah činností súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti pri vykonávaní testovania na ochorenie COVID-19 tak, aby korešpondoval s rozsahom odbornej prípravy študentov a žiakov.
K bodu 4 (§ 27 ods. 10)
Ide o rozšírenie možnosti poskytovať zdravotnú starostlivosť smerujúcu k zisteniu respiračného vírusového ochorenia v rozsahu zdravotného výkonu iného ako odberu biologického materiálu osobe ďalšími zdravotníckymi pracovníkmi.
K bodu 4 § 27 ods. 11
Vzhľadom na skutočnosť, že sa vymedzeným osobám umožňuje vykonávať činnosti, ktorých výkon je podmienený získaním odbornej spôsobilosti, jednoznačne sa upravuje ich dočasná spôsobilosť vykonávať zákonom vymedzené činnosti, aby nedochádzalo k problematickému výkladu napríklad v kontexte posudzovania trestných činov proti životu a zdraviu. Ustanovuje sa právna fikcia, že na účel výkonu zákonom taxatívne vymedzených činností sa osobám priznáva odborná spôsobilosť na výkon týchto činností.
K bodom 5 až 7
Upravujú sa podmienky na výkon zdravotníckeho povolania zdravotníckeho pracovníka v prípade žiakov. Vzhľadom na nedokončené štúdium sa na týchto zdravotníckych pracovníkov nemôže vzťahovať povinnosť registrácie, ani odbornej spôsobilosti. Tiež sa vzhľadom na
3
postavenie tohto zdravotníckeho pracovníka a náplň jeho činnosti upravuje, ktoré povinnosti sa naň nevzťahujú.
K čl. IV
Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na zabezpečenie organizácie testovania osôb na zistenie ochorenia COVID-19 môže spolupracovať so Slovenským Červeným krížom.
K čl. V
V záujme akútnej potreby chrániť verejné zdravie, ustanovuje sa dátum nadobudnutia účinnosti tohto zákona dňom jeho vyhlásenia.
V Bratislave dňa 11. novembra 2020
Igor Matovič v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Marek Krajčí v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky