Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrhom zákona budú ovplyvnené dve základné kategórie podnikov:
1.) vlastníci detských ihrísk,
2.) subjekty zaoberajúce sa kontrolou detských ihrísk (vstupné a pravidelné kontroly) resp. subjekty, ktoré by sa týmito kontrolami zaoberali.
Počet vlastníkov detských ihrísk nie je známy, ide o neuzavretú skupinu subjektov - možnosť zriadiť detské ihrisko akýkoľvek subjekt. Nie je preto možné ani odhadom určiť počet podnikateľských subjektov, ktoré detské ihrisko vlastnia, a teda ich návrh ovplyvní.
Pokiaľ ide o subjekty zaoberajúce sa kontrolou detských ihrísk, v súčasnosti pôsobia v SR dva subjekty autorizované na posudzovanie zhody zariadení detských ihrísk. Zákon č. 371/2019 Z. z. stanovil požiadavky na inšpekčný orgán, ktorý mal byť akreditovaný v zmysle zákona o akreditácii orgánov posudzovania zhody. Uvedené požiadavky sa však rušia, preto nebude vytvorený ani právny rámec na vznik inšpekčných orgánov v tejto oblasti.
Zákon č. 371/2019 Z. z. predpokladal pravidelné kontroly, na ktoré by bola oprávnená certifikovaná osoba v zmysle živnostenského zákona zákon č. 371/2019 Z. z. zaviedol novú viazanú živnosť pre výkon pravidelnej kontroly detského ihriska.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Predbežná informácia o príprave návrhu zákona o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska bola uverejnená dňa 3.7.2020 na portáli Slov-lex:
https://www.slov-
lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2020/126
, dňa 2.7.2020 bol oslovený príslušný odbor
Ministerstva hospodárstva SR pokiaľ ide o potrebu vykonania konzultácií. Vzhľadom na to, že žiaden z oslovených subjektov neprejavil záujem zapojiť sa do konzultácií, Ministerstvo hospodárstva SR rozhodlo, že k predmetnému materiálu, nie je potrebné vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Podľa návrhu zákona sa zrušuje aj povinnosť podrobiť detské ihrisko vstupnej kontrole a kontrole pravidelnej. Úhrady za tieto kontroly by predstavovali pre vlastníka detského ihriska priame finančné náklady, z toho dôvodu ide v prípade návrhu zákona o ušetrené prostriedky:
1. cena vstupnej kontroly,
2. cena pravidelnej kontroly.
Keďže sa tieto kontroly ešte nezačali realizovať (bolo stanovené prechodné obdobie), nemáme údaje o ich cene.
Nepriame náklady predstavovala napr. cena odborného vzdelávania, avšak nebolo možné ju odhadnúť ani pri príprave zákona č. 371/2019 Z. z. a nie je možné potenciálnu úsporu odhadnúť ani v súčasnosti, vzdelávanie v tejto podobe neexistuje.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
V zmysle návrhu zákona zaniknú tieto nepriame finančné náklady:
1. alternatívou za cenu pravidelnej kontroly pre vlastníka detského ihriska bola cena za získanie oprávnenia na výkon pravidelnej kontroly, keď vlastník detského ihriska mohol získať túto odbornú spôsobilosť sám a v tom prípade by si mohol vykonávať pravidelné kontroly osobne;
2. certifikované osoby oprávnené na výkon pravidelnej kontroly mali absolvovať každých 5 rokov aktualizačné odborné vzdelávanie;
3. inšpekčné orgány aj certifikované osoby mali získať oprávnenia na výkon tej ktorej kontroly za úhradu;
3. údržba zariadení detských ihrísk a detských ihrísk (nejde len o bežnú údržbu, ale napr. aj o obmedzenie prístupu počas údržby, atď.)
Pokiaľ ide o získanie oprávnenia na výkon pravidelných kontrol, resp. aktualizačné vzdelávanie, tak ako predstavovali úhrady spojené so získaním oprávnenia, resp. za vzdelávanie, náklady pre osoby oprávnené na výkon pravidelných kontrol, tak predstavovali príjmy pre orgán certifikujúci tieto osoby. Takéto príjmy návrhom zákona
nevzniknú.
Nepriame náklady vznikali vlastníkovi detského ihriska z dôvodu povinnosti označenia detského ihriska. Vypracovanie označenia je administratívnym nákladom, avšak zabezpečenie vhodného umiestnenia označenie predstavuje nepriamy finančný náklad aj tieto náklady vlastníkovi po prijatí návrhu zákona nevzniknú.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie
reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh zákona zrušuje aj informačné povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk, ktoré boli
zakotvené v zákone č. 371/2019 Z. z.:
1. povinnosť označiť detské ihrisko - informácia umiestnená pri detskom ihrisku (ide o IP vypracovania dokumentu - jednorazovo),
2. povinnosť viesť evidenciu úrazov, archivovať ju po dobu 3 rokov a úrazy oznamovať orgánu dohľadu (ide o IP evidencie, archivácie - 1 x ročne a tiež poskytnutie informácie v závislosti od frekvencie úrazov),
3. povinnosť požiadať o vstupnú a pravidelnú kontrolu (ide o IP vypracovania žiadosti - jednorazovo),
4. archivovanie správy o pravidelnej kontrole po dobu 3 rokov a jej sprístupnenie orgánu dohľadu (ide o IP archivácie a poskytnutie informácie/súčinnosti - 1x ročne),
5. poskytovanie súčinnosti orgánu dohľadu pri výkone dohľadu (IP poskytnutie súčinnosti - jednorazovo).
Návrhom zákona zanikajú povinnosti, ktoré mali byť dané inšpekčnému orgánu
oprávnenému na výkon vstupnej kontrol, :
1. vydanie inšpekčného certifikátu (vypracovanie dokumentu), prípadne
2. písomná informácia o nevydaní inšpekčného certifikátu a o závere vstupnej kontroly a dôvode, pre ktorý detské ihrisko nie je bezpečné.
Návrhom zákona sa tiež rušia povinnosti pre certifikované osoby oprávnené na výkon
pravidelnej kontroly – je nutné dodať, že v súčasnosti ešte takéto osoby neexistujú:
1. vypracovanie správy o pravidelnej kontrole, jej archivácia po dobu 3 rokov, poskytnutie správy vlastníkovi detského ihriska a sprístupnenie orgánu dohľadu (IP vypracovanie dokumentu, archivácia, predloženie dokumentu a poskytnutie informácie),
2. poskytovanie súčinnosti orgánu dohľadu pri výkone dohľadu.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na jedno detské ihrisko
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
N/A
N/A
Nepriame finančné náklady
N/A
N/A
Administratívne náklady
-204,02 €
N/A
Celkové náklady regulácie
N/A
N/A
Predkladateľ odhaduje administratívne náklady, ktoré sa ušetria na jedno detské ihrisko. Vzhľadom na absenciu údajov nie je možné vyčísliť priame ani nepriame finančné náklady.
Na odhad úspory administratívnych nákladov na jedno detské ihrisko v rámci jedného roka predkladateľ použil kalkulačku nákladov regulácie, pričom sa zohľadňovali nasledujúce činnosti: žiadosť o kontrolu (1 x ročne), vydanie správy o kontrole, resp. inšpekčného certifikátu, resp. záveru o vstupnej kontrole (1 x ročne), uchovanie správe o kontrole, vypracovanie označenia detského ihriska (jednorazovo), evidencia úrazov, jej archivácia a oznamovanie úrazov (oznamovanie 2 x ročne), poskytnutie súčinnosti pri výkone dohľadu (1 x ročne).
Z týchto nákladov - inšpekčný orgán mal mať odhadovaný administratívny náklad s vydaním jedného inšpekčného certifikátu 62,02 €.
Certifikovaná osoba mala mať odhadovaný náklad s jednou pravidelnou kontrolou 76,34 €.
Predkladateľ nemá informáciu o počte subjektov, ktoré v súčasnosti vlastnia detské ihrisko. Počet osôb, ktoré by boli oprávnené na vstupné a pravidelné kontroly nebolo možné určiť ani pri príprave zákona č. 371/2019 Z. z.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh zákona ruší povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk, z toho dôvodu, ak v súčasnosti vlastní podnikateľský subjekt detské ihrisko, nebude nutné, aby splnil podmienky stanovené zákonom č. 371/2019 Z. z.
Návrh zákona neurčuje špeciálny režim pre MSP.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona nemá priamy vplyv na inovácie, avšak zrušením podmienok na prevádzku detského ihriska sa ušetria zdroje vlastníkov, ktorí ich môžu investovať napr. do obnovy detského ihriska.