Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
8.9.2020 – 21.9.2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
22.9.2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
do 31.10.2020
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Základným problémom, ktorý návrh zákona v časti, ktorá zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 371/2019 Z. z.“) rieši, je odstránenie nadmernej regulácie pre prevádzku detského ihriska. Zákon č. 371/2019 Z. z. určuje viaceré povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk, ktoré sú neprimerane zaťažujúce a nákladné.
Ide napr. o povinnosť zabezpečiť inšpekčný certifikát pri uvedení do prevádzky, pravidelné kontroly detského ihriska, evidencia a povinné nahlasovanie úrazov, atď.
Časť návrhu zákona, ktorou sa zrušuje Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 277/2008 Z. z. z 26. júna 2008, ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried (ďalej len „vyhláška č. 277/2008 Z. z.“) rieši zníženie administratívnej záťaže pre podnikateľov, ktorí poskytujú ubytovanie a s ním spojené služby na základe živnostenského oprávnenia. Ubytovacie zariadenia už nebudú musieť spĺňať určité podmienky pri zaraďovaní do kategórií a tried.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je zníženie administratívnej a finančnej záťaže pre vlastníkov
detských ihrísk a prevádzkovateľov ubytovacích zariadení.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
V prípade zrušenia zákona č. 371/2019 Z. z.:
Subjekty verejnej správy obce (vlastníci detských ihrísk), Slovenská obchodná inšpekcia (orgán dohľadu)
Podnikatelia vlastníci detských ihrísk, prevádzkovatelia detských ihrísk, zriaďovatelia detských ihrísk, výrobcovia, dovozcovia zariadení detských ihrísk, akreditované osoby
Iné osoby - osoby certifikované na kontrolu detských ihrísk
Iní vlastníci/prevádzkovatelia detských ihrísk (napr. školy a školské zariadenia, zariadenia pre deti a mládež občianske združenia...)
Užívatelia detských ihrísk (deti a osoby za ne zodpovedné)
V prípade zrušenia vyhlášky č. 277/2008 Z. z.:
Subjekty, ktoré pôsobia v ubytovacích službách.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
V prípade zákona č. 371/2019 Z. z. boli zvažované tieto alternatívy:
1.Ponechanie statu quo v tomto prípade by museli vlastníci splniť podmienky určené zákonom, čo by pre nich predstavovalo zvýšené finančné náklady.
2.Novelizácia zákona č. 371/2019 Z. z., ktorá by značne okresala povinnosti vlastníkov detských ihrísk, avšak časť povinností by ponechala (napr. vypustenie povinnosti vlastniť inšpekčný certifikát, ponechanie povinnosti označenia detského ihriska).
V prípade vyhlášky č. 277/2008 Z. z. boli zvažované tieto alternatívy:
1.Ponechanie statu quo v tomto prípade by museli ubytovatelia naďalej spĺňať podmienky určené predmetnou vyhláškou.
2.Novelizácia vyhlášky č. 277/2008 Z.z., ktorá by zúžila výpočet povinného vybavenia ubytovacích zariadení.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Návrh zákona nepredstavuje transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účelnosť návrhu zákona bude preskúmaná na základe výsledkov kontrol, ktoré zistia mieru nebezpečných detských ihrísk a tiež na základe stavu ubytovacích zariadení.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy - časť detských ihrísk je v zriaďovateľskej pôsobnosti miest a obcí. Zákon č. 371/2019 Z. z. určoval nové povinnosti pre týchto vlastníkov - hlavný vplyv na rozpočet verejnej správy je preto šetrenie nákladov, ktoré by museli byť vynaložené na výkon vstupnej/pravidelnej kontroly (cena za výkon vstupnej kontroly mala byť výsledkom pôsobenia trhového mechanizmu; výdavky na výkon pravidelnej kontroly by predstavovala odplata za výkon tejto kontroly externému subjektu alebo výdavky na školenie zamestnancov, ktorí by následne boli oprávnení na výkon pravidelnej kontroly).
Náklady spojené s administratívnymi povinnosťami v zákone č. 371/2019 Z. z. bolo možné odhadnúť na 204,02 na jedno detské ihrisko na rok, avšak počet detských ihrísk v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí alebo miest nie je známy, preto nebolo možné vyčísliť celkový vplyv na rozpočet verenej správy. Predloženým návrhom sa teda uvedené prostriedky ušetria.
Vplyvy k zákonu č. 371/2019 Z. z. nebolo možné presne kvantifikovať vzhľadom na
chýbajúci údaj o počte detských ihrísk, ktoré spadali do rozsahu návrhu zákona, na území SR (predmetná informácia nie je súčasťou žiadneho verejného registra a tento údaj sa predkladateľovi nepodarilo získať ani priamym zberom), z toho dôvodu nie je možné vyčísliť ani vplyvy k návrhu zákona, ktorým sa zákon č. 371/2019 Z. z. ruší.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Veronika Virághová
odbor ochrany spotrebiteľa MH SR
viraghova@mhsr.sk
02/4854 2515
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali).
Predkladateľ pri vypracúvaní doložky vplyvov použil Kalkulačku nákladov regulácie a ukazovatele Štatistického úradu.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K MATERIÁLU
NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA ZRUŠUJE ZÁKON Č. 371/2019 Z. Z. O ZÁKLADNÝCH POŽIADAVKÁCH NA BEZPEČNOSŤ DETSKÉHO IHRISKA A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV A KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 455/1991 ZB. O ŽIVNOSTENSKOM PODNIKANÍ (ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON) V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV
I. Úvod: Ministerstvo hospodárstva SR predložilo dňa 9. septembra 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie vrátane pozitívnych a negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky a negatívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia neuplatňuje k materiálu žiadne pripomienky a odporúčania.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.