Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) bol vypracovaný z dôvodu úloh C. 1 a C.21 uložených uznesením vlády SR č. 400/2020 z 24. júna 2020 podpredsedovi vlády a ministrovi hospodárstva a ministrovi dopravy a výstavby.
Návrh zákona v časti, ktorou zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. (ďalej len „zákon č. 371/2019 Z. z.“) reaguje na potrebu minimalizovať administratívnu a finančnú záťaž, ktorá vznikla zákonom č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákon č. 371/2019 Z. z. určil podmienky, ktoré museli vlastníci detských ihrísk spĺňať, ak chceli prevádzkovať detské ihrisko a tiež podmienky pre subjekty, ktoré mali záujem vybudovať detské ihrisko.
Aj napriek krátkej účinnosti zákona č. 371/2019 Z. z. sa vzhľadom na argumenty dotknutých subjektov rozhodol predkladateľ zákon č. 371/2019 Z. z. zrušiť bez náhrady. Predkladateľ sa tak chce vyhnúť stavu, kedy z dôvodu nadmernej regulácie budú nútení vlastníci detských ihrísk tieto ihriská zrušiť a stavu, kedy nebudú mať v podmienkach SR ani ďalšie subjekty záujem budovať nové detské ihriská, práve z dôvodu neprimerane prísnej regulácie a vysokých nákladov na prevádzku detského ihriska.
Cieľom návrhu zákona je odbúrať niektoré povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk, čo ich však nezbavuje zodpovednosti za vyhovujúci stav detských ihrísk v zmysle existujúcich predpisov. Po zrušení zákona č. 371/2019 Z. z. budú zariadenia detských ihrísk, ktoré spĺňajú definíciu výrobku spadať pod smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES z 3. decembra 2001 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorá je transponovaná nariadením vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov.
V podmienkach SR samosprávy najčastejším vlastníkom detských ihrísk, a preto zákon č. 371/2019 Z. z. zapríčiňuje zvýšené náklady práve pre ich rozpočty. Dôvodom na prijatie zákona, ktorý zákon č. 371/2019 Z. z. zruší je aj šetrenie výdavkov samospráv.
Pokiaľ ide o časť návrhu zákona, ktorá ruší Vyhlášku Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 277/2008 Z. z. z 26. júna 2008, ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried, reaguje na zníženie administratívnej záťaže pre podnikateľov, ktorí poskytujú ubytovanie a s ním spojené služby na základe živnostenského oprávnenia. Ubytovacie zariadenia nebudú musieť spĺňať určité podmienky pri zaraďovaní do kategórií a tried.
Prijatie návrhu zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne i negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a negatívne sociálne vplyvy. Návrh zákona
nemá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Ustanovenie obsahuje zrušovaciu klauzulu vo vzťahu k zákonu č. 371/2019 Z. z..
K čl. II
K bodu 1
Znižuje sa administratívna záťaž pre podnikateľov, ktorí poskytujú ubytovanie a s ním spojené služby na základe živnostenského oprávnenia. Ubytovacie zariadenia nebudú musieť spĺňať určité podmienky pri zaraďovaní do kategórií a tried.
K bodu 2
Legislatívno-technická zmena z dôvodu prečíslovania odsekov v § 30.
K bodom 3 a 4
Intertemporálne ustanovenie upravujúce poskytovanie ubytovacích služieb v ubytovacích zariadeniach s prevádzkovaním pohostinských činností v určitých typoch zariadení a zrušovacie ustanovenie k vyhláške Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 277/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried.
K bodu 5
V nadväznosti na zrušenie zákona č. 371/2019 Z. z. sa vypúšťa zo zoznamu viazaných živností živnosť „výkon pravidelnej kontroly detského ihriska“.
K čl. III
V nadväznosti na zrušenie zákona č. 371/2019 Z. z. sa vypúšťa z predmetu kontroly vnútorného trhu Slovenskou obchodnou inšpekciou kontrola dodržiavania povinností pri uvedení detského ihriska do prevádzky, pri prevádzke a kontrole detského ihriska a ďalších povinností podľa zákona č. 371/2019 Z. z.
K čl. IV
Vzhľadom na akútnu potrebu zbaviť vlastníkov detských ihrísk povinnosti splniť neprimerane prísne podmienky na prevádzku detského ihriska sa navrhuje nadobudnutie účinnosti dňom vyhlásenia zákona.
V Bratislave 4. novembra 2020
Igor Matovič v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Richard Sulík v. r.
podpredseda vlády
a minister hospodárstva Slovenskej republiky