Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) bol vypracovaný z dôvodu úloh C. 1 a C.21 uložených uznesením vlády SR č. 400/2020 z 24. júna 2020 podpredsedovi vlády a ministrovi hospodárstva a ministrovi dopravy a výstavby.
Návrh zákona v časti, ktorou zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. (ďalej len „zákon č. 371/2019 Z. z.“) reaguje na potrebu minimalizovať administratívnu a finančnú záťaž, ktorá vznikla zákonom č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákon č. 371/2019 Z. z. určil podmienky, ktoré museli vlastníci detských ihrísk spĺňať, ak chceli prevádzkovať detské ihrisko a tiež podmienky pre subjekty, ktoré mali záujem vybudovať detské ihrisko.
Aj napriek krátkej účinnosti zákona č. 371/2019 Z. z. sa vzhľadom na argumenty dotknutých subjektov rozhodol predkladateľ zákon č. 371/2019 Z. z. zrušiť bez náhrady. Predkladateľ sa tak chce vyhnúť stavu, kedy z dôvodu nadmernej regulácie budú nútení vlastníci detských ihrísk tieto ihriská zrušiť a stavu, kedy nebudú mať v podmienkach SR ani ďalšie subjekty záujem budovať nové detské ihriská, práve z dôvodu neprimerane prísnej regulácie a vysokých nákladov na prevádzku detského ihriska.
Cieľom návrhu zákona je odbúrať niektoré povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk, čo ich však nezbavuje zodpovednosti za vyhovujúci stav detských ihrísk v zmysle existujúcich predpisov. Po zrušení zákona č. 371/2019 Z. z. budú zariadenia detských ihrísk, ktoré spĺňajú definíciu výrobku spadať pod smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES z 3. decembra 2001 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorá je transponovaná nariadením vlády Slovenskej republiky č. 404/2007 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov.
V podmienkach SR sú samosprávy najčastejším vlastníkom detských ihrísk, a preto zákon č. 371/2019 Z. z. zapríčiňuje zvýšené náklady práve pre ich rozpočty. Dôvodom na prijatie zákona, ktorý zákon č. 371/2019 Z. z. zruší je aj šetrenie výdavkov samospráv.
Pokiaľ ide o časť návrhu zákona, ktorá ruší Vyhlášku Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 277/2008 Z. z. z 26. júna 2008, ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried, tá reaguje na zníženie administratívnej záťaže pre podnikateľov, ktorí poskytujú ubytovanie a s ním spojené služby na základe živnostenského oprávnenia. Ubytovacie zariadenia už nebudú musieť spĺňať určité podmienky pri zaraďovaní do kategórií a tried.
Prijatie návrhu zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne i negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a negatívne sociálne vplyvy. Návrh zákona