1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaným návrhom zákona budú ovplyvnení podnikatelia a fyzické osoby, ktoré sú podnikateľmi a zároveň zamestnávateľmi.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Po vypracovaní návrhu zákona prebiehali v dňoch 29. 05. 25. 06. 2020 konzultácie s podnikateľskými subjektmi. Dňa 29. mája 2020 bola na portáli Slov-lex zverejnená predbežná informácia PI/2020/86 o príprave návrhu zákona, o čom bola zaslaná informácia aj na MH SR (
dolozka@mhsr.sk
).
Do konzultácií sa zapojili podnikateľské subjekty Asociácia priemyselných zväzov (APZ), Klub 500, Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ), Slovak Business Agency/Centrum lepšej regulácie (SBA/CLR) a verejnosť, ktorí zaslali svoje pripomienky na MPSVaR alebo na portál Slov-lex.
Dňa 26. júna 2020 sa konala pracovná porada na MPSVR SR za účasti zástupcov týchto subjektov: MPSVR SR, Národný inšpektorát práce (NIP), a ďalej: Slovenská živnostenská komora, Združenie podnikateľov Slovenska, Centrum lepšej regulácie (CLR).
Dňa 13. júla 2020 sa uskutočnilo pracovné stretnutie so zástupcami z Konfederácie odborových zväzov (KOZ).
PRIPOMIENKY PODNIKATEĽSKÝCH SUBJEKTOV, KTORÉ SA ZÚČASTNILI KONZULTÁCIÍ:
1.K zákonu č. 125/2006 Z. z. (čl. I) a k zákonu č. 124/2006 Z. z. (čl. II)
K § 6 ods. 1 písm. s) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť zápis do centrálneho verejne prístupného zoznamu osôb, ktoré v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania tak, aby z ustanovenia jasne vyplývalo, že subjekt bol do zoznamu zapísaný až po právoplatnom uložení pokuty.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Navrhovaná úprava je nad rámec vecného zamerania novely, navrhovanou úpravou sa budeme zaoberať v rámci novely zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
K zákonu č. 124/2006 Z. z.
Pripomienka: V zákone č. 124/2006 Z. z. o BOZP precizovať ustanovenie, ktoré upravuje povinnosť zamestnávateľa oboznamovať zamestnancov z iných krajín s predpismi BOZP v jazyku, ktorému rozumejú.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Navrhovaná úprava je nad rámec vecného zamerania novely zákona č. 125/2006 Z. z.
K zákonu č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Zadefinovať v zákone č. 125/2006 Z. z., že Národný inšpektorát práce riadi a za jeho činnosť zodpovedá generálny inšpektor práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Je diskutabilný vplyv tejto úpravy na podnikateľské prostredie, resp. skutočnosť, že v prípade, ak bude vo vedení osoba so skúsenosťami s inšpekciou práce, bude to mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Vedenie Národného inšpektorátu práce, resp. aj inej väčšej organizácie, si
2
vyžaduje v prvom rade dobré manažérske zručnosti, odborné vzdelanie môže byť v určitom smere prínosom, ale nie je nevyhnutné. Uvedený návrh sa týka výlučne organizácie sústavy inšpekcie práce, pričom táto otázka rezortný charakter a jej riešenie by malo vychádzať z iniciatívy rezortu/MPSVR SR.
K zákonu č. 124/2006 Z. z.
Pripomienka: Úprava zrovnoprávnenia požiadaviek na odbornú spôsobilosť v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a zvýšenie úrovne bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zavedením možnosti odoberania rozhodnutia o uznaní odbornej spôsobilosti a vztiahnutím povinnosti absolvovať AOP a LPP aj na osoby, ktorým bola uznaná odborná spôsobilosť.
Stanovisko: AKCEPTOVANÉ. Navrhovaná úprava je súčasťou pripravovaného návrhu zákona 125/2006 Z. z.
K § 7 ods. 9 zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Vypustiť povinnosť inšpektorátu práce rozhodovať o zavedení noriem spotreby práce a o ich zmenách u zamestnávateľa, ak nedošlo k dohode podľa osobitného predpisu.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Návrh nie je dostatočne spracovaný. Predmetný návrh nespĺňa ust. § 7 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky, t.j. „Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje vecné odôvodnenie jednotlivých navrhovaných ustanovení právneho predpisu; do odôvodnenia sa nesmie preberať text týchto ustanovení“.
K § 12 ods. 2 písm. b) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť oprávnenie inšpektora práce nariadiť odstránenie zistených nedostatkov „ihneď“.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Uvedená právna úprava bola zapracovaná zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
K § 6 ods. 1 písm. r) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť pôsobnosť Národného inšpektorátu práce vo vzťahu k aktivitám a osvety v oblasti prevencie.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Uvedené aktivity je NIP oprávnený vykonávať teraz za súčasného znenia zákona. Uvedená precizácia by preto nemala výrazný vplyv na znižovanie záťaže podnikateľského prostredia.
K § 19 ods. 1 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Znížiť výšku pokuty pri závažných pracovných úrazoch s ťažkou ujmou na zdraví.
Stanovisko: AKCEPTOVANÉ. Uvedená pripomienka je v súčasnosti riešená v rámci novely zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce.
K zákonu č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť štátnozamestnanecké a pracovnoprávne vzťahy zamestnancov NIP a inšpektorátov práce za účelom zabezpečenia jednotného postupu inšpekcie práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Zjednotenie bude zabezpečené úpravou novej kompetencie v rámci novely zákona č. 125/2006 Z. z., a to určovať organizačnú štruktúru inšpektorátov práce.
K § 2 ods. 1 písm. c) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Navrhuje sa vynechať text "v rozsahu základných odborných informácii".
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Inšpektoráty práce plnia úlohy na dostatočnej úrovni.
K § 6 ods. 1 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Navrhuje sa doplniť v zákone kontrolnú funkciu NIP, ktorá spočíva v kontrole odborných aspektov inšpekcie práce, inšpekčných úkonov a ostatných úkonov činnosti inšpektorátov práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Zjednotenie bude zabezpečené v návrhu novely zákona 125/2006 Z. z. zavedením novej kompetencie NIP, a to určovať organizačnú štruktúru inšpektorátov práce. Vymenovanie toho, čo má byť kontrolnou funkciou NIP je legislatívne nadbytočné.
K § 4 písm. h) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Doplniť kompetenciu MPSVR SR, a to ustanoviť po dohode s MDaV SR konkrétny rozsah technických zariadení, na ktoré sa vzťahuje inšpekcia práce podľa osobitného predpisu (vyhl. 508/2009 Z. z.)
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Legislatívna úprava by bola v danej veci nadbytočná, nakoľko problematiku rieši vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 180/2020 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa
3
vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 205/2010 Z. z. o určených technických zariadeniach a určených činnostiach a činnostiach na určených technických zariadeniach. Okrem toho návrh čiastočne presahuje vecný rámec zamerania novely zákona č. 125/2006 Z. z.
K § 14 ods. 1 písm. f) zákona č. 124/2006 Z. z.
Pripomienka: Navrhuje sa za textom doplniť čiarku a pokračovať v texte: plnenie podmienok na overovanie plnenia požiadaviek bezpečnosti technických zariadení ( odvolávka na ust. § 14 zákona č. 124/2006 Z. z.)
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Návrh je nezrozumiteľný.
K § 6 ods. 1 písm. r) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť kompetenciu Národného inšpektorátu práce, aby vydával záväzné stanoviská k ustanoveniam legislatívy, zjednocoval stanoviská inšpektorov práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Takáto otázka musí byť riešená na úrovni vlády SR. Podľa ust. § 8 ods. 3 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch Najvyšší súd dbá o jednotný výklad a jednotné používanie zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov vlastnou rozhodovacou činnosťou a tým, že prijíma stanoviská k zjednocovaniu výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov a zverejňuje právoplatné súdne rozhodnutia zásadného významu v Zbierke stanovísk najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov Slovenskej republiky. V návrhu zákona č. 125/2006 Z. z. sa počíta so zavedení novej kompetencie NIP, a to odborne usmerňovať poskytovanie bezplatného poradenstva., ktorá by mala byť na dosiahnutie sledovaného účelu dostatočná.
K § 6 ods. 1 písm. e) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Z odborného hľadiska nedáva zmysel robiť rozdiel medzi kvalifikáciou zamestnanca (pre regulované povolania v zmysle prílohy 1a zák.124/2006 Z. z.), ktorý vykonáva prácu v Slovenskej republike iba počas určitej doby (a nemusí mať uznanú odbornú spôsobilosť NIP) a zamestnancom ktorý vykonáva prácu dlhodobo (a ten mať uznanú odbornú spôsobilosť NIP). V oboch prípadoch majú/ môžu mať osoby odbornú spôsobilosť získanú presne rovnakým spôsobom a u rovnakej vzdelávacej organizácii. Z uvedeného pohľadu je systém vyžadovania uznávania odbornej kvalifikácie zo strany IP pre zamestnávateľov a dotknuté osoby zbytočnou byrokraciou a neopodstatnenou administratívnou a finančnou záťažou. Výklad pojmu pre dočasné a príležitostné poskytovanie služieb podľa § 40 zák. 351/2015 Z. z., ktorý rieši problematiku vzájomného uznávania kvalifikácií pracovníkov v rámci vysielania zamestnancov, a na ktorý sa odvoláva NIP vo svojom stanovisku, nie je jednoznačný a môže byť zbytočným zdrojom možným sporov medzi IP a zamestnávateľmi.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Potreba uznávania odborných kvalifikácií/spôsobilosti je definovaná v Smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES, ktorá je implementovaná do nášho právneho systému zákonom č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 276/2017 Z. z.
K § 7 ods. 3 písm. d) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Zrušiť vydávanie (a odoberanie) predmetných dokladov inšpektorátmi práce a vrátiť toto oprávnenie na inštitúciu, kde bola kvalifikačná skúška vykonaná tak, ako to bolo v minulosti
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Pripomienka je čiastočne nad rámec vecného zamerania novely zákona č. 125/2006 Z. z. Pripomienku zvážime pri pripravovanej novelizácii zákona 124/2006 Z. z.
K § 19 zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Navrhuje sa v celom rozsahu prehodnotiť správne delikty upravené v § 19 zákona o inšpekcii práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Na riešenie uvedenej problematiky je potrebné zriadiť pracovnú skupinu. Uvádzame, že znenie súčasnej úpravy obsahuje fakultatívne ukladanie pokút, a to v § 19 ods. 1 zákona o inšpekcii práce, čiže zodpovedá filozofickému zameraniu Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2020 – 2024..
2.K zákonu č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
K § 7b ods. 5 a nasl.
Pripomienka: Zrušiť spoluzodpovednosť odberateľa služby za nelegálne zamestnávanie.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Navrhovaná úprava sa bude riešiť v rámci novely zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní na základe úlohy C.7, ktorá vyplýva z uznesenia vlády č. 400/2020.
K § 2 ods. 2 písm. c)
Pripomienka: V aplikačnej praxi dochádza k nedodržaniu lehôt účastníkmi konania, ktorí oprávnení vydať
4
povolenie na pobyt štátnym príslušníkom tretích krajín za účelom zamestnania. Navrhuje sa, aby pri takomto nedodržaní lehoty nebol uvedený stav posudzovaný ako nelegálne zamestnávanie a zamestnanci mohli vykonávať činnosť aj v priebehu prechodného obdobia.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Navrhovaná úprava je nad rámec vecného zamerania novely, navrhovanú úpravu môžeme zvážiť v rámci novely zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
PRIPOMIENKY VEREJNOSTI:
Pripomienky, ktoré predložila verejnosť je možné zhrnúť do 4 skupín:
1.pripomienky, týkajúce sa úpravy vnútorných procesov
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Návrhy si zväčša nevyžadujú legislatívnu úpravu, pretože ide o nastavenie vnútorných procesov, ktoré v súčasnosti nastavené, prípadne sa pracuje na ich inováciách v určitých oblastiach.
2. presahujúce rámec MPSVR – finančná stránka (merateľné ukazovatele – pokuty)
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Uvedené presahuje kompetencie MPSVR.
3. zjednodušenie procesu prijímania nových inšpektorov
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Súčasný proces je postačujúci.
4. návrhy, ktoré presahujú rozsah vecného zamerania zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce alebo boli zapracované zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Stanovisko: ČIASTOČNE AKCEPTOVANÉ. Niektoré návrhy boli čiastočne akceptované v rámci zákona č. 198/2020 Z. z.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Navrhuje sa zníženie dolnej hranice sadzby pokuty za porušenie pracovnoprávnych predpisov, v dôsledku ktorého bola spôsobená ťažká ujma na zdraví na 20 000 EUR. V znení doterajšej úpravy je stanovená pokuta za porušenie pracovnoprávnych predpisov, v dôsledku ktorého bola spôsobená ťažká ujma na zdraví alebo smrť s dolnou hranicou sadzby 33 000 EUR, čo sa javí ako neprimerané.
Národný inšpektorát práce eviduje za obdobie rokov 2016 prvý polrok 2020 (tzn. 4,5roka) 32 právoplatne uložených pokút za pracovné úrazy s ťažkou ujmou na zdraví, čo v priemere predstavuje približne 7 pracovných úrazov s ťažkou ujmou na zdraví. Dolná hranica sadzby pokuty sa znižuje o 13 000 EUR, čo znamená, že inšpektoráty práce by mali po novom ukladať pokuty za pracovné úrazy s ťažkou ujmou na zdraví na spodnej hranici nižšie približne o 13 000 EUR. Celková suma pokút ukladaných na spodnej hranici sa tak odhadom ročne zníži o 91 000 EUR (7 x 13 000 EUR) a zároveň inšpektoráty práce budú mať možnosť pri aplikácii správnej úvahy a zohľadnení preventívnej funkcie ukladať ostatné pokuty v rozmedzí, ktoré je o 13 000 EUR nižšie, než za súčasného právneho stavu. Uvedené bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Inšpektorátom práce sa odoberá kompetencia vydávať preukazy a osvedčenia fyzickým osobám na vykonávanie činnosti podľa § 16 ods. 1 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. Vydávanie preukazov inšpektorátom práce je iba administratívnym krokom, ktorý nemá žiaden vplyv na priebeh skúšok a overovanie vedomostí uchádzača. Navrhovanou úpravou sa zjednoduší proces vydávania osvedčení a preukazov, ktorým sa zároveň docieli
5
minimalizácia administratívnej a časovej záťaže a to tým, že uchádzači po novom nebudú musieť žiadať o vydanie preukazu a osvedčenia inšpektorát práce, ale vydá im ho priamo oprávnená právnická osoba. Uvedený vplyv nie je možné kvantifikovať, nakoľko v súčasnosti sa nedá predpokladať, či uvedená zmena ovplyvní aj vývoj cien samotného overovania odborných vedomostí žiadateľov a vydávania preukazov a osvedčení priamo oprávnenou právnickou osobou a premietne sa v konkurenčnom boji oprávnených právnických osôb o týchto uchádzačov, ani to, či vývoj ovplyvní pozitívnym alebo negatívnym smerom. Uvedená zmena však nepochybne zníži administratívnu záťaž v tom zmysle, že uchádzač po novom nebude musieť žiadať o vydanie preukazu a osvedčenia inšpektorát práce.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
-13 000
- 91 000
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
-5,69
- 32 885,13
Celkové náklady regulácie
-13 005,69
- 123 885,13
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?