vyžaduje v prvom rade dobré manažérske zručnosti, odborné vzdelanie môže byť v určitom smere prínosom, ale nie je nevyhnutné. Uvedený návrh sa týka výlučne organizácie sústavy inšpekcie práce, pričom táto otázka má rezortný charakter a jej riešenie by malo vychádzať z iniciatívy rezortu/MPSVR SR.
•K zákonu č. 124/2006 Z. z.
Pripomienka: Úprava zrovnoprávnenia požiadaviek na odbornú spôsobilosť v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a zvýšenie úrovne bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zavedením možnosti odoberania rozhodnutia o uznaní odbornej spôsobilosti a vztiahnutím povinnosti absolvovať AOP a LPP aj na osoby, ktorým bola uznaná odborná spôsobilosť.
Stanovisko: AKCEPTOVANÉ. Navrhovaná úprava je súčasťou pripravovaného návrhu zákona 125/2006 Z. z.
•K § 7 ods. 9 zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Vypustiť povinnosť inšpektorátu práce rozhodovať o zavedení noriem spotreby práce a o ich zmenách u zamestnávateľa, ak nedošlo k dohode podľa osobitného predpisu.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Návrh nie je dostatočne spracovaný. Predmetný návrh nespĺňa ust. § 7 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky, t.j. „Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje vecné odôvodnenie jednotlivých navrhovaných ustanovení právneho predpisu; do odôvodnenia sa nesmie preberať text týchto ustanovení“.
•K § 12 ods. 2 písm. b) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť oprávnenie inšpektora práce nariadiť odstránenie zistených nedostatkov „ihneď“.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Uvedená právna úprava bola zapracovaná zákonom č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
•K § 6 ods. 1 písm. r) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť pôsobnosť Národného inšpektorátu práce vo vzťahu k aktivitám a osvety v oblasti prevencie.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Uvedené aktivity je NIP oprávnený vykonávať už teraz za súčasného znenia zákona. Uvedená precizácia by preto nemala výrazný vplyv na znižovanie záťaže podnikateľského prostredia.
•K § 19 ods. 1 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Znížiť výšku pokuty pri závažných pracovných úrazoch s ťažkou ujmou na zdraví.
Stanovisko: AKCEPTOVANÉ. Uvedená pripomienka je v súčasnosti riešená v rámci novely zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce.
•K zákonu č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Upraviť štátnozamestnanecké a pracovnoprávne vzťahy zamestnancov NIP a inšpektorátov práce za účelom zabezpečenia jednotného postupu inšpekcie práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Zjednotenie bude zabezpečené úpravou novej kompetencie v rámci novely zákona č. 125/2006 Z. z., a to určovať organizačnú štruktúru inšpektorátov práce.
•K § 2 ods. 1 písm. c) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Navrhuje sa vynechať text "v rozsahu základných odborných informácii".
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Inšpektoráty práce plnia úlohy na dostatočnej úrovni.
•K § 6 ods. 1 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Navrhuje sa doplniť v zákone kontrolnú funkciu NIP, ktorá spočíva v kontrole odborných aspektov inšpekcie práce, inšpekčných úkonov a ostatných úkonov činnosti inšpektorátov práce.
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Zjednotenie bude zabezpečené v návrhu novely zákona 125/2006 Z. z. zavedením novej kompetencie NIP, a to určovať organizačnú štruktúru inšpektorátov práce. Vymenovanie toho, čo má byť kontrolnou funkciou NIP je legislatívne nadbytočné.
•K § 4 písm. h) zákona č. 125/2006 Z. z.
Pripomienka: Doplniť kompetenciu MPSVR SR, a to ustanoviť po dohode s MDaV SR konkrétny rozsah technických zariadení, na ktoré sa vzťahuje inšpekcia práce podľa osobitného predpisu (vyhl. 508/2009 Z. z.)
Stanovisko: NEAKCEPTOVANÉ. Legislatívna úprava by bola v danej veci nadbytočná, nakoľko problematiku rieši vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 180/2020 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa