1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
-120 000
-120 000
-120 000
v tom: MPSVR SR
0
-120 000
-120 000
-120 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-120 000
-120 000
-120 000
Rozpočtové prostriedky
0
-120 000
-120 000
-120 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: MPSVR SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
120 000
120 000
120 000
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Rozpočtovo je nezabezpečený výpadok sumy pokút o zníženú dolnú hranicu sadzby pokuty za pracovný úraz podľa § 19 ods. 1 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce v rokoch 2021 2023 v odhadovanej celkovej sume ročne 91 000 EUR a zároveň výpadok správnych poplatkov vyberaných v súvislosti s vydávaním preukazov a osvedčení v odhadovanej celkovej sume ročne 29 000 EUR. Inšpektori práce v súčasnosti zaťažení vysokým nápadom podnetov, preto odobratím kompetencie vydávať preukazy a osvedčenia fyzickým osobám na vykonávanie činnosti podľa § 16 ods. 1 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z., ktorá je nepochybne administratívne a časovo náročná, vznikne väčší priestor pre venovanie sa činnostiam v oblasti inšpekcie práce, pri ktorých je zapojenie inšpektorátov práce podstatne dôležitejšie (poradenstvo, vybavovanie podnetov, preventívne aktivity v oblasti BOZP vrátane pracovných úrazov a nelegálneho zamestnávania). Príkladmo uvádzame realizáciu kampane na roky 2020 - 2022 Zdravé pracoviská znižujú záťaž a tiež kampaň „Pracuj legálne Pracuj bezpečne“, ktorých cieľom je práve pomôcť predchádzať vzniku úrazov a udalostiam ohrozujúcim život a zdravie na pracoviskách v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. V súvislosti s uvedeným preto nepochybne vzniká odôvodnený predpoklad toho, že sa v budúcnosti zníži počet pracovných úrazov a prípadov porušenia zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Na základe uvedeného je možné predpokladať, že úbytok príjmov štátneho rozpočtu bude preto čiastočne pokrytý práve v súvislosti so zvýšenou preventívnou činnosťou inšpektorátov práce a to konkrétne tak, že sa zvýšia príjmy štátneho rozpočtu v oblasti odvodov, daní a nepochybne sa zníži aj zaťaženie zdravotného systému.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Navrhuje sa zníženie dolnej hranice sadzby pokuty, a to z 33 000 EUR na 20 000 EUR, za pracovné úrazy, ktorými bola spôsobená ťažká ujma na zdraví, pretože sa javí ako neprimerané mať určenú rovnakú dolnú hranicu pre dva rôzne závažné následky (smrť a ťažkú ujmu na zdraví). To predstavuje úbytok na výnose z uložených pokút, ktorý je príjmom štátneho rozpočtu. Predloženým návrhom budú pozitívne dotknutí zamestnávatelia, právnické osoby a fyzické osoby, ktorým budú v dôsledku tejto úpravy uložené nižšie pokuty, nakoľko inšpektoráty práce budú mať možnosť pri aplikácii správnej úvahy a zohľadnení preventívnej funkcie pokuty ukladať pokuty v rozmedzí, ktoré je o 13 000 EUR nižšie, než za súčasného právneho stavu.
Ďalej sa inšpektorátom práce odoberá kompetencia vydávať preukazy a osvedčenia fyzickým osobám na vykonávanie činnosti podľa § 16 ods. 1 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. Vydávanie preukazov inšpektorátom práce je iba administratívnym krokom, ktorý nemá žiaden vplyv na priebeh skúšok a overovanie vedomostí uchádzača. Navrhovanou úpravou sa zjednoduší proces vydávania osvedčení a preukazov, ktorým sa zároveň docieli minimalizácia administratívnej a časovej záťaže inšpektorov práce pri vydávaní osvedčení a preukazov.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
3
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2020
2021
2022
2023
Suma pokút za pracovné úrazy, ktorými bola spôsobená ťažká ujma na zdraví (*ilustračné sumy pokút, pri ktorých sa vychádza z dolnej hranice sadzby pokuty 33 000 eur v roku 2020 a s platnosťou od roku 2021 z dolnej hranice sadzby pokuty 20 000 eur)
231 000
140 000
140 000
140 000
Suma správnych poplatkov za vydávanie preukazov a osvedčení fyzickým osobám podľa ust. § 16 ods. 1 písm. a) prvý bod zákona č. 124/2006 Z. z.
29 000
0
0
0
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Za pracovný úraz, ktorým bola spôsobená smrť alebo ťažká ujma na zdraví, je v súčasnosti stanovená pokuta s dolnou hranicou sadzby 33 000 EUR. Po novom sa navrhuje nižšia dolná hranica sadzby pokuty, a to 20 000 EUR za pracovné úrazy, ktorými bola spôsobená ťažká ujma na zdraví. Národný inšpektorát práce za obdobie rokov 2016 prvý polrok 2020 (tzn. 4,5 roka) právoplatne uložil 32 pokút za pracovné úrazy s ťažkou ujmou na zdraví na spodnej hranici, čo v priemere ročne predstavuje približne 7 pracovných úrazov s
ťažkou ujmou na zdraví, kde bola uložená pokuta na spodnej hranici 33 000 EUR. Dolná hranica sadzby pokuty sa znižuje o 13 000 EUR, čo znamená, že inšpektoráty práce by mali ukladať pokuty za pracovné úrazy s ťažkou ujmou na zdraví na spodnej hranici nižšie približne o 13 000 EUR, čím sa zároveň zmení nielen spodná hranica sadzby pokuty, ale aj rozsah v ktorom sa budú môcť inšpektoráty práce pohybovať pri ukladaní pokuty pri aplikácii správnej úvahy. Celková suma pokút sa tak odhadom ročne zníži minimálne o 91 000 EUR
(7 PÚ x 13 000 EUR).
Z údajov získaných z informačného systému ochrany práce vyplýva, že v období rokov 2016 09/2020 bolo celkovo vydaných 7 246 osvedčení a 20 220 preukazov fyzickým osobám na vykonávanie činnosti podľa § 16 ods. 1 písm. a) prvého bodu zákona č. 124/2006 Z. z. Výška správneho poplatku za takýto preukaz alebo osvedčenie je v súčasnosti stanovená zhodne vo výške 5 EUR. Celková suma vybraných správnych poplatkov za uvedené obdobie
4
predstavuje 137 330 EUR. Odobratím kompetencie inšpektorátov práce vydávať preukazy a osvedčenia fyzickým osobám na vykonávanie činnosti podľa § 16 ods. 1 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. sa tak ročne nevyberie približne 29 000 EUR (137 330 / 4,75 roka) za tieto
osvedčenia a preukazy.
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
0
- 120 000
- 120 000
- 120 000
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
- 120 000
- 120 000
- 120 000
6
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
8