Osobitná časťK bodu 1
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 2
Úpravou sa dopĺňa nová kompetencia Národného inšpektorátu práce určovať organizačnú štruktúru inšpektorátov práce. Cieľom je dosiahnuť jednotnú organizačnú štruktúru na všetkých inšpektorátoch práce, ktorá sa bude zhodovať s organizačnou štruktúrou Národného inšpektorátu práce, čím sa odstráni sťažený výkon riadiacej a kontrolnej činnosti Národného inšpektorátu práce vo vzťahu k inšpektorátom práce a odstránia sa problémy pri riadení sústavy inšpekcie práce.
K bodu 3
Ide o precizovanie ustanovenia § 6 ods. 1 písm. b) zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej aj „zákon č. 125/2006 Z. z.“), tzn. doplnenie, že Národný inšpektorát práce je odvolacím orgánom nielen vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol inšpektorát práce, ale aj vo veciach, v ktorých rozhodol inšpektor práce, nakoľko inšpektorovi práce tiež podľa zákona č. 125/2006 Z. z. prináleží rozhodovať v prvom stupni, a to v zmysle jeho zákonných oprávnení podľa § 12 ods. 2 písm. d) až f) zákona, v rámci ktorých je inšpektor práce oprávnený zakázať:
-používanie pracovných a prevádzkových objektov, priestorov a pracovísk, strojov, zariadení a iných technických zariadení a pracovných prostriedkov, pracovných postupov, látok a vykonávanie činností a prác, ktoré bezprostredne ohrozujú bezpečnosť a zdravie zamestnancov a ostatných osôb zdržiavajúcich sa v priestoroch alebo na pracovisku zamestnávateľa s jeho vedomím,
-používanie motorového vozidla v prípadoch uvedených v osobitnom predpise,
-prácu tehotných žien, matiek do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiacich žien, fyzických osôb mladších ako 18 rokov veku a iné práce a činnosti, ak sa vykonávajú v rozpore s osobitnými predpismi.
V zmysle § 21 ods. 3 zákona sa na konania podľa § 12 ods. 2 písm. d) až f) vzťahuje správny poriadok, ak tento zákon neustanovuje inak. Zákon ustanovuje iný postup v § 21 ods. 4 zákona v prípade, že si to vyžaduje naliehavosť situácie, kedy možno uvedené zákazy oznámiť aj ústne a písomné vyhotovenie rozhodnutia o zákaze sa doručuje bezodkladne. Proti rozhodnutiu o zákaze oznámenom ústne je v tomto prípade možné podať odvolanie do troch dní odo dňa písomného vyhotovenia rozhodnutia a odvolací orgán o ňom rozhoduje bezodkladne.
K bodu 4
Národný inšpektorát práce v súčasnosti iba vydáva rozhodnutie o uznaní odbornej spôsobilosti podľa osobitného predpisu fyzickej osobe, ktorá je občanom členského štátu Európskej únie. Upravuje sa, že Národný inšpektorát práce bude nielen vydávať, ale aj odoberať doklad o uznaní odbornej spôsobilosti akejkoľvek fyzickej osobe, ktorá získala odbornú spôsobilosť podľa právnych predpisov členského štátu Európskej únie, štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, alebo Švajčiarskej