1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
💧 Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 9.10.2020Ukončenie: 15.10.2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
júl 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
november 2020
2. Definícia problému
Návrh zákona sa predkladá v súvislosti s odklonom biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností od skládkovania a zrušením výnimiek v § 81 ods. 21 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a to konkrétne v súvislosti so zrušením výnimky v § 81 ods. 21 písm. d), ktorá nadobúda účinnosť 1.1.2021. Od tohto dátumu budú musieť obce, ktoré si uplatňovali výnimku z dôvodu ekonomickej neúnosnosti, zaviesť a zabezpečiť vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností. SR je viazaná plnením cieľov v odpadovom hospodárstve a jedným z týchto cieľov je cieľ recyklácie komunálneho odpadu. Keďže v SR cieľ ešte nie je splnený je nutné zvýšiť recykláciu komunálnych odpadov. Je nutné zaviesť triedený zber biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov priamo pri zdroji, teda z domácností a podporiť obce v zlepšovaní triedeného zberu kuchynského odpadu z domácností. Je potrebné vytvoriť taký finančný mechanizmus na prerozdeľovanie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov, aby mohli byť podporené aj tie obce, ktoré majú zavedené a zabezpečené vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností.
3. Ciele a výsledný stav
Týmto návrhom zákona sa upravuje mechanizmus prerozdeľovania príjmov z poplatkov za uloženie odpadov a v rámci tohto mechanizmu sa vytvára nová skupina obcí, ktoré môžu získať príspevok z Environmentálneho fondu a použiť ich na účely zabezpečenia triedeného zberu a zhodnotenia biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností. Touto finančnou podporou by sa mal odkloniť biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností od skládkovania, čo je v súlade s požiadavkami Európskej Komisie a zároveň to bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie. Taktiež sa zlepší nakladanie s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom z domácností a následne aj dosiahnutie cieľov, ktoré sú pre Slovenskú republiku záväzné.
4. Dotknuté subjekty
V rámci návrhu zákona budú dotknutými subjektami obce, ktorým sa príspevky za uloženie poplatkov poskytujú.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 – pôvodný stav (financovanie triedeného zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností bude zabezpečované z miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady). Alternatívne riešenie 1 – prijatie návrhu zákona (financovanie triedeného zberu biologicky
2
rozložiteľného kuchynského odpadu z domácnosti bude podporené z príjmov z poplatkov za uloženie odpadov, a tým budú zainteresované skupiny motivované k zlepšovaniu triedeného zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností čoho vedľajším efektom bude zníženie množstva komunálneho odpadu ukladaného na skládky odpadov).
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade (Ú. v. EÚ L 150, 14.6.2018)
8. Preskúmanie účelnosti**
-
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
V súvislosti so zrušením výnimiek v § 81 ods. 21 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dôjde k pozitívnym alebo negatívnym sociálnym vplyvom, ktoré boli popísané v Analýze sociálnych vplyvov v rámci zákona č. 460/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z. bude mať len nepriamy pozitívny alebo negatívny sociálny vplyv v závislosti od nastavenia systému triedeného zberu v obci a zapojenia sa občanov do tohto triedeného zberu. Doplnenie nového príspevku pre obce, ktoré splnia zákonom ustanovené podmienky, umožňuje získanie finančných prostriedkov pre tieto obce. Nakoľko ide len o prerozdelenie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov Environmentálnym fondom, nie je možné predvídať, ktoré obce a v akej výške získajú tieto finančné prostriedky. Jednej obci môžu byť poskytnuté dva nárokovateľné príspevky [napr. podľa § 7 ods. 1 písm. b) a c)] a súčasne jej môže byť poskytnutá aj nenárokovateľná dotácia podľa § 7 ods. 1 písm. d). Nesprávne nastavený spôsob triedeného zberu má za následok nezapojenie sa občanov do triedeného zberu, a tým možnosť získať len nižší príspevok. Správne
3
nastavený spôsob triedeného zberu má za následok zapojenie sa občanov do triedeného zberu, a tým možnosť získať aj vyšší príspevok.
11. Kontakt na spracovateľa
Mgr. Janette Smažáková, odbor legislatívy
Ing. Miroslava Masničáková, odbor odpadového hospodárstva a integrovanej prevencie,
12. Zdroje
Pri príprave návrhu zákona sme spolupracovali so zástupcami neziskovej organizácie Priatelia Zeme – SPZ a Inštitútom environmentálnej politiky.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I.Úvod: Ministerstvo životného prostredia SR predložilo dňa 8. októbra 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na záverečné posúdenie materiál: „Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z.“. Materiál predpokladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne a negatívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na životné prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V Doložke vybraných vplyvov odporúčame prepracovať časť 2. definícia problému a dopracovať časť 5. alternatívne riešenia. V časti 2. síce predkladateľ zhŕňa technické riešenie, ktoré chce implementovať, no nepomenúva v zmysle Jednotnej metodiky problém, ktorý sa návrhom zákona riešiť. Rovnako v časti 5. je síce uvedená alternatíva nula, no z uvedeného nevyplýva, že táto alternatíva bez negatívnych rozpočtových a sociálnych vplyvov nebola vhodnejšia ako zvolený návrh.
Stanovisko MŽP SR: Pripomienky boli zapracované.
Predkladateľ návrhu zákona v doložke vybraných vplyvov, ako aj ostatných častiach materiálu, uvádza nepriamy pozitívny a negatívny vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy. S uvedeným konštatovaním sa nestotožňujeme, keďže predkladateľ v časti 2.2.1. Popis návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy konštatuje, že samotný plánovaný rozpočet Environmentálneho fondu určený na prerozdelenie pre všetky skupiny subjektov podľa § 7 ods. 1 zákona č. 329/2018 Z. z. sa nemení a výška príjmov Environmentálneho fondu účelovo viazaných na prerozdelenie pre tieto skupiny je závislá od množstva odpadov uložených na skládky odpadov a odkaliská, pričom návrh zákona ustanovuje len nový spôsob prerozdelenia týchto finančných prostriedkov Environmentálneho fondu v nadväznosti na doplnenie nového príspevku pre obce. Z uvedeného vyplýva, že materiál nezakladá žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, v súlade s čím žiadame prepracovať doložku vybraných vplyvov, ako aj ostatné časti materiálu.
Stanovisko MŽP SR: Pripomienka bola zapracovaná, analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola vypustená a v súvislosti s týmito úpravami boli prepracované aj ostatné časti materiálu.
K doložke vybraných vplyvov a hodnoteniu sociálnych vplyvov
Predkladateľ po prehodnotení sociálnych vplyvov na základe pripomienky MPSVR SR v MPK k hodnoteniu sociálnych vplyvov vyhodnotil tieto vplyvy ako nepriame pozitívne aj nepriame negatívne. Považujeme preto za potrebné v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov stručne vysvetliť, v akom prípade predložený návrh zákona vyvoláva možný negatívny sociálny vplyv a v akom prípade možný pozitívny sociálny vplyv, keďže návrh zákona ustanovuje len nový spôsob prerozdelenia finančných prostriedkov Environmentálneho fondu v nadväznosti na doplnenie nového príspevku. Zároveň je potrebné v bode 9. doložky vybraných vplyvov sociálne vplyvy označiť ako žiadne, keďže predložený návrh tieto priamo nezakladá.
Stanovisko MŽP SR: Pripomienka bola zapracovaná.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanoviskos materiálom predloženým na záverečné posúdenie.
IV. Poznámka: Stanovisko Komisie k doložke je súčasťou materiálu predkladaného na rokovanie vlády Slovenskej republiky alebo na schválenie ministrovi, vedúcemu, predsedovi alebo riaditeľovi ostatného ústredného orgánu štátnej správy alebo vedúcemu iného orgánu.
4
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.