1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Novelizáciou zákona dochádza k predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19.
Doplnenie prechodného ustanovenia § 31e zákona reaguje na mimoriadnu situáciu spojenú pandémiou COVID-19 a umožňuje pri výpočte výšky poskytnutej dotácie organizáciám cestovného ruchu zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rokoch 2022 a 2023 vychádzať zo súhrnných údajov o vybraných členských príspevkoch a súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, u ktorých hodnota výberu dane za ubytovanie a/alebo hodnota vybraných členských príspevkov v rokoch 2020 a 2021 nedosiahli hodnoty dosiahnuté v roku 2019.
Taktiež sa do zákona vkladá § 27j, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ pre podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktorých účelom je znížiť negatívne dopady pandémie ochorenia COVID-19.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh nemá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Návrhom zákona sa netransponuje právny akt Európskej únie.
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
-
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
-
2.Definovanie problému
Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom právnej úpravy je zabrániť zániku oblastných organizácií cestovného ruchu, ktoré aj bez nesplnenia zákonnej povinnosti počtu prenocovaní, v tomto roku čelia nepriaznivým dôsledkom mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19, čo pre niektoré z nich môže mať negatívne alebo likvidačné následky. Prostredníctvom doplnenia prechodného ustanovenia § 31e sa v dôsledku pretrvávajúcej mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19 umožňuje pri výpočte výšky požadovanej dotácie zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej ako „ministerstvo“) v rokoch 2022 a 2023 vychádzať z údajov o vybraných členských príspevkov a vybranej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, ktoré nedosiahnu výšku výberu dane za ubytovanie a/alebo výber členských príspevkov vyšší ako bol limit v roku 2019 pre vypuknutím pandémie COVID-19.
Cieľom návrhu je taktiež vytvoriť legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a schém pomoci „de minimis“ ministerstvom, ktorých cieľom bude podporiť podniky v odvetví cestovného ruchu, najviac zasiahnuté negatívnymi dôsledkami pandémie ochorenia COVID-19.
4.Dotknuté subjekty
Organizácie cestovného ruchu
5.Alternatívne riešenia
Neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Novelou zákona sa nevykonáva transpozícia práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účelnosti návrhu zákona sa nepredpokladá.
3
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Novelizáciou § 31d zákona sa predpokladá pozitívny vplyv, pokiaľ ide o zachovanie existencie tých organizácií (organizácie cestovného ruchu nie podnikateľské subjekty), u ktorých je dôvodná obava z nesplnenia podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona za rok 2019 a v dôsledku mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19 aj v nasledujúcich rokoch.
Novelizáciou § 31e zákona sa predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2021 2023, ktorý je v roku 2021 a 2023 rozpočtovo krytý v rámci rozpočtu kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby SR.
V rokoch 2021 a 2022 ministerstvo predpokladá, že nevznikne potreba navýšenia finančných prostriedkov, ktoré budú poskytnuté z rozpočtovej kapitoly ministerstva organizáciám cestovného ruchu vo forme dotácie v nasledujúcich rokoch oproti pôvodnému plánu. Pri návrhu nároku na dotáciu v budúcich rokoch ministerstvo nepredpokladalo vznik mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19 a jej negatívny finančný dopad na oblasť cestovného ruchu, preto aj v prípade použitia dát za rok 2019 (neovplyvnených koronavírusom) v nasledujúcich rokoch ministerstvo predpokladá dostatočné pokrytie dotácie poskytnutej organizáciám cestovného ruchu. Rozpočtovo zabezpečené vplyvy budú predmetom negociácie.
Doplnením § 27j sa predpokladajú negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Predmetná novelizácia vytvára legislatívny rámec a dáva ministerstvu možnosť vytvoriť schémy štátnej pomoci a schémy pomoci „de minimis“. Vplyvom na rozpočet verejnej správy je výška finančného príspevku, ktorá bude prerozdelená podnikateľským subjektom v odvetví cestovného ruchu, ktorá sa zároveň prejaví ako pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2020 - 2022, rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2020 2022 v kapitole všeobecná pokladničná správa. Presnú výšku vplyvu na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie určí konkrétne plnenie v rámci schémy štátnej pomoci alebo schéma pomoci „de minimis“.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Sekcia cestovného ruchu
4
Odbor stratégie
Oddelenie štátnej politiky cestovného ruchu,
Ing. Rastislav Sekerák
Sekcia cestovného ruchu
Odbor stratégie
Oddelenie štátnej politiky cestovného ruchu
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Námestie slobody 6
810 05 Bratislava
Tel. č.: +421 2 594 94 417
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
5
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
v tom: MDV SR (0BC)
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
z toho:
- vplyv na ŠR
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
Rozpočtové prostriedky
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
v tom: MDV SR (0BC)
7 735 125
8 386 400
9 225 040
9 225 040
rozpočet verejnej správy (kapitoly VPS)
10 000 000
70 000 000
20 000 000
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
6
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2020 - 2022, rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2020 2022 v kapitole všeobecná pokladničná správa.
S ohľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať vývoj spojený s prenosným ochorením COIVD-19, ministerstvo bude v prípade potreby rokovať s Ministerstvom financií Slovenskej republiky o úprave limitu výdavkov ministerstva v príslušných rozpočtových rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Novelizáciou zákona dochádza k predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19.
Prostredníctvom doplnenia prechodného ustanovenia § 31e sa v dôsledku pretrvávajúcej mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19 umožňuje pri výpočte výšky požadovanej dotácie zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej ako „ministerstvo“) v rokoch 2022 a 2023 vychádzať z údajov o vybraných členských príspevkoch a vybranej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, ktoré nedosiahnu výšku výberu dane za ubytovanie a/alebo výber členských príspevkov, ktorý bol vyšší ako limit v roku 2019 pred vypuknutím pandémie COVID-19.
Taktiež sa do zákona vkladá § 27j, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ pre podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktorých účelom je znížiť negatívne dopady pandémie ochorenia COVID-19.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2020
2021
2022
2023
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
7
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predmetný návrh vytvára legislatívny rámec pre tvorbu schém štátnej pomoci a minimálnej pomoci pre podniky v odvetví cestovného ruchu. Schémy určené k zníženiu negatívnych dopadov pandémie ochorenia COVID-19 a s ňou spojených opatrení (uzatvorenie hraníc, povinná karanténa, uzatvorenie prevádzky). Schémy pomoci sa zameriavajú na oprávnené obdobie od začiatku druhého štvrťroka 2020 do 31. decembra 2020, ktoré slúžia k výpočtu predpokladanej výšky finančného príspevku. Podnikom bude udelený finančný príspevok za predpokladu, že došlo k poklesu tržieb o viac ako 40%. Výška príspevku je rátaná ako 4% - 10% z tržieb za každý mesiac, v ktorom podnikatelia zaznamenali pokles tržieb viac ako 40%.
Výpočet je založený na údajoch Finančnej správy Slovenskej republiky o vybranej dani z pridanej hodnoty, na základe ktorej boli kvantifikované tržby podnikateľských subjektov a následne ich 10% časť pre určenie finančnej náročnosti pre prvé oprávnené obdobie. Výška tržieb tvorí 330 mil. € a 10% časť 33 mil. €.
Ostatných 17 mil. tvorí kvantifikovaný odhad pre finančnú náročnosť nasledujúceho oprávneného obdobia.
Na základe vyššie uvedeného výpočtu bola stanovená predpokladaná finančná potreba vo výške 10 mil. eur na rok 2020, 70 mil. na rok 2021 a 20 mil. eur na rok 2022, nakoľko z dôvodu trvajúcej pandémie ochorenia COVID-19 a niektorých vládnych opatrení predpokladá pokračujúci výrazný pokles dopytu po službách cestovného ruchu.
8
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
9
Tabuľka č. 4
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
-
-
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
-
-
Tovary a služby (630)2
-
-
Bežné transfery (640)2
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
-
-
Kapitálové výdavky (700)
-
-
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
-
-
Kapitálové transfery (720)2
-
-
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
-
-
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
17 735 125
78 386 400
29 225 040
9 225 040
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
-
-
z toho vplyv na ŠR
-
-
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
-
-
z toho vplyv na ŠR
-
-
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
-
-
z toho vplyv na ŠR
-
-
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
-
-
z toho vplyv na ŠR
-
-
11
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrhom budú pozitívne ovplyvnené tie podniky v odvetví cestovného ruchu, ktorých hlavná činnosť spadá do nasledujúcich ekonomických činností, podľa štatistickej klasifikácie SK NACE:
49.39 Ostatná osobná pozemná doprava i.n. – prevádzka lanoviek a lyžiarskych vlekov
55 Ubytovanie,
56 Činnosti reštaurácií a pohostinstiev,
77.21 Prenájom a lízing rekreačných a športových potrieb,
79 Činnosti cestovných agentúr, rezervačné služby cestovných kancelárií a súvisiace činnosti,
82.3 Organizovanie kongresov a podnikateľských výstav,
85.51 Športová a rekreačná výchova,
91.02 Činnosti múzeí,
91.03 Prevádzka historických pamiatok a budov a podobných turistických zaujímavostí,
91.04 Činnosti botanických a zoologických záhrad a prírodných rezervácií,
93.11 Prevádzka športových zariadení – aquaparky a kúpaliská
93.21 Činnosti zábavných parkov a lunaparkov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Návrh bol konzultovaný so zástupcami Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a Protimonopolného úradu Slovenskej republiky v trvaní niekoľkých týždňov.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Prijatím návrhu nedochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...).
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh si nevyžaduje dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb a nezvyšuje náklady súvisiace so zamestnávaním.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh nepredpokladá zavedenie nových informačných povinností alebo odstránenie či úpravu existujúcich informačných povinností.
12
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh nevytvára dodatočné bariéry pre vstup na trh pre nových dodávateľov a nemá následok na reguláciu správania sa niektorých podnikov.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Navrhovaná zmena priamo nepodporuje inovácie.
13
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona je - nie je upravený v práve Európskej únie:
a)je upravený v primárnom práve
– Čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016),
b)nie je upravený v sekundárnom práve,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bez predmetné
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
bezpredmetné
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
Bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu opatrenia s právom Európskej únie:
úplný
14
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 [§ 27a]
Navrhovaná úprava rozširuje zoznam nástrojov financovania rozvoja cestovného ruchu o bod d), ktorý predstavuje schému štátnej pomoci alebo schému minimálnej pomoci podľa zákona o štátnej pomoci.
K bodu 2 [§ 27j]
Za § 27i sa vkladá § 27j, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca, ktorý umožní ministerstvu tvoriť schémy štátnej pomoci a schémy pomoci „de minimis“ pre podniky v odvetví cestovného ruchu. Odsek 2 určuje povinnosť predložiť schému štátnej pomoci na schválenie Európskej komisii a schému pomoci de minimis na schválenie Protimonopolnému úradu SR a zároveň definuje podstatu a zameranie predmetných schém. Vytvorenie predmetných schém je nevyhnutné k zníženiu negatívnych dopadov pandémie ochorenia COVID-19 na odvetvie cestovného ruchu a pre podniky v ňom fungujúce.
K bodu 3 [§ 31d]
Navrhovaná právna úprava predlžuje prechodné obdobie, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona.
Cieľom právnej úpravy je zabrániť zániku oblastných organizácií cestovného ruchu, ktoré aj bez nesplnenia tejto povinnosti, v tomto roku čelia nepriaznivým dôsledkom mimoriadnej situácie spojenej s pandémiou COVID-19, čo pre niektoré z nich môže mať negatívne alebo až likvidačné následky.
Ministerstvo však bude organizácie cestovného ruchu počas tohto predĺženého prechodného obdobia upozorňovať na skutočnosť, že k 31. decembru 2022 budú povinné preukázať splnenie podmienok podľa § 14 ods. 1 zákona a vyzývať ich na operatívne riešenie vzniknutej situácie. Ide najmä o organizácie, pri ktorých je podľa počtu prenocovaní za predchádzajúci kalendárny rok odôvodnená obava z nesplnenia tejto povinnosti. Riešením je napr. zvýšenie celkového počtu prenocovaní vstupom nových obcí medzi členov organizácie, zlúčenie s inou organizáciou cestovného ruchu s uvedením aj prípadných dôsledkov, a to zánik organizácie cestovného ruchu alebo zlúčenie s inou organizáciou cestovného ruchu.
K bodu 4 [§ 31e]
Organizácie cestovného ruchu stabilnou súčasťou systému riadenia cestovného ruchu od platnosti zákona. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je vzhľadom na pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19 doplnenie prechodného ustanovenia § 31e zákona, ktoré umožňuje organizáciám cestovného ruchu žiadať o dotáciu poskytovanú Ministerstvom dopravy a výstavby SR podľa údajov predkrízového roka 2019 v prípade, že organizácia cestovného ruchu výpadky členských príspevkov a/alebo výpadky výberu dane za ubytovanie v dôsledku COVID-19. Právna úprava je definovaná ako prechodné ustanovenie na roky 2022 a 2023, nakoľko sa predpokladá dopad pandémie na cestovný ruch najenormnejší v rokoch 2020 a 2021 (podľa UNWTO dopady krízy v cestovnom ruchu očakávané na najbližší päť rokov). Výpadok poskytovania dotácií pre organizácie
15
cestovného ruchu môže mať likvidačný charakter, preto Ministerstvo dopravy a výstavby SR predkladá túto legislatívnu úpravu, aby sa činnosť týchto organizácií udržala, pretože pre systém destinačného manažmentu a destinačného marketingu je prínos činnosti týchto organizácií cestovného ruchu práve v čase krízy významný a dôležitý, prispieva k ekonomickej činnosti subjektov cestovného ruchu a vytvára motiváciu potenciálnych návštevníkov cestovať v čase, keď to bezpečnostná epidemiologická situácia umožňuje.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu.
Bratislava 21. október 2020.
Igor Matovič
predseda vlády
Slovenskej republiky
Andrej Doležal
minister dopravy a výstavby
Slovenskej republiky