strana 1 z 16
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,návrh zákona“) vypracovalo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny materiál.
Ministerstvo môže v súčasnosti podľa zákona č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z., podľa možností rozpočtovej kapitoly ministerstva a možností štátneho rozpočtu, poskytovať letiskovým spoločnostiam príspevok v civilnom letectve na bezpečnostnú ochranu letiska, výkon záchranných a hasičských služieb na letisku, prevádzku letiskovej infraštruktúry (prevádzková pomoc), investície do letiskovej infraštruktúry (investičná pomoc) a na odbavenie letov oslobodených od odplát.
Vzhľadom na naliehavý verejný záujem spočívajúci v ochrane zdravia ľudí na území Slovenskej republiky a v snahe zamedziť šíreniu nákazlivého prenosného ochorenia COVID-19, zohľadňujúc závery zo zasadnutia ústredného krízového štábu, ktorý sa konal dňa 12. marca 2020 vo veci opatrení na predchádzanie šírenia prenosného ochorenia COVID-19 a možným ohrozením verejného zdravia na území Slovenskej republiky a uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 111/2020, bol s účinnosťou od 13. marca 2020 od 07:00 hod. miestneho času vyhlasovaný zákaz vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky. S ohľadom na potrebu zabezpečiť nevyhnutnú leteckú dostupnosť územia Slovenskej republiky, repatriáciu občanov, zásobovanie Slovenskej republiky najmä zdravotníckym materiálom sa vyhlásený zákaz vykonávania určených civilných letov nevzťahoval na určité kategórie letov. Keďže na vykonávanie niektorých kategórií civilných letov sa zákaz vykonávania určených civilných letov nevzťahoval, vrátane letov vykonávaných v štátnom záujme, letiskové spoločnosti, ako prevádzkovatelia medzinárodných verejných letísk na území Slovenskej republiky, museli zabezpečiť prevádzkyschopnosť príslušného letiska a zároveň museli zabezpečiť poskytovanie letiskových služieb v požadovanom rozsahu.
Z dôvodu potreby zabezpečiť nevyhnutnú leteckú dostupnosť územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie, letiskové spoločnosti vykazujú značnú časť nákladov spojených s poskytovaním letiskových služieb, keďže prevádzka letiska predstavuje celok tvorený rôznymi činnosťami, bez ktorých by nebolo možné zabezpečiť príslušnú úroveň bezpečnosti, ktorá je v oblasti civilného letectva na prvom mieste. Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k prenosnému ochoreniu COVID-19 majú zásadný vplyv na fungovanie podnikov, vrátane letiskových spoločností, ktoré čelia náhlemu nedostatku, dokonca nedostupnosti likvidity počas tejto vyhlásenej krízovej situácie. Nielen zákaz vykonávania určených civilných letov, ale aj nezáujem o využívanie obchodnej leteckej dopravy prispievajú k značnej strate príjmov.
V dôsledku prijatých opatrení došlo od marca 2020 k značnému poklesu prevádzkových výkonov letiskových spoločností, napríklad v počte odbavených cestujúcich (na základe podkladov od letiskových spoločností) v mesiaci marec 2020 v porovnaní s mesiacom marec 2019 išlo o pokles o 73 %, v mesiaci apríl 2020 v porovnaní s mesiacom apríl 2019 išlo o pokles o 99 %, v mesiaci máj 2020 v porovnaní s mesiacom máj 2019 išlo o pokles o 99 %, v mesiaci jún 2020 v porovnaní s mesiacom jún 2019 išlo o pokles o 99 %, v mesiaci júl 2020 v porovnaní s mesiacom júl 2019 išlo o pokles o 95 %, v mesiaci august 2020 v porovnaní s mesiacom august 2019 išlo o pokles o 85 %.
strana 2 z 16
S cieľom zabezpečiť čiastočnú kompenzáciu pre letiskové spoločnosti, návrh zákona predstavuje právny základ, ktorý umožní ministerstvu najneskôr do 31. decembra 2021 poskytnúť príspevok v civilnom letectve zo svojej rozpočtovej kapitoly na úhradu oprávnených nákladov alebo refundáciu výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19. Poskytnutie príspevku v civilnom letectve na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti bude po splnení podmienok podľa návrhu zákona možné na základe schválenej schémy pomoci.
Zohľadňujúc vyhlásenú krízovú situáciu a prijaté príslušné protiepidemické opatrenia je potrebné zabezpečiť aj jednotný spôsob vykonávania konzultácií systému určovania výšky terminálnej odplaty, napríklad aj prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.
Návrh zákona sa nepredkladá na vnútrokomunitárne pripomienkové konanie.
Návrh zákona sa v súlade s čl. 15 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky bez predchádzajúceho prerokovania návrhu zákona s príslušnými orgánmi a inštitúciami v pripomienkovom konaní. Dôvodom je potreba v krátkej dobe upraviť možnosť poskytnutia príspevku v civilnom letectve na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a zároveň aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona taktiež predpokladá pozitívne vplyvy na informatizáciu a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
strana 3 z 16
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
 Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
 Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
október 2020
2. Definícia problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Naliehavosť prijatia návrhu zákona upravujúceho poskytovanie príspevku v civilnom letectve na nový účel vyplýva z dôvodu zabezpečenia čiastočnej kompenzácie oprávnených nákladov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s prenosným ochorením COVID-19.
3. Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je právna úprava poskytovania verejných prostriedkov v oblasti civilného letectva na nový účel s ohľadom na krízovú situáciu vyhlásenú v súvislosti s ochorením COVID-19.
4. Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
-letiskové spoločnosti,
-Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ako poskytovateľ príspevku,
-Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, ako národný koordinátor štátnej pomoci
5. Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli posudzované alternatívne riešenia.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno💧 Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7. Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek spolu s odôvodnením.
8. Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
-
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
strana 4 z 16
Vplyvy na podnikateľské prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) môže v súčasnosti podľa zákona č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z. (ďalej len „zákon č. 213/2019 Z. z.“), podľa možností rozpočtovej kapitoly ministerstva a možností štátneho rozpočtu, poskytovať letiskovým spoločnostiam príspevok v civilnom letectve na bezpečnostnú ochranu letiska, výkon záchranných a hasičských služieb na letisku, prevádzku letiskovej infraštruktúry (prevádzková pomoc), investície do letiskovej infraštruktúry (investičná pomoc) a na odbavenie letov oslobodených od odplát.
Predmetný návrh zákona dopĺňa do zákona č. 213/2019 Z. z. možnosť poskytnúť príspevok v civilnom letectve z rozpočtovej kapitoly ministerstva na úhradu oprávnených nákladov alebo refundáciu výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19 za obdobie od 12. marca 2020 do 31. decembra 2021.
Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2020, ktorý je v roku 2020 rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy v kapitole Všeobecná pokladničná správa (ďalej len „VPS“).
S ohľadom na skutočnosť, že je možné predpokladať negatívny vývoj spojený s prenosným ochorením COIVD-19, ministerstvo bude v prípade potreby rokovať s Ministerstvom financií Slovenskej republiky o zabezpečení finančných prostriedkov na uvedený účel aj v roku 2021.
Financovanie bude realizované ministerstvom na základe rozpočtového opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky v rámci v rámci programu 055 Letecká doprava a infraštruktúra, podprogram 05501 Zabezpečenie prevádzky leteckej dopravy a výstavba leteckej infraštruktúry, z ktorého sa financuje poskytovanie príspevku v civilnom letectve podľa zákona č. 213/2019 Z. z.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a zároveň aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona taktiež predpokladá pozitívne vplyvy na informatizáciu a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
11. Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov:
Michal Hýsek, odbor civilného letectva, sekcia civilného letectva, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, 02/59494617,
michal.hysek@mindop.sk
12. Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Podkladom vo vzťahu k poskytnutiu príspevku na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky boli dokumenty a podklady od letiskových spoločností a interné dokumenty Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Keďže predmetné informácie môžu podliehať obchodnému tajomstvu, nie je možné ich uviesť pre jednotlivé letiskové spoločnosti, ale v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu uvedené ako súčasť bežných transferov.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
strana 5 z 16
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
A – nová služba
B – zmena služby
Kód služby
Názov služby
Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich elektronických služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb?
(Ak áno, uveďte zmenu služby alebo vytvorenie novej služby, ďalej jej kód, názov a úroveň elektronizácie podľa katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.)
B
as_58108
Publikovanie informácií na webovom sídle
2
Infraštruktúra
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho metainformačného systému verejnej správy.)
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ
B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
strana 6 z 16
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Z pohľadu podnikateľských subjektov vo vzťahu k poskytovaniu príspevku v oblasti civilného letectva sa návrh zákona vzťahuje na letiskovú spoločnosť. V súčasnosti sa týka 6 letiskových spoločností (zákon č. 136/2004 Z. z.).
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Nie.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Vzhľadom na to, že nie je možné vopred odhadnúť predpokladaný počet podaných žiadostí, ich rozsah a štruktúru, je problematické vyčísliť predpokladané administratívne náklady.
Podklady pre výpočet:
Priemerný počet pracovných hodín pripadajúcich v roku na 1 mesiac sa zisťuje:
priemerný počet dní v roku365,25 dní
priemerný počet týždňov v roku
365,25 𝑑𝑛í
7 𝑑𝑛í/𝑡ýž𝑑𝑒ň
=
52,179 𝑡ýž𝑑ň𝑜𝑣/𝑟𝑜𝑘
priemerný počet týždňov pripadajúcich v roku na 1 mesiac
52,179 𝑑𝑛í
12 𝑚𝑒𝑠𝑖𝑎𝑐𝑜𝑣/𝑟𝑜𝑘
=
4,348 𝑡ýž𝑑ň𝑜𝑣/𝑚𝑒𝑠𝑖𝑎𝑐
strana 7 z 16
týždenný fond pracovného času zamestnanca napr.40 hodín/týždeň1)
Priemerný počet pracovných hodín pripadajúcich v roku na 1 mesiac sa vypočíta ako súčin priemerného počtu týždňov pripadajúcich v roku na 1 mesiac (4,348 týždňov) a týždenného fondu pracovného času zamestnanca napr. 40 hod.;
4,348 𝑡ýž𝑑ň𝑜𝑣
×
40
ℎ𝑜𝑑./𝑡ýž𝑑𝑒ň
=
173,92
ℎ𝑜𝑑./𝑚𝑒𝑠𝑖𝑎𝑐
Priemerná hrubá mesačná mzda v hospodárstve SR bola za 1. 2. Q. 2020 podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky bola v sume 1087,00 €2)
Priemerná hrubá hodinová mzda v hospodárstve SR (tarifa) sa vypočíta ako podiel priemernej hrubej mesačnej mzdy v hospodárstve SR a priemerného počtu pracovných hodín pripadajúcich v roku na 1 mesiac;
1087
173,92
ℎ𝑜𝑑./𝑚𝑒𝑠𝑖𝑎𝑐
=
6,25 €/
ℎ𝑜𝑑.
Žiadosť o poskytnutie príspevku
-v prípade podania žiadosti o poskytnutie príspevku na nový príslušný účel uvedený v § 25b zákona č. 213/2019 Z. z. v znení neskorších predpisov vzniknú 1 žiadateľovi na jednu žiadosť o poskytnutie príspevku na 1 účel pri frekvencii 1-krát ročne administratívne náklady spojené so spracovaním a poslaním žiadosti o poskytnutie príspevku v elektronickej podobe [vypracovanie dokladov (650 min.), žiadosť/návrh (200 min.) a predloženie dokladov elektronicky (30 min.)] v sume 91,67 eur;
-žiadateľ o poskytnutie príspevku vypracuje doklady, ktoré potrebné k žiadosti, to je podľa tabuľky štandardných časových náročností typických informačných povinností pre MSP 650 minút
650 𝑚𝑖𝑛.
60 𝑚𝑖𝑛./ℎ𝑜𝑑𝑖𝑛𝑎
=
10,83
ℎ𝑜𝑑.
-žiadateľ o poskytnutie príspevku vypracuje žiadosť, to je podľa tabuľky štandardných časových náročností typických informačných povinností pre MSP 200 minút
200 𝑚𝑖𝑛.
60 𝑚𝑖𝑛./ℎ𝑜𝑑𝑖𝑛𝑎
=
3,33
ℎ𝑜𝑑.
-žiadateľ o poskytnutie príspevku podá žiadosť elektronicky na Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, to je podľa tabuľky štandardných časových náročností typických informačných povinností pre MSP 50 minút
30 𝑚𝑖𝑛.
60 𝑚𝑖𝑛./ℎ𝑜𝑑𝑖𝑛𝑎
=
0,5
ℎ𝑜𝑑.
-frekvencia podávania žiadosti je nepravidelne/jednorázovo, t. j. podľa tabuľky koeficientov frekvencie = 0,10
-celkové administratívne náklady na 1 podnikateľský subjekt na 1 žiadosť na 1 účel:
880 𝑚𝑖𝑛.
60 𝑚𝑖𝑛./ℎ𝑜𝑑𝑖𝑛𝑎
×
6,25 €/
ℎ𝑜𝑑.
×
1
=
91,67 €/1 𝑝𝑜𝑑𝑛𝑖𝑘𝑎𝑡𝑒ľ𝑠𝑘ý 𝑠𝑢𝑏𝑗𝑒𝑘𝑡/1 ž𝑖𝑎𝑑𝑜𝑠ť/úč𝑒𝑙
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Žiadosť o poskytnutie príspevku
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0,00 €
0,00 €
Nepriame finančné náklady
0,00 €
0,00 €
Administratívne náklady
91,67 €
Za predpokladu, že 6 žiadateľov (letiskové spoločnosti) by
strana 8 z 16
teoreticky mohlo podať, na základe vyhlásenej výzvy a pri schválenej schéme štátnej pomoci (nemožno vylúčiť možnosť, že na nový účel letiskové spoločnosti predložia niekoľko žiadostí, čo však nie je možné vopred odhadnúť a preto sa pri výpočte počíta s predložením po 1 žiadosti na tento účel každou letiskovou spoločnosťou), t. j. celkové náklady, pre 6 žiadateľov predkladajúcich po 1 žiadosti na príslušný účel, by boli v sume
6 ž𝑖𝑎𝑑𝑜𝑠𝑡í
×
91,67 €/ž𝑖𝑎𝑑𝑜𝑠ť
=
𝟓𝟓𝟎,𝟎𝟐
Celkové náklady regulácie
91,67 €
550,02 €
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
-
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh nemá priamy vplyv na inovácie.
strana 9 z 16
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
32 101 205
0
0
0
v tom:
MDV SR (program 055)
32 101 205
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
32 101 205
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
32 101 205
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
32 101 205
0
0
0
v tom:
Rozpočet verejnej správy (kapitola VPS)
32 101 205
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
strana 10 z 16
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2020, rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy na rok 2020.
S ohľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať vývoj spojený s prenosným ochorením COIVD-19, ministerstvo bude v prípade potreby rokovať s Ministerstvom financií Slovenskej republiky o úprave limitu výdavkov ministerstva na rok 2021.
Financovanie bude realizované v rámci programu 055 Letecká doprava a infraštruktúra, podprogram 05501 Zabezpečenie prevádzky leteckej dopravy a výstavba leteckej infraštruktúry, z ktorého sa financuje poskytovanie príspevku v civilnom letectve podľa zákona č. 213/2019 Z. z.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predmetným návrhom zákona sa zavádza právna úprava poskytovania verejných prostriedkov v oblasti civilného letectva na nový účel s ohľadom na krízovú situáciu vyhlásenú v súvislosti s ochorením COVID-19.
Predmetný návrh zákona dopĺňa do zákona č. 213/2019 Z. z. možnosť poskytnúť príspevok v civilnom letectve z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na úhradu oprávnených nákladov alebo refundáciu výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19 za obdobie od 12. marca 2020 do 31. decembra 2021.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2020
2021
2022
203
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
strana 11 z 16
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1 v tom: Administratívne poplatky (221004)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
strana 12 z 16
Tabuľka č. 4
kapitola VPS
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
32 101 205
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2 v tom: transfery prijímateľom príspevku (644001)
32 101 205
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2 v tom: kapitálové transfery prijímateľom príspevku (723001)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
32 101 205
0
0
0
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
strana 13 z 16
Tabuľka č. 5
kapitola MDV SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
strana 14 z 16
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-Zmluva o fungovaní Európskej únie (čl. 107 až 109),
b)v sekundárnom práve
-
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie napr.
-Rozsudok Všeobecného súdu (ôsma rozšírená komora) z 25. januára 2018,
Brussels South Charleroi Airport (BSCA) proti Európska komisia (vec T-818/14).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné,
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
-bezpredmetné,
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
-bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne
strana 15 z 16
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Podľa § 5 ods. 6 zákona č. 213/2019 Z. z. je poskytovateľ leteckých navigačných služieb povinný konzultovať systém určovania výšky terminálnej odplaty so zástupcami používateľov vzdušného priestoru. S ohľadom na zabezpečenie jednotného spôsobu vykonávania konzultácií, napríklad aj prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, a predkladanie jednotných podkladov zo strany poskytovateľa leteckých navigačných služieb je potrebné nariadením vlády Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 8 zákona č. 213/2019 Z. z. stanoviť príslušné pravidlá vykonávania konzultácií a minimálny rozsah podkladov, ktoré majú byť poskytovateľom leteckých navigačných služieb predložené zástupcom používateľov vzdušného priestoru.
K bodu 2
S ohľadom na zabezpečenie možnosti poskytnutia čiastočnej kompenzácie pre letiskové spoločnosti sa navrhuje nový účel poskytnutia príspevku v civilnom letectve s obmedzenou lehotou na jeho poskytnutie. Určuje sa okruh žiadateľov o poskytnutie príspevku a zároveň sa ustanovuje, že poskytovateľom príspevku v civilnom letectve je Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Ustanovujú sa podmienky, po splnení ktorých môže byť príspevok v civilnom letectve poskytnutý, max. výška poskytnutého príspevku, obdobie, za ktorý možno poskytnúť príspevok v civilnom letectve, oprávnené náklady a oblasti, na ktoré nemožno príspevok v civilnom letectve poskytnúť ani použiť, náležitosti žiadosti o poskytnutie príspevku v civilnom letectve, požadované prílohy k žiadosti. Zároveň sa určujú náležitosti výzvy na predloženie žiadosti o poskytnutie príspevku a určuje sa, ktoré ustanovenia zákona č. 213/2019 Z. z. v znení zákona č. 90/2020 Z. z. sa v primeranom rozsahu vzťahujú na poskytovanie príspevku v civilnom letectve aj na nový účel.
S ohľadom na skutočnosť, že letiskové spoločnosti mohli poskytovať letiskové služby niektorým letom, na ktoré sa nevzťahoval zákaz vykonávania určených civilných letov, maximálna intenzita pomoci je 85 % oprávnených nákladov.
Zohľadňujúc Usmernenia o štátnej pomoci pre letiská a letecké spoločnosti (Ú. v. C 99, 04. 04. 2014) a nový účel, na ktorý sa príspevok v civilnom letectve poskytovať, je potrebné zabezpečiť, že poskytnutie tohto príspevku v civilnom letectve je v súlade s osobitnými predpismi pre štátnu pomoc a minimálnu pomoc. Z tohto dôvodu bude možné poskytnúť príspevok v civilnom letectve na uvedený účel len na základe schválenej schémy štátnej pomoci.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona.
strana 16 z 16
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 21. októbra 2020.
Igor Matovič
predseda vlády Slovenskej republiky
Andrej Doležal
minister dopravy a výstavby Slovenskej republiky