strana 1 z 16
DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,návrh zákona“) vypracovalo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny materiál.
Ministerstvo môže v súčasnosti podľa zákona č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z., podľa možností rozpočtovej kapitoly ministerstva a možností štátneho rozpočtu, poskytovať letiskovým spoločnostiam príspevok v civilnom letectve na bezpečnostnú ochranu letiska, výkon záchranných a hasičských služieb na letisku, prevádzku letiskovej infraštruktúry (prevádzková pomoc), investície do letiskovej infraštruktúry (investičná pomoc) a na odbavenie letov oslobodených od odplát.
Vzhľadom na naliehavý verejný záujem spočívajúci v ochrane zdravia ľudí na území Slovenskej republiky a v snahe zamedziť šíreniu nákazlivého prenosného ochorenia COVID-19, zohľadňujúc závery zo zasadnutia ústredného krízového štábu, ktorý sa konal dňa 12. marca 2020 vo veci opatrení na predchádzanie šírenia prenosného ochorenia COVID-19 a možným ohrozením verejného zdravia na území Slovenskej republiky a uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 111/2020, bol s účinnosťou od 13. marca 2020 od 07:00 hod. miestneho času vyhlasovaný zákaz vykonávania určených civilných letov s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky. S ohľadom na potrebu zabezpečiť nevyhnutnú leteckú dostupnosť územia Slovenskej republiky, repatriáciu občanov, zásobovanie Slovenskej republiky najmä zdravotníckym materiálom sa vyhlásený zákaz vykonávania určených civilných letov nevzťahoval na určité kategórie letov. Keďže na vykonávanie niektorých kategórií civilných letov sa zákaz vykonávania určených civilných letov nevzťahoval, vrátane letov vykonávaných v štátnom záujme, letiskové spoločnosti, ako prevádzkovatelia medzinárodných verejných letísk na území Slovenskej republiky, museli zabezpečiť prevádzkyschopnosť príslušného letiska a zároveň museli zabezpečiť poskytovanie letiskových služieb v požadovanom rozsahu. Z dôvodu potreby zabezpečiť nevyhnutnú leteckú dostupnosť územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie, letiskové spoločnosti vykazujú značnú časť nákladov spojených s poskytovaním letiskových služieb, keďže prevádzka letiska predstavuje celok tvorený rôznymi činnosťami, bez ktorých by nebolo možné zabezpečiť príslušnú úroveň bezpečnosti, ktorá je v oblasti civilného letectva na prvom mieste. Opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k prenosnému ochoreniu COVID-19 majú zásadný vplyv na fungovanie podnikov, vrátane letiskových spoločností, ktoré čelia náhlemu nedostatku, dokonca až nedostupnosti likvidity počas tejto vyhlásenej krízovej situácie. Nielen zákaz vykonávania určených civilných letov, ale aj nezáujem o využívanie obchodnej leteckej dopravy prispievajú k značnej strate príjmov.
V dôsledku prijatých opatrení došlo od marca 2020 k značnému poklesu prevádzkových výkonov letiskových spoločností, napríklad v počte odbavených cestujúcich (na základe podkladov od letiskových spoločností) v mesiaci marec 2020 v porovnaní s mesiacom marec 2019 išlo o pokles o 73 %, v mesiaci apríl 2020 v porovnaní s mesiacom apríl 2019 išlo o pokles o 99 %, v mesiaci máj 2020 v porovnaní s mesiacom máj 2019 išlo o pokles o 99 %, v mesiaci jún 2020 v porovnaní s mesiacom jún 2019 išlo o pokles o 99 %, v mesiaci júl 2020 v porovnaní s mesiacom júl 2019 išlo o pokles o 95 %, v mesiaci august 2020 v porovnaní s mesiacom august 2019 išlo o pokles o 85 %.
strana 2 z 16
S cieľom zabezpečiť čiastočnú kompenzáciu pre letiskové spoločnosti, návrh zákona predstavuje právny základ, ktorý umožní ministerstvu najneskôr do 31. decembra 2021 poskytnúť príspevok v civilnom letectve zo svojej rozpočtovej kapitoly na úhradu oprávnených nákladov alebo refundáciu výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19. Poskytnutie príspevku v civilnom letectve na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti bude po splnení podmienok podľa návrhu zákona možné na základe schválenej schémy pomoci.
Zohľadňujúc vyhlásenú krízovú situáciu a prijaté príslušné protiepidemické opatrenia je potrebné zabezpečiť aj jednotný spôsob vykonávania konzultácií systému určovania výšky terminálnej odplaty, napríklad aj prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.
Návrh zákona sa nepredkladá na vnútrokomunitárne pripomienkové konanie.
Návrh zákona sa v súlade s čl. 15 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky bez predchádzajúceho prerokovania návrhu zákona s príslušnými orgánmi a inštitúciami v pripomienkovom konaní. Dôvodom je potreba v krátkej dobe upraviť možnosť poskytnutia príspevku v civilnom letectve na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a zároveň aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona taktiež predpokladá pozitívne vplyvy na informatizáciu a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
strana 3 z 16
Doložka vybraných vplyvovZákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Naliehavosť prijatia návrhu zákona upravujúceho poskytovanie príspevku v civilnom letectve na nový účel vyplýva z dôvodu zabezpečenia čiastočnej kompenzácie oprávnených nákladov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s prenosným ochorením COVID-19.
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je právna úprava poskytovania verejných prostriedkov v oblasti civilného letectva na nový účel s ohľadom na krízovú situáciu vyhlásenú v súvislosti s ochorením COVID-19.
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
-letiskové spoločnosti,
-Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ako poskytovateľ príspevku,
-Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, ako národný koordinátor štátnej pomoci
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli posudzované alternatívne riešenia.
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno💧 Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8. Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
-
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
strana 9 z 16
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Rozpočet verejnej správy (kapitola VPS)
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
strana 10 z 16
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Predmetný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2020, rozpočtovo zabezpečený v rámci rozpočtu verejnej správy na rok 2020.
S ohľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať vývoj spojený s prenosným ochorením COIVD-19, ministerstvo bude v prípade potreby rokovať s Ministerstvom financií Slovenskej republiky o úprave limitu výdavkov ministerstva na rok 2021.
Financovanie bude realizované v rámci programu 055 Letecká doprava a infraštruktúra, podprogram 05501 Zabezpečenie prevádzky leteckej dopravy a výstavba leteckej infraštruktúry, z ktorého sa financuje poskytovanie príspevku v civilnom letectve podľa zákona č. 213/2019 Z. z.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predmetným návrhom zákona sa zavádza právna úprava poskytovania verejných prostriedkov v oblasti civilného letectva na nový účel s ohľadom na krízovú situáciu vyhlásenú v súvislosti s ochorením COVID-19.
Predmetný návrh zákona dopĺňa do zákona č. 213/2019 Z. z. možnosť poskytnúť príspevok v civilnom letectve z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na úhradu oprávnených nákladov alebo refundáciu výdavkov, ktoré súvisia so zabezpečením nevyhnutnej leteckej dostupnosti územia Slovenskej republiky počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19 za obdobie od 12. marca 2020 do 31. decembra 2021.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
strana 11 z 16
Tabuľka č. 3Vplyv na rozpočet verejnej správy
Nedaňové príjmy (200)1 v tom: Administratívne poplatky (221004)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
strana 12 z 16
Tabuľka č. 4 kapitola VPS
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Bežné transfery (640)2 v tom: transfery prijímateľom príspevku (644001)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2 v tom: kapitálové transfery prijímateľom príspevku (723001)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
strana 13 z 16
Tabuľka č. 5kapitola MDV SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
strana 14 z 16
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-Zmluva o fungovaní Európskej únie (čl. 107 až 109),
b)v sekundárnom práve
-
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie napr.
-Rozsudok Všeobecného súdu (ôsma rozšírená komora) z 25. januára 2018,
Brussels South Charleroi Airport (BSCA) proti Európska komisia (vec T-818/14).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné,
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
-bezpredmetné,
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
-bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne
strana 15 z 16
Osobitná časťK čl. I
K bodu 1
Podľa § 5 ods. 6 zákona č. 213/2019 Z. z. je poskytovateľ leteckých navigačných služieb povinný konzultovať systém určovania výšky terminálnej odplaty so zástupcami používateľov vzdušného priestoru. S ohľadom na zabezpečenie jednotného spôsobu vykonávania konzultácií, napríklad aj prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, a predkladanie jednotných podkladov zo strany poskytovateľa leteckých navigačných služieb je potrebné nariadením vlády Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 8 zákona č. 213/2019 Z. z. stanoviť príslušné pravidlá vykonávania konzultácií a minimálny rozsah podkladov, ktoré majú byť poskytovateľom leteckých navigačných služieb predložené zástupcom používateľov vzdušného priestoru.
K bodu 2
S ohľadom na zabezpečenie možnosti poskytnutia čiastočnej kompenzácie pre letiskové spoločnosti sa navrhuje nový účel poskytnutia príspevku v civilnom letectve s obmedzenou lehotou na jeho poskytnutie. Určuje sa okruh žiadateľov o poskytnutie príspevku a zároveň sa ustanovuje, že poskytovateľom príspevku v civilnom letectve je Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Ustanovujú sa podmienky, po splnení ktorých môže byť príspevok v civilnom letectve poskytnutý, max. výška poskytnutého príspevku, obdobie, za ktorý možno poskytnúť príspevok v civilnom letectve, oprávnené náklady a oblasti, na ktoré nemožno príspevok v civilnom letectve poskytnúť ani použiť, náležitosti žiadosti o poskytnutie príspevku v civilnom letectve, požadované prílohy k žiadosti. Zároveň sa určujú náležitosti výzvy na predloženie žiadosti o poskytnutie príspevku a určuje sa, ktoré ustanovenia zákona č. 213/2019 Z. z. v znení zákona č. 90/2020 Z. z. sa v primeranom rozsahu vzťahujú na poskytovanie príspevku v civilnom letectve aj na nový účel.
S ohľadom na skutočnosť, že letiskové spoločnosti mohli poskytovať letiskové služby niektorým letom, na ktoré sa nevzťahoval zákaz vykonávania určených civilných letov, maximálna intenzita pomoci je 85 % oprávnených nákladov.
Zohľadňujúc Usmernenia o štátnej pomoci pre letiská a letecké spoločnosti (Ú. v. EÚ C 99, 04. 04. 2014) a nový účel, na ktorý sa má príspevok v civilnom letectve poskytovať, je potrebné zabezpečiť, že poskytnutie tohto príspevku v civilnom letectve je v súlade s osobitnými predpismi pre štátnu pomoc a minimálnu pomoc. Z tohto dôvodu bude možné poskytnúť príspevok v civilnom letectve na uvedený účel len na základe schválenej schémy štátnej pomoci.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť navrhovaného zákona.