Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
31. schôdza výboru
Príloha k uzneseniu č. 69
Z m e n y a d o p l n k y
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 187)
1. V čl. I bode 2. § 21 ods. 4 prvej vete sa za slová „možno prevádzkovať na úseku dráhy“ vkladá čiarka a slová: „ktorý slúži výlučne na miestne, historické alebo turistické účely“
Precíznejšia úprava na účel jednoznačného výkladu ustanovenia, že sa požiadavky európskej legislatívy nevzťahujú na prevádzkovanie drezín, ktoré sú prevádzkované na fyzicky oddelenom úseku dráhy a slúžia len na miestne, historické a turistické účely.
2. V čl. I sa za doterajší 2. bod vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 45 ods. 2 sa za slovom „požadovanej“ vypúšťa čiarka a slová „napríklad ju primerane skráti alebo uprednostní vlakové trasy, ktoré sú prioritami určenými objednávateľom dopravných služieb na zabezpečenie dopravnej obslužnosti na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme“.“.
Doterajšie body 3 až 9 sa označujú ako body 4 až 10.
Navrhovanou zmenou sa upravuje príslušné ustanovenie zákona, ktorým bolo do právneho poriadku Slovenskej republiky transponované ustanovenie čl. 46 ods. 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2012/34/EÚ z 21. novembra 2012, ktorou sa zriaďuje jednotný európsky železničný priestor, a to tak, že sa vypúšťa tá časť predmetného ustanovenia, ktorá je nad rámec spomenutého ustanovenia smernice a v aplikačnej praxi spôsobila diskrimináciu na dopravnom trhu. Táto diskriminácia by umožňovala situácie, keď by sa regionálne osobné vlaky paušálne uprednostňovali pred rýchlikmi a medzinárodnými rýchlikmi, čo by bolo neprimerané vzhľadom k prirodzenej prioritizácií jednotlivých kategórii vlakov v železničnej osobnej doprave.