NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1639/2020
218a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 281 z 22. septembra 2020 pridelila návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 119 zo 14. októbra 2020 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 43 z 20. októbra 2020 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa vypúšťa bod 1. Súčasne sa zrušuje označenie bodu 2.
V súvislosti s vypustením navrhovaného bodu 1 a zachovaním doterajšej právnej úpravy §12 ods. 9 prvej vety zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov máme za to, že pôvodne navrhovaná zmena znenia v §12 ods. 9 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov neprispieva k naplneniu účelu navrhovanej zmeny. Z aktuálneho znenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov vyplývajú hlavnému kontrolórovi dostatočné práva a povinnosti, ktoré daný účel a zmysel inštitútu hlavného kontrolóra napĺňajú. Z ustálenej praxe vyplýva, že hlavný kontrolór dostatočné právomoci na to, aby sa v prípade potreby mohol adekvátne vyjadriť k akejkoľvek veci, aby bolo zabezpečené úspešné a efektívne plnenie jednotlivých funkcií miestnej samosprávy. Hlavný kontrolór vykonáva kontrolnú činnosť na základe základných pravidiel kontrolnej činnosti a osobitného zákona ktorým je, zákon č. 357/2015 Zb. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pričom každá obec, mesto alebo VÚC si rozsah právomocí hlavného kontrolóra môže upraviť uznesením. V prípade potreby podania stanoviska hlavného kontrolóra ku konkrétnej veci vždy zastupiteľstvo možnosť ho o to požiadať. Prijatím navrhovanej zmeny uvedeného zákona, hrozí riziko prieťahov zasadnutí miestneho zastupiteľstva a celkový zmysel inštitútu hlavného kontrolóra sa narúša. Z uvedených dôvodov navrhujeme vypustiť z návrhu zákona bod č. 1 a pokračovať v rokovaní o jeho zvyšnej časti.
3
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. II sa vypúšťa bod 1. Súčasne sa zrušuje označenie bodu 2.
Navrhujeme vypustenie bodu 1 z dôvodu nesúhlasu s povýšením postavenia hlavného kontrolóra, ktoré je odvodené od zastupiteľstva, na úroveň priamo volených zástupcov. Podľa §4 ods. 2 zákona o samosprávnych krajoch je samosprávny kraj povinný v rámci svojej pôsobnosti vytvárať efektívny systém kontroly verejných financií. Na tento účel je v zákone o samosprávnych krajoch zriadený inštitút hlavného kontrolóra. Hlavný kontrolór na základe §19e ods.2 zákona o samosprávnych krajoch oprávnenie sa zúčastňovať na zasadnutiach zastupiteľstva a komisií zriadených zastupiteľstvom s hlasom poradným, čo mu garantuje právo sa vždy vyjadriť k prerokovávaným bodom. Zákon o samosprávnych krajoch garantuje hlavnému kontrolórovi dostatočné práva na to, aby svoju funkciu vykonával efektívne a zároveň nestranne. Hlavný kontrolór je volený zastupiteľstvom samosprávneho kraja a nemal by preto mať rovnaké slovo v rámci zasadnutia, ako zástupcovia volení priamo občanmi z dôvodu možného narušenia rovnováhy medzi výkonnou mocou a kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra. Z uvedených dôvodov navrhujeme vypustiť z návrhu zákona bod č. 2.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 a 2 zo spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
4
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 44 z 20. októbra 2020.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Martinu Brisudovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
V Bratislave 20. októbra 2020