Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
16. schôdza výboru
Číslo: CRD-1639/2020
43
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
z 20. októbra 2020
k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
p r e r o k o v a l
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218);
A. s ú h l a s í
s návrhom poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218) schváliť s týmito pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Ktoré uvedené v prílohe tohto uznesenia;
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda výboru Peter D O B E Š, v. r.
overovateľ výboru
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Juraja GYIMESIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (tlač 218)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I sa vypúšťa bod 1. Súčasne sa zrušuje označenie bodu 2.
V súvislosti s vypustením navrhovaného bodu 1 a zachovaním doterajšej právnej úpravy §12 ods. 9 prvej vety zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov máme za to, že pôvodne navrhovaná zmena znenia v §12 ods. 9 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov neprispieva k naplneniu účelu navrhovanej zmeny. Z aktuálneho znenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov vyplývajú hlavnému kontrolórovi dostatočné práva a povinnosti, ktoré daný účel a zmysel inštitútu hlavného kontrolóra napĺňajú. Z ustálenej praxe vyplýva, že hlavný kontrolór dostatočné právomoci na to, aby sa v prípade potreby mohol adekvátne vyjadriť k akejkoľvek veci, aby bolo zabezpečené úspešné a efektívne plnenie jednotlivých funkcií miestnej samosprávy. Hlavný kontrolór vykonáva kontrolnú činnosť na základe základných pravidiel kontrolnej činnosti a osobitného zákona ktorým je, zákon č. 357/2015 Zb. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, pričom každá obec, mesto alebo VÚC si rozsah právomocí hlavného kontrolóra môže upraviť uznesením. V prípade potreby podania stanoviska hlavného kontrolóra ku konkrétnej veci vždy zastupiteľstvo možnosť ho o to požiadať. Prijatím navrhovanej zmeny uvedeného zákona, hrozí riziko prieťahov zasadnutí miestneho zastupiteľstva a celkový zmysel inštitútu hlavného kontrolóra sa narúša. Z uvedených dôvodov navrhujeme vypustiť z návrhu zákona bod č. 1 a pokračovať v rokovaní o jeho zvyšnej časti.
2.V čl. II sa vypúšťa bod 1. Súčasne sa zrušuje označenie bodu 2.
Navrhujeme vypustenie bodu 1 z dôvodu nesúhlasu s povýšením postavenia hlavného kontrolóra, ktoré je odvodené od zastupiteľstva, na úroveň priamo volených zástupcov. Podľa §4 ods. 2 zákona o samosprávnych krajoch je samosprávny kraj povinný v rámci svojej pôsobnosti vytvárať efektívny systém kontroly verejných financií. Na tento účel je v zákone o samosprávnych krajoch zriadený inštitút hlavného kontrolóra. Hlavný kontrolór na základe §19e ods.2 zákona o samosprávnych krajoch oprávnenie sa zúčastňovať na zasadnutiach zastupiteľstva a komisií zriadených zastupiteľstvom s hlasom poradným, čo mu garantuje právo sa vždy vyjadriť k prerokovávaným bodom. Zákon o samosprávnych krajoch garantuje hlavnému kontrolórovi dostatočné práva na to, aby svoju funkciu vykonával efektívne a zároveň nestranne. Hlavný kontrolór je volený zastupiteľstvom samosprávneho kraja a nemal by preto mať rovnaké slovo v rámci zasadnutia, ako zástupcovia volení priamo občanmi z dôvodu možného narušenia rovnováhy medzi výkonnou mocou a kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra. Z uvedených dôvodov navrhujeme vypustiť z návrhu zákona bod č. 2.