DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov navrhuje upraviť podmienky poskytovania úrazového príplatku.
Predloženým vládnym návrhom zákona sa navrhuje založiť fikciu splnenia podmienky nároku na úrazový príplatok, konkrétne podmienky choroby z povolania. Úrazový príplatok slúži na nivelizovanie rozdielu medzi príjmom zo zárobkovej činnosti pred vznikom choroby z povolania a nemocenského, resp. náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca. Účelom úrazového príplatku je teda v zásade dorovnať rozdiel v príjme zamestnanca spôsobený chorobou alebo úrazom, ktoré vznikli pri výkone zárobkovej činnosti u zamestnávateľa úrazovo poisteného. Vzhľadom na zdĺhavý a administratívne náročný proces uznávania choroby z povolania a stále sa zväčšujúci okruh dotknutých zamestnancov v dôsledku zhoršujúcej sa epidemiologickej situácie sa navrhuje, aby sa pri posudzovaní nároku na úrazový príplatok v prípade zamestnanca chorého na COVID-19, ktorému zamestnávateľ potvrdil vznik choroby v príčinnej súvislosti s jeho zamestnaním, podmienka choroby z povolania považovala za splnenú.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Predložený vládny návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.